korte spieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

korte spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 10:46

Het paard (Quarter) van een vriendin van mij is al 3 jaar het meest van de tijd kreupel. Óp foto's was niets te zien dus geen botafwijkingen. Het paard liep eerst voor kreupel en nu achter. Een osteopaat dacht dat het paard erg korte spieren had en dat ze daardoor moeilijk liep. Je ziet ook dat als ze harder gaat in draf dat ze dan heel erg gaat verkorten met rechtsachter. Ook galop lukt niet goed aan de longe omdat ze dan steeds overkruist komt te zitten. We zijn nu bezig met rustig longeren (met bijzet) en rekken en strekken maar voorals nog zit er niet veelbeweging in.
Heeft iemand ervaring met Quarters met te korte spieren en zo ja wat hebben jullie eraan gedaan? Het paard is pas 7 dus het zou jammer zijn als het niet meer goed komt.

groeten van Linda

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:30

in de lente toen ik naar buiten ging is mijn paard van het bruggeje gegleden en heeft daarbij waarschijnlijk haar spier aan de linkerkant van de kont die naar het linkerachterbeen loopt (hoe heet dat?) verrekt. omdat niemand eigenlijk wist wat er aan de hand was is er 2 weken lang niets aan gedaan, het leek steeds beter te gaan met iedere dag het been afspuiten enzo en niet rijden. toen leek het over te zijn en stapte ik erop, en meteen leek hetw eer fout te gaan.
er stond toen een paarden fysio bij ons op stal, die heeft er naar gekeken en gevoeld enzo, en toen bleek dus dat die spier verrekt was geweest en nu weer goed was, maar bij wijze van spreken iets "gekrompen" was, waardoor ze dat been niet meer zo ver naar voren kon zetten. ze had er dus geen pijn aan maar kon haar been simpelweg niet verder zetten anders zou het dus wel pijn doen). ik heb toen ook maanden lang iedere dag oefeningen gedaan om die spier weer op te rekken, het ging toen best goed en ik ben er na 2 maanden zoiets gestopt, maar het is nu pas weer bijna helemaal goed, ruim een jaar verder inmiddels!
ik zou dus gewoon veel geduld hebben, jouw situatie heb ike cht nog nooit van gehoord maar bij mij duurt het erg lang, en dat was maar 1 spier!

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:18

Misschien dat je bij Medisch meer reacties krijgt, dus ik verplaats hem even met link.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:24

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar spieren verlengen doe je door veel oefeningen te doen. Die kan je met behulp van een fysio doen. Vaak als je weer stopt verkorten ze weer.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 22:33

ja we zijn nu bezig met veel rekken en strekken. Het is echt een ontzettend stijf paard. Zodra ze d'r eigen druk maakt dan verkrampt ze en dan gaat ze nog korter lopen met dat achterbeen. Het zal nog wel een hele poos duren voordat het beter gaat.

amerigo
Berichten: 76
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:39

De verschijnselen lijken erg veel op wat mijn paard heeft gehad. Een osteopaat heeft niet voldoende geholpen. Een goeie fysiotherapeut wel (een spier bij het bekken zat vast). Als hij een poos niet gereden is, dan zit het weer vast en één bezoekje weer aan de fysio en het gaat weer. De fysio zei, dat ik het met rijden alleen niet had los gekregen. Mijn advies is dan ook een goede fysio te zoeken!