Manen knippen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 16:49

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie de manen nog meer knipt en dan vooral waarom. Ik doe het namelijk zelf ook, alleen omdat er echt geen land met mijn paard te bezeilen is tijdens het trekken. Verder maakt gefriemel aan haar manen niks uit, vlechten, kammen, boeit allemaal niet, maar zodra ik ga trekken is het mis. Zo erg dat ze een keer met haar hoofd door een ruit is gegaan....

Mooi is het niet, maar na 2 weken zie je er eigenlijk niks meer van. Dus.. ga je alle mogelijke hulpmiddelen (praam, seladin) gebruiken om te kunnen trekken of zet je de schaar erin?

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:02

Ik knip ook.. omdat de manen van Riona gewoon héél erg dun zijn. Lachen Als ik dus ga trekken dan blijft er helemaal niks meer van over.. Lachen

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:05

hoi, ik snap precies wat je bedoel, mijn paard brak ook alles af met manen trekken. Ik heb nu een manentrek/uitdunschaar gekocht bij divoza. Nu gaat het gelukkig goed. Dat kammetje koste toen bij divoza 15 gulden, misschien iets voor jou om te proberen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:09

Ik vind knippen erug lelijk......... Lips are sealed maar ja, als trekken niet wil. Misschien is het een idee om de manen te snijden??? Ik doe dat ook, want bij trekken worden ze te dun, en knippen vind ik niet mooi. Bij snijden krijg je een pijnloos, natuurlijk effect. Ik heb het nu 2 keer gedaan, en het gaat razendsnel..... Het is gewoon een mes, met karteltjes.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:24

Ik heb Pinky's manen een half jaar geleden geknipt omdat het met trekken niet te doen was. Hij had geschuurd en op 1 plaats miste hij een groot stuk. Ik heb toen al zijn manen op die lengte afgeknipt. Het zag er in het begin niet uit (kort en strak) maar na een tijdje zag je er steeds minder van en nu is het netjes, naar mijn mening. Pinky's manen mogen lang worden, niet tot op zijn knieen Lachen Maar gewoon flink doorgroeien. Ik denk dat ik de puntjes bij houd met de schaar...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:45

omdat ik gewoonweg geen manen kan trekken en mijn paard het vreselijk vind knip ik dus altijd.
Je moet het wel op een speciale manier doen.
manen goed nat maken en eerst in hoogste hoofdhouding klein stukje knippen dan elke keer het hoofd iets lager en knippen totdat in alle standen de manen even recht blijvenblijven vallen.
Begin ook bij de oren. Ik krijg altijd ieg complimenten dat ik de manen van mijn paard zo mooi trek... Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 17:49

Ik begin met opzet bij de schoft omdat het anders steeds korter wordt. Helaas is een mesje ook geen optie, vindt ze net zo erg als een trekkam helaas.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:50

ik knip ze ook, ik trek ze eenmalig zodat ze niette dun zijn en dan punt ik ze bij zodat ze mooi naar 1 kant hangen in 1 lengte..en dan alleen steeds bij punten.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:10

Naz schreef:
Helaas is een mesje ook geen optie, vindt ze net zo erg als een trekkam helaas.


Als je met een gewone schaar kunt knippen, dan mag je er vast ook wel met een efileerschaar aankomen (efileer, niet epileer Haha! ), dat is een schaar die een beetje rafelig knipt, je moet ook meerdere malen in 1 plukje knippen voordat het er af is. Daar doe ik het ook altijd mee, gaat prima! En ziet er mooi 'getrokken' uit!

Nulla tenaci invia est via

Claudia1

Berichten: 97
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:23

Ik knip de manen van Sonja ook, maar ja vrij logies ze is een fjord mar ja er zijn ook mensen die dat niet doen. Wat vaak ook wel wat helpt als je het zeg maar niet kaarsrecht naar beneden wilt laten hangen, is als je dunne plukjes pakt en die dan een voor een knipt, maar dan moet je wel zorgen dat je de schaar beweegt anders heb je kans dat het er erg happerig uit ziet. Alvast succes! groetjes claudia

als ik een traan was zou ik nooit huilen, uit angst om jou te verliezen'...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:46

Ik knip ook, omdat ik dus voor geen meter kan trekken. Schots en scheef en hele happen eruit. Nu knip ik dus en daarna even met de uitdunschaar eroverheen en picobello: je ziet niet dat ze geknipt zijn.....

Toos paardloos

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:09

Bij Chess knip ik ook altijd de puntjes.
Zie je het al voor je, de manen van je shet trekken omdat de puntjes er af moeten? Haha!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:27

Ik knip ze ook. Het ziet er niet echt geweldig uit maar als het is ingevlochten zie je dat toch niet.
Ik knip omdat Pablo ook helemaal door het lint ga als ik ze wil trekken. Hij heeft ontzettend dikke manen en dan ziet het er met snijden ook niet mooi uit. Ik wil nog wel een keer een efileerschaar kopen, dat lijkt me mooier om het daarme af te werken.
Halverwege zijn manenkam heeft Pablo ook nog eens een kruitje zitten dus daar willen zijn manen helemaal niet netjes afhangen waardoor het er nog slordiger geknipt uit ziet Haha! .
Op zich valt hettrouwens wel mee, alleen als je er naast staat denk ik wel eens:"tsja, ik heb wel eens mooier gezien". Van een afstandje ziet het er juist heel mooi uit.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:03

Ik knip ook omdat trekken niet te doen is. Ik heb het nog nooit met praam geprobeerd, maar dat vind ik het ook niet waard. Als hij hard loopt zie je er niets van Haha!
Ik heb het ook wel met zo'n efileerschaar geprobeerd, maar daar heb ik duidelijk geen talent voor. Het was alsof de ratten eraan gezeten hadden.

Navragen is beter dan afvragen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:49

Ik knip de merrie floor meestal. niet al te netjes knippen en het ziet eruit alsof het getrokken is. soms als het te netjes was trok ik hier en daar de puntjes wat.
De laatste keer heeft Wilona het geknipt.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 22:07

Ik knip ook.
Kawa staat keurig stil maar vind het zeker niet leuk.
Dat is de reden dat ik het dan ook niet doe. Vind het gewoon sneu voor hem en ik voel me daarna een grote trutterige dierenbeul Haha!
Dus ik knip en het onderste stukje doe ik na met een uit dun mesje en dan heb je geen happen meer.
En gevlochten ziet niemand of je getrokken of geknipt hebt.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 00:04

Ik heb bij het Tweespan de ideale oplossing aangeschaft. Het is een soort kam, met daarin mesjes verwerkt. Je kamt zeg maar een pluk manen, je drukt op een knop en voila.. al het haar wat er nog onder hangt valt eraf. Het voordeel hiervan is dat je niet ziet dat de manen niet getrokken zijn.

Wat het knippen betreft.. wat wil helpen is het knippen op de kappersmanier.. een dun plukje pakken, schaar wat omhoog halen en knippen... beetje moeilijk uit te leggen, maar het heeft wel effect en je ziet niet dat de manen geknipt zijn.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 09:42

Ik knip ook al jaren, omdat mijn vorige paard helemaal door het lint ging als ik ging trekken.

Kam eerst alle manen de makkelijk kant op en knip het recht af. Kam dan alle manen de andere kant op en knip er een stuk recht af. Kam dan pluk voor pluk recht omhoog en knip er weer een stukje recht af. Zo lijkt het niet dat de manen geknipt zijn, en je hebt niet de lastige korte punten van het trekken.

Mijn Pablo heeft vreselijk dikke manen. Zelfs met 21 vlechtjes in zijn het nog hele dikke knotten. Eens kijken of ik dat wel zo lang volhoud of toch ga trekken. Al vindt ik wel dat knippen er netter uitziet dan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 09:48

Honeybee schreef:
Ik heb bij het Tweespan de ideale oplossing aangeschaft. Het is een soort kam, met daarin mesjes verwerkt.


De Solocomb! Die heb ik ook maar omdat Pablo zulke dikke manen heeft ziet het er alsnog geknipt uit. Of ik doe het fout.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 11:13

Katrien"]
[quote="Honeybee schreef:
Ik heb bij het Tweespan de ideale oplossing aangeschaft. Het is een soort kam, met daarin mesjes verwerkt.


De Solocomb! Die heb ik ook maar omdat Pablo zulke dikke manen heeft ziet het er alsnog geknipt uit. Of ik doe het fout.
[/quote]

Inderdaad, die heb ik ook een keer geprobeerd en bij mij werkte het ook erg moeizaam. Ironique heeft ook hele dikke manen. Daarbij vond ik die dingen veel te duur (2 jaar geleden, 45 piek ofzo?).

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:16

Sjakila had ook van die superdikke manen en bij haar werkte het perfect.. en wat die prijs betreft.. dat ding was veel duurder..... vorig jaar 90,-

Maar ik zou zeggen.. probeer anders eens die kappersmanier.. (als je begrijpt wat ik bedoel) met knippen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:48

Ik knip ook, maar ik heb een fjord, dus das niet helemaal hetzelfde, hihihi.
Ik heb het een paar maanden laten groeien in de hoop dat het zou gaan hangen, maar helaas, het zag er niet meer uit, dus weer lekker de schaar erin gezet.
Viv

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 11:55

Ik had serieus verwacht dat ik met dit topic wel reacties zou uitlokken van mensen die TEGEN knippen zijn, valt me erg mee dus, aangezien er veel meer mensen zijn die knippen. Ik krijg op stal dus altijd wel reacties als ik met mijn schaar aan kom zetten, maar als ik ze dan vraag om het trekken even te proberen bij Ironique geven ze me wel gelijk Haha!
Knippen is ook in een kwartiertje klaar, ziet er niet uit de 1e weken, maar daarna hoor je er ook niemand meer over...

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:58

Ik knip niet, maar ik kan de manen ook niet trekken, Ilana wordt hartstikke irritant als ik dat ga doen, ze heeft er een hekel aan. Nou vind ik lange manen wel mooi, dus dat scheelt. Ik borstel ze nu gewoon met een harde borstel. De manen van de andere paarden trek ik wel, maar heb ikook nog nooit geknipt. Staat gewoon niet natuurlijk, vind ik. De pony van een vriendin van mij had wel geknipte manen, (was een new forest) en dat stond hartstikke mooi, ik denk dat je er gewoon aan moet wennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:25

Honeybee schreef:
Sjakila had ook van die superdikke manen en bij haar werkte het perfect.. en wat die prijs betreft.. dat ding was veel duurder..... vorig jaar 90,-

Die van mij was ook iets van 90 gulden. Misschien moet ik het met geduld proberen en eens op mijn gemakje doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dnies90, flora, fokfanaat, Natascha en 32 bezoekers