Nakomelingen Rubiquil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Nakomelingen Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 16:12

Ik vroeg me even af waar ik dit moet plaatsen VMR of FA of RT. Ik heb een 4 jarige Rubiquil (xZep) die net zadelmak is. Wat bouw betreft ziet ze er nog erg jong uit (ze is laat geboren, in het echt is ze nog geen 4 jaar) dus we doen het heel rustig aan (ik rij 3 a 4x in de week 15 a 20 min en daarnaast wordt ze ca 2x 20 min gelongeerd). Ze heeft echter een heel meewerkend en leergierig karakter, wat wel fijn is natuurlijk maar daardoor zou je misschien de neiging krijgen om te snel te gaan.

Ik vraag me af in hoeverre dit herkenbaar is voor rubiquils. Ik geloof dat een aantal rubiquils al op jonge leeftijd verdienstelijk in de sport lopen. Zelf hou ik er echter helemaal niet van om te vroeg te veel van een paard te vragen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:54

Wat ik gehoord en gezien heb is dat de nakomelingen van Rubiquil eigenlijk allemaal het fijne meewerkende en leergierige karakter van de vader meekrijgen

Ik kan je het helaas nog niet uit eigen ervaring vertellen.
De mijne moet nl volgende maand nog geboren worden Haha!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:30

Ik les bij de eigenaars van Rubiquil (Stal Hexagon) en alle nakomelingen van hem inclusief hij zelf zijn idd ontzettend meewerkend en leergierig. Alle paarden (incl nakomelingen van Rubi) lopen op 6 jarige leeftijd Z, teminste dat is de doelstelling.

Wat is een paard over vragen? Je kan idd oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers etc echt wel vragen en een pasje op de achterhand. Dat leer ik nu ook daar bij Hexagon met mijn 5 jarige. ( Hij is ingereden op zijn 4e bij Laurens van Lieren en hij was toen ook meteen bezig met pasje schouderbinnenwaarts en travers nog niet helemaal zoals het moet maar dat hij opzij ging voor het been) Je moet het vooral niet uit den treure oefenen. Je rij het 1 of 2x en dat is voldoende. En ik rij maximaal een half uur, dat zeggen zij ook niet te lang rijden. Een paard slijt niet van werken, maar wel doelloos een uur in bak rijden dat hij op den duur niet meer op 'energie' loopt maar op zijn pezen en spieren. En dat is niet goed. Het paard moet na de training nog energie over hebben eigenlijk.

Dus rustig aan opbouwen en niet eindeloos herhalen want dan krijgen ze last van hun spieren. Ik kan zelf ook wel bijv 20 kg 3x drukken maar moet het niet 20x achter elkaar doen......

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd..... anders hoor ik het wel dan probeer ik het wel keertje rustig te tikken, mijn didactische vaardigheden zijn nl niet zo geweldig.......

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:31

Ik ken er maar weinig persoonlijk, maar wat ik hoor zijn het allemaal fijn meewerkende paarden die graag willen lopen.
Ik vind ze persoonlijk zelf vaak wat aan de lange kant, maar ze hebben natuurlijk ook een moeder Knipoog

Dat karakter hoor ik iig vaker(en de twee die ik persoonlijk ken hebben dat ook ).

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:12

Onderzoeksrapport veulens Rubiquil NRA 980021*92 STB

Exterieur: Rubiquil toonde een wisselende collectie voldoende ontwikkelde veulens, die voldoende tot zeer rijtypisch zijn, veel uitstraling in het front hebben en voldoende tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is zeer sprekend, doorgaans klein met een mooi oog.
De nek heeft veel lengte en is goed gevormd.
De hals heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en staat er goed op.
De schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld moeten zijn.
De schouder is voldoende van lengte en ligging.
De rug is soms week.
De lendenen zijn goed aangesloten.
De croupe heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en wisselend van vorm.
De broekspier moet langer doorlopen.
Het voorbeen is wisselend van lengte, correct gesteld, meermalen steil gekoot. De hoeven zijn smal. Het achterbeen is correct gesteld, in enkele gevallen wat sabelbenig.
Het fundament is wisselend van ontwikkeling en van ruim voldoende kwaliteit.

Beweging: De stap is doorgaans zuiver, ruim voldoende tot goed van ruimte en souplesse.
De draf heeft veel afdruk, met een goed gebruik van het achterbeen. De veulens hebben veel houding, tonen veel balans en kunnen goed schakelen.
De galop is ruim voldoende van ruimte, houding en afdruk. De veulens galopperen makkelijk aan.

Bijzonderheden: Getoond zijn 13 geprikte en 4 door de eigenaar geselecteerde veulens. Eén geprikt veulen is voor de keuring gestorven. Eén thuis geïnspecteerd veulen wijkt in negatieve zin af van de collectie, er is een bolspat geconstateerd.

De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.

Moeders: Wisselend van kwaliteit.

Aantal in 2002 gedekte merries: 73
Aantal in 2003 getoonde veulens 17 + 1 thuisinspectie

Uit de IDS

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:56

Ik heb er 2 gefokt met Rubiquil. Eentje is als hengstveulen aangekocht door Stal Hexagon en is sedert dit jaar als dekhengst goedgekeurd bij het NRPS. Radetzky was als al een knuffelbeertje en hij is het echt nu ook nog. Hij loopt sedert begin dit jaar ook al onder het zadel en voor zover ik het kan zien doet hij dat heel goed. Als fokker ben je dan apetrots op dat paard. Skipper weet misschien meer hoe hij onder het zadel loopt op dit moment aangezien ze daar les neemt.

De andere is het merrieveulen Ramona en die is nog maar een jaarling.

Dees heeft ook een Rubiquil merrieveulen die nu 1 jaar oud is.

Foto's van de Rubiquils staan in mijn profiel. Indien je ze niet kan zien wil ik ze best doormailen. Laat maar iets weten.

Normaal had ik dit jaar opnieuw een rubiquil veulen verwacht maar de dracht van de merrie is vorig afgebroken. Dit jaar proberen we het opnieuw.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:54

Alle meiden (het personeel dat de paarden daar rijdt gewoon en dus deel uitmaken van het team, niet die daar op pension ofzo staan) van stal zijn weg van Radetzky als rijpaard, ze hadden nl lijstjes gemaakt met welke paarden moesten blijven en welke (op langere termijn) weg konden. Iedereen had Radetzky wel in de top 3 staan, terwijl eigenlijk maar 2 mensen die rijden, maar de een had er wel eens opgezeten de ander uitgestapt, dus dat zegt wel wat over het paard, nu al populair. Ze brengen hem nog niet uit op wedstrijd geloof ik maar wel gewoon in training omdat hij dus nog maar kort onder zadel is. Maar hij is dus nu al populair! Zegt wel wat over het paard denk ik zo.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:08

LuvdaTossa schreef:
Eén geprikt veulen is voor de keuring gestorven.

Dit is Wendell, voor foto's kun je in m'n profiel kijken, hij had een 2de premie op de keuring.

- Offline -

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 06:08

Wat leuk om te lezen allemaal. Wel grappig dat een hengst zo'n stempel drukt op het karakter. Ik ben altijd van mening dat een goed (meewerkend) karakter belangrijker is dan super bewegingen(*). Zeker als je zoals ik als simpele liefhebber het alleen maar doet voor de lol. Ik heb er geen lol in als ik een paard rijd wat er eigenlijk geen zin in heeft. Met Max heb ik het ook erg getroffen wat dat betreft. Dat is een paard dat juist in de proef net een beetje extra geeft. Het zou fijn zijn als Chic ook zo'n paard blijkt te zijn Lachen .

(*) nog beter is natuurlijk allebei maar dat zijn het soort paarden dat mijn portemonee niet toelaat Geld, geld!

Wat Skipper zegt over beter kort en goed rijden dan te lang en weinig vragen daar kan ik me wel in vinden. Ik denk dat ik binnenkort maar wel weer naar een goede instructeur ga om me daarin te begeleiden. Ik denk dat ik anders te veel blijf mutsen en bang ben dat ik te snel ga Haha! .

Ik heb de foto's in de profielen allemaal bekeken voor zover ze het doen. Die koppie's Lovers

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:09

Skipper schreef:
Alle meiden (het personeel dat de paarden daar rijdt gewoon en dus deel uitmaken van het team, niet die daar op pension ofzo staan) van stal zijn weg van Radetzky als rijpaard, ze hadden nl lijstjes gemaakt met welke paarden moesten blijven en welke (op langere termijn) weg konden. Iedereen had Radetzky wel in de top 3 staan, terwijl eigenlijk maar 2 mensen die rijden, maar de een had er wel eens opgezeten de ander uitgestapt, dus dat zegt wel wat over het paard, nu al populair. Ze brengen hem nog niet uit op wedstrijd geloof ik maar wel gewoon in training omdat hij dus nog maar kort onder zadel is. Maar hij is dus nu al populair! Zegt wel wat over het paard denk ik zo.



Jeetje, dat is nog eens geweldig nieuws. Geweldig verjaardagscadeau vandaag. Haha!


oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:45

Wij hebben een veulen van rubiquil op de manege ik kan alleen weinig over zijn karakter vertellen, want hij is nu 4 weken oud.
Het lijkt wel een leergierig beestje. Liep met 4 dagen mee aan halster met touw. maar hij is ook super eigenwijs, hij heeft snel door hoe iets in elkaar zit.

meer zou ik nog niet van ehm weten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Showjumpers, Ubermetrics en 6 bezoekers