Wie heeft er ervaring met een borsttuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Wie heeft er ervaring met een borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 07:53

Ik had gister deze vraag ook al gesteld maar er had nog niemand gereageerd, ik hoop dat er binnenkort iemand is die er ervaring mee heeft. Ik ga zaterdag weer sneltrainen en dan hoop ik dat met een borsttuig / voortuig te kunnen doen.

Maar goed, onze merrie heeft geen buik (hoog oplopend), waardoor ik met sneltrainen steeds 20 cm naar achteren schiet (ze loopt op de renbaan).
Nu wil ik met borsttuig / voortuig gaan rijden, maar kan iemand mij adviseren welke ik het beste kan gebruiken?

Alle adviezen zijn welkom.

Groetjes

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 07:57

tja, ik cross met een elastisch voortuig/martingaal combi van een onbekend merk en dat bevalt prima. Maar wat er op de renbaan handig is Verward Ik zou iig een voortuig doen en geen borsttuig, IMO zit dat minder prettig. Maar heeft een renzadeltje wel oogjes voor om een voortuig aan vast te maken? Een borsttuig zit nl aan je singel vast.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 08:07

We sneltrainen zelf op het strand, ik rij altijd met een dressuur zadel (een tik van vroeger). Als we dan zeg maar uit een rustig tempo weg gaan dan vlieg ik dus echt naar achter.
Op de rebaan gaan er 2 of 3 banden overheen dus dat blijft wel zitten.
In het bos heb ik er niet zo heel veel last van, of we moeten over de heuvels gaan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:10

Je kunt ook zo'n elastische band kopen die gewoon om zijn hals loopt, verder niet aan de singel vast. Maar eerlijk gezegd vind ik het allemaal een pot nat, maar mijn paarden hebben het ook niet echt nodig. Vraag anders Scum eens, hun paard heeft met dressuur altijd een voortuig aan.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 08:13

Scum???
Wie is dat?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:31


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:51

Persoonlijk zou ik dan voor een elastisch voortuig gaan, niet voor een starre (lederen). Puur omdat elastiek wat meerekt in de voorwaartse beweging van de paardenschouder, leer niet en dat zou evt. voor drukkingen kunnen zorgen, als het zadel naar achteren schuift.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:17

En wij hebben renpaarden op stal...

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:20

Scum ik heb je een pb gestuurd, had je hem al gelezen???

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:37

Ja hoor, en al beantwoord...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:40

Lielle schreef:
Je kunt ook zo'n elastische band kopen die gewoon om zijn hals loopt, verder niet aan de singel vast. Maar eerlijk gezegd vind ik het allemaal een pot nat, maar mijn paarden hebben het ook niet echt nodig. Vraag anders Scum eens, hun paard heeft met dressuur altijd een voortuig aan.


Die elastische band zou voor mijn paard waardeloos zijn. Het zadel trekt die band naar achteren (elastisch of niet) en "strikt" hem dan in zijn hals/keel.

Konden we de KNHS maar overtuigen dat we dat borsttuigje ook tijdens gewone dressuuwedstrijden mochten gebruiken. Maarja, het is blijkbaar veiliger als het zadel van je paard achterop het kruis ligt. Haha!

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:59

scum ik pb je vanavond ff terug, over die kieffer ben ook dol op kieffer!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:03

Wij hebben met de pony ook een tijdje met voortuig gereden, die pony was toen zo rond en onbespierd dat alles eraf gleed Clown

Ik vind die elaastische banden zelf erg vervelend, er staat vaak constant druk op en dat gaat knellen en als de druk er iets af raakt(bijv als je remt) dan komt er soms net een velletje tussen Bloos

Wij hadden vaak gewoon een voortuig of een borsttuig. Martingaal kun je er af/uit halen, zodat je wat meer halsvrijheid hebt

Waar woon jij trouwens in noord-holland Ikkies?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:27

Ik zou gaan voor een elastische band of een voortuig.
Zelf rij ik met een combi voortuig martingaal. Ik heb het voortuig nu niet meer echt nodig, mijn vorige paard wel daar vond ik het voortuig erg goed bij helpen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:37

Ik rijd met een Zilco Eurotech voortuig als we heuveltjestraining gaan doen. Heb er nog nooit een schuurplekje van gezien, en Rowan duikt er graag in als we duintjes klimmen, hij gebruikt hem echt. Voordeel van Zilco is dat je het zo onder de kraan houd, op laten drogen en klaar. Helemaal als je aan het strand rijd is dat ideaal. Zo'n ding is dat:

Afbeelding

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:02

wij gebruiken voor de bosritjes vaak een borsttuig. zo'n elastiek strot je paard als hij lekker ontspannen wil bukken.
borsttuig bevalt ons prima, prijs valt ook mee, voor ruim 20 euro heb je al een goede, wel eerst even goed in de olie leggen

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 19:53

Afbeelding

Afbeelding


Het word wat verwarrend voor me, ik zit te twijfelen tussen deze 2

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:30

Afbeelding

Hier lijkt die van Kieffer het meeste op. Dus gewoon een lus om de hals (in de lus is een gedeelte elastisch. De lus wordt op 2 plaatsen bevestigd. Namelijk bovenaan bij het zadel, en met een riempje tussen de voorbenen door. Bij alleen een voortuig (meestal alleen een elastische riem voor het borstbeen door) kan het zijn dat dat het paard hindert.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:58

Ik heb de onderste uit het eerste bericht als voortuig en die uit het bericht van Scum als martingaal op concours (alleen dan zonder elastisch deel )

Ik vind beide fijn werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:01

Citaat:
Het word wat verwarrend voor me, ik zit te twijfelen tussen deze 2

ff niet vergten dat Divoza niet slim is, allemaal rare tips en uitleg bij van alles.
Zoo ook hier.
Die draait namelijk benamingen om Verward


De bovenste is een voortuig, word vast gemaakt aan de voortuig-oogjes van je zadel.

De onderste een borsttuig.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:08

Ik gebruik bij t snelwerken en in de gewone training ook altijd een elastische band, werkt prima.
ook heb ik een elastisch voortuig,maar als je kort zit irriteren me die klipjes, die van die band zijn niet zo groot.
Ik zou eerder die van de 1e foto pakken, die 2e geeft niet mee en bij een snelwerk lijkt t me voor t paard niet fijn bij z n schouders.