"bang" voor auto's...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

"bang" voor auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 12:49

Ik heb een enorm probleem Scheve mond Kelvin zit me te kloten bij het leven, alleen weet ik niet meer wat ik nog kan doen...

Als ik met hem ga rijden in de rijbak langs de weg, dan komen er behalve auto's ook bussen en vrachtwagens langs. In het begin was ie er echt bang voor, nu beweegt hij een oor en loopt door. Als ze op een meter voorbij rijden (1 lange en 1 korte zijde liggen een meter van de weg af) dan wilt ie nog wel eens even versnellen, maar is ook meteen weer rustig. So far, so good.

Tot een maand of wat geleden. Ineens begon hij te huppelen als er een auto van voren kwam. Ben toen het gevecht met hem aangegaan, wat uiteindelijk resulteerde in al bokkend op hol slaan, een paard dat ik niet meer naar huis kon brengen (stond rechtop bij iedere wagen die hij zag) en ik compleet over de zeik.

Met longeren ed is er helemaal niets aan de hand. Kan hem lekker aan het werk zetten met de bijzet, pessoa of touwtjes: noppes. Los in de bak kijkt ie ook niet naar auto's. Vandaag eerst aan de lange teugel laten stappen, tig auto's (en bussen) voorbij - van voren dus - gekomen: niets aan de hand.

Totdat ik hem vanuit het zadel aan het werk zet... Dan breekt de hel los als er een auto van voren af komt.

Het begint met vrij laag steigeren, beetje springen van voren. Als ik hem voordat de auto in de buurt is voorwaarts drijf, dan knalt ie in 1 keer op de rem en komt een aardig eind van de grond af. Doe ik helemaal niets en rij ik gewoon door, dan steigert hij; schop in zijn ribben om hem omlaag te krijgen resulteerd in een spring-/steigerpartij. Doe ik niets, dan blijft ie gewoon steigeren Scheve mond Het begint eigenlijk met auto's die echt vlak voor hem zijn. Uiteindelijk hoeft hij maar een auto van voren te zien, 1 meter, 10 meter, of 100 meter, en hij staat rechtop. Auto's die schuin op hem aanrijden, of van achteren, zijn niet leuk; die chauffeurs zien niet hoe mooi hij steigert Rolleyes

Drijven vooraf helpt dus niet, hij negeert uiteindelijk gewoon mijn been. Vooruit schoppen als hij omhoog komt helpt ook niet. Eindresultaat is bij beiden hetzelfde: een paard dat compleet doorslaat als er een auto recht van voren op hem afkomt. Dit is overigens ook de reden dat ik Kelvin niet naar voren wil gaan meppen met een zweep, of met sporen.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat het geen rug- of mondprobleem is. Ik kan hem in een andere bak wel onder het zadel laten werken.

Het mag iig duidelijk zijn dat zo niet te rijden is... Hij zit me gewoon te kloten, ik weet zeker dat er medisch gezien niets mis is, en hij is ook absoluut niet bang voor auto's... Wie heeft raad?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:55

helaas geen raad, wel precies hetzelfde met een tuiger die we aan het beleren zijn voor de kar, dus ik ben benieuwd naar oplossingen

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:56

Wat raar...Klinkt als een manier om lekker onder het werk uit te komen..misschien zou je eens kunnen proberen, een kleine halve volte te maken zodra je een auto ziet aankomen..Dus op de linkerhand,volte naar links,niet helemaal doordraaien zodat je op de rechterhand komt en de auto dus langs zijn achterkant voorbij rijdt(volte 10 meter,geloof ik,dus tot het midden van de bak en weer terug)..Op het moment dat die auto bijna voorbijrijdt zou je weer een halve volte terug kunnen rijden,zodat je weer op de linkerhand komt....

Wat je ook kunt proberen is een schouderbinnenwaarts op het moment dat je een auto ziet aankomen,wil ook nogal eens helpen..

Je bent er al achter dat geweld niet helpt,dus zul je het slim moeten gaan doen...Dus bijvoorbeeld door bovenstaande oefeningen..

Hoop dat je er wat aan hebt,veel succes!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 13:00

Kelly, dit is dus hetgeen ik vanochtend na het eerste gespring ook deed. Net voor de auto een volte inzetten. En dan is er gewoon helemaal niets aan de hand... Zodra ik echt rechtdoor rij, dan begint het gelazer (of zodra ik bij het afsluiten van de volte 'voor' een auto terecht kom...). Achterlangs, van opzij, maakt allemaal niet uit. Na de eerste steigerpartij kwam er een bus van achteren, op een meter afstand dus. Niets...

Vanochtend ging het volte rijden nog wel, maar het was errug rustig. Zodra het wat drukker is hoef ik dat niet te doen, dan blijf ik voltes aan het draaien.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:19

Pfoe hee, vervelend zeg.... En als je eens een volte draait en meteen daarachter een schouderbinnenwaarts? Dus op het moment dat die auto dus daadwerkelijk voorbijkomt je dan meteen een schouderbinnenwaarts inzet?

Anders kun je nog eens proberen (als dat tenminste gaat) zodra je paard weer moeilijk doet (of net ervoor),in zijn achteruit zetten en dan ook even flink wat passen achteruit.. En daarop zou je meteen weer kunnen aandraven en flink belonen..Maargoed,dit kun je ook niet altijd doen natuurlijk..Zeker niet als ze steil omhoog gaan.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 15:21

Probleem met schouderbinnenwaarts is dat zowel Kelvin als ik zover nog niet zijn... Die achteruit is misschien een idee. Maar zou ik hem zo niet nog veel meer over de zeik trekken?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:28

Schouderbinnenwaarts valt dus af...Als alternatief misschien flink wat binnenstelling in een zeer voorwaarts tempo?

Het kan inderdaad dat ze het niet helemaal eens zijn met dat achterwaarts...Toch zul je even moeten doorzetten..Als je in flink tempo achterwaarts blijft gaan,is mijn ervaring dat ze haast niet omhoog kunnen komen..En je moet toch iets doen om dat voor te zijn.
Je kunt het allicht proberen,als je merkt dat dit niet de manier is,maar juist averechts werkt (eerlijk gezegd lijkt me dat sterk) zul je wat anders moeten proberen....

Mocht het allemaal echt niet helpen is het misschien een idee om iemand met een longeerzweep in de bak te zetten...Al zal dit niet mijn manier zijn,je moet het eigenlijk toch zelf oplossen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 16:02

Dat 'sterk stelling naar binnen' is hetgeen Cassidy ook al min of meer voorstelde, die gaf me een site met info over deze 'rem'. Zoals ik ook al tegen haar zei: is het proberen waard lijkt me...

Achterwaarts, sja, ik heb begrepen dat Martine hem ook achterwaarts liet gaan als er verkeer van voren kwam... Ik denk dat ik die 2 dingen eens even ga combineren voorlopig, zolang ik dat truukje van Cassisy er niet goed in heb zitten, laat ik hem achterwaarts gaan...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:04

Succes!!

Ben benieuwd hoe het verder gaat Knipoog

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:08

Kijk eens goed hoe jouw paard zijn ogen in zijn hoofd heeft staan. Misschien ziet hij die auto gewoon niet goed aankomen als hij afgebogen loopt. Aangezien je zegt dat er aan een langere teugel geen probleem is.

Misschien dat stelling en het dus beter zien aankomen van een auto dit oplost.

Je hebt dus geen problemen met auto's die van achter of van opzij komen?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 16:16

Maar waarom deed hij dit de eerdere keren dan niet? En aan de longe? Daar heb ik hem ook vrij kort staan. Ik had al meer dan 5 keer in die rijbak gereden voordat het gelazer begon... Zelfde verhaal met dat bosritje, de eerste auto loopt ie zo voorbij, de 2e is een drama...

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:32

Geen flauw idee, toch eens de ogen laten nakijken?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:34

In welk opzicht? Ik kan hem aan de teugel op een hindernis aanrijden, die ziet ie gewoon, fietsers, mensen, balken ziet hij...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:33

Niet te flauw,dit paard geeft duidelijk aan dat het gewoon aanstelleritus is...Niet alles is terug te voeren op medische problemen..Gewoon aanpakken die handel... Knipoog Succes pervinco!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 08:55

kennlijk is de auto die eraan komt inmiddels een strijdpunt tussen jullie geworden.
Net doen of je neus bloedt, als er een auto aankomt wat schoudervoor gaan rijden idd
dat gevecht gewoon een tijdje niet meer aangaan
Dan kan het op den duur slijten
Als je nu gaat "aanpakken"(lees vechten met hem) dan wordt he tstrijdpunt alleen maar groter
Negeren, even op de volte gaan of dus met stelling naar binnen rijden, dan gaat het op den duur wel over.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 22:37

Heb vanavond mijn lesgeefmens op de club eens uitgehoord... Zij meende dat Kelvin zich aanstelde; alleen al vanwege zijn gedrag op de club.

Haar advies: bij auto's uit de buurt blijven, niet dat verkeer van voren op gaan zoeken. Maw: de helft/een kwart van de rijbak gebruiken en de rest mijden. Wat vind het forum van die uitspraak? Knipoog

Ik schaam me enigzins om te zeggen dat het me stiekem best goed deed dat ze vond dat Kelvin een enorm verwend paard was... En dat ze zei hij bij Martine ontdekt had dat ie op bovenstaande wijze onder het werk uit kwam... Bloos

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:38

dat probleem had mijn paard ook, alleen hij durfde er gewoon niet langs te lopen, maar is hij ook bang voor auto's die geparkeerd staan?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 22:44

Nope, hij is helemaal verkeersmak.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:46

okee, misschien dat hij onder het werk uit wil komen, maar et kan ook makkelijk dat hij het bijv eng vind als ze achter hem zijn, dat hij zich dan opgejaagt voelt, maar het kan ook makkelijk dat als het van voren komt dat hij zich aangevallen komt...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:50

Pervinco schreef:
Haar advies: bij auto's uit de buurt blijven, niet dat verkeer van voren op gaan zoeken. Maw: de helft/een kwart van de rijbak gebruiken en de rest mijden. Wat vind het forum van die uitspraak? Knipoog


Het probleem vermijden is meestal geen oplossing Knipoog Maar het kan soms inderdaad wel helpen om het even naast je neer te leggen (dus tijdelijk vermijden of naast je neer leggen) zodat het minder beladen is...

Je kunt het wellicht proberen,helpt het niet,zul je toch eens moeten doorzetten. Knipoog

Succes weer!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 22:55

Assiej schreef:
okee, misschien dat hij onder het werk uit wil komen, maar et kan ook makkelijk dat hij het bijv eng vind als ze achter hem zijn, dat hij zich dan opgejaagt voelt, maar het kan ook makkelijk dat als het van voren komt dat hij zich aangevallen komt...


Kan ja, maar waarom doet hij het dan enkel onder het zadel, en wanneer ie aan het werk moet?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:03

dan denk ik toch dat hij onder het werk uit wil komen, of dat hij het moeilijk vind.... verder heb ik dan eigenlijk geen idee, en het is zeker raar dat hij het eerst wel deed, daarna niet en nu weer wel...

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:17

ben het met je lesgeefmevrouw eens

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:17

Het lijkt mij een paard met genoeg bloed en karakter.
Breng je wel genoeg afwisseling in je werk want als die jongens zich gaan vervelen vinden ze vanalles uit om zich te amuseren en elke keer als jij dan het gevecht aangaat heeft hij iets anders te doen.
Volgens mij is duidelijk stellen geen slecht idee maar dan moet je misschien eens proberen om voor de rest het probleem te negeren. Als hij merkt dat je er niet op reageert zal hij er ook niet lang plezier aan beleven. Dit is al wel eens meer voorgekomen bij leerlingen van mij.
Breng in elk geval veel afwisseling in je werk, als je nog niet zo ver bent om zijgangen te rijden, rijdt dan veel overgangen en wendingen, cirkel verkleinen en vergroten, schakelen,....
Vooral niet verwachten dat deze manier van de eerste dag de oplossing zal brengen, daarvoor kent hij je al tegoed. Bewaar dus vooral je kalmte en laat niet op je zenuwen werken.

Succes!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 10:38

alabastro schreef:
Volgens mij is duidelijk stellen geen slecht idee maar dan moet je misschien eens proberen om voor de rest het probleem te negeren. Als hij merkt dat je er niet op reageert zal hij er ook niet lang plezier aan beleven. Dit is al wel eens meer voorgekomen bij leerlingen van mij.


Hoe wil ik dit negeren? Hoe meer ik het negeer, hoe feller Kelvin word... Zodra hij op zijn achterbenen staat en ik negeer het (lees: ik 'drijf' gewoon op de normale manier) dan blijft ie lekker met 2 benen op de grond staan. Geef ik hem een schop tussen zijn ribben, wilt er nog wel eens vooruitgang in komen, maar meestal loopt ie pas weer op het moment dat ik 'm een knal tegen zijn harsens geef. Maar zowel in het geval van vooruit schoppen als slaan heeft hij zijn aandacht alweer gehad...

Citaat:
Breng in elk geval veel afwisseling in je werk, als je nog niet zo ver bent om zijgangen te rijden, rijdt dan veel overgangen en wendingen, cirkel verkleinen en vergroten, schakelen,....


Dat doe ik imo ook... Neem even als voorbeeld afgelopen vrijdag. Rondjes stappen aan de lange teugel, niets aan het handje. Ik pak hem op, met de bedoeling stapwerk te doen, hij kwam nl koud uit de stal. Ik heb op 2 rondjes tijd 3 voltes en een gebroken lijn gereden, de eerste auto kwam eraan (2 rondjes nadat ik hem aan het werk gezet had dus) en daar gingen we weer...