schapen, paarden en mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

schapen, paarden en mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 11:21

Ik heb verschillende vragen over schapen, paarden en mest.
Wat is het voordeel als je ook schapen hebt die het weiland begrazen?
Hoe kan je de schapen en paarden het best het laten grazen?
Gewoon door elkaar (2 paarden en een stuk of 20 schapen), eerst de schapen en bij het verweiden gaan de paarden naar het stuk waar de schapen hebben gelopen of anders om?
Moet je alsnog onkruid weg halen die voor de paarden giftig zijn of eten de schapen dat op?

Ten slotte wat moet ik met het mest doen?
Ik lees dat je verschillende mogelijkheden hebt:
-laten staan
-op een hoop doen, waarna het wordt opgehaald
-door het weiland slepen ???
Ik las ook iets van rollen en bemesten. Maar wat is het verschil tussen bemesten en slepen? Ik had begrepen dat je met slepen het gras eigenlijk kapot maakt Scheve mond
Ik snap er dus niks van...

Gr'tjes


meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:21

hoiii!

op de kinderboerderij waar ik al een aantal jaren vrijwilliger ben hebben ze 2 weilanden. het verschilt een beetje op welk land de paarden en de schapen staan. soms staan ze ook op hetzelfde land, soms wisselen ze, het verschilt eigenlijk een beetje. de schapen staan in de winter als het niet gesneeuwt heeft en niet geregend heeft ook vaak in het weiland dus de weilanden zijn eigenlijk al een beetje ondergescheten om het zo maar te zeggen. ze kunnen als ze dorst hebben naar de plaat lopen en die schijten ze natuurlijk ook onder en die vegen we gewoon elke dag. in de lente en in de zomer staan de paarden en ezels ook zoveel mogelijk op het land en daar kan dus ook nog schapenstront liggen. als het weiland echt helemaal vol ligt met schapenstront enzo (en eventueel ook van de paarden) wordt het gewoon met een bladhark o.i.d aangeharkt en opgeruimd. schapen eten geloof ik best veel onkruid, maar de distels en vaak ook brandnetels laten ze staan. veel paarden eten dat ook niet op. 1x in de zoveel tijd gaan we ook met een aantal vrijwilligers distel en brandneteltrekken.
over dat mesten en slepen weet ik eigenlijk niks. de buurman heeft ook schapen en ik heb een keer geholpen met het weiland bemesten maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

jeej, in mei naar tsjechie!!

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 23:08

Oh leuk, bedoel je de kinderboerderij aan de bloemendaalse weg?
Ik woon ook in Gouda Lachen

Bedankt voor je antwoord!

Gr'tjes


meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:35

jaaaaaaaaaaah die bedoel ik Haha! ik ben daar nu al ruim 3 jaar vrijwilliger en ik verzorg daar nu bijna 3 jaar bonny (grijze ezel). binnekort zijn de hofstedendagen (15 en 16 mei). als je ook zin hebt....kom gerust langs (misschien kunnen we dan wel meeten)

jeej, in mei naar tsjechie!!

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 15:36

Oh leuk, de hofsteden dagen. Helemaal vergeten. Bloos
Ik ga er bijna altijd heen. Erg gezellig!
Ik hoop dat het dan lekker weer is. Ik ga dan ook altijd even naar de manege, een vriendin rijdt daar.

Gr'tjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eineges, monsera en 80 bezoekers