de western*dressuur en spring SPORT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

de western*dressuur en spring SPORT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 17:57

Er wordt in div.topics vragen gesteld of opmerkingen gemaakt aangaande het western rijden op wedstrijd nivo.

Is het fair om in de beginners een backup te vragen**Waarom mag ik niet in de beginners starten**Waarom niet het dressuur en spring systeem invoeren**Waarom mag mijn bekende niet op mijn paard starten. en meer van deze vragen en opmerkingen.

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het zie Cool

het systeem bij bv de dressuur is perfect,je begint (op de manege) met F proefjes dan de B en gaat het echt lekker de L en M.Beheers je je paard helemaal dan gaan we zelfs naar de Z en hoger.
Mooi systeem en internationaal hetzelfde(ga ik ff vanuit)

Dit system maakt deel uit van een goed door dacht ,en rekening houdend met alle ruiternivo's, en scholingsniveaus van de paarden.

Ineens komt vanuit amerika het western over waaien dat gebaseerd is op een CULTUUR.iets wat al begint op de scholen en uiteindelijk er voor moet zorgen dat de ruiters zich gaan meten in een rassen show(bv de AQHA)

Hier in Nederland wil men dat ook, maar gemakshalve wordt een belangrijk voorbereidings traject over geslagen en gaat men er van uit dat er meteen op rassenshow nivo moet worden gestart.

Al snel blijkt dit niet helemaal te werken (omdat men wil rijden met alle rassen) en het nivo achterblijft.
Dit gaan we opvangen door het oprichten van bv de wran,toegangkelijk voor alle rassen en onder verdeeld in meerdere deelnemers groepen elk met hun vereisten betreffende nivo en ervaring.

Dit lijkt redelijk te verlopen mede door het organiseren van wedstrijdjes niet vallende onder welke organisatie dan ook.
perfecte wedstrijden om ervaring op te doen en waar de organisatie mag afwijken van de proeven om het de deelnemers iets makkelijker te maken.

Dan vind de wran dat dit *wilde wedstrijden * zijn en die moeten we niet hebben,Nee we gaan terug naar hoe ze het in Amerika doen en volgens hun regels.

Als ik de dressuur proeven bekijk dan zie ik duidelijk per rubriek een opbouwende wijze van de gevraagde onderdelen.

In de rassen shows zie ik meteen een nivo waar je paard(en de ruiter) alles moet beheersen (zelfs in de beginners) Maar het voorafgaande opbouwende traject is er niet.
Nogmaals in Amerika is dat er wel maar wij slaan het over.

Western wedstrijden (rassen shows AQHA etc.)starten houd daardoor in dat je instapt op L nivo en in de reining zelfs op Z nivo.
Zo werkt het en zonder voor traject gaan er veel te veel ruiters op hun bek.

We beginnen pas met western maar starten voor het gemak maar meteen hoog waarom??????

Pas de te verrijden proeven aan,haal de wissel eruit, maak de spins in alle beginnersproeven toegankelijker, begin eerst met de basisdingetjes van de trail, haal bij de beginners het hek en de brug er uit, maak daar een opbouwend iets van. Jureer ook in de beginnersklasses (in alle onderdelen) ook de rijstijl van de ruiter, beoordeel het verzorgd zijn van paard en ruiter. Kortom zorg dat er een goede opbouw inzit voor zowel paard ALS ruiter. Maak de klasses uitgebreider, zoals bijv. in de NRHA waar je als rookie of green as grass mag rijden met een shank met 2 handen. Geef ruiters de kans om hun paard te leren beheersen op wedstrijd. Bij de NSBA en de NRHA gebeurt dat, maar bijv. een WRAN duikt meteen geheel in de AQHA-regels maar vergeet daarbij dat we nou eenmaal niet in Amerika zitten en dat de sport hier nog helemaal op niveau moet komen. En nee, dat red je nou eenmaal niet in de relatief korte periode dat de westernsport in nederland beoefend wordt.
Dus kort samengevat: zolang we in nederland meteen op de regels van de AQHA willen gaan rijden en er geen andere uitweg is en de WRAN (die daar eigenlijk voor is) liever een overkoepelend orgaan voor alle westernruiters wil zijn vanuit de filosofie en de regels van de rassenshows dan moeten wij ons er gewoon bij neerleggen dat je als beginner minimaal L-niveau (om het maar even te vergelijken) moet beheersen en anders thuis moet blijven Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 04-05-04 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:27

Dit vind ik nou een hele duidelijk uitleg

Ik rij zelf geen wedstrijden (sterker nog, ik rij helemaal niet meer, op het ogenblik Scheve mond ), maar bij het NK en dergelijke zit ik nog wel eens op de tribune. Op het NK Quarters ook regelmatig met kromme tenen en de handen voor de ogen... Scheve mond .... soms serieus denkend dat ik die proef béter had kunnen rijden, met de manege-appie waar ik op dat moment op reed... Bloos!
Ik heb het altijd jammer gevonden, dat je als (beginnende) ruiter ineens in de "hoofdring" moet starten, voor volle tribunes.
Vroeger heb ik wel wedstrijden gereden (B-dressuur en B-springen met een manegepony Haha! ), maar dan kon je rustig op een bijterrein beginnen, niemand die je ziet en je kunt op je gemak doorgroeien/doormodderen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de foto's van of kritiek op je beroerde proef in de paardenbladen te zien zijn... Lachen Er zijn ook veel meer wedstrijden (elk weekend, als je wilt), dus je kunt veel meer wedstrijdervaring opdoen.

Persoonlijk zou ik het echt doodgriezelig vinden, om een westernwedstrijd te starten...

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:42

Ik kan me goed vinden in je verhaal Blaze (gewoon eng Cool )
Maar eigenlijk is de WRAN dus niet zo heel veel anders bezig als in Amerika de AQHA e.a.
Ook daar kan elke manege/rijclub een wedstrijd organiseren zonder dat er een 'overkoepelde organisatie' bij komt kijken. Alleen de grotere wedstrijden hebben vaak een 'landelijke' organisatie en bijbehorende regels.

Wat wij dus missen zijn de 'simpeler' manegewedstrijden al dan niet 'onderling'.
En ondanks dat dit toch makkelijk te organiseren moet zijn, schuilt er in de 'vrijblijvenheid' ook een gevaar.
Want jureren wordt dan vaak gedaan door iemand die er net iets langer 'mee bezig' is dan de standaard rijklanten. In hoeverre mag je hiervan verwachten dat er gejureerd wordt naar een bepaalde richtlijn.
Hanteer je het WRAN-systeem, dan krijgen de meesten dus lage cijfers, wat misschien niet leuk is en ook niet bevorderlijk voor doorstromen naar het 'echte' niveau.
Of jureer je gewoon leuk naar eigen inzicht en geef je iemand die het hek loslaat nog een 8 (bwvs). Op die manier denkt die ruiter het goed te doen en 'leert' er niets van.

Duidelijk is dat er gewoon nog te weinig wordt georganiseerd. De WRAN zou hier wel een rol in kunnen spelen door onderlinge wedstrijden te promoten en te 'begeleiden' dmv richtlijnen en het aanleveren van 'jury's' die van mij nog geeneens officieel jury hoeven te zijn, maar wel nationaal bekend zijn als presterende ruiter/trainer c.q. jury-in-opleiding zijn.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 19:08

Maar juist die kleine onderlinge wedstrijden is in wezen wat de WRAN niet wil. Die wil eigenlijk alleen dat er onder hun vlag wedstrijden georganiseerd worden die vaak al wat groter zijn en ook nog eens vrij duur en daardoor een grotere drempel vormen. Een WRAN jurylid mag ook niet op wilde wedstrijden jureren, wat erg jammer is want juist op zulk soort wedstrijdjes kan zich een goede basis ontwikkelen voor het echte werk. En de organisaties wordt de wind uit de zeilen gehouden omdat die zich moeten houden aan de bestaande proeven.

Nog een opmerking van sandra: het zou ook goed zijn als er (zeker in de beginners) de mogelijkheid zou bestaan om het jurycommentaar op papier te krijgen (in de dressuur het protocol). Aan alleen het weten van je punten heb je niets als je niet weet wat er precies niet goed was (als je zelf het idee had dat het wel lekker ging)

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:20

Blaze schreef:
.. Een WRAN jurylid mag ook niet op wilde wedstrijden jureren, wat erg jammer is want juist op zulk soort wedstrijdjes kan zich een goede basis ontwikkelen voor het echte werk. .
Dat wist ik niet. Jammer en een gemiste kans zou ik zeggen.
Citaat:
En de organisaties wordt de wind uit de zeilen gehouden omdat die zich moeten houden aan de bestaande proeven
En dus blijft Nederland 'klein' Verdrietig

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:23

Goed geschreven en zeer duidelijk.

Is dit niet iets om naar een blad te schrijven Verward .
Aangezien er al zoveel gezeurd wordt dat het nivo zo laag ligt.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:54

Misschien wordt het tijd om zoiets te organiseren?? Blaze??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 00:28

Blaze, ik ben het volmondig met je eens OK dan!. Zo erg, dat ik er nog wel iets aan toe wil voegen ook, wat ook weer te maken heeft met die "wilde wedstrijden".

Bij de engelse takken is het door de jaren heen zo gegroeid (duurde best een tijd hoor) dat er onder de nationale bond heel erg veel wedstrijdverenigingen vallen die dus allemaal officiele wedstrijden mogen organiseren. Hierdoor kan je als ruiter dus elk weekend kiezen uit een aantal wedstrijden (oke, in de winter is het best wel druk). Dat is natuurlijk pure luxe, maar tegelijk ook eigenlijk noodzakelijk. Van mijn vroegere western-stalgenoten weet ik nog dat die maar een handvol wedstrijden per jaar hadden om officiele starts te maken en dan waren die wedstrijden meestal ook nog een eind weg. Ander nadeel is dat het dan ook heel erg druk is op zulke wedstrijden. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het vergt nogal wat van de accomodatie.
Ik denk dat de WRAN best eens zou kunnen kijken of ze ook een systeem kunnen bouwen waardoor de leden vaker kunnen starten op officiele wedstrijden, gewoon leuk regionaal ofzo. Dat is voor de ruiters beter en dus indirect ook voor de sport. Misschien is er intussen al een en ander verbeterd in het wedstrijdgebeuren, ik ben niet meer zo strak op de hoogte.

Een opbouw in proeven die enigszins de lijn volgt van de opleiding van het paard van groen tot 'volleerd' zou voor de paarden veel en veel beter zijn. De redenen daarvoor heb je zelf al genoemd. Het zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een hele spin pas op niveau X gevraagd wordt, na een halve en misschien zou een spin op lagere niveau's langzamer (stap?) of groter getoond moeten worden? Eerst stops en later pas slidings, eerst makkelijke overgangen en daarna zwaardere overgangen, enzovoort. Een paar oefeningen zouden gewoon kunnen blijven vanaf het eerste niveau (kleine/grote cirkels, speedcontrol).

In de diverse buitenlanden wordt trouwens een vergelijkbaar (aan het Nlse) opbouwend systeem gebruikt voor de engelse takken, de opbouw in de klassen is min of meer gelijk. Onze B heet in USA/UK Traininglevel/Schooling level en onze L heet dan 1st level .

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 07:30

Er worden echt wel regelmatig onderlinge wedstrijden gehouden. Het probleem is denk ik alleen dat dat buiten de eigen stal niet bekend wordt gemaakt. Dus als beginnende ruiter doe je alleen mee op de onderlinge wedstrijd van je eigen stal, terwijl je ook nog bij een aantal stallen in je omgeving zou kunnen starten. Helaas hebben wij natuurlijk niet de luxe van de Engelse ruiters, dat er binnen een omtrek van een half uur wel 20 of 30 stallen zijn die regelmatig een wedstrijd organiseren.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:14

Gewoon even een opmerking waarmee ik me op glad ijs ga begeven, maar toch................. De meeste hebben het over dat er geen opbouw zit in de proeven bij de WRAN en dan vooral de reining. Bij de WRAN zijn 4 beginnersproeven waarvan ik proef 1 en 2 nog nooit heb hoeven starten. Bij proef 1 wordt een 90 gr draai en een 180 gr draai gevraagd. Bij proef 2 wordt een 360 gr draai gevraagd om de achterhand. Staat dus nergens het woordje spin. Verder mag je gewoon een enkelvoudige galopwissel laten zien. DIt zijn toch echt wel eenvoudige proeven. De meeste ruiters ( die ik hier over hoor) vinden dit maar niets. Dit zijn geen echte reining proeven. Wat willen we nu. Beginners proeven ( die er zijn) of "echte" reinig proeven bij de beginners. Persoonlijk heb ik niets tegen op de WRAN beginners proeven. Verder kun je voor dat je reining gaat starten beginnen met horsemanship. Hierin komen veel onderdelen van reining in een rustiger en nog niet zo'n hoog tempo. Dus je kunt wel degelijk een niveau opbouw maken bij western.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:32

Blaze legt de vinger op de zere plek! ~~}>

WRAN wilde de "wilde" wedstrijden eruit hebben omdat er bij hen vaak klachten binnen kwamen. En wat kunnen zij doen aan wedstrijden waar ze verder niets mee te maken hebben? Juist, de bij hen aangesloten juryleden verbieden daar te jureren.

De onderlinge wedstrijden die zo af en toe hier en daar georganiseerd worden, zijn in principe... juist ja, onderling Cool en daarom eigenlijk niet voor mensen "van buiten". Het lijkt mij dat er daarom niet zoveel bekendheid aan wordt gegeven.

De opmerking van Sandra kan ik mij ook in vinden. Een geschreven rapport over je verrichtingen of een mondelinge toelichting van het jurylid kan een (beginnende) ruiter op de goede weg helpen.

Ik vind het erg jammer en een gemiste kans. Zelf kom ik net kijken in de westernsport na 20 jaar helemaal uit de paardensport geweest te zijn. Sinds februari hebben wij ons eerste rijdbare paardje en ik zou graag met hem starten in "simpele" wedstrijden om allebei ervaring op te doen. Die ervaring in combinatie met opbouwende kritiek van een jury, is van onschatbare waarde.

=^.,.^=

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:58

farichta schreef:
De onderlinge wedstrijden die zo af en toe hier en daar georganiseerd worden, zijn in principe... juist ja, onderling Cool en daarom eigenlijk niet voor mensen "van buiten". Het lijkt mij dat er daarom niet zoveel bekendheid aan wordt gegeven.


Dat is fantastisch voor de mensen die op die manege staan.
Maar wat nu voor de beginnende ruiters die ergens anders staan waar dat niet georginiseerd wordt, of als ze op een landje staan met 1 engelse stalgenoot?
Dus het zou heel fijn zijn als die maneges het wel bekend maken.
Net zoals Wennekers laatst gedaan heeft, toppie OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:47

Of wat te denken van mensen die niet op een manege/pensionstal staan en les aan huis krijgen ??

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:50

Sadie"]
[quote="farichta schreef:
De onderlinge wedstrijden die zo af en toe hier en daar georganiseerd worden, zijn in principe... juist ja, onderling Cool en daarom eigenlijk niet voor mensen "van buiten". Het lijkt mij dat er daarom niet zoveel bekendheid aan wordt gegeven.
Dat is fantastisch voor de mensen die op die manege staan.
Maar wat nu voor de beginnende ruiters die ergens anders staan waar dat niet georginiseerd wordt, of als ze op een landje staan met 1 engelse stalgenoot?
Dus het zou heel fijn zijn als die maneges het wel bekend maken.
Net zoals Wennekers laatst gedaan heeft, toppie OK dan!
[/quote]Dat ben ik helemaal met je eens hoor maar ze moeten volgens mij ook uitkijken dat er niet beweerd gaat worden dat ze een "wilde" wedstrijd organiseren. Ik bedoelde er meer mee aan te geven waarom er weinig ruchtbaarheid aan dergelijke wedstrijden gegeven wordt. Lachen Zelf sta ik namelijk op een kleine pensionstal en ben tevens de enige westernruiter.

=^.,.^=

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:33

Blaze, ik ben het met je eens Haha! Bloos!
Overigens gaat de vergelijking met instap L niveau niet helemaal op. Ook in de L worden geen keertwendingen gevraagd, geen directe overgangen van stap naar galop bijvoorbeeld of van galop naar stop. De overgang van beginners naar gevorderde beginners (die ik vrijwel niemand zie maken) of naar Amateurs is voor de reining zeker een behoorlijke stap. Op 1 hand en pats door naar de vliegende wissels. En inderdaad zonder opbouw in de proeven.

In de dressuur kun je voor je start in de B, eerst nog starten zonder startkaart om wat ervaring op te doen. In de B wordt niet meer gevraagd dan een netjes voorwaarts lopend paard met nette overgangen, met een begin van nageeflijkheid en enige stelling op een cirkel.. een paar pasjes iets verruimen naar middeldraf. Toch zijn de B-rubrieken over het geheel genomen vrijwel meteen vol. En dat terwijl er toch in mijn regio alleen wekelijks zeker 5 wedstrijden worden georganiseerd.

Het zou dus (ook voor de Wran) best nuttig om echte beginnersrubrieken te organiseren (de huidige Beginners Western dekt als term echt de lading niet). Deze wedstrijden kun je onder voorwaarden ook uitbesteden aan regionale (western)rijverenigingen. Op die wijze kunnen mensen die willen beginnen of de overstap van dressuur naar western willen maken veel makkelijker en geleidelijker instappen en zichzelf en het paard laten groeien.

Het zou de paarden volgens mij ook ten goede komen. Een echte beginner die tegen wil en dank slidingstops gaat oefenen omdat hij wil starten bij de Wran beginners, loopt een groter risico zijn paard inderdaad stuk te rijden... Zeker omdat goede begeleiding in Westernland ook niet overal ruim voor handen is.

Ik wil dan ook pleiten voor twee zaken:
1. een groter aantal uitgeschreven wedstrijden, wellicht ook aan te haken bij de overal gehouden dressuurwedstrijden (waarom niet, ze combineren ook springen, dressuur en mennen).
2. een meer geleidelijke overgang van klassen, dus ook uitbreiding van klassen, zodat echte beginners ook kunnen starten en netjes doorgroeien en mensen niet overhaast aan de gang gaan met zichzelf en hun paarden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-05-04 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:40

farichta"]
[quote="Sadie"][quote="farichta schreef:
De onderlinge wedstrijden die zo af en toe hier en daar georganiseerd worden, zijn in principe... juist ja, onderling Cool en daarom eigenlijk niet voor mensen "van buiten". Het lijkt mij dat er daarom niet zoveel bekendheid aan wordt gegeven.
Dat is fantastisch voor de mensen die op die manege staan.
Maar wat nu voor de beginnende ruiters die ergens anders staan waar dat niet georginiseerd wordt, of als ze op een landje staan met 1 engelse stalgenoot?
Dus het zou heel fijn zijn als die maneges het wel bekend maken.
Net zoals Wennekers laatst gedaan heeft, toppie OK dan!
[/quote]Dat ben ik helemaal met je eens hoor maar ze moeten volgens mij ook uitkijken dat er niet beweerd gaat worden dat ze een "wilde" wedstrijd organiseren. Ik bedoelde er meer mee aan te geven waarom er weinig ruchtbaarheid aan dergelijke wedstrijden gegeven wordt. Lachen Zelf sta ik namelijk op een kleine pensionstal en ben tevens de enige westernruiter.
=^.,.^=
[/quote]Maar wat is er mis met een "wilde" wedstrijd.
De Wran noemt het zo, dat zijn wedstrijden die niet onder de Wran werden georginaseerd maar wel volgens de Wran regels werden verreden.
En waar dan vervolgens van die regels werd afgeweken.
En dan werd de Wran erop aangesproken.
En dat is inderdaad niet leuk als Wran.

Maar opzich is er imo niets mis met 'wilde' wedstrijden.
Als de deelnemers dan ook maar voor ogen houden dat het een oefenwedstrijd is waar jij en je paard veel van kunnen leren.
Waar het dus eigenlijk niet om het winnen gaat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:42

Christina schreef:
Er worden echt wel regelmatig onderlinge wedstrijden gehouden. Het probleem is denk ik alleen dat dat buiten de eigen stal niet bekend wordt gemaakt. Dus als beginnende ruiter doe je alleen mee op de onderlinge wedstrijd van je eigen stal, terwijl je ook nog bij een aantal stallen in je omgeving zou kunnen starten. Helaas hebben wij natuurlijk niet de luxe van de Engelse ruiters, dat er binnen een omtrek van een half uur wel 20 of 30 stallen zijn die regelmatig een wedstrijd organiseren.

Mijn Engelse rijvereniging is zeer geinteresseerd in de westerntak van sport. Tot ik mij meldde en een kantinedienst moest afzeggen omdat ik een westernwedstrijd had, had men er echter nog nooit van gehoord.
Het is ook een zaak van promotie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:46

Is de WRAN (of andere organisatie) eigenlijk aangesloten bij de KNHS?? Anders is het niet mogelijk om westernwedstrijden te combineren met andere takken (dressuur, springen, mennen).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:51

Lovely schreef:
Is de WRAN (of andere organisatie) eigenlijk aangesloten bij de KNHS?? Anders is het niet mogelijk om westernwedstrijden te combineren met andere takken (dressuur, springen, mennen).
Nee, maar dat wil toch niet zeggen dat er geen aansluiting gezocht kan worden (van beide kanten). Als het op FEI-niveau kan, waarom dan niet op landelijk en regionaal niveau? Een samenwerkingsovereenkomst kan al helpen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:58

Sadie, wat mij betreft is er niets mis met zo'n "wilde" wedstrijd en moet de WRAN zich daar ook van distantiëren als men met klachten komt. Het probleem is nu alleen dat je geen WRAN jurylid kan vragen voor zo'n wedstrijd omdat de WRAN dit haar juryleden verboden heeft Scheve mond

Kom maar op met die oefenwedstrijden! Maar dan moet je natuurlijk wel goed beoordeeld kunnen worden, anders leer je er mogelijk nog weinig van.

=^.,.^=

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:05

Misschien nog een ideetje pikken van de dressuur... Daar bestaat een onderverdeling in juryleden... Sommige mogen beoordelen tot en met de L (precieze scheiding wil ik vanaf zijn) en anderen ook de hogere klassen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:09

Anya, ik denk dat het probleem is dat de WRAN er helemaal NIETS mee te maken wil hebben...

=^.,.^=

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:11

farichta schreef:
Anya, ik denk dat het probleem is dat de WRAN er helemaal NIETS mee te maken wil hebben...

De Wran is een vereniging.
Het aardige van een vereniging is dat ze een ledenvergadering hebben.
En dat je als lid voorstellen mag doen. En stemmen.
Dus als wij (westernruiters) het maar graag genoeg willen, dan dient de Wran (volgens de statuten) te volgen.
Het veronderstelt wel dat er dan voldoende mensen op een ledenvergadering zijn om het voorgeschreven stemmenaantal te halen Lachen
Its as simple as that

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:21

Citaat:
Ik wil dan ook pleiten voor twee zaken:
1. een groter aantal uitgeschreven wedstrijden, wellicht ook aan te haken bij de overal gehouden dressuurwedstrijden (waarom niet, ze combineren ook springen, dressuur en mennen).
2. een meer geleidelijke overgang van klassen, dus ook uitbreiding van klassen, zodat echte beginners ook kunnen starten en netjes doorgroeien en mensen niet overhaast aan de gang gaan met zichzelf en hun paarden.


Dit lijkt mij ook OK dan! fantastisch vooral omdat bij 1 de westernsport natuurlijk een stuk bekender zal gaan worden bij de overige paarden(sport)liefhebbers. Ik hoop maar dat het geen utopie is / zal blijken.

Trouwens ben ik het er niet mee eens dat, totdat een dergelijk systeem er is, een beginner maar thuis moet blijven oefenen totdat hij een spin of slidingstop o.i.d. volledig onder de knie heeft. Iedereen die bij de beginners start, naar zo'n wedstrijd gaat kijken of jureren weet dat het beginners zijn en moet daar rekening mee houden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:27

PS als we dan toch bezig zijn de boel een beetje aan te passen (al is het maar op bokt)...
Kunnen we dan ook gelijk voor de trail klassen in maat invoeren (net als bij het springen). Zodat voor grotere paarden de galopsbalkjes niet op stapafstand liggen en de hoeven nauwelijks in het vierkant passen (oeps enig eigenbelang lijkt hier door te klinken Bloos! Cool )