`Friezenkuren`

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

`Friezenkuren`

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 12:40

Hai iedereen,

Ik heb eigenlijk een paar vraagjes voor mensen die zelf ook Friezen hebben en/of rijden. Ik rij nu op het moment een Friese merrie van 4 jaar. Nou zijn Friezen ook vaak laat rijp, dus ik heb het met inrijden etc altijd rustig aangedaan. Ook heb ik niet geprobeerd het nageven/aan de teugel lopen te forceren. Gelukkig heeft alle moeite geloond, want nu geeft ze gelukkig vanuit de ontspanning na (goed aan t been, ophoudingen en zodra je bijna stapt weer wegdraven) en niet omdat er continue aan de teugels gerukt en gesjord wordt (heel heel fout!!!). Het enige is dat ze meer de tuigpaard-richting in gefokt is, dus wat meer tuigpaard als rijpaardbloed heeft. Dit merk je goed in het galopperen. In het begin had ze daar echt heel veel moeite mee. Daar heb ik ze echt doorheen moeten helpen. Als je al galop zei was t hals omhoog en meteen terugkomen in stap en oren naar achter. Nu wil ze wel graag, alleen galoppeert ze bijna altijd verkeerd aan (zowel links als rechts). Ik moet ze echt flink door laten draven en op t goeie moment de hulp geven. Zijn er meer mensen die deze probleempjes herkennen bij hun Fries? En hoe hebben jullie dat opgelost? En hoe denken jullie erover om een Fries bij te zetten bij het longeren? Zijn er mensen met Friezen is het zowiezo leuk weetjes en tips uit te wisselen.

Groetjes,
Marieke


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:43

Bij ons staan 4 friezen, van een merrie weet ik dat die op het moment heel veel fout aanspringt en tevens kruislings.
En een ruin die een soort sprongetje maakt bij het aanspringen.
Of dit typisch Fries is weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig ervaring met friezen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

gillian

Berichten: 4411
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 16:14

de fries die ik rijdt galopeert juist best makkelijk.
ik hoef maar te gaan zitten en "ja" te zeggen en hij is al weg(das ook niet altijd goed maar ja...)
in galop vind ik hem makkelijker te rijden dan in draf, maar dat gaat ook steeds beter.
hij springt altijd goed aan, alleen aan de longe niet (vooral rechtsom niet)
met longeren zet ik hem wel altijd bij met een slofteugel, lekker over de rug daar hebben ze wel vaak moeite mee.
ook longeer ik hem wel eens met dubbele longe.

veel galopwerk doen aan de longe(bijgezet over de rug, dubbele longe, pessoateugel) werkt wel vind ik.
wel vanuit rust werken want als je paard helemaal opgefokt is drukt ie zn rug weg en dan heeft het geen zin.
veel overgangen laten maken zodat ie er achter goed bij komt(slechte eigenschap vd fries: voor veel actie maar van achter komt er bijna niks)
jezelf niet teveel vastzetten op die galop: dat komt wel, je paard is nog jong.
iig veel succes met je fries!!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:12

Bij mijn Fries heb ik daar geen last van. Ze springt altijd aan in de goede galop.
Maar ik heb een hele tijd een KWPN-er gereden van mijn vriendin, daar zat dus ook tuigpaardbloed in en hij had grote problemen met het aanspringen in de rechtergalop. Als ik aansprong in de galop dan deed ik dat meestal op een volte zodat hij al de juiste stelling had en dan lukte het wel.
Veel succes met je Fries!! Haha!


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:35

Typisch probleem bij Friesche paarden, die wat slappe lendenen maken dat ze moeilijk sprong maken en houden tijdens de galop. De moderne types zijn wat dat aangaat wat handiger, maar de tuig-types hebben echt moeite met galop. De oplossing ligt in het sterker maken van de lendenen en de achterhand. Dus; tot vervelens toe overgangen galop maken. Draf galop draf galop, spelen ermee. als het paard wat sterker is ook veel tempowisselingen in de galop zelf.

In de goede galop laten aanspringen zal steeds wat beter gaan naarmate het paard sterker wordt. Je helpt hem nu door in de bocht een balkje neer te leggen, zodra het paard erover heen gaat wil je de galop aanspringen. Ben je zelf handig, dan kan ja het paard laten aanspringen vanuit een schouder binnenwaarts. Dan heb je het juiste achterbeen al onder de massa en is verkeerd aanspringen eigenlijk onmogelijk. (doet hij dat nog wel, dan geef je aan de voorkant teveel weg aan ruimte).

Leuke tip: in de Bit van Januari staat een heel leuk stuk over Sybren Minkema, een jongen die op hoog niveau dressuur rijdt maar ook tuigt met dezelfde Friese hengsten. Al gelezen? Doen hoor!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:28

ik ben eens bij een clinic geweest van Tineke Bartels speciaal gericht op Friezen (en geef zelf ook veel Friezen les en heb er zelf een) zij nam de galop als apart onderwerp als advies gaf ze veel overgangen stap-galop rijden om de achterhand sterker te krijgen.
Eigenlijk is het niet echt een Friezenkwaal hoor, veel jonge en/of slappe paarden hebben moeite met de galop Knipoog veel overgangen, buigingsoefeningetjes kortom het bekende werk -van achteren naar voren over de rug rijden! Het is niet zo zeer het aanspringen wat mislukt, maar het werk wat eraan vooraf gaat, buigt het paard voldoende, loopt hij recht 'over 4 benen' etc. etc.
Verward
veel succes

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:42

ik heb zelf een fries merrie ingereden, die had hetzelfde probleem.
Het eerste probleem was: ze kon niet aanspringen en begon dus emt tuigen.
Dat heb ik opgelost door echt goed pas in de hoek proberen aan te springen, sprong ze aan dan een lange zijde doorgaloperen en heel goed belonen en neit weer proberen.

Toen had ze dus nog het probleem dat ze meestal verkeerd aansprong, dat heb ik zeg maar hetzelfde opgelost, maar nu langer gegalopeerd.

Het is voor de meeste friezen ook erg moeilijk om te galoperen, of tenminste aan te leren.
Mathilda, nog een fries die ik gereden heb, vond het een eitje
Jeltje, ook een fries die'k gereden heb, vond het ook een eitje.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

`Friezenkuren`

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:16

Mijn Fries van 3,5 jaar wil helemaal niet aangalloperen. In ieder geval niet in de bak. Als ik buiten op een recht stuk rij, krijg ik hem soms nog wel in galop. Hij springt dan bij het aanspringen met zijn voorbenen een meter de lucht in en galoppeerd dan vaak overkruist.

Heb bij een aantal fokkers en trainers van Friesen advies gevraagd. Deze zeiden me dat ik rustig aan moest doen. Goed trainen om de rugspieren en de lendenen sterk te maken en gewoon geduld hebben.
Ze hadden het er inderdaad over dat Friezen laat rijp waren en tegenwoordig veel te vroeg ingereden werden. Het was het beste om ze rond 4 a 5 jaar pas echt in te gaan rijden onder het zadel.
Maar ja, die van mij was toen ik hem kocht al ingereden en hier reden ze al elke dag op. Hij was toen net 3. Ik doe het nu gewoon dus rustig aan en wacht het wel af wanneer het lukt met galopperen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:00

ja dat is zo, ik heb Irene ingereden toen ze 6 was.
Ze was op dr 3e al een keer zadelmak gemaakt en een beetje ingereden, maar toen ahd ze een half jaar later een beroerte gekregen dus kon ze nix.
Vanwege die beroerte kan ze ook geen rechte lijnen lopen.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 17:33

Toen ik de tip: `aanspringen in galop vanuit stap om het paard sterker te maken` voor het eerst las kon ik mn lachen haast niet inhouden. Hoe zou ik ooit mn `Holle Bolle Fries` zo actief moeten krijgen?! Het aanspringen in galop moet al vanuit n vlotte draf. Maar goed, vol goeie moed toch maar geprobeerd. En wat bleek...?! Met veel alert houden en wat verzamelwerk lukte het nog ook. Uiteraard zal ze niet meteen iedere keer in de juiste galop aanspringen, maar het begin is er. En het leuke was nog dat ze erna meteen super wakker was, heel goed aan t been en lekker actief. Zal het niet iedere keer met rijden uitgebreid oefenen, maar als onderdeel vd training zal het zeker vaker gebruikt gaan worden. In ieder geval heel erg bedankt voor de tip!!!

Groetjes,
Marieke

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 17:46

Mijn fries Koos is M klaar. Hij is een echt tuigtypische fries. Galoperen kan hij misschien 2 rondjes volhouden en is dan helemaal stuk. Koos is echt een Lovers baroktype, heel breed, hengstennek en vreselijk zwaar. Als je hem ziet galoperen, lig je in een deuk. Je ziet 4 benen alle kanten opgaan en hij weet zelf ook niet wat hij er mee aanmoet. Verward

Ik heb 3 jaar les gehad met hem. Mijn instruktrische kon hem misschien een half rondje langer in galop houden. Ik zou wedstrijden met hem gaan rijden, maar we hebben besloten dat niet te doen. Hij vindt galoperen nu eenmaal heel moeilijk en hij heeft zijn uiterlijk helemaal niet mee, dus waarom zou ik hem blijven pesten met die stomme galop??? Verward

Koos is eigenlijk van Henk (mijn man) en hij heeft een 2 wielig karretje bijna af en Koos gaat weer lekker voor de kar. Daar is hij voor gefokt en daar gaan we hem voor gebruiken. Ik ga af en toe nog wel rijden op hem om hem soepel te houden. *LOL*

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 12:53

Onze friese merrie heeft een fantastische galop,
kan daar ook heel fijn in schakelen.

Heb ook veel met haar gesprongen en daar is ze ook sterk op verbeterd.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 13:59

Nu ik dit zo lees, lag het dus niet aan mij. Die paar maanden dat ik die fries heb gereden, begon ik echt aan mezelf te twijfelen.... Galopperen ging niet langer dan 2 a 3 rondjes en als ie aansprong leek het wel een soort bok wat ie gaf, als of hij voorover ging.
Aanspringen in galop deed ik overigens ook vanuit stap, vanuit de hoek en vaak wel gelijk de goede trouwens. Vanuit draf ging niet omdat er niet door te zitten was op dat paard. En groot en breed was hij eigenlijk niet eens. Ik vond dat echt hel en ellende en dan zat er ook nog eens een dressuurzadel op waar ik van de week hier ook kritiek op las. (kieffer wien)

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 15:48

Pfffftttt.... moet effe zucht van oplichting slaken hoor.. Haha! Knipoog Heel herkenbaar die galopproblemen het ligt dus niet alleen maar aan mij als matig ruiter of aan de kwaliteiten van mijn zwarte monstertje!!

Minne is vijf en heeft ook veel moeite met de galop. Net als Koos van Phia is hij meer het Barokke, zware, tuigerstype.. maar goed zo zie ik een Fries nou eenmaal het liefste!! Bovendien heb ik hem puur voor m'n plezier en rijd ik alleen recreatief, alhoewel ik wel éénmaal per week een uur privéles heb omdat ik 'm niet de vernieling in wil rijden.

Hij springt niet overkruist aan maar nam in het begin idd een hele hoge sprong van voren, vanuit een achterlijk hoog tempo in draf (helemaal niet mogelijk om vanuit doorzitten aan te galopperen... Verward Pling althans niet voor mij).

Ben blijkbaar dus wel op de goede weg want ik rijd veel overgangen (ook aan de longe) en probeer z'n achterhand extra te activeren. Ik moet zeggen dat ik sinds ik met een Fryso-zadel rijd daar ook veel makkelijker in slaag hoor.

Daarnaast doe ik veel longeerwerk en dan vaak bijgezet of met slof om hem lekker los c.q. nageefelijk te maken en te stimuleren om z'n achterhand onder te brengen en over z'n rug te gaan lopen. Maar... het blijft een feit dat hij na vier of vijf rondjes actief galoperen aan de longe er compleet uitligt hoor!! Maar dat geeft niet want als ik lekker met 'm naar buiten ga kan hij met gemak 3½ doorsjouwen... heerlijk!!!

Groeten Marijke

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-02 15:49

Ach, ondanks Rosannes `Friezenkuren` blijft het een heerlijk paard. Nu ik eenmaal met een Fries `verwend ben` wil ik nooit meer wat anders (Alhoewel.. Andalusiers blijven ook wel errug gaaf). Ze zit echt super door en heeft n gouden karakter. Ondanks haar gekke buien (ze is natuurlijk nog jong) is ze absoluut te vertrouwen. Zelfs toen er van die pestventjes rond Oud&Nieuw vuurwerk naar r benen gooiden liep ze rustig door. Maar goed, t enige minpuntje is dat r wel wat af mag. Maar ja, t zal toch wel n beetje n `Holle Bolle Fries`blijven. Hoe dan ook, ik ben blij dat ik niet de enige ben die wat probleempjes met mn Fries heb.

Marieke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers