Kostgeld - vraagje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Kostgeld - vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 11:50

Ik werk inmiddels en woon nog thuis.
Ik wil/moet kostgeld betalen aan mijn ouders, we hebben alleen geen flauw idee wat normaal is.
Iemand hier die ook (fulltime) werkt en nog bij zijn ouders woont, kunnen jullie mij helpen aan een bedrag? evt via PB.
tnx.

:evaw:


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:02

Toen ik nog thuis woonde, tot 1,5 jaar terug, moest ik ook kostgeld betalen. Ik werkte toen ook fulltime, en verdiende best goed, en ik moest toen fl. 400,- afdragen per maand.
Ik vond het toen veel, maar als ik nu terugkijk, valt het eigenlijk best mee. (als ik alleeen al zie wat ik nu aan boodschappen in de maand kwijt ben, kan ik 400 piek goed begrijpen Knipoog )

Toos paardloos

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:04

Ik werk ook fulltime (40 uur) en ik betaal 250 gld per maand.
Ik vind dit niet veel maar het is toch iets.

Geen idee wat normaal is? Hoorde wel van mensen die helemaal niets betalen maar ja dat gaat me iets te ver. Als je op jezelf woont heb je ook kosten toch.

Ik vind 250gld een redelijk bedrag en ik hou ontzettend veel over.
Ik doe echt niet extreem zuinig of zo, maar ik hou gewoon echt geld over.

Mooi voor mijn spaarrekening dus.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:18

heb tot mijn 27e bij ons pa en ma gewoond (wat wil je, als je in de winkel werkt en een paard hebt, kun je niet ook nog eens op jezelf gaan wonen). Ik hoefde nooit kostgeld te betalen. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel een klein beetje raar. Je hebt juist de mogelijkheid om te sparen als je bij je ouders woont. Als ze zo op centen gaan kijken, waarom beginnen ze dan aan kinderen?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:23

zelfd als desiree.. mijn ouders willen gewoon dat ik spaar.
Ik haal met regelmaat wel wat lakkers in huis etc.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:44

Ik woon bij m'n ouders, maar zit nog op school. Ik betaal f150,- per maand.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 12:51

Ik wil gewoon zelf wat betalen, ik ben 22, heb een goeie fulltime job en mijn ouders hebben het nooit breed gehad (niet dat we arm zijn ofzo, maar we moesten wel opletten), nu ik ze kan helpen wil ik dat ook doen. Ik mijn beginsalaris is al 3/4 van wat mijn pa verdient en die is toch al 51 en 18 jaar in dienst bij het bedrijf.
Als ik het echt niet zo willen hoef ik dat niet te betalen hoor, maar ik vind het toch meer een soort van logisch, maar dat zijn de verschillende meningen denk ik. Ik hou nog genoeg centjes over om te sparen.
Tnx voor jullie antwoorden, ik hoop op nog meer Lachen

:evaw:


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:54

Je kunt alles van je ouders wel als vanzelfsprekend vinden, maar ik ben het met Sjimmy eens. Ik hoefde niks te betalen toen ik thuis woonde, maar wilde het wel. Tijdens mijn studie heb ik altijd gewerkt omdat ik geen geld van pa en ma wilde aannemen, omdat ik vond dat ik op eigen benen moest staan. Ik ben daar achteraf heel blij om dat ik het heb gedaan was ook uit respect voor mijn ouders, ze hadden lang genoeg in alles voor mij voorzien! Het is een kwestie van instelling denk ik

Voorzitster AFM

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 13:04

Tsja, ik moet er wel bij vermelden dat mijn ouders het financieel wat makkelijker hadden dan anderen in bepaalde opzichten. Maar ik vond het wel goed zo, ik had toen ook al rekeningen en ik verdiende niet erg veel. Ik vind mijn instelling er overigens niet minder door. Nu doe ik alles echter alleen, maar het ergelijke is dat andere mensen denken dat mijn ouders me overal mee helpen omdat ZIJ dat vanzelfsprekend vinden. Wat ik veel te horen krijg "maar dat kunnen jouw ouders toch gemakkelijk betalen?" Ik zou die mensen soms wel eens in het gezicht willen slaan. "WAKKER WORDEN, HUN GELD IS NIET MIJN GELD!!!!!"

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 13:08

Mijn ouders konden het ook makkelijk betalen, dat was het punt niet. IK vond het niet nodig, maar ja, altijd al een zelfstandig typje geweest. Haha!

Voorzitster AFM

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 13:08

In eerste instantie betaalde ik ook geen kostgeld, moest wel zelf mijn paard gaan betalen, op die manier droegen ze daar toch nog aan bij. Ik vond dat heel lief van ze en zodra ik wat meer ging verdienen ben ik ook gaan betalen. Eerst 100,- en later 250,- (nog niet veel vind ik).

Ik vind het een belachelijke opmerking dat je niets zou hoeven te betalen omdat je ouders toch kinderen wilden. Als je volwassen bent, ben je namelijk geen kind meer. Op een gegeven moment moet je gewoon op eigen benen kunnen staan. Anders zou ik nu nog wel geld aan mijn moeder kunnen vragen Haha! .

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 13:13

Ik vind 350,- tot 400,- een redelijk bedrag om aan kostgeld te betalen. Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je wanneer je zelf geld gaat verdienen je bijdraagt aan de kosten voor het levensonderhoud. Je ouders hebben al die jaren alles betaald, gezorgd dat je een opleiding kon volgen (ook niet meer goedkoop tegenwoordig) dan mag je wel bijdragen in de kosten voor je eten en drinken enz. Als je op jezelf woont dan ben je nog meer kwijt. Lijkt me dat je toch nog genoeg overhoudt om van te sparen.

Sprakeloos

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 14:00

zodra ik fulltime ga werken, moet ik kostgeld betalen. Dat vind ik gewoon logisch. Ook mijn ouders zijn niet superrijk.

En als je thuis woont en je werkt fulltime, dan kan je best wat aan je ouders geven

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 16:26

Om even op de bedragen terug te komen, volgens mij had de Volkskrant vroeger een boekje dat oa hierover ging. Ik weet niet meer hoe het heet, maar je zou het kunnen navragen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 16:55

Ik heb ook al zitten zoeken bij Nibud over richtlijnen, maar ik kom er niet echt uit. Het is meer voor studenten.

:evaw:

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 17:25

Ik ben 21, werk fulltime, woon thuis...

Ik hoef niks te betalen...
Ik zou het ook raar vinden als ik iets zou moeten betalen, want ouders maken de beslissing om aan kinderen te beginnen, dan weten ze ook dat het kosten meebrengt als een kind inwonend is.

Daarnaast betaal ik wel mee aan de telefoonrekening (i.v.m. iets teveel internet Haha! ), ik betaal nu voor een flink deel mee aan de DA-kosten voor m'n hond. Deze kosten vind ik logisch, want het zijn kosten die normaal gesproken niet voorkomen. Als ik niet internet zijn de kosten niet zo hoog. Als ik niet meebetaal aan de DA-kosten, kan m'n hondje de behandeling niet krijgen. Dus deze kosten vind ik ook helemaal niet erg om te betalen.

Maar m'n ouders hebben besloten om mij op de wereld te zetten en ze willen graag dat ik nog thuis woon (ben de laatste inwonende, vinden ze niet leuk als ik wegga, wel eigen keus natuurlijk).

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:11

Ik werkte vanaf men 16e fulltime en betaalde toen 150 en later 250 in de maand.
Ik moest ook mijn eigen kleren, uitgaan, brommer ,rijbewijs enz. betalen.
Eigenlijk gewoon alles wat voor mezelf was.
Wij hadden het thuis ook niet zo breed dus vond het helemaal niet zo erg.
En ik heb daarbij ook nog kunnen sparen.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:30

Mayo schreef:
Ik ben 21, werk fulltime, woon thuis...

Ik hoef niks te betalen...
Ik zou het ook raar vinden als ik iets zou moeten betalen, want ouders maken de beslissing om aan kinderen te beginnen, dan weten ze ook dat het kosten meebrengt als een kind inwonend is.



Maar met 21 ben je natuurlijk geen kind meer.

Kosten voor de kinderen betaal ik met plezier maar als ze straks groot
zijn mogen ze voor zichzelf gaan zorgen. Dan zijn wij weer aan de beurt Haha! .
Of ouders het "breed" hebben of niet maakt toch niets uit? Als ze minder geld hebben is de noodzaak misschien hoger maar een volwassene in huis kost flink geld, ik vind het niet meer dan billijk dat je zelf bijdraagt aan je eigen kosten.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:17

In principe heb je gelijk, maar ik betaal voor de rest alles zelf, zoals: kleding, paard, auto, uitgaan, gsm en eventuele andere rekeningen.

Dus in principe betalen ze voor mijn gebruik aan water/energie en eten/drinken.

Voor de rest heb ik zelf gekozen om het zelf te betalen.

Dus ik denk dat bij mij de verdeling redelijk zat is.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:35

Ik betaal verder ook alles zelf maar dat heeft er toch niets mee te maken?

Je ouders betalen de huur/hypotheek, ze betalen gas/licht/water, er moeten meer boodschappen gehaald worden.....

Het is in sommige gevallen zelfs zo dat de huursubsidie weg valt als jij gaat werken.
Ligt er natuurlijk aan of je ouders huursubsidie betalen maar toch.

Ik ben 22, ik verdien leuk en ik vind het niet meer dan normaal dat ik ook wat bijdraag.
Dit staat niet in verhouding tot wat ik zelf kwijt zou zijn als ik op mezelf zou wonen.

Dat je je paard en kleding zelf betaald vind ik ook heel normaal.
Het zijn toch jouw kosten.

Misschien ben ik dan ouderwets of zo maar ik vind het echt schandalig als je het teveel vind om je ouders een paar honderd gulden kostgeld te betalen.

Als je het niet kan betalen is het iets anders. Tijdens mijn studie (die ik overigens wel zelf betaald heb) kon ik het echt niet missen. Toen heb ik ook niets betaald.

Maar zogauw ik mijn eerste echte baan had ben ik dit bedrag gaan betalen.
En zoveel is het niet.....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 21:39

he tnx voor jullie reacties allemaal.
Ik heb inmiddels afgesproken met mijn ouders dat ik 8 tot 10 % van mijn loon ga betalen, dat vind ik wel eerlijk want mijn zusje verdient veel minder en die betaald dus ook wat minder. Ik betaal nog lang niet wat ik kost volgens mij maar ze willen me absoluut niet meer laten betalen, ik moet sparen..... Knipoog

:evaw:

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:47

Ik heb nog geen idee van bedragen en hoef zelf ook (nog) geen kostgeld te betalen. Maar vind het wel normaal om te doen. Zeker als je fulltime werk heb.
Ik heb nu een pony, die moet ik al wel helemaal zelf betalen en betalen mijn ouders helemaal niets aan. Die zouden alleen wat gaan betalen als hij een X echt erg ziek zou zijn ofzo. Maar daarvoor ga ik hem ook laten verzekeren dat ik ze daar ook niet voor nodig zou hebben.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:40

Ik moest vroeger ook kostgeld betalen. Toen ik full-time ging werken hadden mijn ouders gezegd dat ik 400 gulden per maand moest betalen. Dat was hetzelfde als mijn broer. Alleen verdiende mijn broer een stuk meer dan ik. Mijn zus is toen met het idee gekomen om zoveel procent van het verdiende loon te betalen aan kostgeld. En mijn kostgeld werd toen teruggebracht naar 150 gulden. Hoeveel procent het precies was dat weet ik niet meer. Het is tenslotte ook al zo lang geleden *LOL*

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:20

Je moet er van uitgaan dat je aan eten, drinken en andere gewone boodschappen al zo'n f50,- per week kwijt bent per persoon. Dan is f200,- in de maand al niet ruim. Daarnaast telefoon en eventueel een bijdrage voor water, gas, electra etc... Ik denk dat als je een goede baan hebt je met zo'n 300 a 400 gulden netjes bijdraagt... Maar heb je een loontje van rond de f1200,- netto... Tja, dan is dat erg veel natuurlijk!
Je kunt er amper van leven in de randstad! (Leeuwarden zou nog gaan Haha! )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Antonius, Axxy, Bloesem21, kiki1976, L_Flo, miereneter, MyWishMax, Noukie123, santaju, Vavane, verootjoo, WendyKtH, YandexBot en 188 bezoekers