starten zonder eigen paard toe aan nieuwe regels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

starten zonder eigen paard toe aan nieuwe regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:01

Bij dressuur en springen kun je al jaren een startkaart aanvragen op een combinatie (ongeacht van wie het paard is). Sinds kort kun je ook een startkraart krijgen op naam van een ruiter. Dit is met name interessant als je een manegeruiter bent. Op deze wijze kunnen deze ruiters toch wedstrijden starten. Er is wel een maar: ze kunnen niet verder dan de L of de M komen, daarna geldt dat je een combinatie-gebonden startkaart moet hebben.

Zoiets zo best kunnen werken voor de westernsport. Toestaan dat een combinatie van ruiter met niet eigen paard, of ruiter met wisselend paard tot maximaal de amateurklasse mag starten.

Ik heb die eigen paard regel sowieso nooit begrepen. En al helemaal niet in een land als Nederland waar het aantal samenwonende mensen gelijk opgaat met het aantal gehuwden. Het is toch te gek dat je niet mag starten op het paard van je partner? Omdat hij/zij formeel geen familie is. Hetzelfde geldt voor mensen die samen een paard hebben... Daarin voorzien de regels niet. Zo is het ook niet mogelijk mijn bijrijdster een wedstrijdje te laten rijden (ik kan haar geen leasecontract geven met het alleengebruik van mijn paard). In de dressuur daarentegen kan ze gewoon een startkaart aanvragen...

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:11

Ik wist niet dat het ook niet kon als je samen een paard heb. Rick heb ik samen met Yesta. Hij staat in z'n paspoort op 2 eigenaren, hij wordt ingeschreven bij het AHQHA op 2 eigenaren. Maar dat zou dus betekenen dat 1 van ons maar op hem zou mogen starten. Verward ??

Dat is echt belachelijk Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:18

Als je bij de AQHA als 2 eigenaren staat mag je ook allebei starten volgens mij.
Hoe dat zit met de verschillen in niveau (beginner,amateur,open) weet ik niet. Ook het aantal starts per dag zou dan gecontroleerd moeten worden IMO.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:21

Ik heb die vraag gesteld als mijn vriendin en ik samen een paard zouden aanschaffen... het mag dus niet...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:22

Heb je die vraag bij de AQHA gesteld of bij de WRAN, kan verschil in zitten nl.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:23

Wran, het zou geen quarter zijn... Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:26

Samenlevingscontractje opstellen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:36

Sugarmiss schreef:
Samenlevingscontractje opstellen Haha!


haha ik ben getrouwd. Ik leef niet samen met Jip. Jip is gewoon een heel goede vriendin. En dan werkt het dus niet. Maar het gaat niet speciaal om mij... We hebben het paard uiteindelijk niet gekocht, maar uberhaupt om het feit dat ik het een echt rare regel vindt. Ik begrijp wel dat hij bedoeld is om te voorkomen dat jan en alleman maar gaat starten op het paard van een ander...maar in de dressuur is dat ook nooit een probleem gebleken. Sterker nog ze breiden de mogelijkheid uit om het voor manegeruiters (die dus geen vast paard hebben) ook mogelijk te maken om te starten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:38

Ik heb het ook altijd een kromme regel gevonden. De sport is al duur genoeg en nu 'verplicht' je iemand om een paard aan te schaffen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:39

Was een grapje Haha!.
Ik denk dat daarvoor in beginsel ook het verschil in de Amateur en de Open voor bedoeld is.
Dat wij er in NL een andere 'betekenis' aan geven ....

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:18

Wat mij betreft zouden die regels inderdaad wel aangepast mogen worden.

=^.,.^=

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:22

Nou zeker, het zou een beetje krom vinden als je al 2e eigenaar van een paard niet zou mogen starten. En als je geen eigen paard heb zou je ook gewoon mogen starten vind ik. Het zou de westernsport in nederland zeker wel goed doen denk ik.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:24

Robyn schreef:
Het zou de westernsport in nederland zeker wel goed doen denk ik.


Het enigste wat de westernSPORT goed zou doen is niet zeuren en zanikken over hoe ze het in de dressuur en springsport doen of wat nou wel en niet beginners groepen zijn ,maar simpel weg voorbereid beginnen aan de westernSPORT.
Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 11:37

Tjonge Blaze, wat lekker ongenuanceerd weer. Lachen

Tenzij jij natuurlijk bent van de categorie...:
" zo is het altijd geweest en zo moet het altijd blijven " want nadenken is niet zo handig en verandering al helemaal niet. Scheve mond

En dat kan ik me weer niet helemaal voorstellen.
Dus het zal wel je wens om de querelant te spelen zijn, die hier opspeelt Verward Cool Haha!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:43

Ga vanmiddag in mijn pauze uitleggen wat ik bedoel,maar het wordt niet fraaier Cool. nee ik ga niet de querelant spelen Haha! Alleen ben ik bang dat jullie iets willen zonder te weten hoe het eigenlijk in elkaar steekt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 11:44

Oke, ik wacht je uitleg af Lachen
Ik wil niet speciaal iets hoor...
Hooguit mijn bijrijdster (die overigens heel serieus traint) een wedstrijdje laten rijden, maar dat is te overzien. Ik vraag het me gewoon af...
Laatst bijgewerkt door Anya op 04-05-04 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:45

Blaze"]
[quote="Robyn schreef:
Het zou de westernsport in nederland zeker wel goed doen denk ik.
Het enigste wat de westernSPORT goed zou doen is niet zeuren en zanikken over hoe ze het in de dressuur en springsport doen of wat nou wel en niet beginners groepen zijn ,maar simpel weg voorbereid beginnen aan de westernSPORT.
Cool
[/quote]Het maakt mij geen flikker uit hoe ze het in de dressuursport doen. Het gaat mij erom dat het misschien een beetje toegankelijker wordt voor mensen die graag een beetje mee willen draaien in de westernsport, maar nou net even geen eigen paard kunnen betalen.

En dat het ons nu onmogelijk wordt gemaakt om op mijn eigen paard te starten omdat de andere eigenaar ook wil starten.

En sinds wanneer ben je alleen voorbereid als je een eigen paard onder je kont heb?? Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:53

En waarom zou je opnieuw het wiel uit moeten vinden? Wat is er zo fout aan om leentjebuur te spelen?
( maar ja, als je de berichten mag geloven is er zelfs bijna een piepkleine kans dat paardrijden helemaal verboden wordt dus dan is het probleem ook opgelost Haha! )

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:19

Lang leve het lease contract

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:20


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:23

Ik snap deze discussie eerlijk gezegd niet, want als je een leaseovereenkomst kunt overleggen, kun je toch gewoon met een paard starten dat niet je eigendom is? Of heb ik het weer eens niet begrepen?

Overigens geldt e.e.a. wat Anya beschrijft ook alleen maar voor bij de FNRS aangesloten manegebedrijven en idd niet meer boven de L (die voor de meesten toch al voor Levenslang blijkt te staan, dus dat is geen probleem).

Ik denk eerlijk gezegd dat ik er niet zo'n voorstander van zou zijn om e.e.a. helemaal open te breken. Dat betekent dat bv de ruiters van een instructeur op zijn paarden in de beginners- danwel amateurklassen kunnen rondrijden. Steeds van paard wisselen om niet aan je punten te komen waardoor je je B-status kwijtraakt? Zou ik ook niet vrolijk van worden....

Ik zie eerlijk gezegd geen probleem in het huidige systeem Verward

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:33

Nou, wat ik mij kan voorstellen dat als een probleem wordt gezien, is bijvoorbeeld supergroene paardjes en ruiters die in de Open Pleasure uit moeten komen omdat het bijvoorbeeld hun verzorgpaardje is.

Ik geloof nooit dat de professionals en amateurs, die toch een behoorlijk traject hebben moeten afleggen voordat zij zelf in die klasse zijn gestart, erg blij zijn met een "groentje" in hun klasse waarvan het paardje ineens een sprintje trekt of er eens lekker een paar bokken tussendoor gooit. ~~}>

=^.,.^=

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 12:35

Sonja op dit moment... voor zover in de regels goed interpreteer dan...
starten er veel mensen in de beginners op een manegepaard. Daar geldt die regel niet. Zolang ze niet meer dan 7 punten per jaar halen hoeven ze niet hoger te starten... Dus die blijven eeuwig bij de beginners doorrijden simpel omdat ze geen eigen paard hebben.

Een leasecontract is ook zo eenvoudig niet...Ik zou mijn bijrijdster wel een leasecontract kunnen geven, maar kan niet garanderen dat zij degene is die permanente en enige beschikking over mijn paard heeft. Ik rij er zelf nog op, jip rijdt en als er mensen langskomen dan rijden die ook...Dus dat deel kan ik niet aan voldoen.

Ook een gedeelde aanschaf van een paard is niet mogelijk. Bijvoorbeeld stel Jip en ik kopen samen een pony en delen de kosten dan zouden wij niet beiden op die pony mogen starten, want we zijn geen familie. Tenzij wel allebei beginners rijden, dan mag het wel.

Ander voorbeeld: stel ik ben niet getrouwd maar ik woon samen en we hebben samen een paard. Ik zou moeten trouwen om het Ben mogelijk te maken om te mogen starten op Lanna.

Het zit krom in elkaar voor mijn gevoel: mijn zus mag starten op mijn paard (zelfs al was dat een super getraind paard dat prof loopt), maar mijn beste vriendin (die Lanna erft als ik doodga niet, mijn bijrijdster ook niet).

Bij de dressuur kan iedereen gewoon een startkaart op een paard/ruitercombinatie aanvragen. Anita mag dus wel dressuur starten met Lanna. Dat verschil zette mij aan het denken (dus gecombineerd met de mensen die omdat ze geen eigen paard hebben, bij de beginners blijven starten).

Kijk jij hebt geen probleem. Jij hebt Milena. Die is helemaal van jou.
Ik heb zelf ook geen probleem: ik heb Lanna, die is helemaal van mij...
Het gaat me om de rest..
Vandaar.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:37

Maar met een supergroen paard kan je, mits jezelf beginner bent, gewoon in de beginners starten.
Want dat paard heeft zich de afgelopen 2 jaar nog nergens geplaatst in de amateur of open.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 12:42

@Sadie... dat klopt.
@Chantalleke dat klopt niet: het leasecontract is niet altijd een oplossing:

Citaat:
308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat

- kortom je moet getrouwd zijn. anders beperkt het zich tot zussen, broers en ouders.
Citaat:
of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden.

het zit em in het woordje exclusieve gebruiksrecht juridisch gesproken.

Citaat:
Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.

Een paard dat door twee personen is gekocht (bijvoorbeeld twee vriendinnen) staat op meerdere namen en is geen eigen paard.

Citaat:
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).



dit klopt dus wel... maar geldt alleen voor de beginners.
[/quote]