Champagne uit BuckskinxSorrel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Champagne uit BuckskinxSorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 07:57

Maandagnacht is er bij mijn ouders weer een veulen geboren, de vierde en de laatste dit jaar. Het zijn per toeval 4 hengstjes geworden! Leuk hoor vier jongens bij elkaar en ze zijn allemaal super mooi en gezond. 1 daarvan is dat perlino'tje, een sorrel tobiano uit een haflingerxKiblers Avalanche, een Solid uit NoortjexTl Cherokee Star en dan de laatste; een overo ??:

Het hengstje wat maandag nacht is geboren heeft de kleur van een palomino maar dan met dezelfde kleur manen en staart en één blauw oog en één donkergroenig oog. Is dit nou een Champagne? Ik zal zondag foto's maken van de veulens in de wei, dan is het misschien duidelijker maar misschien weet iemand aan de omschrijving al te vertellen wat voor kleur het is.... De moeder is trouwens een sorrel overo en de vader is Magic Power Special.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:34

Nee dat kan geen champagne zijn.
Dat is een palomino.
Maarre... foto's willen we zowieso wel zien! Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:47

Bonnigje schreef:
Nee dat kan geen champagne zijn.
Dat is een palomino.
Maarre... foto's willen we zowieso wel zien! Haha!

Tenzij de moeder niet een gewone sorrel overo is ,maar sorrel overo met champagne-gen .(Net als de hengst Indian Big Step gold champagne/tobiano is)Ik ken de merrie niet,maar ze moet dus wel de duidelijke champagne kenmerken hebben,dussehh??? Verward

In ieder geval:GEFELICITEERD OK dan! met 4 gezonde baby's dit jaar!En ook hier willen we een foto ervan zien!Misschien leuk van alle merries en baby's samen in de wei? Lachen

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:13

Toch vind ik het heel raar... Zeek heeft ook niet uitdrukkelijk Champagne in z'n lijn staan en ook hij staat als palomino geregistreerd... Het ene oog van het veulen is blauw en het andere oog is groen... Ik zal het weekend (of liefst nog vóór het weekend) even foto's maken. Dit is toch wel een mistery! Hij is qua bouw wel echt WAANZINNIG mooi! Magic Power Special is de vader... Het veulen heet trouwens Magic Starlight (in pending natuurlijk). We hebben nou twee baby hengstjes van Magic Power Special lopen maar ow ow ow wat een plaatjes!

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:17

DJQuarter schreef:
Maandagnacht is er bij mijn ouders weer een veulen geboren, de vierde en de laatste dit jaar. Het zijn per toeval 4 hengstjes geworden! Leuk hoor vier jongens bij elkaar en ze zijn allemaal super mooi en gezond. 1 daarvan is dat perlino'tje, een sorrel tobiano uit een haflingerxKiblers Avalanche.
Is die haflinger nu weer gedekt door Kiblers Avanlance????????

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:54

DJQuarter schreef:
Toch vind ik het heel raar... Zeek heeft ook niet uitdrukkelijk Champagne in z'n lijn staan en ook hij staat als palomino geregistreerd... Het ene oog van het veulen is blauw en het andere oog is groen... Ik zal het weekend (of liefst nog vóór het weekend) even foto's maken. Dit is toch wel een mistery! Hij is qua bouw wel echt WAANZINNIG mooi! Magic Power Special is de vader... Het veulen heet trouwens Magic Starlight (in pending natuurlijk). We hebben nou twee baby hengstjes van Magic Power Special lopen maar ow ow ow wat een plaatjes!
Dat klopt, bij Champagne paarden staat het er nog niet als kleur bij, maar als Remark op het papier. Het paard moet wel uit een lijn van Champagne komen, maar dat ik vaak moeilijk te controleren omdat Champagnes eerder als Reddun, Buckskin, Grullo en Palomino geregistreerd stonden.

Het is eigenlijk heel simpel achter te komen, hoe ziet de moeder eruit? Heeft ze net als een Champagne blauwe stippen rond haar neus, ogen en genetalia? Zo niet, is ze ronduit geen Champagne en het veulen ook niet.
Heft ze en rare glans? Heeft ze in haar directe pedigree wel Palomino, Dun, Buckskin, of Grullo zitten?

Op dit moment is het bij de moeder waarschijnlijk veel makkelijker te bepalen dan bij het veulen, omdat Palomino's ook vaak met blauw groene ogen geboren worden en vaak met creme kleurige manen en staart, soms wat oranje of rood achtig, die tijden het verharen van de veulenvacxht mooi wit worden.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 21:32

Ik weet wel dat er in de lijn van Magic Power heeeel veel palomino zit of telt de vader niet mee? Ik zal even proberen om een foto van ma te plaatsen...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:37

Nou, de vader "telt" niet omdat ik hem een aantal keren van dichtbij gezien heb Knipoog en hij een echte Buckskin is... geen Champagne.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 21:51

ja maar het kan wel in z'n genen zitten dan toch? ik weet wel dat hij erug verdund...(m.b.t. de perlino...) ik kan trouwens niet op de uploadsite dus foto volgt...

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:55

*zoekt haar kleur-overerving-boek op*

Citaat:
De erfelijkheid van deze zeldzame kleurgroep is het resultaat van een dominant verdunnings gen dat Sponenberg de Champagne locus heeft genoemd. Champagnegoud, champagnezwart en champagnevalk zijn de enige kleuren bij het paard waarbij uit een roze huid anders dan witte haren ontspruiten. Alle paarden met een roze huid die tot nu toe besproken zijn, waren het resultaat van de dubbele verdunning C-Cr x C-Cr en zijn cremello of perlino.
[...]
Champagnekleurige paarden hebben duidelijk de neiging de veelkleurig schittering weer te geven, alsmede omgekeerde appeling. Bij de geboorte zijn de ogen bijna altijds wit of bleekblauw, maar worden donkerder via het optreden van groenachtige vlekken, totdat ze amberkleurig zijn geworden tegen de tijd dat het veulen drie maanden is.


Verderop staat nog vanalles, maar om nou dat hele verhaal over te gaan typen...
Samenvatting:
Als een paard een roze, bruinroze of pompoenkleurige huid heeft, maar geen witte vacht, is het champagne, andere kleur huid, of andere kleur vacht => geen champagne.

Dus mijn vraag aan jou: Wat is de kleur van zijn vacht?
Laatst bijgewerkt door Hester op 03-05-04 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:56

Nee, zo werkt de Champagne gen niet. Als je het niet ziet, dan is het er ook niet. Hij verdunt ook niet erger dan welk andere Buckskin of Palomino ook, dat heeft niks met hem te maken, alleen met het feit dat het veulen van BEIDE ouders de Creme gen gekregen heeft, dus je zou anders kunnen zeggen dat de merrie ook "erg" verdunt. Maar zo werkt het gewoon niet. Elke Buckskin geeft 50% zijn/haar Creme gen door, hoe en wat dan ook. Wanneer er ook met een Buckskin/Palomino/Smokey Black merrie wordt gedekt is er 25% kans op een Perlino/Cremello, bij allemaal dus.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 19:33

Ow... Okee... Dat is ook toevallig, twee veulens die van beide ouders het creme gen hebben gekregen. Maar op deze manier komen we niet erg ver, ik zal met het fototoestel de wei op moeten en dat kan vrijdag pas...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:20

Als het veulen een creme gene heeft geerft dan 'toont' het de kleur (palomino, buckskin of smokey black) want de creme gene is tov de gewone kleuren (vos, bruin of zwart) dominant. Dus als het gene aanwezig is dan toont het. Bijvoorbeeld een palo heeft 2x vos + 1x creme genes.
Als het veulen twee creme genes heeft geerft (een van mama en een van papa) dan is het een 'double dilute' (dubbel verdund) en heeft dan de kleur cremello, perlino of smokey cream. BIjvoorbeeld een cremello heeft 2x vos + 2x creme genes.

In het geval van het champagne gene is de basis begrip hetzelfde: als het veulen EEN champagne gene heeft geerft dan 'toont' het de eigenschappen van de gene maar de kleur komt later. Het champagne gene is dominant over de gewone kleuren (vos, bruin, zwart) en de verdunnings kleuren (met de creme genes). Dus bijvoorbeeld een veulen KAN 2x vos genes hebben EN 1x creme gene (= palomino gekleurd MAAR) EN 1x champagne gene = Gold Champagne (goud champagne) gekleurd.

Een heel makelijke aanwezing is dat 'creme' veulens licht worden geboren en verkleuren over een paar jaar naar hun 'volwassen' kleur maar 'champagne' veulens worden donker geboren en worden lichter over de eerste jaren tot ze hun 'volwassen' kleur hebben.

Een goede internet site met duidelijke foto's voor vergelijkingen is: www.champagnehorses.net.
Nog meer info op www.champagnehorses.org.