Zouden jullie zo'n veulen kopen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Zouden jullie zo'n veulen kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 08:11

Ik heb een veulen aangeboden gekregen met een droompapier, vader is preferent en alles aan moeder zijde is ster. Enige probleem is dat het met 3 maanden bij moeder is weggehaald en de winter niet veel beweging heeft gehad. Ze heeft dus wat groei achterstand en is mager.
Wel super beweging. Maar ik moet haar dus opknappen !



ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:19

Het is wel een gave uitdaging!!!
Ons veulentje is nu 1,5 mnd oud maar die vind d'r moeder nou al saai en eet gewoon veulen brokjes en gras en hooi. Ik denk dat het allemaal wel goed komt als je er goed in de gaten houdt.
Vraag de da eens wat de gevolgen zijn als een veulen na 3 mnd bij z'n moeder weg gaat.
Groetjes

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:19

Wij hebben kapanda als veulen gekocht en is kei braaf en aanhankelijk, we hebben er geen spijt van, het enige nadeel is je weet niet wat het wordt hoe het uit groet, en of het lekker rijd dat moet je allemaal afwachten.

wel veel knuffel plezier..

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:27

Wij spenen meestal op 100 dagen, iets meer als 3mnd dus. Dat op zich is geen probleem maar die beweging. Ik zou het laten afhangen van de prijs en dan zeker zorgen dat het paard veel vers gras krijgt en beweging tot het 3 jaar is. Dan kan je eventueel eens een foto laten maken van enkele gewrichten en weet je of je goed gegokt hebt of niet.
Ook eens goed ontwormen voor het de wei op gaat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:32

Afspenen met 3 maanden vind ik niet zo'n probleem. Ik vraag me alleen af hoeveel problemen de groeiachterstand gaat opleveren in de toekomst.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:34

Wat is de vraagprijs van dat veulen? Dat kun je ook in je overwegingen nemen! Vooral bij een lage prijs is het wel een uitdaging!

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 08:34

De prijs is zeker de moeite waard, ze is kwa papier het dubbele waard.
Ik denk erover om haar in iedergeval uitgebreid te verzekeren mochten er dan later problemen opdoen dan kan ik onderzoek laten doen.
Ze komt dan eerst bij mij op stal, ik zal haar ontwormen (equimax) en op goed gras zetten totdat ze wat bijkomt, daarna gaat ze de opfok in in frankrijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:03

Als ze er niet zoveel voor vragen kun je het er best op wagen. Dat verzekeren is misschien niet onverstandig.

De hond is de betere mens

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:26

Hmm, als de prijs best meevalt zou ik het ook doen. Het zou voor mij al een uitdaging zijn om dat veulen er weer bovenop te helpen. Die groeiachterstand kan ze nog ophalen met goede voeding en voldoende vitaminen en mineralen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:27

Dan zou ik het ook doen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:28

Doen! Zelfs als de groeiachterstand niet meer helemaal is weg te werken, en vooral omdat ze qua papier het dubbele waard is, kun je haar altijd nog goed voor de fok gebruiken mocht het met de sport niet lukken.

Je suis Charlie.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:34

Een simpele aankoopkeuring uit laten voeren en verzekeren is zeker een goed plan.

Ik heb niet zo heel lang geleden een onderzoek gelezen, of een uitslag daarvan, weet ook echt niet meer waar, maar de uitkomst daarvan was dat de verschillen tussen de paarden die met veel beweging (ruimte) waren opgegroeid en paarden die voornamelijk in een box waren opgegroeid, met een jaar of drie (hou me ten goede) verdwenen waren.

Geef het veulen kwalitatief goed voer en zorg dat het met vriendjes opgroeit, dan komt dat allemaal best in orde.

O ja, op stal staat een paard dat als veulen een hele slechte start heeft gehad (ziek, wormen, groeiachterstand), nou, daar zie je niks meer van hoor! Haha!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:36

Ik zou het doen! Als ze bij je komt idd goed ontwormen, vitaminestoot erin, en bij laten komen in het land met lekker gras en leuke leeftijdsgenootjes en er verder vanaf blijven tot ze 3 is (wat je al van plan was, aangezien je haar in Frankrijk wilt opfokken). Dat van die verzekering is idd een goeie! Ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was!

Succes met je keuze!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:03

Cassidy schreef:
Doen! Zelfs als de groeiachterstand niet meer helemaal is weg te werken, en vooral omdat ze qua papier het dubbele waard is, kun je haar altijd nog goed voor de fok gebruiken mocht het met de sport niet lukken.

Dan begin je wel al met een ongezonde basis te fokken. Je zal nooit weten of het door de ondervoeding komt of dat het erfelijk is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:05

alabastro"]
[quote="Cassidy schreef:
Doen! Zelfs als de groeiachterstand niet meer helemaal is weg te werken, en vooral omdat ze qua papier het dubbele waard is, kun je haar altijd nog goed voor de fok gebruiken mocht het met de sport niet lukken.

Dan begin je wel al met een ongezonde basis te fokken. Je zal nooit weten of het door de ondervoeding komt of dat het erfelijk is.
[/quote]

Ben ik het absoluut niet mee eens. Een groeiachterstand verandert niks aan de genen van een paard.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:11

Neen maar als hij niet gezond is op de foto zal je niet weten of het genetisch is of door zijn vroegere toestand

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:13

vrienden van mij hebben 3 jaar geleden ook een hengstveulen gekocht,
die was ook zo jong gespeend en heel erg tenger en mager toen hij kwam,
nu is hij 3 jaar,en die hebben ze echt vol moeten proppen met voer,
het beestje heeft grote ouders,maar is nu nog maar een E-pony,
dus een groeiachterstand kan dus ervoor zorgen dat het een klein paard blijft..

Karaat_the_newforest op Instagram

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:21

Ook dit weet je niet zeker omdat de groei normaal genetisch bepaald wordt kan het ook zijn dat hij gewoon een kleintje blijft of misschien een laatbloeier is.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:29

inderdaad Alabastro OK dan!
Ik heb hier een voorbeeld van lopen:
Mijn paardje heb ik als 2,5 jarige gekocht met een groeiachterstand en wat verwaarloosd, ze is nu 5 en alles is helemaal bijgetrokken. Toen ze kwam had ze een schofthoogte van 1.52 m en nu is ze 1.64 m. Een groeiachterstand wil niet zeggen dat ze klein blijven, wel heb je iets meer kans dat het paardje daardoor wat later rijp is om mee aan de slag te gaan. Mijn paard is zelfs het laatste jaar nog een paar cm gegroeid terwijl ze gewoon een beetje basisbrok krijgt en veel weidegang( zomers 24/7) . Als ik jou was zou ik er voor gaan en er op letten dat het beestje veel weidegang krijgt, ik heb gemerkt dat het veel goeddoet. Succes!

springen is passie, dressuur is een kunst

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:38

Ik zou het zeker doen. Helemaal omdat het veulen goede papieren heeft en voor een zacht prijsje te koop staat. Verzekeren vind ik indd een heel goed idee. Het is een echte uitdaging.
En indd, als de groeiachterstand niet helemaal weg te werken is, kan je aar altijd nog voor de fok gebruiken.
Ik denk btw niet dat dit erfelijk is. Dat lijkt mij klinklare nonsens. Het kan indd zo zijn dat het veulen klein blijft, maar dit vererft het NIET naar haar nakomelingen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:42

alabastro schreef:
Neen maar als hij niet gezond is op de foto zal je niet weten of het genetisch is of door zijn vroegere toestand


Als je het idd goed doet laat je de merrie op de foto zetten voordat je fokt, en als het niet goed is op de foto zou ik er idd niet mee fokken. Maar wat betreft een niet bereikte maat hoor ik ook verschillende resultaten. Over het algemeen geldt toch dat paarden die het in hun jeugd zwaar hebben gehad die niet groter worden dan ponymaat, maar als daar weer verder mee wordt gefokt komen er gezonde en grote dieren uit. Je moet niet alleen kijken naar het paard zelf, maar ook wat daar weer achter zit.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:01

alabastro schreef:
Neen maar als hij niet gezond is op de foto zal je niet weten of het genetisch is of door zijn vroegere toestand


Als ze nu gezond is op de foto en later niet, dan lijkt me niet dat dat door de groeiachterstand komt. Als ze nu niet gezond is op de foto, dan is de TS neem ik aan zo wijs om haar niet te kopen.

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:12

ik vind ook dat je het moet doen! je kunt het altijd proberen of heb ik het soms mis?

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:12

Tessebes schreef:
Als ze nu gezond is op de foto en later niet, dan lijkt me niet dat dat door de groeiachterstand komt. Als ze nu niet gezond is op de foto, dan is de TS neem ik aan zo wijs om haar niet te kopen.


Het heeft helemaal geen zin om een veulen op de foto te zetten.

Je suis Charlie.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:18

IK heb geleerd dat een veulen in de periode 0-3 maanden veel beweging moet hebben, het liefst in de weidegang. Wanneer dat niet mogelijk is geweest om welke reden dan ook, is het kraakbeen van slechtere kwaliteit. Het kraakbeen van een veulen wat dat wel heeft gehad is wel 10 x beter van kwaliteit dan een veulen wat die beweging niet heeft gehad.

Het beendergestel van een veulen kan er nu "minder" uit zien maar het kan heel goed dat het als het 3 jaar is totaal goed is.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 30 bezoekers