buitenrand koker ontstoken (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

buitenrand koker ontstoken (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:43

Wat voor middeltjes raden jullie aan om op deze ontsteking te smeren? Het is alleen de buitenste rand en zoals jullie zien is deze opgezwollen, en iets rood. Het voelt wat warm aan.
Er zijn verder geen beschadigingen of iets wat wijst op een steek van een insect.

De kliniek gaf Hydrocortiderm als tip maar was nog niet zo noodzakelijk. Zelf heb ik het gister gewassen en er calendula crème op gesmeerd. Als het vrijdag nog niet is afgezakt dan ga ik die hydrocortiderm wel ophalen.

Afbeelding

Afbeelding
[img][/img]

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:47

Ik zou wel Hydrocortiderm gebruiken, het is een creme zonder bacterien, en bekend dat de werking op dit soort plekken goed is. Eigen zalfjes en creme bevatten vaak natuurlijke bacterien, en kan daardoor meer schade opleveren.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:48

koelen met water, dat moest ik van de DA doen toen een paard dat had op de stal waar ik werkte

verder moesten we vaker zn koker en alles schoonmaken, maar dat liet dat paard niet toe

net zoals Quentin, daar heb ik afgelopen 5 jaar niet 1x zn 'zaakje' schoon kunnen maken, dat zit me eigenlijk wel dwars want ben bang dat ie ook nog eens een ontsteking krijgt.

als t erger wordt, of na een paar dagen niet minder is, zou ik de DA even laten kijken

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:51

het is van binnen niet extreem vies ofzo, en dat wassen laat hij ook wel toe. Het is alleen echt het buitenste velletje Lachen

waarom zouden er in eigen zalfjes of crème-pjes bacteriën zitten? Handen goed reinigen voor het smeren scheelt de helft denk ik. En ik heb anti-bacteriële shampoo van de DA staan om te wassen. En tea tree soap.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:21

Ik zou er niet zo snel wat op smeren eerlijk gezegd...
Paar keer per dag afspuiten en eventueel de DA vragen om quadrisol.
Dat werkt pijnstillend, ontsteking remmend en het helpt ook iets om het vocht weg te krijgen.

(mijn hengst is net weer bijna hersteld na een flinke wond + zwelling aan de penis/koker)

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:12

Ik zou het denk ik ook gewoon afspoelen met water. Ik heb dit nog nooit gezien zo. Lijkt me erg lastig gelukkig laat Gam het toe dat je eraan zit

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 20:47

nee ik sta ook een beetje voor een raadsel. hij staat alleen in de paddock waar niks is waar hij dat ding aan kan bezeren.

ik mag er wel aan zitten als het maar niet te veel is, dan komt zijn pootje omhoog Lachen

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:38

Achgossie, arme Gam.. ziet er niet fijn uit Scheve mond Helaas geen tips van deze merriebezitter Haha! Iig veel beterschap Ach gut

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 03:48

toen een paard bij ons op stal dit had (zag er hetzelfde uit) hebben we dagelijks met de hand (met latex handschoen)plus flink wat babyolie de koker van binnen reinigen verder niets, dit was een tip van iemand die ook veel met paarden werkte. het is snel weer over gegaan(ongeveer 7 dagen),ook niet met water aangezeten, sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:31

Connor heeft dit meestal als er ergens aan de binnenkant van zijn koker viezigheid zit. Van de DA moesten we het 1 keer per dag reinigen met betadine shampoo, van binnen en van buiten. Daarna goed afspoelen en dat een paar dagen volhouden. Daarna is het steeds vanzelf weg gegaan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 17:13

De zwelling neemt al af. Het is niet meer rood en warm alleen nog wat dik. Dus het wassen met ontsmettende zeep en smeren met calendula zalf helpt ook Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:38

Stan heeft het vorig jaar gehad, dit jaar had een ander paard bij ons op stal dit. Had te maken me hormonen. Ik heb er niets aan gedaan, dat andere meisje ook niet, was in beide gevallen met een week over.

Succes!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:40

Pas op met baby olie. Sommige paarden reageren daar juist heel heftig op en dan wil je niet weten hoe het er uitziet (ca 4x zo dik als bij jou nu en dan de hele koker)