Opbouwen, hoe aan pakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Opbouwen, hoe aan pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 20:38

Ik mag dus weer gaan opbouwen...
Ik mag erop, stappen, draven en op zich ook galloperen. Maar dat doe ik liever zelf alleen nog even aan de longe.
Ik mag dus ook longeren.

Ze heeft haar kruisband gescheurd gehad, dus rekening houdend met dit. Dir is ook nog iest herstellend. Wat adviseren jullie? Ik had zelf zoiets in gedachten:

De eerste week beginnend met 10 á 15 minuten stappen en 1 á 2 keer een drafje. Dit om de dag? Of is dat al teveel?
Dit elke week uitbreiden met 5 minuten?
Als ik dan op een half uurtje zit iets meer oppakken?

Misschien kan iemand mij een concreet schema geven?
En ga ik alleen vwnw aan het werk? (Dit doe ik in onze training, dus is wel van toepassing)

Wie wil en kan mij helpen?

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:46

schema dat je zelf in gedachten had ziet er wel goed uit.Als je zekerheid wil kan je het altijd even aan de DA vragen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 20:51

guanacotje schreef:
schema dat je zelf in gedachten had ziet er wel goed uit.Als je zekerheid wil kan je het altijd even aan de DA vragen


De DA heeft in dit geval gezegt dat ik weer mag oppakken, stappen mag, een drafje mag en een gallopje mag. Longeren is ook toegestaan.
Maar hoeveel, hoe lang en dergelijke... dat krijg je er meestal niet uit getrokken, ook deze keer niet.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:26

Ik zou twee a drie keer in de week dit oppakken. En bedenk je dat longeren veel meer van ze vraagt dan het rijden Verder zou ik idd ook beginnen met een kwartiertje en dit eerst een week volhouden en kijken of ze dit goed vol kan houden.

Groetjes joyce

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:12

Ik zou gewoon met rustige en relaxte stapritjes maken (rijdend of ernaast lopen Lachen )
Als je merkt dat ze wat meer energie krijgt of zelfs zelf in draf gaat kan je kleine stukjes draven.
Maar zeker nog niet te veel!
Je kan beter iets te rustig beginnen dan in een keer te veel willen Haha!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:21

ik zou eerder iedere dag 20 minuten rijden, dan om de dag een halfuur
regelmaat is belangrijk
dus zoveel mogelijk iedere dag beweging, met 1-2 rustdagen in de week (=vrije beweging)
en dan ok, eerst ebginnen metr veel stappen, nu en dan ee nrondje draf
en die rondjes draf opbouwen
en dan na een week, beetje langer rijden, met wat meer draf ertussen
en dan als je voelt dat z er klaar voor is, een paar passen galop,
en zo opbouwen
ook veel stappen aan de hand, bv, vals z wat heet zou staan,n om ze eerst los te maken, moest het zijn dat ze plots wegschiet als je derop zit, zodat ze haar kruisband niet weer overbelast
succes

Beautje
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:26

Hoi!

Ook paard gehad met gescheurde pees, 4 maanden zoet geweest en daarna mocht hij weer rustig opbouwen. Ik zal je vertellen wat wij gedaan hebben, maar je moet maar kijken of dit ook goed is voor jou paard...

Het paard stapte eerst aan de hand steeds langer, een kwartier en elke dag 5 minuten erbij tot we na een week op 3 kwartier stappen zaten aan de hand.
Toen zijn we erop gegaan, eerste dag kwartier, elke dag 5 minuten erbij. De vierde dag zaten we dus op een half uur stappen en liep hij goed en wilde graag meer, dus drafje erbij gedaan. Alleen 1 lange zijde en dan weer stappen, de volgende dag 2 lange zijdes enz. Na een week stapte hij 3 kwartier, waarbij regelmatig lange zijdes draven. Daarna draafde we langer hele rondjes, maar de eerste galop daar hebben we nog een maand mee gewacht.
Let op: Ik zeg speciaal hoefslag en lange zijde, want dit was aangeraden door de dierenarts. De hoefslag is vaak (bij ons in ieder geval) vlak en niet te hard en te zacht. En bochten zijn lastiger in het begin, extra druk op binnenbeen. Het midden van de bak is vaak wat zwaar en de stenen te hard. Vandaar...ik hoop dat je er wat aan hebt, die van ons is weer helemaal opgeknapt, alhoewel het altijd een zwakke plek zal blijven.
Ik raad je ook aan per dag te kijken hoe het paard reageert, niet doorzetten als hij tegenstribbeld, even een stapje terug doen, vaak voelt het paard wel wat hij kan en niet kan. En het is voor elk paard verschillend.
Nou, succes ermee!

Groetjes Beautje.