opfok te druk geworden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

opfok te druk geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:07

Mijn veulen Primavera heb ik afgelopen oktober in een opfok gedaan. De eigenaresse gaf eerst aan ongeveer 6 veulens. het is daar super geregeld, maar ik zit toch met een probleem waar ik niet blij mee ben.

in december stonden de veulens opeens met zijn negenen en nu staan er nog meer + 3 twenters. Nu ben ik gaan kijken en die 2 jarigen zijn een stuk dominanter waardoor veel jaarlingen niet constant kunnen eten van het hooi. ook heerst er veel onrust.

Ze staan dus opeens met een hele hoop jonge paardjes bij elkaar terwijl ik een groep van 8 voor die accomodatie echt het max vindt.

Echt normaal eten en benen strekken zit er niet in de een na de ander wordt weggejaagd en er blijven naar mijn idee steeds meer beesten bijkomen.

Wat moet ik nu doen. Het weide seizoen komt er nu aan dan is het denk ik niet zo'n probleem, maar heb er niet zo'n zin in dat ze straks weer hutje mutje op elkaar gepropt zitten.

help advies.

Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:09

weghalen?
Als er zoveel onrust is en diegene zich niet aan de afspraak houd(ze zei eerst 6 veulens) dan ga je daar toch je paard niet langer houden?Er zijn tal van opfok mogelijkheden in nederland waar je paard wel de ruimte heeft er wel rust is en waar mensen zich aan de afspraken houden.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:14

Weghalen en naar een andere opfok?
Het is natuurlijk niet normaal dat er veel onrust is, en sommigen niet normaal van hun hooi kunnen eten. Daarbij vind ik het raar dat de eigenaar zich niet aan de afspraak houdt van een max. van 6 veulens.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:17

Er staan volgens jou nu meer dan 9 merriejaarlingen bij de opfok? Lijkt me sterk hoor. De twenters staan er sinds zaterdag bij, omdat de planning is dat ze samen de wei op gaan. De rangorde moet nog bepaald worden, maar zodra die bepaald is, is de rust wedergekeerd. Ik denk dat dat hooguit een weekje duurt. Van de zomer gaan ze nieuwe stallen bouwen in de schuur waar nu hun eigen paard en pony staan + 1 pensioenpony. Waarom praat je niet gewoon een keertje met Anja, dan is het gelijk allemaal wat duidelijk, zowel voor jou als voor haar.

[edit]Ik wil overigens de opfok geen hand boven het hoofd houden, want ik ben het heus ook niet overal mee eens.[/edit]

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:20

Ik denk dat je je problemen het beste eerst met de eignaresse kunt bespreken. Daar heb je meer aan dan zo te blijven rond lopen en het is ook wel zo eerlijk naar de eigenaresse toe. Vertel haar dat jij dat er was afgesproken dat er maar 8 paarden bij elkaar zouden staan en dat er nu die 3 twenters bij staan. Mochten jullie er dan niet uitkomen, dan kun je je paard altijd nog weghalen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:29

Ik krijg Anja niet te pakken, maar mijn veulen vermagerd sterk en ziet er vreselijk lusteloos uit.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:32

Merilyn schreef:
Ik krijg Anja niet te pakken, maar mijn veulen vermagerd sterk en ziet er vreselijk lusteloos uit.


Het was me idd opgevallen dat je haar ribben behoorlijk goed kon zien, maar ik heb haar nooit echt lekker "dik" gevonden, je kon eigenlijk altijd al een beetje de ribben zien. Misschien sowieso een vitaminekuur proberen?

Ik neem overigens aan dat ze niet met de twenters op stal staan, maar alleen in de paddock?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:34

Vind het uberhaubt niet handig om er zomaar twenters bij te gooien de groep was goed zo. De veulens worden dus al vanaf zaterdag zo opgejaagd. Primavera heeft al een vitaminestoot gehad en super dik zal ze niet worden, maar nu is zelfs haar grasbuikje verdwenen. ze ziet er gewoon slecht uit. dat was vorige week nog niet. ik baal ervan.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:39

Ja, ik snap het. Ik vond het eigenlijk ook niet nodig dat de twenters erbij kwamen, maar ik ben er opzich niet tegen. Maar ja, jouw jaarling lijdt er blijkbaar onder, al hoewel ze zaterdag al behoorlijk mager was en ze pas sinds zaterdag bij elkaar staan. Misschien ligt het dus ook ergens anders aan?

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:41

Heeft ze geen groeispurt gehad? Malibu heeft ook wel eens periodes dat je haar ribben kan zien en dan is ze weer een paar centimeter gegroeid. Dan heeft ze weer een periode dat ze bijna niet groeit en wat ronder word om daar na weer te groeien.

Maar als ze lusteloos is is dat niet echt goed nee, ik probeer toch wel ieder half jaar een vitaminekuur te geven. In het najaar en in het voorjaar dan zijn ze vaak bezig met de vachtwisseling en kunnen ze wel wat extra's gebruiken.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:44

Zou eerst gaan praten alvorens hals overkop weg te halen staat ook niet echt netjes. In overleg moet er toch een hoop mogelijk zijn en tot een oplossing komen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:46

Ik was ook nog niet van plan haar weg te halen. Sprietje krijgt gewoon nog een kuurtje en ik hoop dat op het land alles goed komt.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:47

Overigens is het moeilijk een andere/betere opfok te vinden heb ik gemerkt. Ik ben zaterdag nog ergens wezen kijken (niet omdat ik perse wat anders wil, maar je moet de markt blijven verkennen), maar daar ben ik niet al te enthousiast over. Verder zie je vaak dat paarden in de begrazing in bijv. Almere of Chaam er stukken slechter bijstaan. Daar overleeft Spriet het zeker niet.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:48

Zou het wel even melden dat recht heb je en vind dat zij de plicht heeft een redelijke oplossing te zoeken. Zou het kuurtje ook even melden bij hun zodat ze het weten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:53

Tessebes schreef:
Overigens is het moeilijk een andere/betere opfok te vinden heb ik gemerkt. Ik ben zaterdag nog ergens wezen kijken (niet omdat ik perse wat anders wil, maar je moet de markt blijven verkennen), maar daar ben ik niet al te enthousiast over. Verder zie je vaak dat paarden in de begrazing in bijv. Almere of Chaam er stukken slechter bijstaan. Daar overleeft Spriet het zeker niet.


Ben ik het niet helemaal mee eens Haha! Ik vind dat mijn jaarling er perfect bij staat! Ok zij is nu ook niet al te dik, maar dat komt inderdaad door het harde groeien etc. De zorg in de opfok is OK dan!

Dus mocht je nog een goed adres zoeken voor een jaarling merrietje dan mag je me altijd effe pb-en Knipoog

Maar in dit geval zou ik ook eerst even met de eigenaren gaan praten.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:29

ik wilde Noa ook graag naar deze opfok.2 weken gelden ben ik voor de 2e keer gaan kijken, toen stonden de twenters nog in een piepkleinstukje in de paddock erbij. dus nu zijn ze samengevoegd..hmm weet ook niet of ik daar zo blij mee zou zijn..
Erg lastig, het leek idd een erg goede opfok, maar het word nu wel heel erg druk.
succes met je keuze, ik kijk ook nog even rond.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:39

Van de zomer gaan ze iig het een en ander bijbouwen, dus ik heb goede hoop.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:51

de mannelijke twenters stonden ook wel op een klein stukje maar nu ze op het land staan, zie ik hem helemaal opbloeien moet ik zeggen.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:18

Cheveyo schreef:
de mannelijke twenters stonden ook wel op een klein stukje maar nu ze op het land staan, zie ik hem helemaal opbloeien moet ik zeggen.


Welke is van jou? Haha!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:31

kan niet missen, Kit de vlek! Lachen

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flossies en 146 bezoekers