help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 01:08

ik rij al een paar jaar met lady en het ging altijd heel goed.. maar nu ik in de m2 zit gaat het steeds slechter..
ze begint steeds meer te trekken in de mond. ik heb er echt alles aan gedaan er is zelfs een tandarts bij geweest.
nadat de tandarts was geweest ging het dus weer ff een paar dagen goed. begint ze weer.
mijn instructriese helpt me ook wel maar ik schiet er niet veel mee op. ze zei laats een keer probeer het eens met een dubbel gebroken bit maar daar loopt ze ook niet goed op..
hoordde ik van de tandarst dat het super slecht is voor een paard/pony want als je een travers doet of zo trek de ruiter het bit naar de zijkant en doen dit pijn in de mond. dus dit bit heb ik ook aan de kant gegooit.
had ik gister wedstrijd zei de jury tegen mij je hebt een probleem je moet eerst zorgen dat je pony aan de teugel gaat lopen en ga dan pas weer wedstrijden starten.
nou en dat vindt ik dus niet leuk. want vorig jaar had ik dit probleem niet en nu word het steeds erger.
ik rij dan ook wel eens met een tiddeman en dan heb ik er geen last van maar zodra ik hem eraf haal begint ie weer. ik rij dan ook wel genoeg met mijn been. maar wat ze dus nu heeft weet ik niet.
heb ik gister een pasoa geval gekocht best duur maar jah.
nu dus eerst uitproberen.
maar hebben jullie nog tips voor mij. want ik weet nu echt niet wat ik moet doen.....

Evita sue v. Uphill M1 + 12
Ferox v. Uphill M1 + 16
Gediplomeerde instructrice en jurylid M2 dressuur


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 06:50

ik denk eerlijk gezegd dat lady het gewoon niet meer ziet zitten en je dat rpobeert duidelijk te maken. M2 is echt al ver voor een paard, er word heel veel (al) van ze gevraagd. zodra jij namelijk 'machtsmiddelen' gaat gebruiken stop ze want dan kan ze niet iets doen. Ik zou zeggen; denk goed na voor je de pessao gebruikt, je stop haar protesteren maar als ze echt niet wil, zal ze zich niet inzetten en kom je geen steek verder. Dressuurpaarden zijn in de minderheid. de meeste paarden beginnen vroeg of laat in verzet te komen omdat het ze niet ligt..die dressuur...heel jammer, maar wat gaat voor...welzijn van paard of jou wil persee dat paard te rijden...? je kunt ook opzoek naar een paard wat wel wil, maar daar is het nu eigenlijk te vroeg voor....ga eerst maar eens kijken of ze het leuk vind (oortjes naar voren kan ook betekenen dat ze gespannen is...aan haar uitstraling is ook veel te zien) en wees eerlijk tegenover je paard en jezelf.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:25

Ik geloof niet zo zeer dat een paard in verzet komt omdat de dressuur hem niet ligt. Heb je een goede relatie met je paard, dan doet hij zijn best voor je en dan aan jouw om het zo goed en afwisseld mogelijk te maken.

Wat ik denk dat je te veel doet met je hulpen. Er zijn pony's paarden die dan er tegen gaan verzetten. Hoe minder hoe beter. Zweeten op een paard is dan ook geheel niet nodig. Stap op je pony en ga bewust heel weinig doen. Begin bij het begin het aanstappen en ga zo verder.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:36

Zou het idd eens rustig aan doen. Een soort van pauze, al weet ik niet hoelang je achter elkaar wedstrijden rijdt totaan M2? Wedstrijden rijden heeft nu sowieso weinig zin denk ik, als ze uberhaupt niet eens nageeflijk loopt in de M2 wat toch wel moet.
Rijd met weinig druk, en hou het plezierig voor je paardje. Dat ze dressuur niet leuk vindt vind ik wat overdreven maar misschien is het wel zo dat je het leuker moet maken voor haar. En niet alleen dressuren, hou het afwisselend door buiten te rijden, buitenritjes als dat mogelijk is, sprongetje, balkjes, gewoon lekker relaxt gaan rijden, etc.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:40

Hof heeft het ook een tijdje gehad, hij wou niet mer negaven, kop erop en ik kon het verrekken... We zijn dan wel geen m2, maar volgens mij is het wel wat hetzelfde Knipoog
Het probleem was dat Hof toch te weinig afwisseling had, ik ben ong 1/2 keer met hem naar buiten gegaan, en een paar keer gaan springen enzo. Toen liep ie weer super!

Hoelang ben je nu al aan het wedstrijd rijden tot aan m2 dan??

Misschien kan je hem ook ff vakantie geven, dat ie gewoon elke dag lekker op het land mag, en soms even wandelen ofzo. Toen ik met Hof zo zat heb ik (vind ik zelf) een supergoed voorbeeld gekregen: Wij zijn op een gegeven moment ook aan vakantie toe met school enzo, dan heb je er ook geen zin meer in, en doe je er ook minder je best voor. Als Lady bijv. ook steeds maar in de bak loopt, en ze moet netjes lopen enzo, dan heeft ze misschien ook op een moment: Nu even genoeg... Heb er even geen zin meer in!

Succes iig!

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:40

Misschien is het gewoon te zwaar voor hem, of is je eigen zit of je hand veranderd.
Misschien zit je te krampachtig met de wat hogere oefeningen waardoor het paard zijn hoofd "vastzet".
Ik zou je paard inderdaag weer eerst lekker aan het lopen krijgen en dan pas weer met wedstrijden starten! Lachen

Veel succes nog!
Knuf,
Mandy

Lovers Debje Is Lief! Lovers
*InspiratiE LooS*

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:30

of t te zwaar is voor dr twijfel ik aan. een beetje paard of pony kan de M nog wel aan hoor.
Wat al eerder is gezegd,doe t een tijdje rustig aan. geef dr ff vakantie en blijf in je training heel veel afwisselen, springen, buitenrit, longeren enz.
En voorlopig ff niet starten, heb je niets aan als ze niet nageeflijk is. (ook zonde van je startgeld..)

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:47

ja ik raad je ook aan om een pauze te nemen.......dat kan nooit kwaad..ga eens lekker met haar buitenrijden! of springen! ik denk dat je je te veel op dressuur hebt geconcentreerd! veel plezier!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:26

Net zoals al meer mensen hier boven zeggen denk ik ook dat je pony ook toe is aan wat rust en meer afwisseling. Ook zou ik zorgen dat je een goede instructrice hebt. Vaak ligt het niet aan je pony maar gewoon aan jezelf en als je instructrice je daar na een tijdje nog steeds niet mee kan helpen zou ik als ik jou was een andere zoeken. Voor de rest zou ik niet van alles uit gaan proberen zoals met een pessoabit. Dit bit is best scherp en je denkt dat je hiermee het probleem oplost maar in feite wordt het alleen maar erger zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Je pony zal hierdoor waarschijnlijk aan jou verhaal te horen alleen maar meer in verzet komen. En dat je zegt dat je met een dubbelgebroken bit in de travers het bit naar 1 kant trekt klopt ook niet. Dit ligt dan toch echt aan jezelf als dit gebeurd. Ik rij allebei mijn paardenop een dubbelgebroken bit en heb nergens last van. Nou iig succes ermee! Lachen

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:11

KazimirOrryS schreef:
En dat je zegt dat je met een dubbelgebroken bit in de travers het bit naar 1 kant trekt klopt ook niet. Dit ligt dan toch echt aan jezelf als dit gebeurd. Ik rij allebei mijn paardenop een dubbelgebroken bit en heb nergens last van. Nou iig succes ermee! Lachen


Exact! Denk dat die tandarts niet weet waar ie over praat als het over het rijden gaat (of hij moet doelen op al die mensen die aan 1 kant lopen te trekken voor de buiging, maar zo hoort het natuurlijk niet!)...

Probeer eens andere instructie, en dan eentje die je zo min mogelijk met je handen laat doen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers