hebben paarden ook theken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

hebben paarden ook theken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 13:41

hoi, wat ik me dus afvroeg of paarden ook theken hebben, zoals katten, honden en mensen. En of ze ook een Liam infectie er van kunnen oplopen.
Zo ja, moet je ze er dan uittrekken(als ik er al een vind Tong uitsteken )?

groetjes, alexandra


Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:43

Ik weet in ieder geval dat paarden ook teken kunnen hebben!
Die laten zich evengoed op een paard vallen als op een mens, hond etc.

Wat voor gevolgen dit kan hebben, en wat je moet doen als je er 1-tje ontdekt, daar ben ik ook wel benieuwd naar... Lachen
(heb het nog nooit zelf meegemaakt..!)

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:44

ja idd kunnen paarden ook teken hebben

de meningen over het verwijderen ervan zijn nogal verdeelt
ik verwijder ze altijd door ze vast te pakken en dan te draaien .
verdoven met wat alcohol schijnt slecht te zijn , dus gewoon draaien en trekken ....
en ze kunnen er ook de ziekte van lhyme van krijgen


marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:54

je moet ze wel tegen de klok in draaien!! Is heel belangrijk!!! (waarom weet ik niet , maar ik let er toch altijd op)

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:09

Paarden kunnen inderdaad ook teken krijgen.
De beste manier is inderdaad met een draaiende beweging (tegen de klok in) ze er uit te trekken (al dan niet met een tekentang, ik kan niet werken met die dingen en doe het gewoon met een stukje keukenpapier), zodat de pootjes niet blijven zitten (kan anders gaan ontsteken)

Ga niet verdoven met alcohol, ether, een brandende sigaret, want dan spuiten ze als reactie al hun "gif" in je paard en daar kunnen ze stevig allergische reacties op krijgen (trouwens idem voor jezelf, hond of kat)

Best is ook altijd om de datum waarop je een teek ontdekt hebt te noteren, dit ivm wanneer later de ziekte van Lyme zich zou ontwikkelen (die diagnose kan trouwens niet zo makkelijk gesteld worden)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:13

Met name als je met de paarden door het bos rijdt of in de buurt van een bos staat kunnen ze teken krijgen. Deze draai je er idd uit. Gewoon beetpakken en doordraaien. Kijk wel of je de hele teek, inclusief de pootjes eruit hebt gehaald. Hou het plekje nog een tijdje in de gaten, als het gewoon goed dichtgroeit en de huid er om heen niet rood/dik wordt, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:20

Ja ik heb er een paar dagen geleden nog 2 kleine laten verwijderen! (tussen je vingers, met de klok mee draaien en trekken maar Haha! )
En inderdaad vooral als je in het bos hebt gereden enzo!

Live,LOve,'ndLaugh

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:52

ja pfff die beesten zijn echt vervelend!!!
ik was eerst op vakantie met een huifkar en toen had onze haf ook een teek, die vent zei, laat maar lekker zitten valt er vanzelf wel uit...

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:56

Het zijn echt enge dingen.. Mijn teckeltje had er pas 1, die heeft de DA verwijderd. Ben best bang dat je zo'n Teek over het hoofd ziet.
Mijn Tinker heeft veel haar, manen, sokken etc...

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:57

Paarden kunnen indd teken hebben.
Met een tekentang heb je ze zo verwijderd.. Gelukkig hebben we hier in de omgeving waar ik rijd bijna geen teken, tenminste ik heb er nog nooit 1 uit mijn paard hoeven plukken. Daar komt bij dat we hier ook geen bos hebben, dat scheelt al stukken.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:57

[**] had er vorig jaar ook 1. Onder zn kin... Ik heb een stalgenootje erbij gehaald en zij heeft hem er met een pincet uitgedraaid. Het schijnt dat je ze kunt laten zitten, ze laten vanzelf weer los, maar dat vind ik veels te eng.
Ik weet niet of paarden er ziek van kunnen worden.. Scheve mond

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:59

Fonnie: paarden (en andere huisdieren, wij ook) kunnen er ziek van worden. De ziekte van Lyme verspreiden teken vooral. En dat is een ernstige ziekte...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:00

Vooral in erg lang gras zitten ze vaak, ze zitten dan bij paarden vooral rond de neus van het grazen en op de benen, uitdraaien tegen de klok in, vervolgens in een glas water doen en controleren of alle pootjes en het kopje er ook uit zijn.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:01


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:16

Wij hebben geen bos in de buurt, dus ook niet echt last van teken.

Maar heel toevallig is een collega van mij vanmorgen naar de dokter geweest, want ze had een rode vlek/cirkel op haar rug. Bleek dus ook een tekenbeet te zijn en de teek zelf is er door schurende kleding of afdrogen met een handdoek afgevallen. Nu moet ze een zware antibiotica-kuur, want haar huisarts had gezegd dat je Lyme in je lichaam hebt (in lichte mate) als je een teek hebt gehad. Kreeg ik het wel een beetje van op m'n heupen, aangezien we op een landgoed in het bos werken... Scheve mond

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:52

Mirza had vorig jaar ook een teek onder haar oksel :S Lekker. Hij zat er nog niet lang want hij was heel klein. We konden m gewoon verwijderen.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:09

ja ik had vorig jaar tijdens die huifkartocht ook een teek in mn knieholte..

brrrr echt eng... Nagelbijten / Gniffelen
en mn vriendin had er 2 dagen later één bij dr navel..
hebben we nog geluk gehad dat ie niet in dr navel zat...

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:39

Ik moet mijn paard elke dag nakijken hij staat nu op de wei en daar zijn heel veel teken ik haar er elke dag wel zeker 5 af.Maar ik heb gehoord dat er een produkt is Biokill voor paarden en als je dat op je paard spuit ze niet op je paard komen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:04

Ik heb bij de dw een flesje gehaald met spul wat je er wel op mag spuiten bij teken.
Een soort vries spul, kan absoluut geen kwaad, de teek bevriest al voordat die kan spuiten en mag dus ook gewoon van de da *heb het wel eff nagevraagt Haha! *

Bij een teek, of het nou bij mij, de hond, de kat of het paard is wordt 5 tellen bespoten en dan valt die er of zelf af of je plukt hem er zoals bovengenoemd met een draaiende beweging uit.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:52

Ik heb welis een theek uit mn pony moeten halen ja vooral in het land kan het welis gebeuren

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 18:13

he heel erg bedankt!!! ennuh tessebes thx voor de site. Daar stond trouwens[quote''theeksite'']KAT:na een beet van een teek kunnen katten tekenen gaan vertonen van sloomheid, koorts en verminderde eetlust.[/quote]

Maar dat doet onze kat al eeuwen!!!!!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 18:15

DANIenVLIEG schreef:
ja ik had vorig jaar tijdens die huifkartocht ook een teek in mn knieholte..

brrrr echt eng... Nagelbijten / Gniffelen
en mn vriendin had er 2 dagen later één bij dr navel..
hebben we nog geluk gehad dat ie niet in dr navel zat...



4 jaar geleden zat ie bij mij wel in mijn navel, vieze beesten, heeeele vieze beesten Misselijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, boemel en 36 bezoekers