[NH] opdringerig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

[NH] opdringerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 12:31

Ik weet niet precies waar dit hoort maar het lijkt me wel iets voor UZ.

Als ik Puck los laat in de bak, gaat hij natuurlijk eerst rollen en trekt daarna soms een sprintje. Maar meestal staat hij meteen weer naast of achter me. Hij is dan met geen stok meer weg te krijgen/jagen. Is dit nou een beetje opdringerig gedrag (hij staat heel dichtbij), vind hij dr gewoon niks aan of is hij heel onzeker ofzo? Ik ben wel benieuwd, heb dit nog nooit zo gezien...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:00

Het is opdringerig als hij heel dichtbij je komt staan. In een kudde heeft ieder paard zijn eigen persoonlijke ruimte (denk aan een soort luchtbel om je heen). Voor ieder paard kan dit een grotere of kleinere ruimte zijn, afhankelijk van zijn karakter en positie in de kudde.
Ik zou hiermee gaan spelen als ik jou was! Dat hij bij je wil zijn is natuurlijk positief, maar hij mag niet jou plaats innemen. Leer hem een bepaalde afstand te respecteren (bijv. een meter) en niet zomaar jouw bubble binnen te dringen. Als dat goed gaat kan je hem wel in jouw bubble uitnodigen natuurlijk, zoals paarden dat doen die elkaar knabbelen.

Zo doe je ook nog wat zinnigs, dat maakt in de bak staan ook wat leuker voor hem!

Let wel op, nu vraag je niets van hem en gedraagt hij zich dominant (door dicht bij jou te komen staan). Wanneer je nu gaat proberen dominant over hém te zijn, zijn er paarden die agressief reageren omdat ze dit niet gewend zijn van (hun) mens(en). In dat geval zou ik eerst aan een touwtje oefenen.

Succes!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:44

Mijn paard deed hetzelfde, alleen dat sprintje strekken sloeg ie over, maar nu ineens, sinds gisteren, gaat ie rondjes lopen, kan ik hem omdraaien en komt ie pas als ik het teken ervoor geef, als bij toverslag!
Hij is nu 4 jaar en een paar maanden oud en het is dus vanzelf goed gekomen!

GroteGrijze
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:32

mijne doet het ook, hij vind het gewoon prettiger om bij je te zijn. als ji loopt loopt hij waarschijnlijk mee, en als je dan stilstaat, botst hij op je in of staat hij ook stil? in het laatste geval zoekt hij dus steun, jij bent de baas, hij volg en hij is graag in de buurt. iets om blij mee te zijn dus.

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:25

Hij mag niet opdringerig zijn!
Als een mens heel dicht bij je bvlijft staan voel je je toch ook niet fijn?
Ik zou hem gewoon terugduwen.
Luistert hij niet dan zou ik met een halstertouw gaan zwaaien.
Hij mag echt niet opdringerig zijn, het liojkt erop dat hij ook een beetje de leider wilt zijn en jou uitprobeert.
Het is natuurlijk heel erg fijn dat je paard je volgt, maar hij mag niet tegen je aan staan(of gewoon te dichtbij!)
Hij mag volgen, maar dan wel op een afstand!

En ben jij gewend naast of voor je paard te lopen?
Loop altijd voor je paard uit. Dan heb jij de plaats van de (alfa) merrie.
(De belangrijkste merrie in de kudde.) probeert je paard voor je te lopen sla dan je halster touw tegen je schouders aan. Reageert hij daar niet op (door meer afstand te bewaren) dan zwaai je het touw boven je hoofd.

Als jij stil staat moet je paard ook stilstaan op hetzelfde moment, doet hij dat niet dan herhaal je de dingen hierboven. En hij moet zelfs naar achter lopen als jij dat ook doet. Doe dit zonder naar je paard te kijken. (dat doet de alfa merrie ook niet)
Zo leert je paard dat hij je moet/mag voplgen maar wel op afstand.
Hij moet respect voor je tonen en hij mag niet opdringerig zijn.

ik hoop dat je eralsnog wat aan hebt!
veel succes!

knuf,
mandy

tijger
Berichten: 1443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:41

misschien kun je gaan proberen rond te gaan lopen met een longeerlijn dus eigenlijk gewoon op een vriendelijke manier 'vragen' of ze afstand wil houden dus niet met grof geweld.
(gewoon rond gaan lopen en heel duidelijk zijn van je komt niet dichter in de buurt. ik vind dat ze minimaal een armlengte afstand moet houden liever meer. dus dat houd in dat als ik sta of loop dat ik net aan haar borst aan kan raken.)
hoop dat het lukt.
veel succes