Hoe lang zijn de staarten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoe lang zijn de staarten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 21:44

Zomaar eens nieuwschierig, hoe lang zijn de staarten van jullie paarden/pony's?

Vermeld er even bij om wat voor paard/pony het gaat, hoe hij gereden wordt (sport/recreatie, welke dicipline, etc)

Dit aangezien ik met name in de (spring) sport soms (naar mijn idee Tong uitsteken) erg korte staarten zie, tot aan het spronggewricht..

Bij die van mij knip ik puur dat ze niet op de grond hangen, tot net een stukje over de kogel.

Een shet en een haf die beide recreatief gereden worden.
Alleen met stijgeren kost het Jamaica weleens een pluk staart Huilen


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:53

Zo lang mogelijk. Ik knip echt alleen als het strikt noodzakelijk is, ik heb zo'n hekel aan die korte staarten.
Onlangs iets te ijverig geweest met een van de shetlanders Cool ietsje te kort afgeknipt dus. Erg zonde, maar hij groeit erg snel weer aan. Toen hing hij denk ik 10? cm boven de kogel oid.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:54

ongeveer een handbreedte onder het spronggewricht geloof ik Lachen


Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:56

Vorig jaar heeft Zazou dr baasje de staart toch wel erg kort geknipt, namelijk iets langer als dr spronggewricht.. Maar ach het groeit wel weer.. Knipoog Al duurt het even..

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:56

Net iets boven de kogel
een kwpner die ik alleen dressuurmatig rij, en altijd haar staart draagt met rijden. Korte staart wordt dan erg kort Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:11

Bij Gate (shet) knip ik de staart tot +/- 4 cm boven de grond.
Helaas gaat Gate soms ook op haar staart staan tijdens het steigeren Verdrietig

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:16

Tot halverwege de kogel (soms iets korter).
Rij dressuur/recreatie (new forest)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:21

Tot ongeveer de kogel.
Als ik aan het poetsen ben, trek ik meestal de staart naar beneden. Als die aan de grond komt, knip ik er een stuk van af, zodat mijn verzorgpony er niet op kan staan.
We rijden voornamelijk recreatie en één keer in de (dressuur)week les.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:25

ergens halverwege tussen de kogel en het spronggewricht. ik rij dressuur met mijn kwpn'er

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:25

zodra de staart (bijna) op de grond hang knip ik er wat vanaf, gok dat het zo'n 10 cm boven de grond hangt als het net geknipt is.
deed dat zo toen ik dressuur reed met een inker en nu ook met kwpn recreatief Lachen , wanneer het andersom had geweest had de staart met dressuur denk ik wel korter geweest.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:28

ik laat het ook zo lang mogelijk,helaas heb ik een keer de staart van de shet TE kort gedaan,maar die groeit weer snel aan hoop ik..

Afbeelding

Karaat_the_newforest op Instagram

Daihyo

Berichten: 88002
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:31

Eehm, verschillend bij alle 4.

Karel, tot de kogel ongeveer. In ieder geval wel zo dat hij er niet op gaat staan, maar wel lang. Karel is een oude fries, waar licht dressuurmatig en recreatief mee gereden wordt. Geen wedstrijden.

Kasmeria haar staart hangt tussen kogel en spronggewricht in. Met haar worden dressuurwedstrijden gereden.
Afbeelding



Tyrano zijn staart hangt ongeveer 10 cm. boven de kogel. Hij is nog groen en wordt klaargestoomd voor de B. Dan wordt er met hem gestart.
Afbeelding

Tess haar staart is tot boven het spronggewricht afgeknipt. Hier had de hond ingehangen en er af en toe een pluk uitgetrokken. Klinkt vaag, maar dat beest skiede als het waren achter haar aan met de staart in haar bek. Dus dat was echt een dun staartje. Nu kan het weer lekker groeien. Tess is nog niet onder het zadel, dus het geeft ook niet.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-05-04 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:40

Altijd net boven de kogel.
Meestal knip ik hem net boven de kogel. maar torro had allemaal half lange haren, dus heb ik hem halverwege de pees afgeknipt dat die haren aangroeien. Hij is al bijna mooi goed aangegroeid.

Afbeelding

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:38

Tot aan de onderkant van de kogel, zo lang mogelijk dus. Verder altijd in een vlecht en dan in een staartzak en op de wedstrijd los Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:55

Nou, daar gaan we dan:
Kevin, KWPN recreatie paard, staart tot boven de kogel, wordt 1x per jaar een milimeter afgeknipt alleen om hem een beetje recht en wat voller te maken, hij heeft een dunne staart en die groeit ook nauwelijks.

Mister Freddy, pret Shet, dicipline: Eirian gezelschap houden Haha! heeft een zeer dikke en lekkere lange staart tot net boven de grond, staat er nooit op en wordt ongeveer 2x per jaar recht geknipt.

