Trakhenerhengst Schwalbenflug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Trakhenerhengst Schwalbenflug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 09:56

Weet iemand misschien iets over de trakehnerhengst Schwalbenflug?
Hij is de vader van de moeder van Cerise.
En zijn er nog leuke nederlandse trakehnersites?
Alvast bedankt!


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:27

Afbeelding

Dit is hem, kan verder weinig info over hem vinden.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:58

Super Dorine! De moeder Schwarze Schwalbe is lang eigendom geweest van fokkerij Webelsgrund in Duitsland. Ze wordt als 1 van de grote grondleggers gerekend van het trakehner ras en heeft verschillende goedgekeurde hengsten voortgebracht waaronder dus Schwalbenflug. Deze hengst wordt gerekend als haar beste. Het zijn erg oude bloedlijnen waar ik zelf niet zo heel veel van weet maar wel op fokgebied zeer waardevol.
Verkoop je ze niet?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 14:14

Nee ik verkoop haar niet, echt niet!
Ik heb haar nog maar net gekocht...
Haar vader is dus Windfall (zijn vader is weer Habicht) en ze heeft denk ik van moeders kant (dus Schwalbenflug misschien?) haar bruine kleur...
Hoewel Windfall in zijn gezicht ook een bruinachtige kleur heeft in de zomer die erop lijkt.
Haar kleur (bruin) bracht de eigenaar op het idee om haar Cerise te noemen (betekent kers).
Maar goed, verder ben ik dus benieuwd hoe Schwalbenflug is, of hij in de dressuur of de springsport iets heeft gedaan, of nog wat anders.
Cerise gaat niet weg hoor, ik heb leuke plannen met haar, niet alleen recreatief maar ook dressuur en spring-wedstrijdjes. Samen veel leren...
Ze heeft een veulen, een merrie van anderhalf die Ines heet. Vader is een kwpner. Mocht je geïnteresseerd zijn, die is te koop, niet duur.
Donkerbruin van kleur, kan leuk paardje worden!
Mensen met belangstelling, pb maar voor het tel.nr. hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:32

Dorine schreef:
Maar goed, verder ben ik dus benieuwd hoe Schwalbenflug is, of hij in de dressuur of de springsport iets heeft gedaan, of nog wat anders.


In die tijd was het zeker niet gebruikelijk je hengst in de sport uit te brengen. De opkomst van paarden in de sport was nog zeer nieuw. De Trakhener is van oorsprong een cavelerie paard dat vooral zeer hard moest zijn. Tijdens de grote veldtochten in Rusland zijn de meeste Trakheners omgekomen. SLechts een paar honderd overleefden de tocht. Dit waren de hardste en soberste paarden. Deze paarden is men gaan kruisen met engelse volbloeden waardoor er een chiquer en atletischer paard ontstond dat zeer geliefd was in de sport. Dit is het huidige Trakhener paard dat we nu nog vaak terug zien in de sport.
Er zijn ook Russische Trakheners. Deze paarden hebben veel meer weg van de grove cavelerie paarden van vroeger. Ze zijn veel zwaarder gebouwd en minder geschikt voor de sport.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:36

Nog een extraatje waarin ook de moeder van je paard vernoemd wordt Dorine, Colmar is namelijk ook de moeder van een goedgekeurde hengst: Comtesso (kende ik niet, ben er pas achtergekomen):

Schwalbenflug - foaled 1968, out of Pr.u.Elite St. Schwarze Schwalbe by Traumgeist xx, was probably Impuls' best son. His daughter Goldene Au (f. 1973, out of Goldige by Hessenstein), produced the stallion 'Grand Prix' (by Swazi xx) who, under Ingrid Klimke, is one of the best Trakehner event horses. Goldene Au's full sister Goldene Schwalbe produced the stallion 'Garibaldi' (by Consul). The Schwalbenflug son Merkur (f. 1975, out of Märchenblüte by Maigraf xx) sired four ATA approved sons: 'Astor', 'Apache', 'Lafleur' and 'Hänsel', the latter being the dam's sire of the stallion 'Degen' (now gelded). Merkur's daughter Donauwiese is the dam of the ATA approved 'Donnerkeil'. The Schwalbenflug daughter Colmar (out of Cornau by Lothar) produced the approved 'Comtesso' (by Swazi xx) in 1988. Another Schwalbenflug daughter, Perdita IV (out of Pedra by Pregel) is the granddam of the Olympic dressage competitor 'Peron' (by Mahagoni). Back at Webelsgrund, the Elite stallion Erlkönig (f. 1972 by Schwalbenflug out of Erle by Stern xx) sired the approved stallion 'Polarmond'. From the same foal crop came the 1974 Neumünster Reserve Champion, Insterruf (f. 1972, out of Insterlied by Stern xx). Insterruf's full sister Insterschwalbe II, produced the ATA stallion 'Insterfürst' (by Enrico Caruso). Before being sold to the U.S., Insterruf had three approved sons in Germany: 'Marius' (out of Mariza II by Herbststurm); 'Königsruf' (out of Kokette III by Frohsinn), sire of Königstein, who in turn is damsire of the 1997 Neumünster Champion, Münchhausen (by Hohenstein); and the 1981 Neumünster Champion, 'Highnoon' (out of Humanitas by Steinpilz xx), damsire of Sabary (by Sixtus). The Insterruf daughter Polaried (out of Pommern by Habicht), produced the stallion 'Polarion' (by Van Deyk) who is sire of the newly approved Premium stallion, 'Grafenstolz' (out of St.Pr.St. Gipsy Lady by Camelot). Another Insterruf daughter, Famosa (out of Famose II by Donauwind), is the dam of the ATA approved 'Favian'.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 22:38

Bedankt!
Goh niet te geloven dat ze zulke goeie papieren heeft!
Ik zal haar meteen zeggen dat ze zich dan ook maar geweldig moet gaan gedragen hahaha.
Trakehners zijn in Nederland nog niet zo bekend, tenminste de namen van hengsten enz. niet, maar wie weet wordt het beter. Je komt ze steeds vaker tegen.
Het aantal trakehner-fans in ons land zal ik wat proberen op te krikken... *LOL*

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:48

Zeker niet mis! Ben je eigenlijk van plan met haar te gaan fokken later?

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 01:20

De hoofdstoetrij van Trakhenen staat nu in Russisch gedeelte, dat was vroeger Oost pruisen en mijn moeder is een oost Pruis. Echter Polen heeft ook een bewogen Trakhener geschiedenis. De reden waarom Trakheners met het eland gewei zijn gebrand omdat elanden nu nog in het gebied voorkomen, vandaar.
In Liski wordt er nog op kleine schaal gefokt met originele Trakheners. Een hengst die zijn eigen lijn heeft gesticht is de poolse arabier Fetysz hij zit in oa mahardscha, mocht je daar interesse hebben welke invloeden hij heeft gehad, dan hoor ik het wel! gr gabrycha Knipoog

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 17:48

Ik weet nog niet of ik met haar ga fokken later.
Het lijkt me ontzettend leuk, dat wel.
Het is afhankelijk van mijn financiele situatie, ik ben al blij dat ik 1 paard kan betalen, laat staan nog de kosten die erbij komen wanneer ze drachtig is en later als het veulen komt.
Ze is in december j.l. pas 6 jaar geworden, ik wil eerst met haar leuke dingen doen (recreatief en wedstrijden), en als ze wat ouder is... wie weet.
Misschien dat mijn bankrekening er dan ook wat anders uitziet haha.
Of een sponsor *LOL* .
Mijn vriendin heeft een kwpn-merrie, en die krijgt een veulen in mei, van de hengst Gribaldi! Ben zeer benieuwd wat het voor beestje wordt... Gribaldi is best een mooie hengst, die benen... Kwijl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:14

In Duitsland, en ook in Nederland wordt nog steeds gefokt met originele Trakehners hoor. Aan het einde van de 2e wereldoorlog zijn veel gezinnen met hun Trakehner-paarden naar het westen gevlucht, de zogeheten grote trek. In Rusland is ook raszuiver doorgefokt, en sinds de val van het ijzeren gordijn komen beid lijnen dus weer bij elkaar. Biotop van wijlen dr. Reiner Klimke is bijvoorbeeld zo'n Russische Trakehner.

Ik ben wel erg benieuwd bij wie jouw paard gefokt is Dorine. Als het goed is heeft ze dus een roze TSB papier. Komt ze van een Nederlandse fokker?

