Waarom een paard als je geen tijd hebt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Waarom een paard als je geen tijd hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 17:15

Ik zie vaak berichtjes staan over bijrijders. Dan denk ik dus altijd van, waarom neem je een paard als je er geen tijd voor hebt, en er dus een bijrijder bij zoekt. Dat is opzich nog niet zo'n probleem, maar dan vinden ze ook nog dat die bijrijder niet goed genoeg is! Verward

Ik bedoel...je kan niet altijd alles hebben, het één of het ander...

Wat vinden jullie hier nou van?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:25

Stel je kunt zelf maar 4 x in de week rijden en je merkt dat je paard daar niet genoeg aan heeft, dan zoek je een bijrijder. En als die bijrijder dan niet goed genoeg rijd, mag je dat toch wel zeggen ? Je wil toch dat je paard goed gereden word ? Stel je kunt maar 2 x in de week rijden en je wilt voor die andere keren een bijrijder ? kan toch ? moet je dan maar op manege paarden blijven rijden ? vind ik niet, als je het je kunt veroorloven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:27

Ik kan me voorstellen dat een nog niet zo gevorderde ruiter graag een bijrijder wil om het paard goed te laten rijden. Of in mijn eigen geval: ik hou niet van springen, mijn paardje juist wel, en nu heb ik een bijrijdster die het ook helemaal te gek vindt.
Ik zie niet in wat daar mis mee is???

Ik vraag me eerder af wat die verzorgers en bijrijdsters bezielt die voor weinig of niks met leuke paarden bezig mogen, en die dan te besodemieterd zijn om troep achter hun kont op te ruimen of simpelweg afspraken na te komen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:29

Ik kan iemand die een bijrijder heeft best begrijpen, want die zijn gehecht met hun paard en hebben een band (meestal dan) dus willen ze hun paard niet verkopen en daarom nemen ze een berijder/ster.
Lovers Lachen
Maar "ze" willen wel dat hun paard met heel veel liefde en veel aandacht en begrip en respect behandelt word Lovers dus is iedereen (die een bijrijder nodig heeft) opzoek naar de "perfecte bijrijder" (niemand is perfect ben ik met je eens maar je moet echt zeker weten dat die gene overweg kan met je paard dus word er naar perfectie gezorgd)

Maar ik begrijp jou ook wel goed want het is eigenlijk best wel stom; iemand heeft een paard en die betaald daarvoor (de berijdsters die meebetalen daargelaten) en hebben eigenlijk geen tijd om voor hun paard te zorgen met andere woorden het kost ze alleen maar geld. Koe

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:30

Ik heb Iowa al 3 jaar nu.
Daarvoor heb ik nog 3 pony's gehad.
In september ben ik gaan studeren waardoor ik in tijdnood kwam, ik moest dus wel 1 of 2 dagen er iemand bijnemen. Ik wilde niet, maar ik moest aan Iowa denken.
En ik wil haar niet weg doen, omdat ik haar nog steeds kan verzorgen en rijden.

Denk eens na over het feit, dat mensen hun paard al lang hebben en er iets nieuws in leven is gekomen, waardoor we echt niet anders kunnen en iemand bij zoeken.
maar weg doen, doe je niet zomaar!
Ik en de meeste iniedergeval dan niet, want daar zijn ze ons te dierbaar voor en er komen altijd tijden dat we weer alle tijd voor ze hebben

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:31

Nee jullie kijken te beperkt denk ik. Een heleboel mensen hebben niet een bijrijder omdat ze geen tijd hebben, maar meer voor afwisseling voor het paard, extra dingen leren, andere disciplines etc. Of gewoon eens een avondje vrij. Heeft echt niet altijd met tijdgebrek te maken.

Maar zelfs dan heb ik er nog alle begrip voor. Bv als je 'maar' 5 x per week naar je paard kunt.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:58

Ik ben dus een bijrijder van een 'luie eigenaar die te beroerd is om 7 dagen per week naar haar paard te komen' om het maar even bot te stellen.
En wij zijn hartstikke blij met elkaar!
De eigenaresse heeft een fulltime, drukke baan, een jonge hond en ook nog een man die aandacht wil en verder ook nog een sociaal leven, best voor te stellen dat ze gewoon geen trek heeft om iedere dag naar haar paard te gaan. Het werd op een gegeven moment 'moeten' voor haar i.p.v. 'willen', de lol was er af. Ik reed Gipsy al heel lang 1x in de week en dat heeft zich langzaam uitgebreid naar 3 en soms 4 keer en ze heeft er weer lol in, gaat er weer graag naar toe, juist omdat het nu niet meer iedere dag 'moet' maar kan op de dagen dat ze 'wil'. Niks mis mee toch? Allebei blij! (Ik rijd haar ook al een hele tijd, dus we weten precies wat we aan elkaar hebben, ruim netjes op etc. etc.)

Nulla tenaci invia est via


Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:03

Ik wil al heel lang een eigen paard. Eerder kon ik het me niet veroorloven en mijn ouders wilden het ook niet voor mij betalen (ik heb me echt helemaal sufgezeurd altijd)
Nu kan ik het wel betalen, maar wil ik er geen. Of, ik zou het supergraag willen, maar ik ga in September studeren en ik neem dan geen paard omdat ik er dan te weinig tijd voor vrij kan maken. Ik vind dat oneerlijk tegenover het paard. Ik wil er alleen een als ik er volop mee bezig kan zijn. En als ik er wel een zou nemen, zou ik een bijrijder moeten nemen omdat ik dan zelf hooguit een keer in de week zou kunnen rijden! Dat wil ik niet. Ik wil een paard voor mezelf! En niet voor de bijrijder en ikzelf af en toe. Een paard is voor mij alles of niets! Denk dat ik te egoistisch ben om hem te moeten delen en rekening te moeten houden met een ander!
Tuurlijk zou ik best naast mijn studie tijd kunnen maken om vaker te kunnen rijden met een stal in de buurt van Utrecht (daar ga ik studeren), maar ik word lid van een studentenvereniging en wil ook gewoon meedoen met de activiteiten van mijn dispuut en in de weekenden naar feesten. Ik wil dat niet afzeggen omdat ik dan zonodig naar mijn paard toe moet. Dan kun je zeggen, dan wil je het niet graag genoeg, maar dat is niet zo. Ik wacht er alleen liever nog een paar jaartjes mee, zodat ik er dan wel gewoon tijd voor heb en er dan wel volop van klan genieten (want zo zie ik het "eigenpaardhebben")

Een paard is altijd veel werk, tuurlijk, daarom snap ik ook heel goed waarom mensen een bijrijder willen. Het is net zo met mij en Balou. Balou is een haflinger van een mevrouw, die haar stalt op de boerderij van mijn oom. Ze heeft haar gekocht toen ze twee was en heeft haar toen (min of meer) zelf ingereden. Zij heeft toen aan mij gevraagd, toen zij in de zomer op vakantie gingen en ik toch elke vakantie in Wiessel was, of ik haar niet zou willen rijden in de vakantie. Dat wilde ik natuurlijk wel! Daarna mocht ik elke keer als ik daar was op haar rijden. Niet veel daarna werd ze ook nog zwanger en reed ze helemaal bijna nooit meer, omdat ze het te risicovol vond (tis niet altijd een brave haf nl Haha! )
Ik ben een hele tijd de enige geweest die haar reed en dat was dan alleen in de vakanties of in de weekenden dat ik daar was.
Nu zijn haar 2! kinderen inmiddels al iets ouder en kan ze weer heel af en toe rijden (lees: 1x in de 2/3 weken ofzo)
Ik ben inmiddels voor een tijdje naar Apeldoorn verhuisd dus ga ik nu full time rijden (mits het niet zulk pestweer is Frusty )
Zij vond dat eigenlijk wel een goede oplossing en als zij nu wil rijden, belt ze mij, zodat ik niet voor niets kom.
Op zo'n manier is het natuurlijk fijn dat je een bijrijder hebt, (al ben ik niet echt een bijrijder meer) helemaal omdat ze die pony nou eenmaal had en er toen eigenlijk geen tijd meer voor had. Ze had hem kunnen verkopen(is ook bijna gebeurd.. pffiieuwww) maar ze houdt haar omdat ze het toch wel heel fijn vindt om af en toe op haar te kunnen rijden!
Ik heb gezegd dat ik het hoefbeslag zou betalen, omdat ik het onzin vind dat zij dat doet, als ik er alleen op rijd.

Goed, lang verhaal. Ik denk mbt de discussie over bijrijders dat het voor mensen die het graag willen en het niet erg vinden hun paardje te delen met iemand anders, DE ideale oplossing is. Je hebt wel je eigen paard, waar je een aantal keer in de week iets mee doet en het is eerlijk tegenover je paard dat hij/zij wel gewoon goed doorgereden wordt of zoals Sonja al zei, met de bijrijder andere dingen doet die het paard heel leuk vindt, maar de eigenaar niet, maar je hoeft er niet heel erg veel dingen voor af te zeggen/tijd voor vrij te maken.Bovendien is het dan eerlijk tegenover je paard. Die wordt dan niet een keer in de week (of hoe vaak je dan ook komt) uit zijn stal gehaald omdat jij wil rijden. Helemaal als je, die keren dat je wel rijdt, toch veel van je paard vraagt (fysiek of psychisch) en hij dus niet vanuit het niets zomaar weer opeens al zijn spieren moet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Dorée op 08-01-02 02:55, in het totaal 1 keer bewerkt

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:10

Tja, voor mij is het ook gewoon zo dat het alles of niets is. Als ik geen tijd zou hebben, dan geen paarden, of ja, dan maak ik wel tijd want voor mij zijn de paarden veel te belangrijk. Maar ik wil geen bijrijder. Er zullen vast genoeg goede bijrijders zijn, maar ik wil het zelf doen, op mijn manier. Ik geloof ook dat als je echt in de sport wilt presteren dat je paard niet door verschillende mensen bereden moet worden. Of de een moet het grootste deel op zich nemen en de ander maar heel weinig rijden.

Overigens begrijp ik heel goed dat mensen die geen paard kunnen kopen, graag het paard van een ander willen kopen. En toch ben ik er van overtuigd dat iedereen een paard moet kunnen kopen en onderhouden. Tegenwoordig is het allemaal veel meer betaalbaar en je hoeft ook niet op de duurste stal te staan. Je zal er alleen wel dingen voor moeten laten. Maar ik denk niet dat iemand kan zeggen dat ie geen geld heeft voor een paard (tenminste niet als je een baan hebt).

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:13

Als je een tijdje een paard hebt en je hebt dan een bijrijder, dan vind ik het niet erg hoor. Ik ga niet veel typen want dat is hierboven al getypt door o.a. Sando..
Maar als je een paard koopt met de gedachten en dan zoek ik een bijrijder, dan vind ik wel dat je fout bezig bent..

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:26

Wat is het verschil?? Het komt op het zelfde neer hoor. Verward

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:33

Ik snap best dat iemand een bijrijder wil.
Ik heb ook 2 "bijrijders" als je het zo wil noemen. Ik deel Wietze met m'n zus en zusje. Ik rijd zelf het meest omdat m'n zusje nog een beetje jong is en m'n zus nu studeert. En het bevalt me prima zo. Als je zelf een keer geen tijd heb is er altijd nog iemand anders. En we verdelen alle vervelende klusjes zoals stal uitmesten met elkaar.
Maar dit is natuurlijk wel weer anders, want toen ik Wietze kreeg wist ik al dat hij niet helemaal van mezelf zou zijn. Het is niet zo dat ik (m'n ouders) hem eerst kocht om er daarna een bijrijder bij te zoeken. Tijd heb ik wel. Zou het ook (denk ik) best in m'n eentje redden. Ik had weinig keus. Voor 3 pony's was er nu eenmaal geen plaats. En als ik straks bijvoorbeeld ga studeren heb ik iemand om op terug te vallen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:35

