Weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 21:28

Na aanleiding van dat topic over Flemmingh, ben ik benieuwd wat nou precies wordt bedoeld met een weke rug. Ik heb natuurlijk wel een idee ervan, maar wat zijn de (erge) nadelen? Ik ga nl binnenkort waarschijnlijk bij een Flemmingh merrie kijken, dus wil ik er wat meer vanaf weten. Lachen

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 09:17

Een weke rug is een beetje hol. Zeker dat stukje direct achter de schoft, als dat lager is dan de rest van de rug, heb je een weke rug. Dat kan een nadeel zijn bij het dressuurmatig rijden, want zo'n paard heeft gewoon meer moeite om de rug op te bollen en zo de achterhand onder het lijf te laten komen.
Nog bezwaarlijker is een paard met slappe lendenen. Dat is iets wat vaak verward wordt met een weke rug, maar het is niet hetzelfde. Lendenen zitten tussen kont en rug van het paard. De kont moet mooi rond zijn, de rug redelijk recht. Zie je nu vanaf de zij gezien een soort holte tussen rug en kont, dan heb je te maken met weke lendenen. Dat is een hinder voor een dressuurpaard. Lendenen zijn er moeilijk bij te rijden. Ze zijn te versterken (veel galop/draf overgangen), maar holle lendenen zijn lastig om te verbeteren. zo'n paard zal veel moeite krijgen bij het begin van de verzameling al. Wil je dressuur gaan rijden, laat zo'n paard dan maar staan.
Weke lendenen zijn imo vervelender dan een licht weke rug.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 12:54

Okee, heel erg bedankt! Dan weet ik een beetje beter waar ik goed op moet letten. Dank je wel! Party!!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Googlebot, J30d en 40 bezoekers