Eirian, recreatie Welsh A, moedertje in de dop, dikke lange staart tot net boven de grond wordt net als Freddy ongeveer 2x per jaar geknipt.

Mambo, Welsh A hengst, mag af en toe dekken en wordt binnenkort recreatief gereden door een nieuw verzorgstertje, mooie lange dikke staart tot net boven de grond, wordt ook ongeveer 2x per jaar geknipt maar minder kort dan Fred en Eirian, zijn staart groeid iets minder snel.

Lorenzo, Mini appie, lijkt nog steeds een beetje in het veulen haar te zitten Haha! wordt dit jaar 3 en heeft niet zo'n heel erg lange staart, komt net onder het sprong gewricht. Ik vermoed dat zijn staart op plekjes is afgebroken omdat ik op foto's zie dat zijn staart vorig jaar langer was dan nu.
Lorenzo is zelf zeer zuinig op zijn staart, ik heb hem vorige week betrapt toen hij stond te flossen met zijn staart Haha! bleek dus dat er hooi sprietjes en kleine takjes in zaten en die haalde hij er zelf uit (ik vroeg mij al af hoe zijn staart altijd zo schoon bleef) maar zijn staart wordt dus absoluut niet geknipt, moet eerst maar eens een volwassen staart worden Haha!

En als laatste Mozart, Kwpn, wordt ingereden. Mozart hebben we nog niet zo lang maar kwam bij ons binnen (januari) met een staart tot net boven de kogel, nu moet hij nodig geknipt worden want op de paddock vind ik allemaal plukken haar uit zijn staart, die is nu zo lang dat hij er bij het opstaan op gaat staan, hangt nog net niet op de grond maar ik was hem binnenkort even uit en heb het vermoeden dat hij dan echt over de grond sleept.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 01:37

Par=haf=hopelijk ooit een dressuurpaard Haha!
Haar staart hangt ook zo lang mogelijk, meestal een cm. of 10 van de grond, ben ook weleens te vlot met knippen en dan is die wat korter, voordeel bij Par is wel dat dat ding zo hard groeit dat ik sowieso elke maand bij moet knippen.

Ellie heeft bezoek gehad van een paar schapen helaas.....haar staart hangt inmiddels net onder har spronggewricht.....en groeit helaas niet zo snel.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:48

Ik knip de staart ook alleen maar zodat ze er niet op kunnen staan, dus bij de kogel..

Afbeelding

Stal Shetbende nu 10 pony's.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:20

net iets boven de kogel, en dan wel recht afgeknipt.
ze wordt recreatief gereden, verder ook wel dressuur maar geen wedstrijden.
d'r staart ziet er ook niet uit trouwens, de helft van de haren is grijs (kan dat.. door leeftijd? Verward ) en ze zeikt hem altijd helemaal onder.. beetje geel uiteinde dus Schijnheilig gelukkig groeit hij wel heel snel.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:24

Denk ook net iets boven de kogel, mer wordt voornamelijk recreatief gereden, soms een klein beetje dressuur.

22 Januari verwachten we ons kleintje

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:40

Mijn beide paardjes hebben de staart tot de kogel Haha!
M'n toekomstige veulen denk ik wel korter Tong uitsteken Schijnheilig

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:50

Bij Rowan heb ik er net een stuk afgehaalt, hij komt nu tot een handlengte onder de hak. Zo is hij licht genoeg ('tis een cob met een hele zware staart) om lekker vliegen mee te meppen.
Welsh Cob dus, ik rij er endurance mee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:53

Bij mijn eigen paarden in gedragen toestand tot halverwege de pijp, de Friezen tot op de kogel.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:54

Mijn paard heeft geen staart Knipoog
Althans, er hangt een zielig plukje te wapperen, maar het gaat wat ver om het echt een staart te noemen.
Het bovenste gedeelte (wat nog behoorlijk donker is) ziet er redelijk uit, maar zodra het donkere gedeelte overgaat in een lichtere kleur is het echt drama.
Knippen is er zodoende niet bij, hooguit een keer bijpunten tot ca. 10 cm. vanaf de grond.

Helion is overigens een KWPN-er, voormalig sport, tegenwoordig dienstdoend als boshobbelaar cq. grasmaaier *LOL*

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:01

Bij Dennis hangt hij nu een paar CM boven de grond. Zodat hij net net door de blub sleept. Hij is ook mega dik en ik sta er regelmatig in de knippen. Ik wil hem niet te kort knippen, daardoor knip ik hem juist heel vaak een klein beetje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:02

Ik knip de staart altijd 10 a 15 cm boven de kogel, hij word dressuurmatig gereden ook in de sport.

^&+ 20 mei 2016


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers