Endurance Ommen-Vechtdal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Endurance Ommen-Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 22:34

Wij waren gisteren al vertrokken naar een aardig SVR campinkje vlakbij Ommen. Rowan in de wei, ik in een tentje. Paardlief dronk (tegen alle verwachting in) toch het grondwater daar, dus dat was een zorg minder. We zijn even de groomroute gaan rijden en die bleek heel prima te doen. Na een kort stapritje ter verkenning (tjee joh, zo'n stuwtje, da's ENG!) heeft hij heerlijk geslapen in z'n weitje - en in nog geen uur in m'n tentje. Ik slaap nooit goed de eerste nacht in een tent...

Ging dus ook niet al te blij te start...Maargoed, paard gevoerd, auto ingericht, kersverse groomteam nog een keer door de wedstrijd gepraat en op naar Manege Laarbrug. Daar aangekomen liep paardlief bij het losstappen al zo te stuiteren en te stijgeren dat 'ie van mij gelijk een schop te pakken had (aaaahhh... arm paard... ik heb 'm nou eenmaal liever niet in m'n nek) en toen was het over ook.

Ik was wat nerveus over de voorkeuring, hij was vorige week flink gevallen en had ook een trap op de sprong RA gehad, maar hij kwam OK door de keuring - pols 44, ademhaling 48 (!) erg hoog door de opwinding, maar een A voor locomotie, dus we konden van start.

Ik moest erg lachen bij de start. Mijn horloge loopt een paar minuten voor dus ik was wat vroeg, en Rowan stond heel rustig te wachten terwijl andere paarden startten en wegdraafden. De starter zij al "Zoooo... die's rustig..." en toen telde hij af... "30 seconden... 20 seconden... 10 seconden... ja toe maar" en ik legde m'n been aan om weg te draven... Rowan knalde echt weg. Oeps. Heel rustig

Wij stuiterden vrolijk over de weg naar de eerste afslag het bos in... en daar kwam ik erachter dat de Otterloose opvatting van 'ruiterpad' heel anders is als die in Ommen! Het pad ging hotsebots op en neer en heen en weer. Bij ons in Otterlo heet zoiets een wildspoor... Verward Clown

Vol goede moed ging ik ervan uit dat het echte pad nog komen ging, maar hoewel de route erg mooi was en ook zeker avontuurlijk te noemen, bleef het pad een soort karrespoor - smal en hier en daar zo 40 cm diep, en vol stronken en wortels. Ik vond het wel leuk, maar Rowan let niet altijd even goed op z'n voeten en struikelde een paar keer. Rond dit punt - bij het 5-kilometerpaaltje ongeveer - kreeg ik een echte hoosbui op m'n dak. Ik had alleen een longsleeves shirt aan dus was drijfnat. Lang leve de carouselbroeken! Van een natte broek heb ik tenminste geen last gehad...

Door de lastige paden konden we eigenlijk alleen maar draven - wat voor Rowan en mij niet de beste gang is. In de training galopperen we veel meer, dat is voor hem minder belastend en beter voor mijn knieen.

Ik ging ruim voor de P/A stappen, had de hartslag keurig laag, en toen kwam er een onverlaat voorbij stieren die in het voorbijgaan riep "sorry, kan hem niet houden!"
Ik riep terug: "Je komt wel zo bij de P/A hoor!" waarop zij antwoorde met de gevleugelde woorden...
"Maakt niet uit, ik heb toch altijd straftijd!"

... *zoekt het mond-valt-open smiley*...

Afbeelding

Dan doe je toch wel een beetje iets verkeerd, dacht ik zo. Ik baalde er ook goed van, want Rowan liep alweer te stuiteren met een hartslag van tegen de 100. En bedankt! Boos!

De vet telde 57 (volle minuut getelt) dus hij was in principe goed, maar ze vond de turgor matig en drong aan dat we wat water naar binnen zouden krijgen. Dat lukte helaas niet, maar omdat hij verder goed aanvoelde en vrolijk met de oren erop liep wenste ze ons toch succes. Na de P/A kwam ik een tijdje achter een groepje Klasse II ruiters aan, wat niet zo handig wat - Rowan probeerde dapper dat tempo bij te houden, maar daar is hij gewoon niet op gebouwd. Uiteindelijk de berg af gestapt - zo'n smal stijl kronkelpaardje afdraven zag ik niet zo zitten.

Rowan had 'm een beetje zitten tegen die tijd, en toen we eindelijk op open paden terechtkwamen en langs de Regge (denk ik?) reden kwam hij los en gingen we lekker in galop richting finish. Volgens m'n ouders kwam hij bijzonder stoer aan op het laatste groompunt, en met eindelijk de ruimte om z'n voeten neer te zetten draafden we lekker langs de weg naar de finish. Het spoor over met anderen mee en verder in stap. Hij kwam met 60 over de finish, hij stond te loeren naar een paard wat in de verte aan kwam draven.

Terug bij de trailer wilde hij onder geen voorwaarde drinken, alleen maar een beetje spetteren in de emmer (waar ik een bakje slobbermix bij had gegooid) en een mondjevol bietenpulp. Kansloos paard! Ik heb wat appelpartjes letterlijk in z'n mond gestopt, maar ook daar zat hij niet op te wachten. Hij was veel te druk met rondkijken en overal aanzitten. Pfff... het word echt zo'n diva waarvoor ik met 5 verschillende soorten eten op wedstrijd moet, in de hoop dat hij er eentje blieft!

Op de nakeuring hadden we pols 48, ademhaling 32 (nog steeds zo hoog, echt raar..) en tugor 1,5 seconden. Niet echt geweldig, maar niet problematisch. Locomotie was een A! Gezien het aantal keren dat hij struikelde en ik dacht "Oh god, nu is 'ie echt kreupel!" een hele opluchting... Haha!

Gemiddelde snelheid was 10.78. Had ik wel verwacht omdat we nauwelijks hebben kunnen galopperen, dus met het terrein in gedachten een nette tijd. We eindigden als 22ste.

Over twee weken weer. Hopelijk dan met beter weer, en een nieuw scala aan voersoorten om die draak aan het eten en drinken te krijgen...


Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:23

Die van mij wilt ook nooit genoeg drinken en aangezienhij al wat ouder is geeft dat nog weleens problemen met zn niet meer zo elastische velletje.
Maarja, je kan moeilijk dat water naar binnen pompen....
Ik geef hem meestal hele natte slobber na de rit, dan krijgt hij toch wat vocht naar binnen.
Toch nog gefeliciteerd met je behaalde resultaat!

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 00:33

Gefeliciteerd hoor! Netjes gedaan dus!

Ongetwijfeld hebben jullie allebei zitten genieten en daar gaat het om!
Op naar de volgende rit!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:29

gefeliciteerd!! die bui waar jij het over had heb ik in de vetgate gehad, echt niet normaal, wat een wolkbreuk, het leek wel of de hemel naar beneden kwam, alles was nat, ik had geen droge zweetdeken meer over want die hadden allebei in de vetgate gelegen!
Normaal heb ik echt ALTIJD een regendeken bij me, behalve dus gisteren..
Ik heb ook altijd reserve teugels bij me, behalve vorig jaar in Wittelte toe Latoy op de teugels ging staan en ze knapten, gelukkig kon ik ze toen lenen van Karin!
Wijze les, neem dus altijd alles mee, want als je het niet hebt heb je het nodig!!
Ik heb je niet gezien Arwen, wel Rowan, die liep me voorbij met je vader toen ik bij de nakeuring stond!!
Ik ben er ook in Laag Soeren, dus wie weet zie ik je dan!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:38

Leuk verslag en gefeliciteerd!
Eigenlijk vond ik het wel grappig die andere cob te zien bij de voorkeuring. Die was een keer zo breed als Rowan.
Misschien kom ik in Laag Soeren nog wel even kijken of iemand groomen als ik het op kan brengen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:27

Ik heb tegenwoordig zelfs een hele bak met reserve-onderdelen bij me: teugels, gewone beugels, extra beugelriemen, handschoenen... Want je weet tenslotte maar nooit. Knipoog

Ik heb jullie dus bij de start zien staan, dat kon ook niet missen want zoveel mensen rijden er niet in geel met groen Haha!. Rowan is idd geen brede Cob, is hij nu van zichzelf zo gebouwd?

Maar mooi dat jullie de rit hebben volbracht, ondanks het lastige terrein. Op naar Lage Vuursche, dat is overigens ook best pittige bodem maar de paden zijn er wat breder. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 08:32

Galja, hij wilde helemaal niet eten. Of liever gezegt, hij wilde wel iets, maar niet DIT. Hij had de keuze uit slobberwater, bietenpulp met appel of appelpartjes, en vond het allemaal niets. Ik dacht eerst dat hij geen hongerhad, maar zodra er een nieuw bakje openging stond hij er met z'n neus bovenop...

Mazzeltje ik heb je wel zien staan toen wij stonden te wachten op de nakeuring, maar je hoorde me niet en toen moest ik weg... We moeten eigenlijk een parkeer-hoek afspreken voor de bokkers op wedstrijden Haha!

Symbeami - als je het ziet zitten, mijn ouders zouden een ervaren groom-hulp misschien best kunnen waarderen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 08:35

Karin, Rowan is een modern gelijnde cob ('sportcob') en die andere was een echt ouderwets tuigtype. Liep ook flink de voorbenen te heffen later (heb er een stukje mee samengereden)

Volgens veel kenners is Rowan te veel richting NRPS (scheer de sokken eraf en wie ziet het verschil?) maar ik vind het heerlijk, ik hou niet zo van die pompende draf die er in de ouderwetse types vind. Rowan galoppeerd weer heel fijn.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:51

Hoi!!! Bij het laatste groompunt kwam ik je voorbij. Jij hebt blijkbaar ogen in je rug want je riep al gedag voordat ik langs was!!! maar ik zag natuurlijk wel meteen dat jij het was met dat groen geel!! Hoezo herkenbaar??? Ik heb je verder niet meer gezien, maar goed dat het zo goed ging. En dat struikelen, ach, Lady maakte ook een paar keer bijna een duikel. Had ze verder geen last van, maar je schrikt je wel een ongeluk!!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:55

Idd, ik kan me een foto van Rowan herinneren waar hij aan de trailer staat (was dat niet op de Dorine-dag?) en daar lijkt hij qua bouw net Retje. En Ret is NRPS.

Ret struikelde ook een paar keer, gelukkig niet ernstig, hij staat behoorlijk vast op zijn benen en kachelde gewoon door. Er was nog wel een paard onderuitgegaan op de berg, vind ik ook niet verwonderlijk met die bodem en dat weer.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 09:32

Hey wanneer gaan we nou eens met z'n allen op de foto? Wij zijn een paar van de meest kleur-rijke endurancers hier he.. Haha!
M'n ouders vonden het overigens wel handig - kwamen ze aan op een groomplaats met "hey, is er al een combinatie in het groen-geel langsgekomen?" Haha!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:34

Hihihi, ja, dat zei Marco ook al!! Lekker herkenbaar zo allemaal!! Je vraagt gewoon aan anderen: heb je die kleur voorbij zien komen???

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 11:35

Karin schreef:
Idd, ik kan me een foto van Rowan herinneren waar hij aan de trailer staat (was dat niet op de Dorine-dag?) en daar lijkt hij qua bouw net Retje. En Ret is NRPS.


Hm... zou ik me stiekum inschrijven voor de NRPS competitie? Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:39

Beetje jammer alleen dat het scala aan kleuren beperkt is! Lachen
Arwen...10, 78 km / uur vind ik toch een hele nette tijd! Natuurlijk kun je je van tevoren wel een streeftijd voornemen, maar uiteindelijk moet je je toch aanpassen aan paard en terrein!
Vond het leuk je eens gezien te hebben en ga straks mijn beugels eens uitproberen.
In vind Rowan wel een welsh cob uitstraling hebben, maar op een keuring zou hij zo wel achteraan geplaatst worden Haha!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:03

Mooie tijd...geloof wel dat ik je gezien hebt..zag in iedergeval een slanke cob met veel groen en geel erbij... maar had mijn handen vol aan Woes...

"Wij stuiterden vrolijk over de weg naar de eerste afslag het bos in... en daar kwam ik erachter dat de Otterloose opvatting van 'ruiterpad' heel anders is als die in Ommen! Het pad ging hotsebots op en neer en heen en weer. Bij ons in Otterlo heet zoiets een wildspoor..."

Dat spoor ben ik dus in volle galop tegengekomen..
Achteraf wel daarom gelachen hoor...
Ik bleef op 1 hoogte zitten en Woes dook elke keer een meter onder me vandaan...Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 13:44

Westernfreak schreef:
In vind Rowan wel een welsh cob uitstraling hebben, maar op een keuring zou hij zo wel achteraan geplaatst worden Haha!


Hij heeft het koppie wel inderdaad, maar gewoon niet genoeg massa. Als ik er 50 kilo spek op kweek zou hij het misschien beter doen op de keuring... Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:42

Suus en ik reden vanmiddag door de Es, komt er ineens van achter uit een weiland een paard in volle galop richting draad. Toen hij afremde, zagen we dat het een slank gebouwde Cob met behang was, een kopie van Rowan! Er zijn er dus meer van dat soort, misschien trapt het NRPS er in als je zijn sokken afscheert? Tong uitsteken

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 21:49

Dat zou wel grappig zijn. Rowan heeft in ieder geval nog een halfbroer (z'n vroegere spangenootje) die ook zo gebouwd was, alleen had die nog iets meer Welsh-vuur in z'n koppie. We hadden hem er erg graag bij gewilt, maar tijd, geld... en daarbij kon ik maar 1 jonkie tegelijk hebben. We hebben ons rotgezocht naar vrienden of kennissen die hem wilde hebben zodat het span niet uit elkaar hoefde, want ze waren LEUK samen.. met z'n span verover je de wereld. Maar helaas, niet gelukt.

Ik heb begrepen dat Carnifor Defiance wel bij meer merries echte sportcobs fokt. Ze doen het vast niet super op de keuring, maar het zijn heerlijke sportpony's.

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:10

he ka dat wilde ik net melden over die cob Haha!
fijn dat je de rit goed uitgereden hebt arwen

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:56

Woestein schreef:
Ik bleef op 1 hoogte zitten en Woes dook elke keer een meter onder me vandaan...Haha!


Hahahahahahaha Haha! Ik zie het helemaal voor me!!! Wel handig dus!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:15

Ik lees dit nu pas. Clown
En ik wist al dat je goed gereden had, maar toch nog gefelici ofzo. Haha!
Je had een nette tijd! OK dan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 21:54

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met zo'n hoge ademhaling? In KWB vorig jaar had hij 18... maar dat was wel 'eigen terrein', we komen heel vaak op Onder de Kastanje en dit was helemaal nieuw. De vets vonden het geen probleem omdat hij moeiteloos ademhaalde, alleen wat snel, maar ik vond 48 toch echt een absurd hoge waarde!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:00

vind ik eigenlijk ook wel!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 22:05

Ik heb overigens niet meegetelt, maar vond hem helemaal niet bijzonder snel ademen. Hij stond ook niet te snuiven ofzo.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:09

Ret had vorig jaar in Lage Vuursche op de P/A ook een ademhaling van 48 o.i.d, terwijl zijn HF wel normaal was. Ik vroeg toen aan de vets of ik me daar zorgen over moest maken. Nee hoor, was het antwoord. Waarschijnlijk vond hij het allemaal nogal spannend en uitte dat zich in een hoge ademhaling. Of hij stond een beetje te panten vanwege het warme weer. Omdat de HF verder prima in orde was, hoefde ik me geen zorgen te maken. Het is daarna alleen nog voorgekomen bij de voorkeuring in Austerlitz een paar weken geleden, maar toen was hij behoorlijk hyper, dus toen was het ook wel te verklaren.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 3 bezoekers