Losrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 22:17

Omdat Aldira vaak erg fris is als ik erop stap rijd ik de laatste tijd anders dan in het begin. Dan ging ik eerst een tijd stappen met lange teugel, dan na een minuut of 10 schouder binnen- en buitenwaarts op beide handen, dan wat wijken en daarna pas draven.

De laatste tijd rijd ik eventjes los in stap, met lange teugel, dan teugels aannemen dan na een minuut of 7 ga ik draven, met lange teugel en zelf lichtrijden zodat ze echt lekker 'los' komt. Dan teugels aannemen, wat grote voltes rijden en dan weer naar stap.
Daarna is ze heerlijk te rijden en ga ik in stap de zijgangen doen.

Ik had dus ook in ons stalboekje opgeschreven dat ik de laatste tijd lekker ga draven zodat ze minder fris is.
Nu is dit behoorlijk verkeerd opgevat door mijn instructrice, ze was er best kwaad om, hartstikke slecht voor de pezen etc.! Degene met wie ik Dira doe moest me volgens haar maar wat strenger aanpakken Verward

Ik rijd al vanaf mijn 7e en zal heus niet met opzet een paard in de vernieling rijden als er niemand kijkt door op te stappen en direct wat rondjes door de bak te crossen want zo is het volgens mij overgekomen. Maar ik ben er behoorlijk onzeker van geworden, alsof ik 0,0 verstand van rijden heb.

Vandaar mijn vraag: hoe lang stappen jullie los voordat jullie gaan draven?


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:23

Ik stap meestal een menuutje of 10, waarin ik het paard op een kleine cirkel zet en het paard inbuig en dus een beetje losmaak. Vervolgens ga ik stappen waarbij ik op de middenhoefslag ga rijden en de heupen van het paard naar binnen en naar buiten zet. Hoeft maar een paar stappen en vervolgens weer rechtmaken. Het paard houd ik ten alle tijd goed voorwaarts.
Na een menuutje of tien ga ik in een sukkeldrafje draven zodat het paard nog wat warmer en soepeler wordt. Hierbij maak ik veel voltes waarbij ik het paard inbuig. Ook wijk ik in dat sukkeldrafje. Daarna ga ik vlot draven waarbij ik de kont er extra goed onder rijd.

Dat is dus mijn visie op losrijden Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:39

ligt aan het paard en het weer. Met deze kou stap ik ook niet lang. Je warmt de spieren juist beter op door een drafje. Dat wil nog niet zeggen dat je meteen rond in moet stellen, en weetikveel tijdens het draven, maar gewoon losdraven. Dat het slecht voor de pezen is, is gewoon onzin!

Overigens zou ik eens nadenken over je instructrice. Ik vind dit toch een behoorlijk vreemde manier van handelen. Okay, dat je het over iets niet eens bent moet kunnen, maar dat soort uitspraken? Verward

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:42

Juist met deze kou moet je het paard goed losstappen. Ik rijd 's zomers en 's winters altijd hetzelfde (qua losrijden in ieder geval).

Dat losrijden invloed heeft op de pezen is waar. Je kan een gevoelig paard inderdaad kapot rijden met het losrijden. Nu vind ik kapot een heeeeel groot woord...dus ik gebruik liever het woord verkeerd Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:46

Tuurlijk moet je losrijden. Maar of je dat in stap of draf moet doen?
Losdraven lijkt me niet per definitie slecht voor de pezen.


Ik heb dus altijd geleerd dat je, vooral als je paard erg fris is, of het heel koud is, beter wat eerder kan gaan draven. Maargoed, ik wacht op meerdere visies. Wieweet leer ik er nog van Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:47

Je begint natuurlijk met de stap. Ik denk dat hoelanger je losstapt, hoe beter het is voor het paard. Het hoeft niet meteen keihard aan het werk, maar wordt er wel lekker soepel van, toch?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:09

Het is ook niet zo dat ik erop klim en wegdraaf hoor Knipoog

Maar stel dat jij nu gaat joggen buiten, zonder dikke trui (= deken), dan ga je toch ook sneller joggen dan lopen?

Drafje lijkt mij ook dat je soepel van wordt. Wal wel iig Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:21

Ik stap eerst 20 minuutjes, met een dekentje erop. Daarna deken eraf en draven. Juist met deze kou moet je goed stappen. Ik geloof er niet in dat draven de spieren ook 'rustig' en 'gelijkmatig' kan opwarmen. Ik vind dat echt een "smoes" voor mensen die niet lang willen losstappen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 01:48

Met frisse paarden is het soms slimmer om wat eerder te gaan draven. Als ze echt fris zijn en je blijft maar stappen dan worden ze steeds gespannener. Door wat te gaan draven zullen sommige paarden zich eerder gaan ontspannen.
Dit geldt dus voor drukke paarden die zich tijdens het instappen niet kunnen ontspannen. Dat kan soms zomaar gebeuren. Mijn paard is bijna altijd wel rustig, maar soms dan staat zijn pet verkeerd en dan is ie wat kriebelig en dan laat ik hem liever even draven dan dat ie zichzelf een spierverrekking aandoet door zich zo op te winden.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 11:52

ik rijd precies zoals jij,hoor cody! eerst een paar minuten losrijden in stap met dekentje, daarna aan en los teugeltje draven. zo komt hij lekker los en wordt actief. dit doe ik trouwens niet omdat hij anders fris is, maar omdat hij als ik meteen in stap nagevelijk ga rijden nog niet actief is van achter, en in een soort 'nepkrul'gaat lopen. of ik meot me helemaal ongans drijven, en dat werkt ook niet.

ik denk niet dat er veel kwaad in zit. ik hoor hier trouwens ook tegestrijdige verhalen over, de een zegt in de winter lang stappen, dan zijn de spieren koud en moet hij goed los komen, de ander vind dat je meteen moet draven, omdat het te koud is om lang te stappen Verward

is het nou echt slecht om na 2 minuten ofzo te gaan draven?
kende iemand die zijn paard meteen in de krul trok, en na een half rondje in galop zat.. dat kijkt mij pas slecht Boos!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 11:57

Mijn paard kan zich vreselijk opwinden met deze kou. Ik ga echt niet lang met hem stappen want dat leidt alleen maar tot ongelukken. Na een paar minuutjes draaf ik aan in het meest vreselijke sukkelige ponydrafje dat hij heeft [een soort western jog Haha! ] en ik laat hem daarbij zo langen laag als mogelijk is. Zo heb ik toch een beetje een compromis gesloten met hem, ik wil stappen, hij wil graag knetteren en zich warm rennen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 12:08

Lovely schreef:
dan laat ik hem liever even draven dan dat ie zichzelf een spierverrekking aandoet door zich zo op te winden.

Nou inderdaad, als ik langer dan 10 minuten stap (ik rijd overigens in een binnenbak, paard komt van stal) wordt ze onwijs opgefokt en kan ik er op rekenen dat ze er een paar keer flink vandoor probeert te schieten.
Dat is lekker voor de spieren en pezen Verward

Ik begin dus echt niet meteen te draven maar ik stap eerst rustig los een paar rondjes, dan even draven en daarna kan ik pas lekker met de zijgangen bezig.

En hoe zit dat dan als jullie de paarden buitenzetten, dan stappen ze toch ook niet allemaal rustig weg? Ik denk dat ik er goed aan doe om los te stappen en dan rustig te draven, meer meningen?

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 12:51

Het ging erom dat als de pony's uren in de paddock hebben gestaan, ze door de kou behoorlijk stijf zijn. En als je dan met rijden meteen fiks gaat draven (of ze bv. gaat opjagen in de bak om ze hun energie kwijt te laten raken), krijgen de pezen een behoorlijke opdonder.
Maar wat jij doet is iets heel anders. Jij stapt van te voren lang genoeg, en gaat daarna heus niet als een gek door de bak scheuren. Juist als jij lang zou blijven stappen, zou Aldira volgens mij enorm gek gaan doen (en volgens mij weet onze instructrice dat ook wel Verward ).
Ik vind het erg raar dat ze zulke dingen zegt, blijkbaar kent ze je totaal niet, jij weet heus wel wat goed voor een paard is!

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 13:22

Soms rij ik gelijk na het opzadelen in galop naar de bak( voor mij 10 min rijden) en soms rij ik in stap of draf. En als je gewooon in de bak draaft hoe wil je dan die pesen vernielen?
Gewoon rondjes draven doet toch iedereeen en ik heb nog nooit gehoord dat een paard daar pees klachten van heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 13:29

Als ik mijn paard los gooi, dan stap ik ook altijd eerst met hem, zodat ie niet helemaal koud meer is.
Momenteel is de grond zo koud dat ik hem ook niet laat rollen na het werk, zou ook niet fijn zijn voor zijn spieren.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 16:16

volgens mij ben ik heel zondig in jullie ogen. Ik stap een paar rondjes (2/3) en dan ga ik draven. Gewoon omdat hij het anders koud krijgt en dan is hij niet zo heel makkelijk. In de zomer doe ik het ook zo.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:02

Het ligt geheel aan het weer, het paard, en de stemming van het paard. Nu, met dit frisse weer, stap ik misschien 3 rondjes met lange teugel, draaf ik een paar grote volte's. Dan stap ik een tijdje met lange teugel: en dan pas pak ik haar op.

Als ik merk dat ze al heel ontspannen is, dan stap ik eerst wel een minuut of 5, maar vaak begint ze dan wat te kloten..... Dus geheel afhankelijk van mijn en het paard zijn stemming........

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:02

Hangt er ook nog vanaf met wat voor draf je begint - direct een stevig tempo of niet. Mijn instructrice heeft me geleerd als het zo koud is bijna direct te gaan draven, maar dan een soort van 'joggen', dus een heel laag tempo. Dat werkt fijn.

Ik vind de reactie van die mensen een béétje overdreven hoor.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:08

Tja, is maar net hoe je het bekijkt. Als ik zie hoe die van mij in de wei rustig een kwartier lang zo recht van stal alleen maar staat te springen en sprintjes aan het trekken is dan vindt ik niet dat ik eerst een kwartier of langer los moet gaan stappen. In de winter werk ik vaak los langs de weg. Dan begin ik met nou net 5 minuten stappen en vervolgens ga ik draven, lage teugel immer geraden aus over de verharde weg.
Nou heb ik een haf en die hebben behoorlijk stevige beentjes, maar ik denk dat je moet luisteren naar je paard en dat er niet een mimimum van instap tijd is.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:24

Ik deed ook altijd eerst een kwartier losstappen met een dekentje op, lekker los teugeltje etc. Dan de eerste paar rondjes draven ook nog met dekentje, dan weer voorwaarts stappen, dkentje eraf, en weer aandraven. Alles nog met een los teugeltje. Als ik voelde dat hij lekker los was, dan beginnen met werken. En wijken, voltes etc. werd hij inderdaad ook erg los van.
Maar meteen draven vind ik persoonlijk niet goed. De pezen zijn nog koud (en wat stijf van de vorige dag) en die hebben ff tijd nodig op te warmen en te strekken.
Je moet het losrijden zien als een warming-up. Net als na het rijden, een cooling down.

Ik zie genoeg mensen die gelijk aandraven, of mensen die hun paard absoluut niet uitstappen, maar ze gewoon afspoelen en onder het solarium gooien. Vind ik niet kunnen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:52

Als Toon van stal komt, stap ik zeker minimaal 10 minuten. Dit is noodzakelijk vanwege zijn hoefkraakbeenverbening, de doorbloeding moet bij hem zo langzaam mogelijk op gang gebracht worden en na het werk weer verminderd.

Als ik hem uit het land of paddock haal, heeft hij al de hele dag wat rondgestapt en kan ik veel sneller beginnen met draven. De eerste rondjes draf waren tot voor kort altijd in een sukkeldrafje, van mijn huidige instructrice moet ik om duidelijker te zijn meteen goed voorwaarts draven, anders blijft Toon er een potje van maken. Wel ga ik na twee rondjes draven weer een rondje stappen.

Kaminka heeft geen beenproblemen, dus die stap ik zowel 's zomers als in de winter gewoon 5 tot 10 minuten los, daarna een paar rondjes draf, dan weer even stappen. Kalm aan beginnen dus.

Mijn paarden zijn met deze kou niet moeilijker te rijden, worden ook niet gek of gespannen of zo, dat scheelt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 13:09

Ik stap nooit zo bijzonder lang los, uitstappen vind ik persoonlijk veel belangrijker.

Het liefst stap ik dan een klein rondje over de weg waar ik zo'n klein kwartiertje over doe.

Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat voor werk je doet met je paard,
als je een zware dressuur training in de planning hebt staan vereist dat een andere manier van losrijden als wanneer je een bosrit met lange teugeltjes op het oog hebt.

Ik vraag me wel altijd af hoe dat er in de natuur aan toe gaat, een paard is tenslotte een vluchtdier en moet dus zonder problemen explosief weg kunnen sprinten om daarna weer rustig te kunnen grazen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 13:15

ligt er aan soms draaf ik na een half rondje al aan aan een lange teugel.
idd vanwege ontploffings gevaar soms stap ik ruim 15 min los voordat ik draaf.
als paarden 's morgens in de wei komen gaan ze ook niet even losstappen doen ze ook ineens maf (of niet)
de kans op blessure is dan vele male groter en vaak houden ze er dan al niets aan over.
zolang jij met een langere teugel, lichtrijd maakt het imo weinig verschil.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:46

ik zou eerst hem flink losrijden(dan bedoel ik niet crossen ofzo hoor!) maar wel netjes aan de teugel enzo. ongeveer 5 minuten stappen, dan draven en ook een beetje galoperen. en daarna zal ik als ik jou was oefeningen doen zoals schouderbinnenwwarts, zodat hij dan lekker los is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers