Fris/jolig/lastig van vitaminesupplement?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Fris/jolig/lastig van vitaminesupplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 12:54

Nescio krijgt (op advies DA) een compleet vitaminesupplement, sinds anderhalve week ongeveer. Hij staat nog niet helemaal vol in het werk wegens een blessure, maar was de afgelopen weken goed te handelen. Nu geeft hij af en toe complete luchtshows weg... Scheve mond Hij is echt fris en lastig, op het linke af soms. Ook aan de hand vertoont hij niet z'n normale gedrag.
Heeft er iemand ervaring mee dat paarden zo anders worden van extra vitamines?
Hij krijgt Equi Gold Mix, 2 schepjes (volgens de pot zou de dosering 4 schepjes moeten zijn). Verder is er niks veranderd qua voer.

Nulla tenaci invia est via



Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:57

*yep, meldt zich!*

ik heb Morrie begin maart een vitaminespuit (net zoiets als een wormenspuit) gegeven op advies van de DA als opkikkertje na de schurft en hij leek wel een KWPN-er: snurken, snuiven, groot maken......dit heeft gelukkig maar een paar dagen geduurd Schijnheilig Clown

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 13:02

Oh ja... Daar zeg je wat! Zo'n vitaminespuit heeft hij ook nog gehad... Dat is nu een week geleden.
Nescio wordt een soort snuivend balletje (van 750 kg Scheve mond ) en springt steeds hoger de lucht in, echt fijn als je er op zit

Nulla tenaci invia est via

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:08

*hihi* jij liever dan ik......daarom heb ik een koudbloed genomen *LOL*
die kan het ook wel hoor, als ie z'n bui heeft, maar het is altijd weer snel over bij hem!

Zou dat bij mensen ook zo werken met een vitaminestoot....????*idee*

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:13

smurf schreef:
*hihi* jij liever dan ik......daarom heb ik een koudbloed genomen *LOL*
die kan het ook wel hoor, als ie z'n bui heeft, maar het is altijd weer snel over bij hem!

Zou dat bij mensen ook zo werken met een vitaminestoot....????*idee*



Ja, idd die koudbloedjes blijven maar 'cool' doen Haha! Tong uitsteken
Mijn ander paardje is een warmbloed, en die zou helemaal maf worden!

Maar is zo'n spuit alleen goed als ze een blessure hebben gehad? Of kun je het tussendoor als extra vitamine ook geven?

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:29

je kunt het ook gewoon geven, het is vrij verkrijgbaar in de ruitershop.
Ik had het meer als steuntje in de rug bij het verharen, want dat is wat moeizaam verlopen dit jaar.....

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 17:33

Vitamines staan in dit geval los van z'n blessure hoor, heeft een andere reden. Als je paard goed voer krijgt, dan heeft hij in principe niks extra's nodig, maar bij een dipje in de weerstand of wanneer wat extra weerstand nodig is, dan kan het goed zijn. Je kunt ook teveel vitamines geven!

Nulla tenaci invia est via

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:52

De vitamine-supplement zal het niet zijn. Tenminste, dat denk ik. Mijn paard (best bloederig) heeft er geen last van, waar het wel van kan zijn is de vitaminestoot.

Heeft ie iig zijn werk gedaan Knipoog Het kan ze een behoorlijke stoot geven.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:44

Is afhankelijk per paard hoe ze erop reageren. Maar paarden die gevoelig zijn, kunnen echt veel frisser worden van vitamines: zoals hierboven staat - snuiven, wegspringen uit het niets, snel reageren en anders dan anders. Misschien is het het overwegen waard om voorlopig even af te bouwen met de vitamines tot je weer meer mag doen met je paard.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 18:51

Zou zo'n spuit of iedere dag een poedertje zoveel verschil maken? Kan het me haast niet voorstellen. Die spuit is een week geleden, poeder krijgt hij iedere dag en de gekte komt er nu echt goed uit, ik denk zelf toch meer aan het poeder.

Vitamines afbouwen is geen optie op dit moment Ik heb de hoeveelheid gehalveerd, maar eens kijken of dat wat doet. Hij staat al wel redelijk in het werk hoor, geen staprust ofzo, alleen de galop moet nog even wachten. Al heeft hij vandaag ook al wel gegaloppeerd, mocht wel niet van mij, maar kon er niet zoveel tegen doen... Scheve mond

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 11:53

Nou, sinds vandaag krijgt hij de helft. Ben benieuwd of en wanneer het iets uit gaat halen. Beetje praatjes vind ik best, maar dit was echt gevaarlijk en gewoon niet z'n normale gedrag.
Verder nog iemand die er iets over kan zeggen?

Nulla tenaci invia est via

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:00

Citaat:
Verder nog iemand die er iets over kan zeggen?


*not* alleen dit: sterkte Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:04

JE hoort vaker dat paarden wat wakker worden van vitaminesupplementen. Je hoort het het meest over supplementen met selenium/vit E., maar ook zonder dat bestanddeel kan het voorkomen dat ze zich ietwat GROOOOTS gaan voelen Haha!.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:07

Margreet schreef:
Vitamines staan in dit geval los van z'n blessure hoor, heeft een andere reden. Als je paard goed voer krijgt, dan heeft hij in principe niks extra's nodig, maar bij een dipje in de weerstand of wanneer wat extra weerstand nodig is, dan kan het goed zijn. Je kunt ook teveel vitamines geven!


Wat gebeurt er wanneer ze teveel krijgen? vitamine leveren toch geen energie? Ik kan verkeerd hebben hoor Tong uitsteken

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 12:16

SuusJa, er is een hoop te zeggen over de werking van vitamines, sommige plassen ze weer uit als je teveel geeft, dat is zonde, maar verder niet erg, er zijn ook vitamines die opgeslagen worden in het vet bij een overmaat en dat is niet altijd even goed.
Maar ik hou het hier liever on-topic, misschien kun je er een nieuw topic over starten? Er zijn ook al wel dingen over geschreven, met Google kun je vast ook wel iets vinden en op de website van de Paardendrogist staat ook wel informatie.

Nulla tenaci invia est via

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:24

Helion heeft vorige winter ook 2x een vitaminespuit gehad (op aanraden van de DA) en die heeft ook behoorlijk gestuiterd.
Je hebt zelf een keer mogen aanschouwen hoe hij zich uitsloofde aan een touwtje (:+), dat was ook een paar dagen na het toedienen van zo'n spuit.
Welliswaar in combinatie met wat te weinig beweging, maar anders doet ie dat echt nooit Knipoog
Het heeft een paar weken geduurd en toen was het weer over.
Na 6 weken weer een spuit, en weer hetzelfde liedje.

Het kan toeval zijn, maar ik gooi het er toch op dat het weldelijk invloed heeft gehad *LOL*

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 12:30

Oscar schreef:
Het heeft een paar weken geduurd


Nou daar ben ik lekker mee... Nagelbijten / Gniffelen


En GROOOOOOTS is inderdaad wel de juiste omschrijving... (en het is al geen kleine jongen Scheve mond )
Nou ja, maar eens gaan proberen of we al die impuls kunnen omzetten in iets positiefs, kan er nu toch even niets aan veranderen.

Nulla tenaci invia est via

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:35

een paard op rust en extra vitamine moet je altijd opletten. Bij de ene duurt het 1 maand voordat ze reageren en de andere 1 week. Een vitamine spuit en een paar dop rust vind ik geen goede combinatie hij kan namelijk zijn energie niet kwijt. Zou pas met poeders em spuiten beginnen als het paard ook weer mag gaan bewegen. Je geeft hem nu energie tewijl het eigenlijk niet eruit mag gooien. Snap de DA niet helemaal om dit nu te doen?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 12:36

Hij staat niet op rust hoor Prisca. Komt ook gewoon los, dus gelegenheid genoeg om z'n ei kwijt te kunnen. Alleen het belast bewegen is nog iets gedoseerd.

Nulla tenaci invia est via

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:05

Losgooien en zijn ei kwtijraken kan vaker een grotere belasting zijn voor zijn lichaam dan belast bewegen.

Zou idd even flinkterug gaan met de vitamine en pas weer opvoeren als hij weer helemaal mag gaan opbouwen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 14:28

Prisca, als je niet weet wat er aan de hand is, dan heb ik liever niet dat je "advies" geeft. Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar het is niet nodig. Hij komt dagelijks los, vaak zelfs meerdere malen per dag, dus dat "ei" is niet zo groot. Als het onverantwoord was, dan zou ik het niet doen, verder vertrouw ik op het advies van Emmeloord.
Het voeren van de vitamines vindt z'n oorsprong in een vervelende situatie waar wij nu op stal allemaal mee te maken hebben en staat verder los van z'n kleine blessure (die al praktisch over is).

Kreeg net een SMS dat hij met z'n vriendinnetje lekker staat te kroelen en te suffen in de zon Cool Dat is pas echt gezond voor een paard!

Nulla tenaci invia est via

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:37

Ik heb net op medisch en topic hierover gestart.
In november ben ik begonnen met voeren van MaxH omdat Andrew te dik was en te weinig brok kreeg voor voldoende vitamines. Na een aantal weken begon ik het te merken, maar was goed te hanteren. Tussendoor is hij periodes kreupel geweest vanwege spat, maar nu de laatste paar weken ben ik weer aan het opbouwen en merk ik pas goed hoe hij verandert is... Aan de hand was het al druk doen op de terugweg, maar nu ik weer rijd is hij helemaal niet meer goed te houden. Enorm dribbelen en flink protesteren als ik hem te strak houd om hem bij me te houden... Het is eigenlijk niet helemaal vertrouwd meer om alleen buiten te rijden. Met anderen samen gaat het wel goed, maar hij heeft veel energie en ziet er sprankelend uit... Echt een krachtige uitstraling en hij glanst en zit strak in zijn vel... Overigens ben ik net overgestapt op Pavo vital omdat het goedkoper is, en ook een volledig supplement voor naast een lage krachtvoergift en/of weidegang. Ben benieuwd of het zo blijft dus... Hij lijkt 5 jaar jonger!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:41

Absoluut dat ze daar heftig op kunnen reageren........... Haha! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 39 bezoekers