Ik kan me best voorstellen dat je een paard koopt en dat het na verloop van tijd toch tegen blijkt te vallen om er 7 dagen per week naar toe te gaan, zeker als je niet bloedfanatiek bezig bent met wedstrijden, maar gewoon lekker wilt rijden en er mee bezig wil zijn. Kan me heel goed voorstellen dat je 4 of 5 dagen gewoon zat vindt.
Ik vind het dan in het belang van het paard dat je een bijrijder zoekt die tijd, zin en gelegenheid heeft om het een paar dagen van je over te nemen. Beter een bijrijder die lekker de halve dag met je paard aan het tutten zodat hij aandacht genoeg krijgt dan iemand die na een lange vermoeiende dag werken nog even sjaggo z'n paard los komt gooien, maar daar eigenlijk geen zin in heeft. Ik zou wel weten wat ik als paard prettiger zou vinden!
Nou kun je wel zeggen 'dan had je geen paard moeten kopen', maar als het je eerste paard is kun je ook niet alles van tevoren weten en verkopen is gelijk weer het andere uiterste. Je blijft wel verantwoordelijk voor zo'n dier, hij is afhankelijk van jou en ik vind het van grote klasse getuigen als je voor het welzijn en behoud van je paard kiest en dus een bijrijder zoekt.

Nulla tenaci invia est via

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:55

ik heb 2 jaar een paard gereden van iemand die nooit kwam. Zij had gewoon geen tijd omdat ze fulltime werkte, daarnaast een uur heen en een uur terug naar haar werk moest rijden en ook nog een vriend en een aantal huisdieren had. Ze wou haar paard niet verkopen, dus mocht ik em rijden en alles wat daar bij hoort.
Daarnaast had ik nog mijn eigen paard, maar daar had ik dan weer een bijrijdster voor, voor 1 x in de week.
Ik had die bijrijdster niet omdat ik geen tijd had voor twee paarden, maar zoals Sonja zegt; het leek me leuk voor mijn paard en voor haar. Een leuke afwisseling voor hem. Zij reed dan een les op hem, en daar had ik dan ook weer wat aan. Dus; iedereen blij!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:57

Ik had mijn bijrijder eerder dan Sheril. Niet omdat ik niet voldoende tijd heb, maar omdat ik die tijd ook wel eens voor andere dingen wil gebruiken. Mjin vriend rijdt (nog Haha! ) geen paard, en ik wil niet dat hij een hekel krijgt aan Sheril omdat hij mij door haar amper ziet. Zo nu en dan wil ik wel eens een dagje of weekendje weg kunnen. Ik heb nu met haar afgesproken dat ze Sheril 2 x per week doet, en dan kom ik die dag op een ander tijdstip. Zij moet wel een keer mesten. Ik ben dus niet van haar afhankelijk, als ik ziek ben of echt niet kan is er wel iemand anders die het leuk vind haar te doen, maar gun het haar ook om lekker te rommelen (ik heb zelf ook altijd verzorgpaarden gehad). Bovendien is een beetje extra beweging en aandacht voor Sheril alleen maar lekker. Als mijn bijrijdster er ooit mee stopt, ga ik misschien niet meteen een ander zoeken. Deze reed bij mij in de les, en ik gun het haar om lekker te rommelen mat Sheril.

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:09

Ik vind dat er niets mis mee is als mensen bijrijders nemen. Zij realiseren zich dat ze niet genoeg tijd en aandacht aan het paard kunnen besteden, en ik denk dat het dan best een goede oplossing is.
Ik vind ook dat mensen dan eisen kunnen stellen, je geeft de zorgen van je paard niet zomaar uit handen aan Jan en alleman.

Voor mijzelf is het ook echt niet weggelegd. Ik ben daar veel te fanatiek voor.
Ik wil mijn paard zelf 4 x per week trainen, mijn instructeur rijdt hem 1 x in de week en ik vind dat een paard ook recht heeft op 'ATV'-dagen.

Wel wil ik ook 1 avondje voor mijzelf maar dat heb ik dus opgelost door mijn instructeur hem 1 dag te laten rijden.
En de dagen dat ik Fitz 'vrij' geef ben ik ook veel sneller klaar.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:16

Ik snap inderdaad ook niet wat mis is met een bijrijder/ verzorgster.
Als je er nou beide blij mee bent? Dan is het toch opgelost?
Ik ben iemand die niet al te veel tijd voor haar paard heeft. 40 urige werkweek, vriend, nieuw huis ed. Daar komt nog eens bij dat ik door de week het rijden wel kan vergeten, want ik heb geen verlichte plaats waar ik terecht kan.
Een echte weekend/ vakantierijder ben ik dus.
Maar wat is het probleem als je niet zoveel tijd voo rje paard hebt? Daar is toch niets mis mee? Isolda, Berber en Udinde komen echt geen aandacht te kort. En ze hebben lekker veel vrij, mogen lekker veel in de wei, spelen met elkaar.
Ik denk er niet aan een bijrijdster te nemen. Ik ben veel te egoistisch denk ik. Een ander op mijn paard??? Nee hoor, ik moet er niet aan denken. Mag wel, maar dan moet ik er zelf bij zijn, anders vertrouw ik bijna niemand.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:22

Ik heb altijd geroepen dat ik Pinky alleen doe en daarbij niemand nodig heb.
Toch heb ik een maandje of 3 een verzorgster gehad. Niet omdat ik tijd te kort kwam, puur omdat me dat gezellig leek. Pinky stond helemaal alleen in een weitje en dat was voor zowel Pinky als voor mij saai. Altijd was ik in mijn up, en das niet gezellig. Ze heeft me 2 weken goed geholpen en toen als snel haakte ze steeds meer af. heb haar niet de deur gewezen maar deed gewoon alles weer zelf en alleen en zij ging nog af en toe een x kijken.
Toen Pinky verhuisde heb ik een briefje opgehangen dat als ze wilde kon ze hem op zijn nieuwe plek op zoeken. Ze is er 1 keer geweest, verder nooit meer iets van haar gehoord. Niet dat ik een hulp aan haar had, maar ik kon me voorstellen dat zo iemand zich aan een pony zou gaan hechten. Niet dus Lachen

Nu heeft er een 9 jarig meisje gevraagd of ze af en toe mee mocht Pinky poetsen enzo. Ik heb in eerste instantie ja gezegt maar eigenlijk hoeft het van mij niet. Ik wil geen kinders bij mijn pony als ik er zelf niet ben, en ik zal dus rekening met haar moeten houden.. Blerg Tong uitsteken

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:22

z
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 05:53, in het totaal 1 keer bewerkt

-

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:28

Ik ben erg blij met Joslover als verzorgster. Nu Fleur nog niet ingereden is heb ik 1 dag in het weekend meestal 'vrij' Lachen Kan ik lekker uitslapen of bij vrienden langs. Nu is het dus voornamelijk voor mijn plezier. Noodzakelijk niet. Die ene dag zou ik zelf ook wel kunnen, wil alleen niet..
Als Fleur eenmaal gereden wordt is het ook voor haar wel fijn. Ik barst namelijk als we te lang in de bak rijden, vind het gewoon saai. Joslover vind dat juist wel erg leuk en zo heeft Fleur in elk geval afwisseling..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 22:20

Ik ben eerst ook altijd bij rijder geweest en was daar enorm blij mee.
Maar nu ben ik egoïstisch want niemand komt aan mijn knolletje. Haha!
Ik ga er zelf 7 dagen in de week naar toe.
Ik kan op 1 hand tellen (en dan heb ik waarschijnlijk nog vingers over) hoe vaak ik niet ben geweest.
Ik voel me dan enorm schuldig terwijl ik weet dat hij toch elke dag buiten komt.

Persoonlijk zou ik hem nooit gekocht hebben als ik wist dat ik niet elke dag de tijd zou hebben om er naar toe te gaan.
Maar naar de bijrijd paarden ging ik ook braaf elke dag dus ik wist van mezelf dat ik de tijd voor een eigen paard ook wel vrij kon maken.

En om het doen voor kosten te sparen vind ik persoonlijk dom.
Als je bijrijder vind die wil betalen en die vertrekt zit je met de gebakken peren.
En vind dan nog maar weer eens een betrouwbaar persoon terug. Die ook nog eens jou manier van omgang met paarden heeft en de afspraken na komt.
Ik ben zelf heel puntje precies, wel eens te precies, dus ik weet zeker dat het bij mij nooit goed zou gaan.
Dus ik doe het lekker zelf en dan heb ik zeker geen bijrijder trubbels.

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 22:45

Ook ik ben jaren lang bijrijder geweest en heb daar veel plezier aan beleefd. Ook de eigenaren waren er erg blij mee.

Het betekent dat je een of meerdere dagen iets anders kan doen dan je paard. Ik ben nu zelf bezig met het zoeken naar een eigen paard.

En ik wil dan graag een bijrijder. Niet omdat ik niet genoeg tijd heb, maar inderdaad voor de afwisseling en om nog een dag voor mezelf te hebben. Maar ook omdat ik voor mijn werk naar het buitenland moet en ik graag wil dat mijn paard ook beweging krijgt. Het is niet eerlijk tegenover een paard om hem altijd maar in zijn stal te laten staan.

Een paard moet beweging hebben en het is niet altijd mogelijk om dat zelf te doen. Het is dan erg prettig als iemand anders dat voor je kan doen.

Wat ik echter niet nodig vind is om geld te vragen voor het berijden van mijn paard. Ik zie het meer als een wederdienst die je elkaar verleent.

Er zijn tenslotte ook zat mensen die geen geld en echt niet voldoende tijd hebben voor een eigen paard en zo iemand kan dan jouw paard beweging geven.

Daarom vind ik een bijrijder geen probleem.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 07:54

Ik vind 5 dagen in de week gewoon genoeg! Ik vind die 2 dagen dat ik niet naar Bolivia ga echt fijn. Die besteed ik niet eens aan iets speciaals, maar de ene dag (doordeweeks) kan ik gewoon wat relaxter zijn op mijn werk (hoef niet per se op tijd weg bij mijn klant enzo) en de andere dag (in het weekend) is de manege alleen maar overdag open en dat betekent gewoon dat als ik er dan heen ga dat mijn halve dag weg is en dat ik dus niets anders kan doen overdag.

Voor mij is het vooral belangrijk dat Bolivia beweging krijgt en aandacht. Het gaat mij niet om goed trainen ofzo, gewoon zorgen dat ze lang genoeg uit haar stal is en dat ze gepoetst wordt. Ik voer ook zelf één voerbeurt extra dus er moet sowieso altijd iemand heen want anders krijgt ze één ronde te weinig.

Ik vind het soms ook wel eens moeilijk want natuurlijk doet Lisanne sommige dingen anders dan ik. Soms zeg ik er wat van , maar meestal niet. Het gaat mij om Bolivia en ik merk dat Bolivia erg blij is met Lisanne.

Ik zou 7 dagen prima volhouden, maar ik wil het gewoon niet.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 08:44

Xono, even iets waar nog niemand het over heeft gehad...
Ik ken een vrouwtje, alleenstaand, fulltime baan, eigen paard op een manege. Hoeft niet te voeren/uitmesten.
Ze komt soms maar vier keer per week, heeft een bijrijdster.
Waarom komt ze niet vaker: ze heeft een lichaam die snel 'op' is. Snel hoofdpijn en lage bloeddruk, gewoon zo'n 'bleek dun type' die ontzettend snel opgebrand is. Als ze niet op tijd eet valt ze flauw.
Dit is natuurlijk een uitzondering, maar vandaar die bijrijder.
Er zijn echter ontzettend veel mensen die ook snel 'op' zijn. Door fulltime baan? Nee. Er zijn ook mensen die het wél redden met fulltime baan en kinderen/huishouden.
Waar ligt het dan aan: aan het lichaam. De één krijgt meer energie uit voeding dan de ander, functioneert lichamelijk beter.
Je kunt dus niet elke paardeneigenaar met de ander vergelijken. Haha! Sommigen kunnen veel minder aan, maar nog genoeg om 'geen ziekte te hebben of zo'. Dat zijn de minder sterke mensen, lichamelijk of geestelijk snel moe.
Ikzelf heb altijd al vitamine C en B tekort gehad, en nog veel meer...
Toen ik die pillen ging slikken had ik ineens veel meer energie!
Mijn epilepsie-aanvallen verminderden...
Maar ik heb nog steeds last van chronische vermoeidheid, maar dan meer 'geestelijk'. Als mijn week 'te vol gepland zit', elke dag ergens heen, etc. dan ben ik aan het eind van die week toe aan een burn out.
Van het huishouden komt niets, ik zit maar wat te hangen, etc.
Laat staan dat ik energie heb om nog de kattenbak te verschonen...
Kortom, ik ben afgekeurd op epilepsie en te weinig energie.
Dat soort vermoeidheid zorgt er ook voor dat ik zoveel mogelijk regelmaat moet hebben wat betreft afspraken, geen onverwachte dingen, van tevoren gewoon plannen, zodat 'mijn hoofd rustig blijft en overzichtelijk'. Lastig, maar anders heb ik zo weer een epilepsie-aanval te pakken.
Dit betekent dus ook: niet vaak naar een boktmeeting Boos! , maar jah.
Tijd voor Cerise heb ik (zonder chemo, onder normale omstandigheden) genoeg.
Nu is het wat rennen af en toe voor mijn gevoel, maar 'het lukt'. Mijn schoonmoeder komt straks als ik naar mijn 'vrijwilligerswerk' bij de radio ga, hier ff stofzuigen enzo, de lieverd.
Ze helpen me ontzettend. Lovers
Een bijrijder kan mijn paard Cerise zelf nog niet aan, ze moet nog veel leren en eerst een band met mij opbouwen, niet meerdere mensen om zich heen. Ze is echt een paard dat eerst aan 1 persoon moet wennen, hechten hopen we hihi, en vertrouwen opbouwen.
Maar tegen die tijd dat ze het wel aan zou kunnen, een bijrijder, hoeft het voor mij niet meer, dan ben ik al van de chemo af hoop ik! Party!!
En dan heb ik ook veel meer tijd.
Ik ga nu snel eten anders ben ik nog te laat voor mijn 'werk'...
Over tijd gesproken! *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 09:44

waarom paard kopen als je niet elke dag tijd hebt.... hm.... Misschien omdat je tijd over hebt als je geen paard hebt, maar dat je hard moet werken om het paard te onderhouden zodat je te weinig tijd over hebt. Heel simpel. Mensen hebben bijrijders nodig misschien omdat ze veel moeten werken om het paard te houden, en dus daardoor minder tijd overhouden. Heel logisch dus. Vandaar dat ik jouw vraag een beetje kortzichtig vind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marsha777 en 11 bezoekers