Hele vieze stalondeugd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Hele vieze stalondeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 22:37

Xantippe poept de laatste tijd steeds meer in haar voerbak.
Hoe ze het voor elkaar krijgt!!??
Eerst dacht ik dat het toeval was, maar dat blijkt nu dus echt niet meer zo.
Ze propt gewoon der kont er boven en hopla.
En dan komt 9 van de 10 X het voer erzo in, als ik zelf niet voer.
Want de staleigenaresse voert natuurlijk in 1 X en gaat niet kijken of Xantippe weer VIES heeft gedaan.
Maar ik snap echt niet waarom ze dat doet en hoe ik het haar kan afleren.
Volgens mij kan ik het niet afleren, maar het is wel smerig.
En het is zeker een stalondeugd!!
Ik vind dit nog erger dan die kuilen die die 2 graven! lijken altijd wel van die gaten die honden graven om hun bot te verstoppen. Gekke beesten!
Iemand ideeen of ervaring?

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 22:53

erg he, zo doet mijn paard dat af en toe in de waterbak... Lips are sealed
die emmers zijn al zo zwaar!!!! Extreme duivel
das dus ook een van de redenen waarom ik een automatische drinkbak ga aanleggen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 23:07

moeilijk...
lodewijk doet het altijd als hij zich niet op zijn gemak voelt.
de eerste dag bij shows en hij deed het 3 maanden lang toen ik tijdelijk op een nieuwe stal stond.
terug naar deze stal en het was over.
Nog een paard bij ons op stal doet het altijd de dag na een wedstrijd ???
misschien toeval..

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 23:26

Ik heb Ironique er de laatste 2 weken een keer of 3 op betrapt. Denk niet dat ze het bewust doet. Ook op de vorige stal gebeurde het regelmatig, maar ik denk dat het bij haar echt toeval was. Toch wel iedere dag ff die voerbak (en drinkbak..) controleren...

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 23:49

Ze hebben ook elektrische waterbakken. Maar dat is knap lastig hoor!
Dan moet je daar de mest uit scheppen/halen/soppen!
Dat is best vies ook. En een emmer kan je zo leeg gooien.
Gelukkig doet Xantippe dat nu minder.
Maar wat me opviel is dat ze het doet als ze wat minder buiten gestaan heeft, bijv. vanwege het weer.
Ik denk dat het daarmee te maken heeft.
Wel grappig dat meerdere paarden er last van heeft. Maar toch een erg vieze ondeugd hoor!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 23:52

Je kan over de voerbak kippegaas spannen, en dit eraf halen tijdens het voeren. Is dat misschien een oplossing?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 01:16

Net als je bij een waterbak weleens doet, een 'ring' van metaal om de voerbak heen, zodat hij er niet meer in kan poepen (omdat de bak dan te ver weg zit, snap je hem nog?)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 01:40

Poepende paarden .. haha 't-is wat Knipoog

Allereerst heb ik nog niet meegemaakt dat ze met opzet in water op voerbak mesten. Wel zijn er, zo is mijn ervaring, twee soorten gedrag.

1. Het dier mest bij voorkeur steeds op dezelfde plaats (en of daar nu toevallig een voer of waterbak staat zal hem/haar echt worst wezen !)
Simpele oplossing: voerbak verplaatsen.

2. Het dier rommelt maar wat aan en doet de boehoefte net waar het zo uitkomt. In dat geval is het dus gewoon toeval dat er af en toe net een voer of waterbak staat. Wederom... onze lieve slimme paardjes zijn niet slim genoeg om te denken van "he.. laat ik dat nou niet besmeuren want ik moet er nog van eten". Nee het wordt er gewoon overheen gekieperd, om daarna de neus op te halen voor water of voer.
In dat geval dus kiezen voor oplossingen zoals boven al wat genoemd, of gewoon voor lief nemen dat het heel af en toe gebeurt en schoonmaken die hap.

Bertus

P.S. de meeste hengsten vallen onder type 1
P.S.2: het valt dus absoluut niet onder de stalondeugden, maar is normaal paardengedrag.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:02

Bij gebrek aan electrische drinkbakken hebben wij in stal een grote beton emmer in de stal (zo'n zwarte plasticke), en een emmer aan de wand hangen.
Op het begin bleef de emmer altijd gewoon "schoon" buiten wat strooitjes dan, maar de laatste tijd poept hij er ook steeds in.
Net zoals jij d8 ik dat het per ongeluk was gebeurt, maarja.. aangezien het elke dag gebeurt betwijfel ik dat hoor.
Ook zitten er wel eens drollen tussen de tralies haha, hoe die het voor elkaar krijgt Verward
Wij zijn ook daarom van plan om electrische drinkbakken aan te schaffen Lachen

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:31

hahah een bekend probleem. Bij mij poepen ze beiden regelmatig in de automatische drinkbakken of in het raamkozijn. Ze kunnen ook over de halve deuren buiten poepen (dat scheelt weer uitmesten Clown !!) Ik snap ook niet waarom ze het doen, of hoe je het kan voorkomen. Mijn paard heeft een losse voerbak (een soort halve emmer, die ik dan gewoon op de grond zet) en daar poept hij ook wel eens in.

Pas had hij echt heel erg zijn best gedaan: hij had de voerbak helemaal volgeplast!! Haha! Haha! (tot aan de rand!) hihi. Ik weet echt niet wat je er tegen kan doen, en zolang het niet iedere dag gebeurt vind ik het ook niet zo erg..

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 15:18

Wietze heeft een keer perongeluk in zijn waterbak gepoept (een automatische, dus de helft viel er naast). En toen keek hij er toch vies naar!! Zelfs na het schoonmaken wou hij er niks meer uit drinken. Na een paar keer heen en weer lopen met handjes water wisten we hem toch over te halen. Hij vond het echt vies! En keek echt met zo'n gezicht van verwacht je nu echt dat ik DAAR uit ga drinken? Daarna heeft hij het nooit meer gedaan, ik denk dat hij toen gewoon te lui was om om te lopen (Hij poept altijd in 1 bepaalde hoek)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:29

Sevin doet dit ook altijd. Hij doet het zeker niet onbewust, hij mikt echt. Hij krijgtnou zijn brokken in een los bakje, omdat hij zijn gewone voerbak volpoept. Hij werkt eerst dat bakje het hele hok door om er vervolgens lekker in te bouten Vork . Staart over de deur leggen en dan poepen vind ie ook geweldig. Ik heb geen idee waarom ie het doet. Hobby ofzo.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:20

Misschien zijn deze paarden wel super hygiënisch en willen ze gewoon hun stal niet viesmaken Haha!

Oplossing voerbak weghalen en voeren uit een losse bak, bijv. zo 'n drinkbak met die haken, kun je zo aan de deur hangen en weer weghalen.

Claudia1

Berichten: 97
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:46

bah inderdaad erg vies! Hmm misschien op de plaats van de voerbak ene wc plaatsen dan kan iedereen mooi zien hoe hygienisch jouw paard is. Sonja is ook niet de schoonste want zij zorgt expres dat haar stal zo nat en vies mogelijk is... Groetjes claudia

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:50

Sunny poept in haar voer EN waterbak Misselijk Boos!
En als je het verplaatst weet ze het nog te vinden Extreme duivel Boos! Misselijk Ranzig paardje he?

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:13

guidolover schreef:
erg he, zo doet mijn paard dat af en toe in de waterbak... Lips are sealed
die emmers zijn al zo zwaar!!!! Extreme duivel
das dus ook een van de redenen waarom ik een automatische drinkbak ga aanleggen
chantal dat heeft ook weinig zin Misselijk want die van mij schijt daaar ook in

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:20

Ja idd kippengaas, wat je er dan af haalt bij het voeren. Bah, wat een vies beest zeg! Of zo'n ring eromheen die een stukje van de voerbak af zit. Dan is de voerbak te ver weg en kan ze er niet meer in poepen. Lachen