Hoefcatrol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Hoefcatrol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 09:06

Ik heb een vraagje.
Op marktplaats staat een pony met hoefcatrol.
Maar wat is hoefcatrol eigenlijk Verward

Rip Marieke.
01-04-1985 / 23-08-2007


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:46

Als je even zoekt op Hoefkatrol, of hoefkatrolontsteking dan zal je zien dat daar al heel veel over geschreven is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:14

Ik zou zo'n pony echter nooit kopen al je dat mocht overwegen!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:46

Iedere pony/paard heeft een hoefkatrol. In dit geval zal het om hoefkatrolontsteking gaan. Als je op zoek bent naar een pony, kan je beter evt. even doorsparen en een gezonde pony kopen. Met HKO begin je anders al gauw te dokteren en medicijnen en evt. ander beslag is ook duur! En probeer het net als Jantien zegt even met de zoekfunctie, dan kom je echt veel topics tegen. Suc6

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:57

hoefkatrol bestaat niet
.
..
...
....
.....
....
...
..
.

deze man heeft al vele afgekeurde paarden tot een gezond paard gebracht. read his site.
www.hoefkatrol.com
mandy.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:04

hoefkatrol zit hem namelijk in het rijden. ieder paard is van nature scheef.

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:45

mandy_b_s schreef:
hoefkatrol bestaat niet
.
..
...
....
.....
....
...
..
.

deze man heeft al vele afgekeurde paarden tot een gezond paard gebracht. read his site.
www.hoefkatrol.com
mandy.


Euh, ik heb hem ooit gevraagd wat volgens hem hoefkatrol is en heb daar (tweemaal!) geen duidelijk antwoord op gekregen. Hij vertelde me alleen dat ie hoefkatrol kon 'genezen", maar wat het precies is weet hij blijkbaar niet ...

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:55

Hoefkatrolontsteking bestaat wel degelijk. Wat Antoine de Bodt bedoelt is de klinische hoefkatrol, waardoor een paard kreupel loopt zonder dat er op foto's wat te zien is. Maar als er eenmaal beschadigingen op het kraakbeen zitten, en het heel ernstig is, kan ook AdB er niets meer aan doen. Wat hij wel kan doen is door recht te richten een paard pijnvrij te krijgen, en te voorkomen dat een paard kreupel wordt door eenzijdige overbelasting. Niet voor niets garandeerd AdB dat je een paard een maand bij hem kan stallen en je niets daarvoor hoeft te betalen als het geen effect heeft. Deze garantie geeft hij niet bij paarden die al ingespoten zijn.

HKO (Hoefkatrolontsteking kan niet meer genezen, maar het is wel te stoppen. Helaas zijn de resultaten bij het proberen te stoppen niet altijd even succesvol. Maar een paard met HKO die stabiel is kun je gerust kopen, mits de prijs er naar is. Je kunt er een paar jaar nog heel veel plezier van hebben (en misschien komt de HKO wel nooit meer terug)
Het enige probleem wat je gaat hebben is dat je het paard niet kunt verzekeren.

Je suis Charlie.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:54

Hoefkatrolontsteking of podotrochleose, in de prakijk beter bekend als 'hoefkatrol', was tot voor kort één van de ernstigste en minst begrepen problemen in de paardensport. Gelukkig is het nu mogelijk om hoefkatrolontsteking succesvol te behandelen en te voorkomen dankzij onze trainingsmethode!

Onze jarenlange ervaring leerde ons dat hoefkatrolontsteking en kreupelheid bijna altijd het gevolg zijn van een verkeerde training. Er zijn mensen die 3 tot 4 paarden met hoefkatrol na elkaar hebben terwijl anderen honderden paarden getraind hebben zonder er ooit problemen mee te hebben. Toeval?!? Het geheim van onze trainingsmethode? Richt uw paard recht en rijdt hem voorwaarts!

De meeste kreupelheidsproblemen ontstaan doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef staat. Ruiters versterken meestal onbewust de buiging die het paard neemt tijdens het rijden en gaan zelf hun houding ook automatisch op die kant richten. Hierdoor gaat het paard steeds schever lopen en ontstaat er spanning in de rug.

Het wordt nog erger wanneer de ruiter probeert laag te rijden zonder het paard eerst recht te richten. Dr. Reiner Klimke zei:"Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen." Als de ruiter niet weet hoe hij een paard moet rechtrichten kom het paard dus ook nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht.

Maar hoe vaak ziet men niet dat de ruiter d.m.v. slofteugel, martingaal of door een te harde hand zijn paard naar beneden probeert te trekken? Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting. Dit kan gaan van botvervormingen van het straalbeentje tot ontsteking van de slijmbeurs ter hoogte van het ‘hoefkatrol-gewricht’. In vele gevallen kan de dierenarts echter niets abnormaals vinden en spreekt men van ‘klinisch hoefkatrol’.

Hoefkatrolontsteking ontstaat dus uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard, het paard niet recht richt, waardoor spanning ontstaat, waardoor aanleuning niet mogelijk is, laat staan verzameling en oprichting, wat uiteindelijk leidt tot overbelasting van de voorbenen.

In tegenstelling tot wat doorgaans wordt gedacht, zien wij dus in heel veel gevallen geen medische oorzaak van hoefkatrolontsteking maar is verkeerde training de oorzaak. Door een verkeerde training ontstaat een overbelasting van de voorhand. Als deze overbelasting lang aanhoudt zijn ontstekingen en kreupelheid niet meer dan een logisch gevolg.Een paard inspuiten, rust geven, pijnstillers geven, de rug kraken, medicijnen geven, zenuwsnedes, ander hoefbeslag geven enz. zijn geen juiste remedies om kreupelheid en hoefkatrolontsteking te verhelpen. De genoemde remedies zijn symptoombestrijding en pakken de oorzaak van de kreupelheid niet aan.



Een paard met hoefkatrol loopt kreupel, het durft de voet
niet goed neer te zetten en vertoont vaak ook een verkorte pas.
Het been is niet dik en warm en met rust gaat het even iets beter, waarna het paard al snel weer kreupel gaat lopen. Vaak is er een voorgeschiedenis van frequenter struikelen, intermitterend manken, verbetering na rust en uitgesproken stramheid 1 dag na het werk.
Meestal zijn beide voorbenen aangetast, de een erger dan de andere.
Langzaam aan verandert de voet van vorm zodat bij chronische gevallen de voet smal en steil wordt.
Vervolgens kunnen rontgenfoto's aangeven hoe de hoef er van binnen uit ziet en wat de mate van de hoefkatrol is.

Diagnose
Een deskundig onderzoek door een dierenarts met voldoende ervaring met kreupelheid is noodzakelijk. Het onderzoek begint met het kritisch beoordelen van de stand en de gangen. Eveneens dient de vorm van de hoef en de straal en de kwaliteit van deze onderdelen bekeken te worden.
De dierenarts zal het paard verschillende malen in stap en draf (aan de hand door een ander persoon) van zich af en naar zich toe laten komen.
Dit gebeurt op harde bodem. Vervolgens worden stap en draf van opzij bekeken en tenslotte op de kleine volte, op beide handen en op harde bodem.De diagnose hoefkatrol kan tamelijk nauwkeurig vastgesteld worden door plaatselijke verdovingen. Hierbij worden de zenuwen die naar het hoefkatrolgebied lopen verdoofd. De injectie worden 1 voor 1 genomen waarbij men naar de hoef toewerkt. Na iedere injectie wordt de gang van het paard gecontroleerd op kreupelheid. Loopt het paard na het inwerken van de injectie niet meer kreupel of loopt het kreupel op het andere been, dan is duidelijk dat de pijn uit de achterste hoefhelft komt.
(hoefkatrolbestrijdingsplan, Hogere Agrarische School, Den Bosch)

Mogelijke oorzaken
Er is geen precieze oorzaak van hoefkatrol bekend, maar er zijn wel een hele reeks van mogelijke factoren.
(hoefkatrolbestrijdingsplan, Hogere Agrarische School, Den Bosch)

Erfelijke factor: deze vererft smalle en steile hoeven. Smalle hoeven hebben een kleiner oppervlakte waardoor druk per eenheid van oppervlakte groter is, en er een groter risico op kneuzingen bestaat. Deze kneuzingen kunnen de oorzaak zijn van degeneratieve veranderingen in de hoef.
Trauma: bij paarden die onderhevig zijn aan herhaaldelijk trauma vergroot de kans op hoefkatrol. Vooral bij paarden die op harde en oneffen bodem moeten werken, paarden die veel moeten springen of paarden die erg hard werken aan hoge snelheden.
Bekapping: door het slecht bekappen en beslaan van hoeven ontstaan standafwijkingen of worden bestaande standafwijkingen benadrukt. Zo worden bij paarden met steile koot vaak de hielen een flink stuk ingekort. Hierdoor ontstaat een stand waarbij de diepe buigpees een grotere druk uitoefent op het straalbeen en er een gebroken hoef-kootbeenas ontstaat.
Lage versenen: paarden met lage versenen worden ook aangegeven als een factor die de kans op hoefkatrol doet vergroten. Deze standafwijking geeft een achterwaartse gebroken hoef-kootbeenas waardoor er een permanente uitrekking van het hoefgewricht ontstaat en er grotere krachten op de LSC (ligamente sesamoidea collateralia) en de diepe buigpees inwerken. Een derde gevolg is dat de teen steeds eerst in contact met de bodem komt.
Ouderdom: bij sommige paarden die jarenlang zwaar werk hebben verricht, ontstaat een onregelmatige of slechte bloedtoevoer naar het straalbeen. Hierdoor ontstaat demineralisatie van het straalbeen.
Economische factor: Veel paarden worden heel vroeg ingereden om vervolgens heel veel te eisen van zo'n jong paard, alleen om er winst van te kunnen maken. Het paard moet volgroeid zijn voordat er hoge eisen aan het mogen worden gesteld. Daarnaast kan te weinig beweging ook een factor zijn. Een paard is een loopdier. Dus 23 uur op stal en 1 uurtje flink werken kan nooit goed zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Mensen met Arabische paarden hebben hemel op aarde.. meer weten? klik HIERof HIER
SGW, meest veelzijdige tak van de sport voor ruiter en paard, &nd I love It ! meer weten? klik HIER

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:00

Ik hier toch heel sterk m'n bedenkingen bij ... althans hoe verklaar je dat bij jaarlingen ook al "klinische chronische hoefkatrol" vastgesteld wordt ?

Kun je me puur medisch gezien zeggen WAT hoefkatrol precies is. ? Of is het een verzamelnaam voor allerlei aandoeningen die geen andere naam krijgen ?

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:37

paardenmarkt schreef:
Ik hier toch heel sterk m'n bedenkingen bij ... althans hoe verklaar je dat bij jaarlingen ook al "klinische chronische hoefkatrol" vastgesteld wordt ?

Kun je me puur medisch gezien zeggen WAT hoefkatrol precies is. ? Of is het een verzamelnaam voor allerlei aandoeningen die geen andere naam krijgen ?


Hoefkatrol wordt ook vaak als verzamelnaam gebruikt.

Wat het exact is, weet ik ook nog steeds niet. Ze zeggen wel dat het veroorzaakt wordt door een slecht straalbeentje (hoefkatrol-botje) maar er zijn zat paarden met een slecht botje die super lopen, evenals paarden zonder afwijkingen aan het botje die toch het stempel "hoefkatrol" krijgen.

Volgens dr. Strasser wordt hoefkatrol meestal veroorzaakt door verkeerd bekappen/beslaan van de hoeven. De steunsels worden te lang, groeien naar binnen en drukken op het zachte weefsel wat daaronder ligt. Dus precies op de plek waar ook de hoefkatrol zit (hoefkatrol is trouwens het gewricht) Daar veroorzaken ze een ontsteking, die je kan vergelijken met een ingegroeide teennagel.

Door de hoef in natuurlijke stand te brengen en in het begin de ingegroeide steunsels heel kort weg te snijden. Het duurt een tijdje voor de hoef zich heeft aangepast, maar deze methode heeft al bij veel hoefkatrol paarden geholpen, inclusief mijn eigen Haflingertje.

Zij werd afgekeurd door een DA (incl foto's) maar na 4 maanden kon ik weer gewoon rijden en met 5 maanden werd ze goedgekeurd door een andere DA.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:20

oke, cassidy. ik geef je gelijk, maar de meeste hoefkatrol zit hem in het rijden, omdat ieder paard van nature scheef is, en als men een paard naar benden rijdt zonder hem eerst recht te richten, kandit hoefkatrol als gevolge hebben.

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:29

Hoi Calippo,

Dat klopt, veel mensen gebruiken hoefkatrol als er "iets" mis is binnenin de hoef ...

Volgens offereins is het dan ook werkelijk omschreven als "pijn in het hoefkatrolgebied" ... Als er werkelijk cystes in het straalbeentje zijn kan ik me niet voorstellen dat door 'rechtrichten" je het paard terug rad maakt. Net als verwijderde voedingskanalen, ook dat kan volgens mij niet "rechtgericht" worden...

Als smid heb ik al heel wat 'hoefkatrol'-paarden tegengekomen, maar als je vraagt naar cystes of afbrokkelingen dan vertelt de eigenaar dat er geen foto's genomen zijn... .nou ja dàn kan ik me voorstellen dat het te wijten is aan slecht bekappen (zeker slecht beslag!), verkeerd rijden etc ...
Ik had een paardje moeten bekappen omdat hij mank liep, nu als ik ging kijken was de ene hiel ruim(!!) 2 cm langer dan de andere hiel (van dezelfde voet welteverstaan!). Eigenaar dacht dat hij hoefkatrol had. Nu ja na een paar weken was hi jterug de oude.... gewoon door de hielen terug gelijk te kappen.

Ik zeg dit maar omdat hoefkatrol nog al te vaak gebruikt wordt ipv 'ik weet niet hoe het komt" ... En dat mensen een paard rechtrichten dan ook beter loopt kan ik me voorstellen, alleen stel ik me dan de vraag of "hoefkatrol" de juiste diagnose was.

groetjes,
Fred.

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:18

(Y) go fred !! eindelijk mensen die het juiste antwoord uitkunnen leggen, ik weet nooit zo goed hoe het ui moete leggen namelijk Bloos Blond nou ik kijk er al weer naar uit als antoine komt, weer verder leren, en mischien doe ik zelfs wel mee aan een cursus..( mini opleidingkje ) jullie horen nog van mij ! doegggg =xxx= mandy

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:06

paardenmarkt schreef:
Ik zeg dit maar omdat hoefkatrol nog al te vaak gebruikt wordt ipv 'ik weet niet hoe het komt" ... En dat mensen een paard rechtrichten dan ook beter loopt kan ik me voorstellen, alleen stel ik me dan de vraag of "hoefkatrol" de juiste diagnose was.


Mee eens. Maar als je hoort hoeveel paarden er op de nominatie stonden voor de slacht, en hoeveel paarden er kreupel gaan lopen tot in de hogere klasses van de dresuur, en ook door erkende klinieken die stempel op krijgen, dan schort er nog een heleboel aan onze manier van rijden.
Niet voor niets is Antoine de Bodt zo succesvol dat hij het niet meer in zijn eentje aankan.

Je suis Charlie.

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:23

Wat ik een beetje vervelend vind is het feit dat "hoefkatrol" zou kunnen opgelost worden door recht te richten ... dat paarden van de slacht kunnen gered worden door recht te richten ben ik volledig met je eens!

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:36

Maar daar moet je de klinieken en de artsen op aanspreken. Als er kreupelheden in de voet gevonden worden, zonder dat er veranderingen in het straalbeen te zien zijn, gaat er al een stempel op.

Mijn paard heeft veranderingen op een straalbeen die op de foto te zien zijn, maar die niet verergeren. Heeft ze daarom HKO? Ze heeft er nog geen dag kreupel op gelopen, en ik heb haar intussen 5 jaar. Maar ik ben er zeker van dat, mocht ze om een of andere reden op dat been kreupel gaan lopen, en de artsen zien de foto, dat dat meteen HKO gaat zijn.

Je suis Charlie.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:25

Cassidy schreef:
Maar daar moet je de klinieken en de artsen op aanspreken. Als er kreupelheden in de voet gevonden worden, zonder dat er veranderingen in het straalbeen te zien zijn, gaat er al een stempel op.

Mijn paard heeft veranderingen op een straalbeen die op de foto te zien zijn, maar die niet verergeren. Heeft ze daarom HKO? Ze heeft er nog geen dag kreupel op gelopen, en ik heb haar intussen 5 jaar. Maar ik ben er zeker van dat, mocht ze om een of andere reden op dat been kreupel gaan lopen, en de artsen zien de foto, dat dat meteen HKO gaat zijn.


Ja dit vind ik ook zo gek.
Ze spreken toch ook wel eens van klinisch HKO wat houd dat dan in, paard loopt niet goed , op de foto is niks te zien dus HKO, belachelijk!!!
Darom vind ik dat Antoine toch wel voor een groot gedeelte gelijk heeft.

XANTHA

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:21

Maar wat als er op de foto´s wel een slecht straalbeen te zien is? Kan de Bodt dat ook oplossen. Ik heb deze vraag al vaker naar hem gemaild, maar nog nooit antwoord op gehad.

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:53

Daar heb ik ook m'n vragen bij... en wat er me eigenlijk het meeste "stoort" is het feit dat je nooit een concreet en eenduidig antwoord krijgt, misschien ben ik gewoon te rationeel ...

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:19

Ik wil er best in geloven dat je het er bij klinishe hoefkatrolontsteking zelf hebt ingereden en dat je dat ook weer kan oplossen, er is dan eigenlijk ook niks aan de hand met de benen van je paard.
Maar als je paard slechte straalbenen heeft van jongs af aan, dat ligt echt niet aan diegene die er op rijd
Maar doordat de Bodt zegt dat je hoefkatrolontsteking er zelf in rijdt, voel je je wel heel schuldig en denk je dat het je eigen schuld is dat je paard pijn heeft.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:30

paardenmarkt schreef:
Hoi Calippo,

Dat klopt, veel mensen gebruiken hoefkatrol als er "iets" mis is binnenin de hoef ...

Volgens offereins is het dan ook werkelijk omschreven als "pijn in het hoefkatrolgebied" ... Als er werkelijk cystes in het straalbeentje zijn kan ik me niet voorstellen dat door 'rechtrichten" je het paard terug rad maakt. Net als verwijderde voedingskanalen, ook dat kan volgens mij niet "rechtgericht" worden...Fred.


Nee, maar die cystes en verwijde kanaaltjes zijn vaak helemaal niet de oorzaak van de pijn.
Hoe verklaar je anders dat een paardje met fase 4 (dus bobbels en verwijde kanaaltjes) na een paar maanden goed bekappen weer WEL rad loopt. Ik heb trouwens zelf niet de foto's gezien, maar wel de brief van de afkeuring gekregen waarop het omschreven stond.

Of mijn paardje ook uitsluitdend door rechtrichten beter zou zijn geworden betwijfel ik. Denk dat dat rechtrichten vooral helpt bij een overbelast paard aan 1 kant en niet zozeer bij paarden met een verkeerde hoefstand. Maar een combinatie-therapie strasser-AdB is misschien nog beter...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:31

marlon7 schreef:
Ik wil er best in geloven dat je het er bij klinishe hoefkatrolontsteking zelf hebt ingereden en dat je dat ook weer kan oplossen, er is dan eigenlijk ook niks aan de hand met de benen van je paard.
Maar als je paard slechte straalbenen heeft van jongs af aan, dat ligt echt niet aan diegene die er op rijd
Maar doordat de Bodt zegt dat je hoefkatrolontsteking er zelf in rijdt, voel je je wel heel schuldig en denk je dat het je eigen schuld is dat je paard pijn heeft.


Zoals gezegd: de kwaliteit van het straalbeentje heeft weinig te maken met de kreupelheid.
Er is niet eens met zekerheid wetenschappelijk vastgesteld DAT het ermee te maken heeft. En te zien aan alle paarden met "slecht" straalbeentje die prima lopen, lijkt dat verband ook ver te zoeken.

Een slecht straalbeentje kan ook door jou veroorzaakt worden, doordat je hem slecht laat bekappen bijvoorbeeld...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:45

marlon7 schreef:
Maar wat als er op de foto´s wel een slecht straalbeen te zien is? Kan de Bodt dat ook oplossen. Ik heb deze vraag al vaker naar hem gemaild, maar nog nooit antwoord op gehad.



Antoine de Bodt kan dat slechte straalbeen niet beter maken. Als je paard er niet kreupel op loopt, heeft hij er geen last van. En dan heeft hij ook geen HKO, maar alleen een slecht straalbeen.

Je suis Charlie.

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:11

Cassidy schreef:
... En dan heeft hij ook geen HKO, maar alleen een slecht straalbeen.


Dat klinkt dan alsof je weet wat hoefkatrol is ? Of is alles wat een naam en een diagnose krijgt per definite geen hoefkatrol, en is "hoefkatrolontsteking" gewoon een synoniem van "problemen die niet op foto of andere manieren waar te nemen zijn ?"

Als dat zo is dan kan ik me wel voorstellen dat het kan rechtgericht worden.... want dan betreft het ook niet om een slecht straalbeen. (Als dat zou de oorzaak zijn...., want daar had Calippo een punt!)

Alleen is "hoefkatrol" puur medisch gezien nog een verwarde en onduidelijke zaak. Vast staat dat het om pijn in het hoefkatrolgebied ligt... alleen wat het precies veroorzaakt, hoe het komt is voor mij (en ik denk op wetenschappelijk niveau ook) nog een vraagteken.

Of zijn er ondertussen nieuwe ontwikkelingen waar ik nog niet van op de hoogte ben?

Fred.

Barefoot Belgie : <a href="http://www.barefootzadel.be" target="_blank">Barefoot Belgie</a> - Boomloos en betaalbaar rijplezier!
Dé online paardenmarkt : <a href="http://www.paardenmarkt.net/ads" target="_blank">Paardenmarkt.net</a>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT, Avatar22, B_Fokker, Chesss, GrapeshotBot, mabellean, Noor17, scrabbel en 25 bezoekers