Kreupel, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Kreupel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 18:01

Ik kwam vandaag bij Solide en zag dat ze niet op haar rechtervoorbeen wilde staan. Ze liet het steeds hangen. Vond het natuurlijk meteen super raar en ben naar haar lopen en naar haar been gaan kijken. Ze liep dus mega kreupel. Toen ik naar haar been keek zag ik helemaal niks. Geen verdikkingen, in de hoef zit niks en ze reageert niet echt op iets als ik kijk waar ze misschien pijn kan hebben.

Gisteren heb ik nog met haar gereden, niks speciaals gedaan en er was ook niks aan de hand. Vanmorgen heeft mijn opa haar buiten gezet. Weet dus niet of ze toen ook al kreupel was.

Mijn eerste reactie was, afspuiten ff koelen. Wat doen jullie nog meer als jullie paard/pony kreupel is? Als dit langer aanhoudt of het wordt erger dan ben ik van plan om de dierenarts erbij te laten komen want dan vertrouw ik het niet.

Solide is nooit kreupel geweest.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:17

Als mijn paard zo liep dan zou ik morgen meteen de DA bellen.. Als mn paard onregelmatig loopt dan kijk ik t altijd een paar dagen aan, maar meestal heeft ie een wondje waardoor ie dan niet goed loopt. Als ze echt kreupel loopt zonder dat er iets te zien is zou ik niet lang wachten..

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 18:49

Ja ik weet ook niet hoelang ze er al last van heeft, want opa heb ik nog niet gesproken. Misschien komt de verdikking nog. Dus wacht heel even af. Ze heeft weleens last van gekke 5 minuten, misschien dat ze met haar achterbeen haar voorbeen heeft geraakt of zo. I don't know, maar ik laat zeker de dierenarts erbij komen als dit te lang duurt naar mijn mening (waarschijnlijk dan dinsdag).

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 19:52

Ik heb net ff de digi meegenomen om foto's van haar benen te maken....

Afbeelding
Ze is aan haar rechtervoorbeen kreupel, dus voor de kijkers nu het linkerbeen

Afbeelding
Dit is tijdens het afspuiten. Ze pakte steeds haar been omhoog

De ene keer stond ze er wel gewoon op te steunen en de andere keer weer niet. Weet dus echt niet wat het is.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:34

Zou het geen hoefzweer kunnen zijn? Die komen heel plotseling op en daar is een paard heel erg kreupel op (het goede nieuws is dat ze meestal eenvoudig zijn te genezen). Ik zou morgen zeker even een VA laten komen.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 21:08

Marijn4045 schreef:
Zou het geen hoefzweer kunnen zijn? Die komen heel plotseling op en daar is een paard heel erg kreupel op (het goede nieuws is dat ze meestal eenvoudig zijn te genezen). Ik zou morgen zeker even een VA laten komen.


Als ze een hoefzweer hebben is dan de hoef ook niet een stuk warmer? Of vergis ik mezelf nu? Heb net met mijn opa gebeld en die laat morgen een man komen die ook nogal wat weet over paarden en de benen (leest er heel veel over) en als het morgen niks beter is dan ga ik dinsdag de VA bellen of die wil komen want ik vertrouw het toch voor geen meter.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:18

Je ziet inderdaad dat het voorbeen dikker is. Ze kan zich verdraaid hebben. Zou haar goed afspuiten en morgen als er geen verbetering in zit, dierenarts laten komen.

kruimel10
Berichten: 38
Geregistreerd: 15-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:36

hoef hoeft niet altijd warm te zijn met een hoefzweer die van mij had dat dus ook niet maar liep steenkreupel, va geweest en de hoefsmid om eruit te snijen maar hij zat bij mijn paard heel diep, maar het was wel een hoefzweer, zonder warm te worden ze hoef...

succes ik zou de va laten komen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:40

als een paard van de een op andere dag stok en stok kreupel is, is het 9 van de 10 keer een hoefzweer, zeker als t been niet dik is
de hoef hoeft niet altijd warm te zijn, de zweer kan dieper zitten !
even de smid bellen dus !

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 13:49

Ik heb om 15.00 uur een afspraak met de dierenarts, als deze mij gaat vertellen dat het een hoefzweer is bel ik vandaag meteen de hoefsmid of hij morgenvroeg (heb jammer genoeg geen andere mogelijkheid dan morgen) of langs kan komen om ons te helpen.

Hoop dat de dierenarts mij kan helpen vandaag.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:46

een dierenarts kan ook een hoefzweer eruit snijden... alleen de hoefsmid is goedkoper Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:17

crossmonster schreef:
een dierenarts kan ook een hoefzweer eruit snijden... alleen de hoefsmid is goedkoper Knipoog

En over het algemeen is een hoefsmid meer ervaren!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:27

Marije_jiplover"]
[quote="crossmonster schreef:
een dierenarts kan ook een hoefzweer eruit snijden... alleen de hoefsmid is goedkoper Knipoog

En over het algemeen is een hoefsmid meer ervaren!
[/quote]

Yeps, onze hoefsmid komt dan altijd gratis en voor nix. En de dierenartsen hier, die trokken laatst dat ijzer er zo lomp onderuit, dat er een heel stuk hoef mee kwam (brokkelhoeven, waar we dus zo zuinig mogelijk op zijn).

Maar ilse, als ik jou was zou ik de hoefsmid laten komen

Veel succes in ieder geval.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:19

Marije_jiplover"]
[quote="crossmonster schreef:
een dierenarts kan ook een hoefzweer eruit snijden... alleen de hoefsmid is goedkoper Knipoog

En over het algemeen is een hoefsmid meer ervaren!
[/quote]


idd en wat zuiniger met de hoeven en de evt ijzers ..

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:52

crossmonster schreef:
als een paard van de een op andere dag stok en stok kreupel is, is het 9 van de 10 keer een hoefzweer, zeker als t been niet dik is
de hoef hoeft niet altijd warm te zijn, de zweer kan dieper zitten !
even de smid bellen dus !


helemaal mee eens !

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:18

En wat heeft of had je paard nou??
Laat je het ff weten!!Kben erg benieuwd!!

ik reageer omdat ik je graag help!!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:27

misschien heeft ie gewoon een spier bezeerd in het land of in stal
weet je al wat het is?


Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:18

Hoefzweer!! Haha!
Mijn paard had dit ook pas geleden. Ze was opeens stok kruepel en na een paar dagen koelen werd het niet echt beter, op een gegeven moment liep haar pees ook iets op.
Toen de DA het ijzer eraf haalde, spoot de pus er spontaan uit, ze was daarna snel van de pijn af!!
Succes OK dan!

XANTHA

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 12:08

Zoals de meeste van jullie al voorspelde is het een hoefzweer. Gisteren naar de DA gegaan. De overbuurman was zo aardig om ons daarheen te brengen en weer te zorgen dat we thuis kwamen.

Toen we daar kwamen en haar van de trailer afhaalde was er bijna niks meer te zien. Dus ikke zwaar balen Scheve mond of ja had het liefst gehad dat er niks met haar was, maar ik vond dit wel heel raar. Op de rechte stukken zag je bijna niks, ze trok wat met haar rechtervoorbeen. Later op de linkervolte helemaal niks (ja heel klein beetje trekken) maar toen we op de linkervolte gingen was het goed mis. Toen wist de DA het al snel genoeg. Dus hij ging zoeken in haar hoef.

Daar kwam hij bij de witte lijn Verward en zag daar een zwart kanaaltje door lopen. Dit was dus de hoefzweer. Hij heeft er zoveel mogelijk uitgesneden tot hij in het leven zat. Daar zag je nog een beetje doorgaan, maar hij wilde nog niet verder gaan.

Toen naar binnen en kreeg ze zo'n wattenhanddoek met veel ontsmettingsmiddel erop, dan blauwe verband/tape, dat weer vastgemaakt met van die grijze dikke tape zodag het niet snel zou slijten en voor de zekerheid nog een hoefzak er overheen. De DA denkt dat zo de hoefzweer wel geneest.

Ik moet nu tot en met morgen 2x per dag er water (met soda) ingooien zodat het nog nat blijft en daarna liefst nog even (1 tot 2 dagen) laten zitten zodat het wat kan drogen en minder kans op infecties. Donderdag moet ik kijken hoe ze ermee loopt en als het dan goed gaat dan hoef ik niet meer terug. Anders kwam zou ik terug moeten komen. Solide mag nu zeker de komende 2 dagen ook niet op de wei. Dat vind ze vervelend, maar het is voor haar eigen bestwil. Ze wordt goed verzorgd door mij en opa, ze heeft zekers niks te klagen.

Vandaag natuurlijk langs gegaan en ook meteen de digi Cheese! meegenomen om jullie ook wat te laten zien hoe ze er nu bij loopt. Ben ook even met haar naar de wei gegaan zodat ze toch wat zonlicht zag, wat frisse lucht had en even lekker kon grazen. Heb dus ook nog andere foto's gemaakt die ik in een ander topic zet [ITP] Mijn "gewonde" paardje

Hier in ieder geval alvast 2 foto's:
Afbeelding
Afbeelding

In ieder geval alvast tnx voor jullie tips en als jullie er meerdere hebben, laat maar horen. Het kan nooit verkeerd om er meer over te weten te komen. OK dan!

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:51

Hoe deed Solide het op de trailer? Was ze 'rustiger' als toen op de vrachtwagen? En bij welke dierenarts ben je geweest?

Maare, wij laten ze altijd wel lopen op de wei als ze een hoefzweer hebben. Dan beweegt de hoef, waardoor de rotzooi er makkelijker uit kan. Wij hebben ze daarvoor nog nooit op stal gehouden Verward

Maar ik ben blij dat het een hoefzweer is. Daar heb je meestal het minste en korste last van.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 22:49

Vonnie84 schreef:
Hoe deed Solide het op de trailer? Was ze 'rustiger' als toen op de vrachtwagen? En bij welke dierenarts ben je geweest?


Solide ging meteen weer op de trailer, niks aan de hand. En bleef heel rustig staan. Nu was ze zelfs niet nat (maar ja het was ook 1/4 van wat we naar Best moesten of nog minder). Dus dat was allemaal geen probleem.

Bij de dierenarts was ze ook SUPER lief. Pff hoe heet hij ook alweer (is van dierenkliniek Someren). Die met die franse achternaam.... Ik kan er zo niet op komen, maar jij zal nu wel weten wie ik bedoel.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:46

Zo die zit best ingepakt! Een hoefzweer knapt inderdaad vaak snel weer op.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 15:50

adriana schreef:
Zo die zit best ingepakt! Een hoefzweer knapt inderdaad vaak snel weer op.


Ze zat inderdaad goed ingepakt hier zie je hoe we het er allemaal vanaf hebben gekregen en waar haar hoef nu uiteindelijk in zat [ITP] En vandaag...... Morgen komt de hoefsmid langs en hopelijk kan hij me nog wat gaan vertellen over het hoe of wat. Ik vind het te duur om weer naar de dierenarts te gaan terwijl de hoefsmid er ook genoeg vanaf weet.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: geertje3, idje en 112 bezoekers