[LL] Hoe precies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

[LL] Hoe precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 15:58

Omdat m'n verzorgpony erg hoest en zich tijdens het rijden behoorlijk opfokt en dus meer gaat hoesten rij ik al een tijdje niet meer op d'r. Alleen wandelen gaat bij ons beide vervelen, en vandaag hebben we voor de 2e keer aan de lange lijnen geoefend. Ik moet zeggen ze pakt het erg goed op en lijkt het ook wel leuk te vinden.
Ik wil alleen wel even zeker weten of ik het op de goede manier doe:
Ik doe een longeersingel om, en ik bevestig de lijnen aan het bit en doe ze door de onderste ring (die zit aan de zijkant, niet onder d'r buik). Als ze wat onspant doe ik 'm een ring hoger. Naast, een stukje onder de schoft dus, zodat ik nog wel met de lijnen naast d'r lichaam kan, maar ook op d'r bil kan laten. Verder maak ik net als met rijden kneepjes in mijn handen, en ontspan ik als ze nageeft. En ik heb een zweepje bij de hand, mocht ze me even niet begrijpen. Ik ga alleen nog maar rechtdoor, en maak bochtjes.

Is dit de goede manier, en dan heb ik het vooral over het bevestigen van de lijnen.

Alvast bedankt Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:10

Ja dit is een goede manier, als ik het zo hoor...

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:39

Ik werk altijd zonder singel. Dus 1 lijn rechtstreeks naar mijn hand en de ander via de schoft. Zo leer ik het ook als ik les krijg Lachen.

Wendingen maak je dmv je buiten teugel. Dus voor de bocht speel je wat met je buiten teugel en zodra je wilt afwenden ontspan je. Dan gaat je pony netjes met stelling de hoek door zonder naar binnen te vallen(als je op de binnen teugel stuurt gaat je je paardje ongetwijfeld naar binnen vallen).

Verder gewoon lekker gaan proberen en er van genieten.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:43

Ben alleen een beetje bang dat als ik zonder singel werk, dat mijn hand behoorlijk laag staat tov haar mond. Ik heb namelijk geen shet Haha! Of begrijp ik je nu verkeerd?
In een wending doe ik inderdaad eerst een halve ophouding, geef ik met mijn binnenhand aan naar welke kant ik wil, en dan stuur ik met mijn buitenteugel en sta ik toe met mijn binnenhand, net als met rijden dus. Dan gaat ze ook met steling goed door de bocht/

Ik probeer inderdaad even verder, kijken waar ze goed op reageert en wat niet, en genieten doe ik zeker! (En aan mijn conditie werken tegeljikertijd )

[edit]spelfoutjes Bloos [edit]

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:25

Op deze manier doen ze het ook in de spaanse rijschool heb ik mij laten vertellen en daar hebben ze ook geen shetlanders Tong uitsteken.
En bij de paarden musical Goa doen ze het ook zo. Ik heb les van iemand die paarden traind voor Goa Lachen.

De boeken 'Longeren en werken aan de Lange lijnen' en 'Werken aan de hand'(oid) staat ook veel info. Daar werken ze aan de LL ook niet met een singel.

Als je ook ga draven moe je proberen om een heel laag basis tempo te vinden. Je pony moet in jou tempo lopen en jij in zijn ritme. Zodra je pony goed op de achterhand komt kan hij pas (op een knappe manier) zo'n laag basis tempo vast gaan houden Lachen. Zelfs voor Dennis en mij is dat nog erg moeilijk, maar we werken er hard aan.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:02

of longeren met lammert haanstra......heeel paardviendelijk en duidelijk...

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 16:52

Ok, de volgende keer ga ik het een keertje proberen zonder singel te doen. Verder draaf ik nog noet echt met d'r, als ik het doe zijn het kleine stukjes. Ze draaft van nature moeilijk (is een paso fino), en rustig draven en dan ook nog op de achterhand, dat ligt nog niet echt binne handbereik. Maar we gaan eraan werken, iemand nog tips en trucs? (Behalve dat ik een boek moet lezen dan..)

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:27

Tja, een keertje les nemen Lachen.
Daar heb ik ook heel veel aan gehad.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 12:06

Dat is helaas geen optie.. Misschien is een boek lezen dan nog wel erg leerzaam. Welk boek raad je aan? Als het ook (deels) over longeren gaan vind ik dat no problemo Lachen