stug in de hals zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
orica

Berichten: 12
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: hilversum

stug in de hals zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 14:12

mijn paard is nogal stug in de hals en wil daarom niet makkelijk inbuigen. Wat ´spelen´met de teugels heeft eerder een negatief als een positief effect. Wie heeft er een tip voor mij.

groetjes, Erica


Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:37

Ach gut nou, ik zoe dat toch niet zo erg vinden. Maar als je wedstrijden gaat rijgen is het wel lastig. Ga dat daar voor goed instappen en laat hem eerst vaak zijn hals strekken en probeer daarna hem een beetje in te buigen maar niet te ver. Ga dan na een tijdje steeds dieper!! OK dan! ik hoop dat het lukt

Haha! I love Romano Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:54

Probeer het paard eens naar buiten te stellen, en zo langzaam oefenen. En ook met wijken kun je het een beetje oefenen en met volte sluiten en openen.

De hond is de betere mens

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:27

Mijn vraag aan jou:
Hoe probeer jij je paard aan de teugel te laten lopen?

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:24

heb hetzelfde probleem.Ik heb van m'n instructrice als "huiswerk" meegekregen om constant binnen en buitenstelling te vragen,en af en toe en keer door te vragen. nooit langer dan 4 passen met z'n hoofd op dezelfde plaats laten lopen.
Een heel goede oefening is afwenden op de ac-lijn,rechter stelling vragen,weer rechtstellen,terug stelling vragen en volte halvebaan naar rechts,en dan hetzelfde herhalen,maar dan linksom.Word hij lekker los van,en gaat na een tijdje z'n hoofd lager dragen

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 21:00

Een stugge hals komt vaak door spanning pijn in de rug. Het loopt echt niet lekker voor een paard om zijn nek zo stug te houden. Probeer maar is te gaan rennen met gespannen nek.

Ik zeg dus weer, grondwerk en nog is grondwerk. Langzaam met oefeningen het lichaam soepel en los maken. Dan pas er weer op.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:04

Waar ik josien gelijk in moet geven is dat grond werk dus longeren met bijzet heel goed kan werken..Jij stoort hem daarbij niet en hij kan eerst is goed los gewerkt worden in zijn lichaam..En ook voltes openen en sluiten is hier prima werk voor zodat hij niet alleen zijn hals inbuigt maar een hele lengtebuiging krijgt,waardoor hij nog loser en makkelijker word van zijn nek tot zijn staart..En wat guanacotje zegt over die a-c lijn ben ik niet helemaal mee eens je paard is al moeilijk met buigen dan kan je dat beter eerst op de hoefslag doen als op een a-c lijn..Langs de kant is toch makkelijker,op een a-c lijn vallen ze veel sneller door je been of hand..En als het langs de kant goed gaat dan pas op een a-c lijn..Maar als je het makkelijke nog niet onder controle heb waarom al aan het moeilijke beginnen??Hoop dat je er wat aan heb,succes..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:02

Ik bedoelde niet longeren met bijzet. Daarbij geloof ik niet dat je een paard los in zijn hals maakt met bijzet. Naar mijn mening word dit juist erger door de constante hals houding en verlies van evenwicht daardoor.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:15

Ik heb op verschillende stallen gestaan waar ze heilig geloven in een paard bijzetten..Om maar wat te noemen dressuurstal van Baalen en Springstal Voorn..Je kan het paard daar zeker mee los werken door middel van verschillende hoogstes en stelling te vragen en door circels te verkleinen en te vergroten..Hoe bedoel jij dan grond werk??Want door alleen met een longeer lijn heb je daar bijna geen controle over!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:59

Wat ik bedoel met grondwerk is de NH methode en de klassieke rijkunst methode.

Daarbij kan ik mijn paard zeker los maken aan enkel een touw aan het halster of zelfs geheel los. Ik werk met lichaamstaal en dan kun je een heel eind komen. Zelfs tot de hoge school oefeningen geheel los.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:48

Ik heb geen verstand van NH, maar mij lijkt Jolien (het paard van orica) geen geschikt paard om dat mee te doen.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:48

NH is voor elk paard geschrikt. Het de omgang en meer de basis training die lk paard zou moeten kennen. Dus het los werken en voor jouw goed zou zijn het werken aan de hand.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:27

Dan ben ik heel benieuwd hoe jij dat met Jolien zou doen. Nagelbijten / Gniffelen

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:47

josien schreef:
NH is voor elk paard geschrikt. Het de omgang en meer de basis training die lk paard zou moeten kennen. Dus het los werken en voor jouw goed zou zijn het werken aan de hand.

Wat is NH??? Ik vind dat je een heleboel Lastige termen gebruikt die je niet zo goed uit kan leggen.Misschien kan je iets duidelijker zijn. Scheve mond

....Mama mag ik pony les geven?
-'tuurlijk kind.


Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:55

josien schreef:
NH is voor elk paard geschrikt. Het de omgang en meer de basis training die elk paard zou moeten kennen. Dus het los werken en voor jouw goed zou zijn het werken aan de hand.


Ik ebn het met josien eens!
Met NH krijg je je paard meer ontspannen...
Ik doe nu aan parelli en het is echt geweldig! OK dan!

Oowk zou ik voltes met stelling gaan rijden en veel afwisselen, linksom en rechtsom veel afwisselen en veel figuren rijden.
Een paard dat uit zicht zelf erg ontspannen loopt zal vanzelf soepeler in zijn hals worden en nageven.

Rijd je paard dus met een rustige en losse hand. Hou het voor het paard interessant door veel oefeningen te rijden en hou hem vooral ontspannen! En NH helpt om je paard te laten ontspannen en om hem te leren dat hij jou kan vertrouwen (maar wel moet respecteren!!!)

NH is natural horsemanship... Bloos

Veel succes nog! Haha!

Lovers Debje Is Lief! Lovers
*InspiratiE LooS*

orica

Berichten: 12
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 20:19

nou ben het zelf met georgette eens dat NH in principe voor jolien geen optie is. wie dat wel denkt mag het van mij komen proberen:-)

groetjes, Erica

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:39

Mag ik vragen waarom je het niet voor je paard geschikt vind om met behulp van NH dit probleem op te lossen. Waarschijnlijk heb je een wat verkerd beeld over wat NH is. Kijk maar is op mijn site. Dan word je al een stuk wijzer denk ik.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:37

Ik heb ook een paardje gereden die erg stug was in de hals. Wat ik daarvoor als tip heb gekregen was het volgende;
Ga op de volte rijden, en hou je teugels niet te strak, misschien zelfs wat langer (Het paard waar ik op reed zat erg vast en had last van z'n rug door eigenaaresse, en met een lang teugeltje ging ze lekker ontspannen)
Hou je buitenteugel goed vast, en zorg dat je daarmee goeie contact met de mond blijft houden. Rustig met je binnenhand spelen en iets naar binnen laten lopen, hierbij moet je ook goed met je binnenbeen werken, zodat ze niet kleinere volte gaat lopen. Zo ga je een tijdje door en zo komt je paard ook wat losser, probeer dit ook af te wisselen met de andere hand natuurlijk.
en je moet tussendoor veel ontspannen, niet heel de tijd je teugel gespannen houden, laat je paard af en toe ' wat lucht happen '.
Zo is het mij gelukt om een paardje weer lekker los te krijgen, als je dit een tijdje doet en goed doorzet! Succes OK dan!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:36

Ik denk dat de laatste tip wel wat voor Jolien is (ik rij op Jolien als Erica en Peter niet kunnen).

Vooral vel stelling rijden. Volte sluiten, volte openen. Niet onder je uit laten lopen. Veel overgangen rijden.

Als je op de volte rijdt, buitenteugel er goed aan en met je binnenteugel speel je. Lichte kneepjes geven zeg maar, zonder dat je dat elke pas doet. Als je merkt dat ze op een gegeven moment iets gaat zakken, dan ontspan je je hand. Komt ze weer omhoog, dan vraag je weer.

Ik moet zeggen dat Jolien daarmee echt niet makkelijk is .

Erica, die ene week dat ik haar reed, had ik er ook moeite mee, maar heb het bovenstaande geprobeerd. Daar werd ze al een stuk soepeler van. Overigens is ze daarmee makkelijker in draf dan in stap vind ik.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:20

Sjonniej schreef:
Mijn vraag aan jou:
Hoe probeer jij je paard aan de teugel te laten lopen?


Dit is ook de eerste vraag die in mij opkomt.
Kan je dat omschrijven Erica?
Dat die stugheid uit een stijve rug komt, zoals Josien zegt, kan heel goed kloppen. Dit zou dus moeten verdwijnen als je je paard los en ontspannen aan de teugel kan laten lopen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

RJS

Berichten: 433
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Anderen/Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:53

misschien is et ook goed om je paard een keer goed na te laten kijken... Je zegt, hij is stug in de hals.. maar weet je ook hoe dat komt?? mijn eigen pony was ook altijd stug in de hals en door het toepassen van sommige van de genoemde oplossingen hierboven gedurende 3 jaar ben ik toch naar de Z gereden... Verder ben ik ook met een ander bit gaan rijden, waar ik eigenlijk niet zo'n voorstander van ben hoor.. Maar ik heb mijn merrie een poosje met scholingsbit gereden en nu kan ik haar ook op trens rijden.... Verder is het wel zo dat ze na drie jaar training nog steeds stug en sterk was... Toen hebben we er een man bij gehad, een man die met natuurlijke en alternatieve geneeswijzen werkt(en geloof mij die haal je er niet gauw bij met mijn groningse boeren nuchterheid) Maar die man dus zei dat mijn paard geen of nauwelijks kraakbeen groei in de gewrichten achter zijn oren had ( de zogeheten atlas en draaier) en dat ze daardoor haar hals en hoofd niet goed kon buigen. hij heeft haar poedertjes en spuitjes gegeven En guess what... Het is over!!! vraag me niet hoe maar mijn paard is nu na drie jaar zwoegen eindelijk écht los

Muziek! God is a dj, life is a dancefloor, love is the rhythm and you are the music Muziek!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:14

Ik zat meteen aan scheve wervels te denken. Ik heb hier ondanks zelf nog het eea in mogen ervaren. En ook weer toen ze rechtgezet werden. Ongelovelijk wat een impact een scheve wervel kan hebben.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:33

Probeer je paard eens te buigen in zn hals door hem over zn rug te laten lopen ofwel: rond om je been te rijden.

Ga op de volte, doe je binnenhand iets van de hals, dan hoort die stelling aan te nemen.. doet die dit niet dan zet je hem naar buiten met je binnenbeen.. hij moet dus wijken.. op dat momend moet die dus wel inbuigen. Als die 1 of 2 passen opzei doet rij je gewoon weer verder op de volte als die dan weer sterk word of niet inbuigt doe je het weer op nieuw. In het begin moet je dit echt tigx achter elkaar doen, ik ben nu zo ver dat als ik mn binnenbeen maar naar achtere leg dat ze het niet meer doet de rest van het uur!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers