wat betekent: op eigen benen lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

wat betekent: op eigen benen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 13:47

wie kan mij uitleggen wat hiermee bedoeld wordt?
ik krijg namelijk weleens te horen dat mijn paard niet
op haar eigen benen loopt
(ze loopt overhaast, is dat het?) Verward

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:50

het kan zijn dat ze bedoelen dat ze overhaast loopt ja, ze vluchten dan , waardoor ze te gehaast draven terwijl ze juist vanuit een rustig tempo moeten leren hun benen beter op te tillen

maar wat ik versta onder op eigen benen lopen, is dat ie teveel op de hand hangt, waardoor jouw hand fungeert als 5e been, de druk op de teugels moet zeker wel aanwezig zijn, maar wel in een aangename hoeveelheid Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:01

Wat crossmonster zegt, dat jij niet meer functioneert als een steunpilaar.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:03

Over het algemeen word het op een protecol geschreven als je teveel in zijn mond zit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:04

VAak zeggen ze dat als het paard erg op de voorhand loopt en te veel aanleuning neemt in de handen van de ruiter. Dan kan het paard doen omdat de ruiter de handen onvoldoende ontspant en te veel vasthoudt.

Dit kun je oplossen door het paard goed voorwaarts te rijden. Als het paard eenmaal voorwaarts loopt, kun je een ophouding maken, dat wil zeggen de hand sluiten en vooral weer ontspannen daarna, ZONDER dat het paard daarop reageert door terug te komen in het tempo. Dus been eraan blijven houden.

Dus bied het paard de gelegenheid niet daarvoor, en houd niet vast in de mond.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:11

Sjonniej schreef:
Over het algemeen word het op een protecol geschreven als je teveel in zijn mond zit.

Dat is niet precies waar.

Om even een duidelijk voorbeeld te nemen:
Een jong paard dat word ingereden, word zo gereden dat het leert om op eigen benen te lopen.
Neem bv de hoefslag, voor een jong paard is het gemakkelijk om daar steun van te hebben, maar zodra je op de binnenhoefslag rijd, merk je dat het paard heerlijk begint te slingeren. Hij is immers zijn steun van de bakrand kwijt. Het is dus de kunst om dat paard een recht lijntje te laten lopen.
Daarvoor zal je dus goed voorwaarts moeten rijden.

Vergelijk het anders met een jong kind wat gaat leren lopen. Dat begint met hulp van de ouders en later moeten zij dat alleen doen, zonder om te vallen. Ze gaan zichzelf dus leren in evenwicht te lopen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:00

Ook belangrijk is het dat het paard zonder constant gedrijf van de ruiter in hetzelfde tempo blijft doorgaan.
Dus, hij moet z'n eigen hoofd dragen en zelf het aangegeven tempo in stand kunnen houden.

Replay

Berichten: 442
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:23

Je kunt het eerst ook oefenen door, als je begint met rijden, je paard eerst met een lange teugel te laten stappen, draven en gallopperen, als hij gewoon het zelfde loopt met een lange teugel als aan de teugel, dan is er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand. succes

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:16

er wordt mee bedoelt dat het paard, of te veel aan je hand of been "plakt" en dat ie dan niet zorgt dat hij zelf loopt zegmaar

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:43

mm moeilijk, ik weet niet wat ze in mijn geval dan bedoelen.
ik heb een vrij los teugelcontact, dus ik zit zeker niet aan haar mond.
ze loopt wel overhaast in alle gangen, en ze gaat inderdaad slingeren als ik haar van de hoefslag af haal. omdat ze zo overhaast loopt, heb ik mijn benen er wel aan, maar ik drijf eigenlijk totaal niet, alleen voor een overgang of bij wendingen geef ik druk.

de instructrice zegt het meestal al aan t begin van de les, als ik nog aan het instappen ben.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:56

mm moeilijk, ik weet niet wat ze in mijn geval dan bedoelen.
ik heb een vrij los teugelcontact, dus ik zit zeker niet aan haar mond.
ze loopt wel overhaast in alle gangen, en ze gaat inderdaad slingeren als ik haar van de hoefslag af haal. omdat ze zo overhaast loopt, heb ik mijn benen er wel aan, maar ik drijf eigenlijk totaal niet, alleen voor een overgang of bij wendingen geef ik druk.

de instructrice zegt het meestal al aan t begin van de les, als ik nog aan het instappen ben.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:03

laetitia schreef:
ze gaat inderdaad slingeren als ik haar van de hoefslag af haal.


Dan loopt ze zeker niet op eigen benen, maar "plakt" aan de wand.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:29

Het paard moet idd op twee teugels lopen, daarom slingerd ze misschien ook wel!!!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:39

QQQQ"]
[quote="laetitia schreef:
ze gaat inderdaad slingeren als ik haar van de hoefslag af haal.


Dan loopt ze zeker niet op eigen benen, maar "plakt" aan de wand.
[/quote]

Inderdaad, ze hangt (plakt, steunt..whatever...) aan de bakrand. Daardoor gaat ze ook sneller lopen als je haar daar van af haalt... ze is haar 'steun' kwijt en voelt zich onzeker.

Als Pleasure ruiter train ik persoonlijk zelden tot nooit aan de bakrand. Klinkt vreemd voor een Pleasure ruiter, maar door het trainen in het binnenste van de bak en op de tweede hoefslag te doen, leert het paard dus wel op eigen benen lopen.
De hoefslag moet een prettige plek zijn voor een Pleasure paard en daar mag het paard dus als beloning lopen als het werk goed gaat. Daar wordt'ie met rust gelaten en wordt er (in princiepe) niet gestraft of zwaar getraint. Alleen 'lekker lopen'... Veel engelse ruiters op de pensionstal waar ik gestaan heb werden knetter gek van mijn ge-kriskras door de bak. Ik blijf normaal gesproken ook nooit lang op één figuur hangen (geen half uur op één circel bijv. ) maar rijd veel wendingen, voltes, slangenvoltes en afwenden e.d. Door veel figuren te rijden gaat je paard vanzelf zelfstandiger lopen én worden ze lekker los en soepel.
Succes er mee!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:29

Idd is het veel oefenen van overgangen op de binnen hoefslag beter om haar haar eigen evenwicht te leren kennen (en jij het jouwe)

sweetiej
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:06

als een paard op zn eigen benen moet lopen wil dat zeggen dat hij/zij niet op jou moet gaan hangen.hij mag geen steun zoeken op jou handen.
dus op zn eigen benen lopen