Paard o/h land zonder schuilhok/stal..en...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Paard o/h land zonder schuilhok/stal..en...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 08:04

Ik eerst in het kort uitleggen hoe de situatie is:

Mijn paard is 17 jr, heeft sinds kort een peesblessure in het gebied tussen kogel en hoefkatrol gebied. DA is positief over herstel, foto's zien er goed uit. Nu staat m'n paard sinds bijna een jaar op een pensionstal, daarvoor bij mijn ouders (maar doordat het vriendinnetje van mijn paard vorig jaar is ingeslapen heb ik mijn paard verhuisd).
Volgens DA mag mijn paard het land in, mits hij niet als een gek gaat lopen rennen, nu is mijn paard 17 en erg rustig op het land (gelukkig maar).
Nu kan ik mijn paard bij twee shetjes zetten, die hebben een schuilhokje maar veel te klein en te gammel vooor mijn paard. Dus mijn paard zal in de zomer periode geen schuilhok/stal hebben. Ik ga vragen of ik er 1 box/stal bij mag zetten (zo'n zelfbouw pakket), maar ik weet niet of dit mag.
Zal ik mijn paard in ieder geval voor de zomerperiode het land in kunnen doen? Ik vind namelijk een pensionstal in deze situatie te duur, ik kan niet normaal rijden (hij is natuurlijk wel netjes verzorgd, alhoewel hij staat als enige op houtkrullen, en de stal moet ik zelf bijhouden en schoonmaken).

Ik zit erg te dubben wat ik nu zal doen. Mijn hart zegt: doe hem het land in, mocht ik toch geen stal kunnen plaatsen dan kan ik mijn paard in het najaar altijd nog terug verhuizen naar de pensionstal.

Graag jullie mening en/of tips of ervaringen; alles is welkom!

(o, ja als mijn paard herstelt is, zal ik toch geen wedstrijden meer gaan rijden, alleen nog maar een paar bosritjes en samen met weidegang lijkt mij dit voor het paard het beste. Hij krijgt natuurlijke beweging, en hoeft niet elke dag in de box te staan.)

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:08

Onze paarden staan de hele zomer buiten, zonder schuilhokje o.i.d. Dat is vanaf 1 mei tot 1 oktober, dus best lang. Eigenlijk zou er iets van een schutting of zo moeten zijn, waar ze wat schaduw vandaan kunnen halen, maar dat wil de boer niet i.v.m. het maaien van zijn land.
Je kunt altijd afwachten of je paardje er last van krijgt, bijvoorbeeld door verbranding van zijn hoofd of zo.
Paarden in de natuur zullen niet zo gauw in een hokje gaan staan. Bosjes of een boom voldoen ook al.

In de winter zou enige beschutting toch wel nodig zijn. Een loopstal is dan ideaal. Zeker als je niet meer serieus gaat wedstrijden rijden, laat hem dan lekker genieten buiten.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:32

Onze paarden staan het hele jaar op de wei, zonder schuilhok. Ik zie dan ook geen reden waarom die van jou niet een zomer op de wei kan. Waar je wel op moet letten is dat je hem niet van 24 u/d stal opeens 24 u/d de wei op gooit. Je hebt dan namelijk een grotere kans op koliek.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:39

hoppa naar buiten ermee Haha! Haha! en hij kan best ineens 24/7 op het land als het maar een schraal land is......... Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:41

Een paard heeft geen schuilstal nodig in de zomer Haha! Dus naar buiten met die hap!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 08:53

Mooie reacties!!
Inderdaad met dat jonge gras, moet ik uitkijken dat hij geen koliek krijgt, of bevangen wordt.
Mijn paard heeft wel snel last van vliegen en zo, dus ik zal een goede vliegendeken moeten aanschaffen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:58

B'elanna is vorig jaar voorjaar heel erg ziek geweest. Het advies van de veearts... dag en nacht naar buiten. Ze is er weer helemaal bovenop gekomen! Ik heb trouwens ervaren dat een vliegendeken voor twee dingen helpt: het houdt de vliegen weg en het houdt paarden relatief langer droog en droogt weer snel op. Ik kan je dus een goede vliegendeken aanraden. En verder: gewoon lekker naar buiten!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:06

Als die shetjes het land al redelijk hebben kaalgevreten kan hij toch gewoon meteen 24/7 het land op?

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:13

Yep, daar zat ik ook aan te denken. Of eerst even laten maaien, en dan mijn paard erin.
Misschien dat ik komend weekend mijn paard even ophaal met trailer, even kijken hoe hij reageert als hij is zijn "oude" weitje staat. Hij heeft daar al zo'n ruim 8 jaar gestaan. Dus het moet toch bekend bij hem overkomen, dacht ik.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:21

Lekker naar buiten doen joh! En anders even een stukje afzetten voor t gras?

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:41

Jep ik ga met de andere mee, lekker naar buiten!