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 02:07

Jippie"]
[quote="Dorine schreef:
Maar goed, verder ben ik dus benieuwd hoe Schwalbenflug is, of hij in de dressuur of de springsport iets heeft gedaan, of nog wat anders.


In die tijd was het zeker niet gebruikelijk je hengst in de sport uit te brengen. De opkomst van paarden in de sport was nog zeer nieuw. De Trakhener is van oorsprong een cavelerie paard dat vooral zeer hard moest zijn. Tijdens de grote veldtochten in Rusland zijn de meeste Trakheners omgekomen. SLechts een paar honderd overleefden de tocht. Dit waren de hardste en soberste paarden. Deze paarden is men gaan kruisen met engelse volbloeden waardoor er een chiquer en atletischer paard ontstond dat zeer geliefd was in de sport. Dit is het huidige Trakhener paard dat we nu nog vaak terug zien in de sport.
Er zijn ook Russische Trakheners. Deze paarden hebben veel meer weg van de grove cavelerie paarden van vroeger. Ze zijn veel zwaarder gebouwd en minder geschikt voor de sport.
[/quote]

Sorry, maar hoe kom je aan dit verhaal. De Trakehner was van oorsprong zoals zo vele anderen een boerenwerkpaard, maar extreem sterk, goed op de benen, onverschrokken, leergierig noem maar op. Overdag werd het paard op het land gebruikt, in de vrije avonduren werd getrained en in het weekend werden er wedstrijden mee gereden. Daar heeft dan ook de cavallarie naderhand zijn voordeel gedaan. Het origineel was wel een stuk kleiner en plomper van bouw zoals tegenwoordig de sport Trakehners. De meeste Trakehners zijn omgekomen niet in de Russische veldtochten maar tijdens de vlucht voor de Russen van de mensen uit Oostpruisen, wat nu Polen is, naar het westen. Deze tocht duurde lang en was bar en boos. Daar gingen paarden, volwassenen en minderen verloren, verdronken en bevroren.
Met dat wat op deze vlucht is overgebleven is men begonnen in Duitsland weer voorzichtig te fokken. De Trakehners die de Russen meegenomen hebben, daar is ook verder mee gefokt en dat wordt gedaan op een van de Staatstoeterijen. Deze paarden zijn nog zuiverder in het bloed als de Trakehner die we hier kennen. Buitengewoon elegant. Ik heb er ooit eens een gekocht op de eliteveiling in Moskouw na gezien te hebben hoe de Russische top er dressuur mee reed toen ze nog naar Aken kwamen en andere grote wedstrijden konden bezoeken, al lange tijd geleden. Jammer ben ik niet zo handig met foto's e.d. downloaden of importeren anders zette ik hier wel een foto van mijn pracht Trakehner op. Overigens zijn er heel veel goede boeken over Trakehners. Die kun je bestellen via het Trakehnerverband in Neumuenster, Duitsland. Ook boeken over alle merries en nakomelingen en de hengstenboeken. Heel interessant. Ik heb nu geen Trakehners meer maar een ander ras en doe aan een andere manier van rijden, maar het blijft mijn grote liefde.
Ook op het internet is een amerikaans forum, waar de mensen wetenswaardigheden uitwisselen (Trakehner Horse Forum TOC) en vragen stellen. Daar staat ook een hele boel over Windfall.
Heel veel plezier met de Trakehners!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:34

Wel, volgens mijn informatie is er ook wel een verschil met andere rassen geweest in de geschiedenis. Trakehners werden veel vroeger gebruikt voor de cavalerie blijkbaar, terwijl andere "rassen" (hannoveraan etc...) toen uitsluitend nog voor de landbouw dienden. In bouw waren die dan ook zwaarder dan de trakehner die sneller en wendbaarder moest zijn (wel ook nog zwaarder dan nu).
Ik hoorde dat de russische paarden eigenlijk het meest op sportprestatie gefokt worden en minder naar dat typisch uiterlijk. Gelukkig dat de russische bloedlijnen hier toch zijn doorgesijpeld met Biotop (Reiner Klimke), Almox Prints (2X olympische spelen jumping), Waitaki (grand prix jumping), Sapros, Tarino (die een tijdje in België heeft gestaan en daarna weer naar Rusland ging). Stuk voor stuk prestatiepaarden, ik denk er aan om dit jaar een veulentje te fokken van Almox Prints:
Afbeelding
Waitaki met Holger Hetzel:
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers