Wie herkent zoiets???!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Wie herkent zoiets???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 00:55

Hallo iedereen,

Vandaag had ik mijn paard uit de wei gehaald om lekker te gaan oefenen voor de wedstrijd die ik aankomende zaterdag zou hebben. Ik had hem lekker gepoetst en ik ga m'n zadel halen en ik kom terug en mijn vader zegt:'Ik denk dat je niet kan rijden, hij wil niet meer op z'n rechterachterbeen staan." Ik er mensen bij gehaald van de stal waar ik sta en ik moest een stukje met hem lopen. Hij liep wel gewoon. Dus ik besloot om gewoon alleen op hem in de bak te stappen. Ik merkte in stap nix, maar ik draafde 3 pasjes en ik voelde dat ie echt niet goed liep. Dus ik hem weer afegzadeld en afgespoten. Ik heb m even in de wei gezet, maar hij galoppeerde gewoon naar zn vriendjes toe Verward Savonds kwam de DA. Ik moest hem laten draven en ze deed een paar proefjes met hem, waar hij uitzonderlijk slecht op reageerde. (Ze zette het been waar hij niet op wilde staan voor z'n andere achterbeen en dan is het de bedoeling dat hij zichzelf corrigeerd, dus z'n been weer terugzet. Dit deed hij absoluut niet) met het goede been was het iets beter, maar ook niet op en top. Ze dacht dat hij misschien een beknelde zenuw zou kunnen hebben, maar wist het nog niet zeker. Ik mag hem niet meer berijden en hij mag de wei niet meer op. Ik mag alleen met hem aan de hand stappen. Zodra hij stil moet staan ontlast hij het been vrijwel onmiddelijk. Z'n draf is onregelmatig, maar de stap is redelijk normaal. Het was niet mijn eigen DA, maar een andere, die vandaag op stal kwam om andere paarden te insemineren, dus ik dacht, dan kan zij gelijk even kijken. Ik ben eigenlijk een beetje in paniek, ik weet niet precies wat het is en de DA ook niet. Hij heeft zolang als ik hem heb nog nooit iets aan zijn benen gehad.(hij is nu 9 jaar) Ik weet niet of ik mijn eigen dierenarts er nou ook naar moet laten kijken. Hebben jullie ook weleens zoiets meegemaakt? Ik ben echt superongerust en bang dat het niet meer overgaat.
Ik hoop dat jullie me misschien wat meer informatie kunnen geven. Ik weet echt niet hoe het gekomen is, het was van het ene op het andere moment foute boel. Alle raad/advies is welkom!

Ps. Zijn been is ook niet warmer of dikker dan normaal

Groetjes Geriette


Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:52

gewoon niet in paniek raken! geef hem genoeg rust maar ook genoeg aand8 en laat hem zoveel mogelijk lopen als dat weer mag! (als de dierenarts dat zegt! ) de rust is om het been te laten helen, de aand8 om het paard vriendelijk te houden en het lopen is om de conditie op peil te houden EN om te zorgen dat het paard niet opeens ontzettend wild wordt en blijft! een vriendin van mij (zoon 1,65 lang) heeft een KWPNer van ongeveer 1,84 meter stokmaat! opeens werd het paardje kreupel en moest zoon halfjaar op stal staan, daarna nog 3 maanden en zo ging het maar door! van te voren is mijn vriendin er nooit afgevallen maar daarna een paar keer flink ernstig! en ik zou toch maar het been een paar keer afspoelen in de week is altijd wel lekker met zulk benauwd weer! heel veel sterkte roos

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:53

Ps: laat me even weten hoe het afloopt! OK dan!
sterkte OK dan! en maak je niet te druk!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 13:32

Dank je wel voor je steun, dat doet me echt goed. Ik laat vandaag mijn eigen dierenarts kijken en hij komt vanmiddag om 4 uur. Misschien zegt hij hetzelfde, maar misschien ook niet. Het is gewoon afwachten

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:33

graag gedaan hoor meis...pb je me ff hoe het is gegaan? groetjes roos

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!


amerigo
Berichten: 76
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:17

Vaak met dit soort klachten concentreert iedereen zich op het been. Mijn ervaring is, dat het vaak uit de rug of het bekken komt. Ook n.a.v. dit verhaal denk ik daaraan. Vooral omdat niets te zien is aan het been. Een fysiotherapeut of een osteopaat zou hier misschien goed werk kunnen verrichten. En hoe het gekomen kan zijn? Misschien 's nachts beetje vastgelegen, of zich verdraait. Kan van alles zijn en is zó gebeurd.

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 17:12

Mijn eiegen dierenarts is geweest. Hij heeft verschillende buigproeven gedaan waar hij gewoon goed op reageerde. Hij blijkt rotstraal te hebben. Ik moet het nu goed onderhouden en als het goed is gaat dat snel over. Ik ben zo opgelucht Het heeft helemaal nix met zijn gewrichten of pezen te maken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:13

Toch zou ik een probleem in de rug niet helemaal uitsluiten. Als dit niet over gaat ondanks dat de rotstraal is behandeld, dan zou ik er een keertje een fysio of een kraker bij halen.

Je suis Charlie.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:59

Geriette schreef:
Hallo iedereen,

Vandaag had ik mijn paard uit de wei gehaald om lekker te gaan oefenen voor de wedstrijd die ik aankomende zaterdag zou hebben. Ik had hem lekker gepoetst en ik ga m'n zadel halen en ik kom terug en mijn vader zegt:'Ik denk dat je niet kan rijden, hij wil niet meer op z'n rechterachterbeen staan." Ik er mensen bij gehaald van de stal waar ik sta en ik moest een stukje met hem lopen. Hij liep wel gewoon. Dus ik besloot om gewoon alleen op hem in de bak te stappen. Ik merkte in stap nix, maar ik draafde 3 pasjes en ik voelde dat ie echt niet goed liep. Dus ik hem weer afegzadeld en afgespoten. Ik heb m even in de wei gezet, maar hij galoppeerde gewoon naar zn vriendjes toe Verward Savonds kwam de DA. Ik moest hem laten draven en ze deed een paar proefjes met hem, waar hij uitzonderlijk slecht op reageerde. (Ze zette het been waar hij niet op wilde staan voor z'n andere achterbeen en dan is het de bedoeling dat hij zichzelf corrigeerd, dus z'n been weer terugzet. Dit deed hij absoluut niet) met het goede been was het iets beter, maar ook niet op en top. Ze dacht dat hij misschien een beknelde zenuw zou kunnen hebben, maar wist het nog niet zeker. Ik mag hem niet meer berijden en hij mag de wei niet meer op. Ik mag alleen met hem aan de hand stappen. Zodra hij stil moet staan ontlast hij het been vrijwel onmiddelijk. Z'n draf is onregelmatig, maar de stap is redelijk normaal. Het was niet mijn eigen DA, maar een andere, die vandaag op stal kwam om andere paarden te insemineren, dus ik dacht, dan kan zij gelijk even kijken. Ik ben eigenlijk een beetje in paniek, ik weet niet precies wat het is en de DA ook niet. Hij heeft zolang als ik hem heb nog nooit iets aan zijn benen gehad.(hij is nu 9 jaar) Ik weet niet of ik mijn eigen dierenarts er nou ook naar moet laten kijken. Hebben jullie ook weleens zoiets meegemaakt? Ik ben echt superongerust en bang dat het niet meer overgaat.
Ik hoop dat jullie me misschien wat meer informatie kunnen geven. Ik weet echt niet hoe het gekomen is, het was van het ene op het andere moment foute boel. Alle raad/advies is welkom!

Ps. Zijn been is ook niet warmer of dikker dan normaal

Groetjes Geriette

Zoals je het hier beschrijft wordt het tijd dat je zijn rug laat scannen, eigenlijk duid dit op attaxie en dan ziet het er niet goed uit. Er is bij mijn weten maar 1 DA die sommige soorten van attaxie opereert en dat is Tom Marien die vroeger de dierenkliniek van Westerloo (Geel- Belgie) deed maar is nu zelfstandig in de buurt van Lummen. Als je zijn gegevens wil, laat me dan iets weten dan zoek ik het even uit.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:03

ik ga met alabastro mee, de test die de 1e dierenarts deed, was een test voor ataxi.. en daar reageerde hij positief op,... en dat heeft niets met rotstraal te maken

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:24

ja ik ga ook met die anderen mee!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 19:56

Hoi

Is jullie mening, maar toen de andere DA mij met hem liet draven en zij hem om probeerde te trekken viel hij niet om en als ie onvalt duidt dat ook op ataxie en dat is niet het geval! En mijn eigen DA constateerde ook geen ataxie en niets aan zijn gewrichten of spieren

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:57

bij ataxie hoeven ze niet altijd om te vallen , je hebt vele verschillende vormen van ataxi... heeft ie de reactie op een puntig voorwerp in zijn rug getest?

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 20:03

Nee

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:32

mmmm....

najah ik zou me niet al te druk maken, maar toch de rug wel even na laten kijken of iig zeker weten in de gaten houden !!!

dat ze stokkreupel lopen van een op andere dag door rotstraal komt niet zo erg vaak voor...

Machie

Berichten: 15995
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:49

ik heb zelf ook ene paardje met een lichte vorm van ataxie, op de door jou beschreven test reageert hij hetzelfde, maar omvallen doet hij niet!! Verder zou ik zeker even de rug na laten kijken

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 21:40

Nee, mijn da zei dat kreupel door rotstraal ook niet vaak voorkwam. Maar soms dus wel!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:22

Ik vroeg me af of je al een oorzaak gevonden had van je probleem en of je er ook een oplossing voor gevonden hebt?

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 14:28

Ja, de oplossing van het probleem is er. Hij had erge rotstraal, wat nu goed behandeld is en hij loopt weer helemaal zuiver. Komt niet vaak voor dat ze kreupel worden door rottstraal maar in mijn geval kan het dus wel.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:33

Zo veel te beter dan is er eigenlijk niets verontrustend aan de hand!
Maar dan heb je nu al 1 goede reden waarom elke dag hoeven uitkrabben zo belangrijk is; dan had je het waarschijnlijk wel gemerkt!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:20

Moet eerlijk zeggen dat ik ookdacht aan rotstraal , zoolzwer of zoolkneuzing..
Het ene been voor het andere laten staan kan ook een teken van spat zijn maar ik denk dat je DA hier in de goede richting zit, ataxie lijkt mij erg overdreven. Mocht het je te lang duren kan je altijd nog foto's maken, of ergere dingen verwachten, maar ik zou niet meteen van het ergste uit gaan. Volg in eerste instantie het advies van je DA die heeft het gezien, mensen op bokt niet.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:27

Inderdaad, volg je DA, dat is het veiligste.

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 18:09

alabastro schreef:
Zo veel te beter dan is er eigenlijk niets verontrustend aan de hand!
Maar dan heb je nu al 1 goede reden waarom elke dag hoeven uitkrabben zo belangrijk is; dan had je het waarschijnlijk wel gemerkt!


Sorry, hoor, maar ik krab elke dag hoeven uit!!!! Voor en na het rijden. Ik heb het niet opgemerkt inderdaad, omdat ik er nog nooit mee te maken heb gehad. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik nu weet wat ie had en mocht het weer terug komen dan weet ik wat ik eraan moet doen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:57

Als je rotstraal niet opmerkt dan moet je even langs de HA om je neus na te laten kijken denk ik .. de stank die daar vanaf komt kan volgens mij geen mens ontgaan.. hahaha

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 21:39

Spuit 11!!! Het stonk helemaal niet, en zelfs de smid had het nog niet eens opgemerkt. Maar waar maak je je druk om? Het is nu gewoon over hoor....... hahahahaha


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JornaR, Supertje en 98 bezoekers