Paard is je aan het uitproberen !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Paard is je aan het uitproberen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 11:58

Hai

Ik was gister weer aan het Trailerladen met Parouscha.
En ze staan nu dag en nacht in het land, dus ze eten hun buikje nu wel vol.
Vaak heb ik al een emmer met brok bij de trailer staan, om ter beloning een handje te geven.
Maar gister wou ze niet de trailer in.
Madam had er dus duidelijk geen zin in, en was me dus puur aan het uitproberen, tot hoe ver ze kon gaan!
Ze loopt er af en toe ook al op, zonder een handje bix als beloning .
Wat zouden jullie hierbij doen.
Hoe conceqent zijn jullie en hoe!

Priscilla

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:00

met ontzettend veel geduld net zo lang doorgaan totdat ze erop staat, haar dan op trailer een portie brok geven, even laten staan en weer de wei in doen. Lukt het niet zonder hulp middelen, dan even een longeerlijn achter haar langs. Maar in elk geval: bewaar de RUST! irritatie, onrust of zelfs paniek is het laatste wat je met je paard wil veroorzaken. Dus succes!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 12:02

Ik heb al les gehad in Trailerladen.
Het gaat erg goed.
Maar soms dan staat ze je gewoon uit te proberen, en blijft ze stokstijf staan!
Ze is verder niet bang in de trailer.
We rijden er ookal mee enz.
Dus ik snap het probleem ook niet...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:38

Magic zou een schop onder haar hol kunnen krijgen Schijnheilig
Als 3-jarige hebben we dit spelletje een keer gehad. Ze wilde met geen mogelijkheid de trailer in. En wij maar lief blijven.
Totdat er mensen bij kwamen staan die al zeiden: kijk eens goed naar die blik in de ogen, ze is absoluut niet bang, maar heeft gewoon geen zin!

Toen heeft ze van de handelaar op stal een flinke pak rammel gehad en we hebben nooit meer problemen gehad.
Dit is ondertussen alweer 7 jaar terug en als ze nu de trailer ziet gaat het koppie omhoog, oortjes erop en ze loopt zonder enige twijfel naar binnen.
(we gaan weer wat leuks doen Hyper! ).

Als een paard echt bang is kan je inderdaad het beste rustig blijven, kalmeren en veel geduld hebben. Maar als ze er gewoon geen zin in hebben, dan ben ik toch echt niet zo vriendelijk.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:47

ben het met Antoinette eens

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:53

Ik ook!!! uiteindelijk moet jij de baas zijn en niet je paard.... ik heb er zo een die niet mee wil lopen, om mij te pesten! Boos! na drie keer KOM gezegt te hebben weet ie wat er komen gaat..... Vingers aflikken dus hij komt gewoon, geen onzin tolereren vindt ik zo onstaan gevaarlijke situaties denk ik! veel suc-6! Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:41

Als een paard echt bang is moet je rustig blijven, maar als hij je voor de gek houdt!!! Ik vindt paarden die altijd 2 keer aarzelen voordat ze erop lopen altijd zo irritant. Ze moeten gewoon leren dat ze in een keer erop moeten lopen. Een keer aanpakken kan dan geen kwaad. Een van de paarden die ik ooit heb gereden liep alleen de trailer op als je de longe pakte, die hoefde je niet eens vast te maken, alleen te laten zien, dat was al genoeg. Toch ging hij er zonder niet op, heel irritant.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:40

Als hij je echt uitprobeert: gewoon streng aanpakken natuurlijk - jij bent de baas, niet hij!! Ik zou 'm ook niet in het begin overtuigen door 'm brokken te geven, want dan gaat 'ie er op een gegeven moment niet meer in zonder die beloning en op 't eind wil hij alleen maar die beloning. Hij moet het gewoon doen, omdat jij zegt dat 'ie het moet doen!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 19:55

En wat verstaan jullie onder streng aanpakken?
Een schop onder zen hol zoals magic zegt.
Of een trek aan het touw.
Of een tik ......

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:34

Hangt van de situatie af en vooral van het paard af. Als het paard bij een rukje aan het touw weer weet dat 'ie moet luisteren dat jij de baas bent, is dat genoeg. Als 'ie echt schijt aan jou heeft en er gewoon door jouw heen loopt zou ik 'm een knal verkopen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:54

Precies wat ShiningHorse zegt, het ene paard is sneller onder de indruk dan de ander.
Maar wat ik altijd één van de belangrijkste 'hulpmiddelen' blijf vinden is je stem. Zowel als je een paard wil geruststellen dan als je het paard wilt straffen.

Ik ben zelf iemand die bij een bang paard echt wel geduld heeft en ook een paard dat niet wil luisteren geef ik wel een paar kansen door op een nog vriendelijke manier te corrigeren, stem, misschien eens eens een rukje aan het halster. Maar als dit niet werkt dan kunnen ze wel eens een schop of tik verwachten.

Ik denk dat jij het beste kan inschatten wat het best bij jou paard past Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:33

Als ze niet bang is en gewoon aan het uittesten is zou ze van mij een tik op haar kont kunnen krijgen Haha!

Par loopt er ook gewoon in, zie het al voor me dat ze even geen zin heeft.....nou dan geloof ik dat ik toch wel even mijn mond opentrek en een tik geef op haar kontje Knipoog
Is ze nou helemaal betoeterd Tong uitsteken