Rijden in het donker.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Rijden in het donker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 10:27

Omdat ik de laatste tijd erg weinig tijd heb kom ik meestal savonds op de manege en dan is het vaak al erg donker in deze tijd van het jaar.
Gistereb was ik het zat om weer in die muffe binnenbak te rijden, dus ik zadelde mijn paard op, uitrijdekentje erop, en reflecterende banden om de voorbenen en ik was zo lekker een buitenrit gaan maken in het pikdonker.
En omdat de manege nogal afgelegen zit zijn er ook geen lantarenpalen langs de weg, dus is het extra donker. Dus ik ging naar de dijk die grenst aan een fantastisch (afgesloten) natuurgebied. En het was echt zo donker dat ik alleen nog de weg zag en wat berm en in de verte het natuurgebied. Ik stapte dus ook de hele tijd op de verharde weg (ze heeft toch ijzers), en af en toe kwam er een auto en dan wisten we de berm ook wel te vinden hoor Haha!
Maar dat natuurgebied was zo onwijs mooi in het donker, het had (mede door de maan) zo'n sprookjesachtig effect.
En mijn jonge merrie (4 jaar) was zo onwijs lief, ze vond het super leuk en deed geen stap verkeerd. Wel had ik voor de zekerheid mijn mobiel op standby en een EHBO tasje mee *LOL*
Maken jullie ook wel eens buitenritten alleen in het donker?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:42

Nee dit had ik nou nooit gedaan!
Je paard schrikt veel sneller in t donker en je ziet geen kuilen of iets dergelijks.Stel dat er iets heel ergs met je gebeurd en je kan niet meer bellen dan word je ook lang niet zo snel gevonden als overdag! Nee brr ik zou t nieteens durven!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23418
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:43

Ik loop vaak 's avonds in het donker maar ik weet niet of je dat kan vergelijken omdat ik een shet heb.
Het is vooral goed omdat ze in het begin bang was voor van alles en nu eigenlijk veel minder. Maar ja ik weet niet of het te vergelijken is....
Ben vanhet weekend 's morgens om 7.30u van stal weggegaan en heb op het strand de zon zien opkomen, dat was gaaf.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:56

Als ik 's avonds met Jason ga rijden, is hij ook altijd veel liever. Staat netjes stil met poetsen (nog aan t slapen???) en werkt hard als we aan het trainen zijn. Is t niet zo dat paarden slechter zien dan de mens en dat ze ons daarom moeten vertrouwen in het donker???

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:48

om de week doe ik het eigenlijk.
Op de dagen dat ie niet hoeft te werken. zadel erop lichtgevende uitrijdeken alle lampjes etc. en dan een blokje om stappen en dan alleen verharde weg idd door de kuilen etc.
Ik draaf ook rustig stukjes hoor.

Hoe denk je dat veel mensen anders naar hun les gaan als ze geen trailer hebben maar wel lid zijn bij een vereniging.
zijn er echt zat die het doen.
alleen kom ik niet bij een bak uit maar weer thuis Lachen

heeft wel wat sprookjes achtig niet manda?
vooral in het maalicht.
Ik ga wel altijd met z'n 2-en en het mobieltje mee maar dat doe ik ook overdag

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:10

Hoi,
Ik reed ook altijd 2x in de week naar mijn les toe. Dat was ong. 5 km van stal af en ik reed van 21:00 tot 22:00. Dan ging ik ook in het donker.
Yorghos is echt braaf, ik doe dit al 2 jaar en er is nog nooit iets gebeurt. Ik heb wel altijd licht op: ik een hesje, Yorghos beenbeschermers en allebei lampjes.
Ik denk dat als je paard braaf is en je zorgt dat je goed zichtbaar bent er niet zo'n probleem is. Hoewel mensen mij altijd wel gevaarlijk bezig vonden.
Groetjes,
Linda

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:38

Paarden zien ontzettend goed in het donker hoor!
Gister draafden we een stukje waar het heel slecht verlicht is (ik zag dus helemaal niets) en Niekje stapte netjes opzij als de weg onregelmatig was.

Niets om je druk over te maken, zolang jij maar zichtbaar bent en het paard vertrouwd..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 14:04

Met IJsco heb ik dit in de winter ook vaak gedaan.
Veel op de verharde weg idd, allerlei reflectoren om en dan het donker in. Ik vond het altijd heel knus, met je paardje in het donker op stap, door de verlichte dorpjes en stukken berm. IJsco vond het ook altijd veel leuker dan overdag. Veel actiever, oortjes naar voren, wilde normaal nog wel eens dwars doen als ik een beenbeschermer omdeed maar zodra ik met de reflectoren aankwam gaf ze gewoon voetjes, zo van ' schiet nou maar op! ' Haha!
Ik had ook altijd telefoon mee trouwens.

Als mijn zus ook meereed gingen we ook wel eens door het bos en de hei. Dat was helemaal sprookjesachtig, doodstil en een beetje mistig, de paarden genoten er volgens mij net zo van als wij.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 14:09

wij gaan ook regelmatig in het donker naar buiten door de wijk maar dan wel met lampjes, reflecterend deken enz.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 14:21

Ik rijw el eens van de manegfe teug naar huis in het donker en als ik laat thuis ko en toch nog rijden moet maak ik wel een staprondje door het dorp in het donker. Ik zorg dan echter wel dat ik altijd een reflecterend vest aanheb en een roodwitte knipperende armlamp. Ik weet niet od je alleen maar reflecterende banden om de voorbenen had maar als dat werl zo was lijkt me dat hartstikke eng! Als je immers rechts van de wreg rijdt wordt je alleen van achteren ingehaald en ziet niemand jouw beenbanden. Bovendien zijn die reflecterende dingen pas te zien als een auto heel dichtbij is. Het kan altijd gebeuren dat je paard schrikt en de weg opspringt wat toch wel heel naar is als een auto je niet zag... Het lijkt me trouwens wel heel gaaf om in het donker door een natuurgebied te rijden!

Claudia1

Berichten: 97
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:43

wauw gaaf zeg zo'm rit!!! Ik rijd eigenlijk nooit in het donker buiten, ik heb ook de benodigde spullen er niet voor en in mijn eentje vind ik het toch nog wel gevaarlijk omdat die rare dolle fjord van mij nog wel eens een paadje in wil schieten *LOL* , dus ik oefen het buitenrijden gewoon nog lekker even in het daglicht. Groetjes claudia

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Rijden in het donker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:30

Manda schreef:
Omdat ik de laatste tijd erg weinig tijd heb kom ik meestal savonds op de manege en dan is het vaak al erg donker in deze tijd van het jaar.
Gistereb was ik het zat om weer in die muffe binnenbak te rijden, dus ik zadelde mijn paard op, uitrijdekentje erop, en reflecterende banden om de voorbenen en ik was zo lekker een buitenrit gaan maken in het pikdonker.
En omdat de manege nogal afgelegen zit zijn er ook geen lantarenpalen langs de weg, dus is het extra donker. Dus ik ging naar de dijk die grenst aan een fantastisch (afgesloten) natuurgebied. En het was echt zo donker dat ik alleen nog de weg zag en wat berm en in de verte het natuurgebied. Ik stapte dus ook de hele tijd op de verharde weg (ze heeft toch ijzers), en af en toe kwam er een auto en dan wisten we de berm ook wel te vinden hoor Haha!
Maar dat natuurgebied was zo onwijs mooi in het donker, het had (mede door de maan) zo'n sprookjesachtig effect.
En mijn jonge merrie (4 jaar) was zo onwijs lief, ze vond het super leuk en deed geen stap verkeerd. Wel had ik voor de zekerheid mijn mobiel op standby en een EHBO tasje mee *LOL*
Maken jullie ook wel eens buitenritten alleen in het donker?
jackbeers
ik vind het onverandwoordelijk om in het donker op onverlichte stukken te gaan rijden er zijn altijd van die mafkezen die hun ramen niet goed schoon maken dus hun zicht is dan ook slecht

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:48

toevallig heb ik het zondag eind v/d dag gedaan. ze vonden het heerlijk. eerst zouden we een strandrit 'smorgens gaan maken,maar doordat het 'smorgens nog ijzelde ging die niet door. ik wilde eigenlijk net naar huis toe gaan en werd ik gebeld of ik nog ff een ritje wilde maken. Daar ben ik altijd wel voor in dus ik paarden op gezadeld en weg gereden. de paarden met been verlichting en wij met zo'n hesje en knipperlicht

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:52

Paarden zien toch juist beter in het donker?
Ik heb het nooit gedaan, lijkt me wel leuk maar het is wel gevaarlijk!
Nou ja gevaarlijk, maar in het donker komen er soms enge mannetjes... Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:12

nou, ik ga 2x per week met Tos naar de pony club (kwartiertje lopen) en dan moeten we ook door het donker (half 7! en 8 uur) en de straat naar zijn stal toe is niet verlicht (P*K donker onder die bomen) en nou fietst me moeder wel mee (is een koplamp en achterlamp) en ik heb een reflecterend hesje, een bandje met lampjes om me arm... en tos 2 reflector bandjes om... We zijn echt goed zichbaar zo want dat vind ik wel belangrijk!

Als je vetrouwd bent met je paard, waarom niet? Is mooi joh!
Tos is dan veeeel rustiger en luisterd heel goed
Maar alleen zou ik nou nog niet doen, misschien als we elkaar langer kennen!

Lijkt me wel cool, zo in het donker langs zo;n park!

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:07

Ik zou het zelf nooit durven met mn Acci.
Als die 3 stappen gezet heeft, vlieft ze er al vandoor.
En het is idd erg gevaarlijk voor kuilen en etc.

Linet

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Zoetermeer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:51

batje schreef:

Gister draafden we een stukje waar het heel slecht verlicht is (ik zag dus helemaal niets) en Niekje stapte netjes opzij als de weg onregelmatig was.






Batje, vind je het verstandig om in het donker met een paard van een ander, op slechte stukken te gaan draven???

Verdrietig

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 07:18

Frank"]
[quote="batje schreef:

Gister draafden we een stukje waar het heel slecht verlicht is (ik zag dus helemaal niets) en Niekje stapte netjes opzij als de weg onregelmatig was.






Batje, vind je het verstandig om in het donker met een paard van een ander, op slechte stukken te gaan draven???

Verdrietig
[/quote]


Ik draafde ook met mijn paard in het donker. Paarden zijn niet van porselijn, als je overal op moet letten kan je ze beter in stal laten. Ik vind de reactie erg kortaf en niet gericht op de gehele inhoud van dit topic, dus volgende keer maar via PB is mijn advies.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:37

het lijkt mij geweldig!
eng gevaarlijk valt wel mee, zolang je nadenkt en oppast
alleen mijn paardje is als de dood voor vrachtwagens en trackers en tja als ik die tegen zou komen
verder heb ik alleen een buitenbak dus k rijd geregeld in m'n eentje in het donker in de bak..
gaat eigenlijk altijd goed
ik wil nog een x een rit gaan maken bv in het bos of op het strand maar dan heel vroeg in de ochtend Knipoog zie je de zon opkomen worden alle beesies 9 vogels enz wakker) de douw WAUW nu ik er aan denk zou ik willen dat ik een trailer had ( en een vader die me gelijk weg zou brengen ...die heb ik nu de trailer nog Lachen )
en dan zo'n rit gaan maken * zucht, droomt er nog eens lekker van Dromen *

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:46

Lijkt me ook gaf. Wij hebben wel een trailer maar mijn pa wil niet . Zullen we samen My Dominque? Haha! Sorry voor de one-liner maar nog even on-topic: ik ben wel eens vlak na zonsopgang na de dijk gereden. GHet was toen weliswaar niet donker meer maar wel heel vroeg Slapen Gaaaap . Ik was toen met mijn moeder en beau naar de dijk gewandeld en daar hebben we ontbeten Vork .

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:53

Citaat:
het lijkt mij geweldig!
eng gevaarlijk valt wel mee, zolang je nadenkt en oppast


Fout...
Als je hier in de omgeving zou kijken... paarden zien dan wel beter in het donker dan jij, dat wil niet zeggen dat ze alles zien. Dan heb je nog eens het gevaar van automobilisten!!

Als je uberhaupt gaat buitenrijden en je moet over een stuk weg of zandpad oid tuig je dan op als een kerstboom met zoveel mogelijk lampjes en weerkaatsende dingen wta het is echt levensgevaarlijk als zo'n automobilist je slecht ziet!
Zelfde geld overigens voor fietsers hier in de omgeving. Zo'n pielerig klein lampje zie je zo over het hoofd. Zelfs refelecterende bandages... Als je dan een donker paard hebt, en een automobilist die even niet oplet... moet er niet aan dénken!

Wij hebben een binnenbak maar ik wil sowiezo niet buiten rijden in het donker. Zitten mij teveel risico's aan vast! Ik wacht wel tot het weekend is zodat ik overdag kan gaan!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:08

Ja ben t geheel met laura eens!! En t valt me op dat er maar weinig mensen zijn die t er nog meer mee eens zijn!
Ik had t al eerder in t topic aangegeven en verwachte wel dezelfde reacties maar iedereen schijnt t maar normaal te vinden om in t pikkedonker te gaan rijden!

Ik ga op dinsdagavond om 21:00 uur naar les maar dan ben ik iid net een kerstboom! Reflecterende banden voor en achter een reflecterend dek en zelf een hesje en een lampje om!En nog vind ik t maar niks met al die scheurende auto's om me heen.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:15

Ik rij s'avonds nooit in het bos (al helemaal niet alleen, je hebt hier nog weleens van die dronken zwervers....bbbbbrrrrr), wel ga ik sávonds af en toe (1 keer in de week ofzo) langs een drukke weg (daar mag je met paarden over het fietspad) waar je het verschil tussen licht en donker haast niet ziet door al die verlichting, en ikzelf en Amulet verlicht.
En dan rij ik zo 5 min naar de bak en daarna 5 min weer terug.