Hooglanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-01 11:02

Ik weet niet meer wie er naar vroeg maar in het Eindhovens Dagblad van vanochtend stond een artikeltje over de kudde Schotse Hooglanders. Die zijn dus inderdaad geruimd, en ipv ze eerst - zoals de beheerder voorstelde - te vangen op de gebruikelijke wijze en met schietmasker af te maken zijn ze echt afgeschoten. Daarbij ging dan nog van alles fout, te klein kaliber geweer, missen e.d. Volgens de krant - interview met beheerder - was het een bloedbad. Uiteindelijk zijn de laatsten toch 'gewoon' gevangen en met schietmasker geruimd. Ik weet niet of dit artikel ook op de site staat maar het adres is <a href="http://www.eindhovensdagblad.nl">www.eindhovensdagblad.nl</a>.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-03-29 11:03 ]</font>


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 11:45

Ja, die vraag over die Schotse Koe Koe was van mij in dit bericht:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=11&2

Bedankt voor je oplettendheid! Ik heb het artikel waar jij het over hebt niet kunnen vinden, maar wat jij vertelt klinkt al zo afschuwelijk! Ik probeer me er maar geen voorstelling van te maken...

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> << < ...dreams are just goals without deadlines... > >> </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-03-29 11:46 ]</font>

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-01 11:59

Ik zal het vanavond inscannen en plaatsen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-01 13:50

Toch gevonden:

<i>Snel opgetrommelde jagers moesten soms wel vier keer schieten</i><br>
</h2>'Afmaken Hooglanders was waanzinnig bloedbad' </h2><br>
Een nachtmerrie, een hel. Piet Greeve van Staatsbosbeheer komt nog steeds woorden tekort om te beschrijven hoe 'zijn' 41 Schotse Hooglanders zijn neergeknald in de Duursche Waarden bij Olst. Gehaast en amateuristisch moesten drie schutters soms wel vier keer op de runderen schieten voordat ze het loodje legden. 'Een waanzinnig bloedbad. Het moeilijkste moment uit mijn leven.'

Door Ferdi Schrooten Een ogenblik dacht Greeve er over om tijdens de slachtpartij het hek open te zetten om de nog levende Hooglanders te laten ontsnappen. 'Het was zo verschrikkelijk, zo walgelijk', zegt de natuurbeheerder die de laatste dagen 'in een soort roes' heeft geleefd. Hij hoeft zijn ogen maar dicht te doen en het drama, dat zich ver buiten het gezichtsveld van pers en andere pottenkijkers voltrok, speelt zich opnieuw af. Alsof hij midden in een slechte wild-westfilm zit. Vrijdagnamiddag 23 maart. Het water van de IJssel, die de natuurlijke noordgrens vormt van de Duursche Waarden, stijgt. De Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees besluit in allerijl om de 41 Hooglanders te ruimen. Ruim een halve kilometer verderop is twee dagen eerder mond- en klauwzeer vastgesteld op een boerderij in Fortmond. De Hooglanders, die daardoor toch al ter dood veroordeeld zijn, moeten nu stante pede gedood en vernietigd worden. Verplaatsing is met het oog op een verdere verspreiding van het besmettelijke virus uitgesloten. Vrijdagochtend had Greeve de kudde runderen al bijeen gedreven in de vangkraal, een speciaal hekwerk in de vorm van een trechter. De natuurbeheerder had zich verzoend met het doodvonnis. Aan twaalf jaar zorg voor een heel bijzondere kudde zou een einde komen. 'Ik dacht: ik drijf de beesten rustig via de vangkraal naar de afzonderlijke boxen. Die gebruiken we ook altijd als we de dieren willen oormerken of bij medische ingrepen. Het had misschien een uur, anderhalf uur geduurd om alle 41 dieren zo rustig een laatste spuitje te geven.' De RVV besloot anders en Greeves wereld verging. Drie snel opgetrommelde schutters moesten de kudde nog voor de trechter met karabijnen doodschieten, één voor één. Een rund dat zich had weten los te maken van de kudde was als eerste aan de beurt. 'Ze mikten boven de ogen. En wat gebeurt? Het beest schudt een paar keer zijn kop. Na nog een schot is het nog steeds niet dood. Blijkt het kaliber geweer te licht. Maar een van de drie schutters had een geweer dat zwaar genoeg was. Die heeft het dier geveld, maar zelfs toen was hij nog niet dood. De dierenarts heeft het beest uiteindelijk het genadeschot gegeven met een schietmasker, dat net als in het slachthuis een pin door de kop jaagt.' Greeve staat dan al met de handen voor zijn ogen aan het hek. 'Het regende, het was één grote modderbende en de vizieren van de karabijnen besloegen voortdurend. Naarmate het donkerder werd moest de ene jager de ander met een zaklamp bijlichten om nog doel te kunnen treffen. Sommige beesten ploften in één keer neer, maar op andere is twee, drie keer geschoten. Zoals Anna Ruahd, 19 jaar, of was het Sonnasag? Ik weet het niet meer.' De RVV heeft inmiddels spijt betuigd. De ruiming verdient geen schoonheidsprijs, heet het. Greeve, die soms maar met moeite zijn tranen kan bedwingen, loopt naar buiten. 'Even een sigaretje. Ik rook normaal niet. Maar nu moet ik effe.' Als hij weer de werkkamer van zijn boswachtershuisje binnenkomt, is de emotie wat bekoeld. 'Weet je, ik verwijt al die mensen die er vrijdag bij waren niks. Ze waren ook maar gestuurd.' Greeve kreeg zijn gelijk wrang genoeg pas vlak voor het einde van de 'slachting'. 'Toen er nog acht dieren over waren, hebben ze die toch maar via de vangkraal naar de boxen geleid. Daar heeft de dierenarts ze met het schietmasker gedood.'

afkomstig uit <a href="http://www.eindhovensdagblad.nl/CDA/regioportal/1,2078,2544__553984_,00.html">eindhovens dagblad</a> van vandaag.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 20:31

Huilen Jesus ik weet niet wat ik zeggen moet na het lezen van dit bericht. het lijken GVD wel tweede wereld oorlog taverelen. EEn slachtveld een moord partij die je normaal alleen maar op tv ziet.

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-01 20:48

Boos!- Boos!- Boos!- We moeten dit kabinet maar eens preventief ruimen Boos!- Boos!- Boos!-
Petra

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 20:27

helemaal mee eens... jakkie! de details vond ik echt walgelijk...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 21:10

Ik heb het stuk dus niet gelezen, de reacties waren voor mij genoeg. Ik kan er niet tegen als er zulke wrede dingen gebeuren. Wel moet het geplaatst worden want oe meer mensne het weten hoe beter.
Echt afschuwelijk Huilen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 21:20

Oliebol! Oliedom.. Tja, echt een bende m dat zo moeilijk te doen.. er zijn echt beschaafdere mogelijkheden. Ik weet wel dat bevoorbeelde wilde jaarlinghengsten in natuurreservaten vaak gewoon een verdovingsmiddel wordt gevoerd, zodat ze gemakkelijker te vangen zijn, voordat ze de veewagen opgaan. Dat had hier dus ook gewoon gekund. Afschieten is een mogelijkheid, maar dat moet dan wel fatsoenlijk gebeuren..


Overigens stond er hier op de voorpagina nog een foto hoe dat ze de laatste MKZ uitbraak in Noord-Amerika hebben opgelost: eerst een groot gat graven in de wei, dan alle koeien erin jagen en vervolgens maar schieten. Dat duurde dan tientallen minuten.. Vervolgens de graafmachine terug en ze allemaal maar begraven. Ik ken iemand die dat op de TV gezien heeft en zei dat het rondom walgelijk was. Duizenden dieren zijn er zo afgemaakt.. Het schieten leek maar niet op te houden.. Ik weet niet of ze dat hier nog wel zo zouden doen, maar toch. Het was wel schrikken om dat zo te zien. De foto in de krant liet een tiental mannen zien die in de kuil aan het schieten waren.. Ik dacht dat die tijden dus al voorbij waren, maar waarschijnlijk dus toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 23:58

Dat was een paar weken geleden dus al gebeurd, walgelijk.
Dit zogenaamde natuurbeleid kunnen we niet meer serieus nemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, 996981, Amazonbot, colinneke, Desireeeee, Eliine, Facebook, HighFly_, lina1998, linoleum, Mar_X, Raineri, RubyRed, Zebrastreep en 196 bezoekers