paard leasen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

paard leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 22:24

WIe heeft er ervaring met een paard leasen voor een wat langere periode(1 jaar) ?
En dan op een manege, of op stal naar keuze gezet?
Welke kosten waren er dan voor jou etc.
Ben benieuwd of dit een optie voor mij is dus kom maar op met de verhalen!!!



Groetjes Jocelyn

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 01:53

Ik heb Julius eerst geleased voordat ik hem kocht. Ik betaalde het stalgeld en verder was hij van mij. Ik hoefde hem met niemand te delen. Hoefsmid en Da etc betaalden zij en zij zorgden ook voor zadel en hoofdstel.

Voordeel was dat destijds niemand op Julius verder reed. Dus dat leasen was voor de manege en voor mij een uitkomst.

Nu kunnen mensen nog ponies leasen voor bijv drie dagen in de week. De kosten weet ik niet. Zij mogen hem die dag doen, en de andere dagen en soms op hun dagen loopt het paard wel een lesje mee.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:03

Ik heb een jaar lang een manege paard geleased, die wilde ze wat minder in de manegelessen laten lopen. Maar die reed uiteindelijk steeds meer in de lessen mee. Het werd op een gegeven moment zo erg, dat ik buitenritten moest doen op de "moeilijke" paarden en een ander op mijn lease paard mocht.

Ik heb toen maar een paard van mezelf gekocht.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:10

Maar lijkt me wel een ideale oplossing als je geen paard kunt wilt kopen toch?

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:14

Wij hebben een aantal jaar onze hengs (loopt op de renbaan) verhuurd, tegen een x bedrag. De kosten van de dierenarts en hoefsmid enzo waren voor de huurder. Met een renpaarden word dit geloof ik wel vaker gedaan.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:46

Ik heb ook ruim een jaar een paard geleased op een manege. Dat deed ik 50/50 samen met iemand anders en we betaalden destijds beide iets van 425 gulden per maand. Het paard hebben we wel zelf uit kunnen zoeken bij de handelaar waar de manegeeigenaar eigenlijk altijd zijn paarden vandaan haalt. Dierenartskosten waren voor rekening van de staleigenaar, hoefsmid voor ons. Verder moesten we ook zelf voor een zadel, hoofdstel etc zorgen. Het paard was verder wel helemaal voor ons. Liep niet in lessen oid, we konden er mee gaan starten, hij mocht mee op vakantie etc. Ideaal dus als je zelf nog geen paard kunt kopen, maar ik moet wel zeggen dat een echt eigen paard toch wel weer anders 'voelt' dan een leasepaard...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:47

Als je niet weet of je het op kunt brengen om dagelijks naar je paard te moeten zou ik een leasepaard in overweging nemen. Verder gaat er niets boven een eigen paard.

Roosch

Berichten: 36656
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:24

ik denk dat je het zelf moet uitproberen.........maar het is wel een oplossing!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 14:51

Tja, tijd heb ik wel voor een paard, maar wil er geen kopen, teveel sores aan me hoofd en toch het gevoel hebben een eigen paard te hebben.

Mijn vader vond manegepaarden niet een geslaagd idee, daar is vaak(slacht me er niet op af) wat mis mee.

Is er trouwens een contract wat er wordt opgesteld?
WIl wel dat alles zwart op wit wordt gezet voor wie de kosten zijn!

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:58

Ik leas ook een paard. Staat gewoon bij de eigenaar en ik mag er alles mee doen. Ik ben ook de enige die er op rijd en er iets mee doet. Heerlijk, een "eigen paard" voor veel minder kosten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:07

Ik heb een tijd een paard geleased voordat ik een eigen paard kocht. Om te "oefenen" zeg maar hoe het is om 7 dagen voor het dier te zorgen. Daarvoor heb ik altijd alleen voor anderen gereden dus ik wilde me eerst goed voorbereiden en zeker weten dat ik het aankon en echt wilde, naast mijn pittige fulltime baan.
Ik kon toen kiezen tussen een contract voor een jaar en het paard niet in de les voor (6 jaar geleden) 350 gulden per maand (VA/smid voor rekening manege), of een maand opzegtermijn en niet in de les voor 450 gulden, of ook in de les voor 350.
Ik heb Imre toen ook gewoon in de lessen mee laten lopen want ik wilde hem zowiezo niet kopen en hoefde hem dus niet voor mezelf te hebben. Nadeel was echter wel dat hij megepopulair werd toen ik hem leaste, want als een paard geleased wordt moet het toch wel een hele goeie zijn dus die moet ik proberen..... Beetje jammer.....
Soms had 'ie al wel 4 uur gelopen als ik kwam. Ach, dan nam ik hem stiekum mee naar achteraan op het terrein, mocht 'ie lekker rollen en graseten Haha! Ik hoefde niet zo nodig elke dag te rijden (doe ik nog steeds niet), het ging me meer om de band met het dier, de verzorging en aandacht.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:39

Ik had wel een contract met de manege-eigenaar. Omdat het paard speciaal voor ons is gehaald moest ik haar ook wel minimaal een jaar leasen. Stond ook in het contract. En inderdaad de verdeling van de kosten, ook niet onbelangrijk...
Ik weet alleen niet of ik je gelijk kan geven in dat manegepaarden altijd wat mankeren. Over het algemeen zijn het misschien niet de meest flitsende paarden, maar als ze 3 a 4 uur op een dag in de les kunnen lopen zijn ze echt wel stevig en kunnen ze echt wel wat hebben! Overignes had ik met de manege-eigenaar ook de afspraak dat als het leasepaard iets mankeerde waardoor ik langere tijd niet kon rijden, dat ik dan ook wel zo af en toe en natuurlijk in overleg op een van de paarden van de manege kon gaan rijden.