vragen omtrent eigen zorgboerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-08 23:23

Ik wist niet waar ik het moest plaatsen dus als het niet goed staat sorry daarvoor!


Op het moment ben ik 3ejaars SPH student en het is stiekem wel een droom van mij om zelf een zorgboederij te beginnen als k ben afgestudeerd.

Het verstand van de dieren ontbreekt zeker niet, heb genoeg kennis van het boeren leven.

Ik heb wel nog vele vragen:

Kun je ervan leven, daarmee bedoel ik dat ik graag per maand minimaal 1500euro wil overhouden.

Moet je bedrijf dan persee winstgevend zijn door het werk wat de clienten doen:
Even zwart wit gezegd: je hebt 70koeien, de clienten betalen uit pgb, maar je verdient ook aan de melk van de koeien.

Of kun je ook leven van de pgb die de clienten aan mij zouden betalen?
Bv: Ik leef van 10 clienten die ik zelf begeleid met nog 1 personeelslid.
Ik heb bv 10 geiten, 10 konijnen, 10 kippen en een paar pony's


Waar begin ik als ik een zorgboerderij wil beginnen?
Ik neem aan dat ik met mijn SPH diploma al een eind opweg ben!
moet ik nog andere opleidingen doen?
Volgens mij namelijk niet, want vele zorgboerderijen zijn gewoon boeren.

Mag je zomaar een zorgboederij beginnen als je naar de kamer van koophandel stapt?

Waar kom ik aan de informatie om te weten hoe ik een zorgboederij kan beginnen en hoe maak ik daar een goed plan voor?

Hoeveel geld zou er nodig zijn ter investering voor de dieren en aanpassingen?
De boerderij is er dan al maar verder niks.


Bedankt voor de reacties alvast!


Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:26

Denk ook nog aan vergunningen voor het uberhaupt mogen houden van dieren (bv milieuvergunning of Algemene Maatregel van Bestuur = melding).
Ik denk dat je vrij rooskleurig instapt door 1500 te willen overhouden. Is dat na aftrek van je vaste lasten? Of puur na aftrek van de kosten die je tbv de zorgboerderij hebt? Dat is niet duidelijk uit je verhaal.

En verder kan ik je alleen maar adviseren om eens bij bestaande zorgboerderijen te gaan kijken! En informeren uiteraard. Ik denk dat die je een heel eind verder op weg kunnen helpen en je ook de keerpunten van de medaille kunnen aangeven zodat je die ook kunt afwegen.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!


Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:35

Je verdient natuurlijk door de melk, maar de koeien moeten ook eten. Kleine boeren stoppen hier allemaal met hun bedrijf omdat het niet uit kan.

Kleinvee/hobbyboerderij is denk ik beter.

10 clienten en 1 personeelslid, is dat niet wat weinig? Wat als jij of je personeelslid een dagje vrij wilt (of moet) Of als 1 van jullie ziek is?
Waar betaal je dat personeelslid van?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:42


Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:43

Dat moet TS eerst goed op een rijtje hebben.
Wat voor dieren wil je, wat kosten die in aanschaf, voer, onderhoud, afvoer van mest, etc etc etc
Wat ze opbrengen zal niet veel zijn (als ik de boeren om me heen hoor). Een litertje melk is geen goudpotje helaas. Verder brengen de andere diern helemaal niks op en kosten uiteindelijk dus alleen maar geld.
Dan heb je een speciale ruimte nodig om de mensen in op te vangen, te 'entertainen', te laten eten (en die ruimte moet goed onderhouden worden, toiletten en douche daarbij inbegrepen). Ze moeten voldoende begeleid worden, dus 1 personeelslid is erg weinig (idd met vrije dagen etc). En daarbij moet die ook weer betaald worden (dus verdiep je in loonadministratie en alles wat daarbij komt kijken).

Ik brainstorm nog even verder, als er iets te binnen schiet, kom ik terug Haha!

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:29

een zorg boerderij klinkt ontzettend leuk. vrienden van mij wilden het ook gaan doen maar toen ze er verder in verdiepten kwamen ze erachter dat het eigenlijk niet te doen is... financieel... en daarnaast is wat ervaring met die doelgroep ook niet verkeerd hoor... want welke doelgroep wil je je op gaan richten?

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:32

Kijk idd eens op www.zorgboeren.nl
Je kunt ze ook bellen, heel aardige mensen die je best op weg willen helpen.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:52

Ik heb zelf ook SPH gedaan, maar zou je ook echt mee willen geven om direct na je opleiding eerst wat werkervaring op te doen. (Misschien juist wel op een zorgboerderij)

Ook moet je beslissen wat je wilt. Er zijn zorgboerderijen voor verschillende doelgroepen, maar ook verschillende tijden, (7 dagen per week 24 uur per dag of 5 dagen 8 a 9 uur per dag).

Zeker als je denkt aan personeel is het niet verkeerd om een cursus management/leidinggeven te doen. Daarnaast zul je zelf veel moeten leren over de boekhouden. Het PGB is ook niet heel simpel.

Als je een zorgboerderij bij eigenhuis begint zul je ook moeten beseffen dat er dan altijd mensen om je huis lopen. Privecy is anders dan nu. Wil je de mensen pauze laten houden in je eigen eetkamer of moet er bijgebouwd worden. Heb je zelf kapitaal om dat te doen of zul je alles moeten lenen bij de bank. Zelfde geld voor je dieren en toebehoren. Startkapitaal...

Ik wil niet niet ontmoedigen, want ben juist voor extra zorgboerderijen, maar wees realistisch. Je doet dat werk omdat je hart daar ligt, niet vanwege het geld.

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-08 17:53

Ik zou dit zeker beginnen omdat ik het HEEL graag wil doen!! Wilde ook altijd een dierenopleiding, maar daar zag ik me niet mee werken. SPH is ook echt mijn ding, maar ik wil dat graag combineren met de dieren.

Met 1500euro overhouden bedoel ik dat ik dat als winst heb min of meer.
Daar zijn dan alle kosten omtrent de clienten/boerderij/dieren vanaf.

Net als dat een ander met een eigen bedrijf geld verdiend wil ik toch wel 1500euro overhouden, daarvan kan ik dan mijn autotjes, eigen pony's, huisje etc betalen. Iedereen heeft salaris en ik moet toch ook ergens van leven hè Knipoog

1 personeelslid, dat was gewoon even een simpel voorbeeld. De praktijk weet ik helemaal nog neit hoe dat gaat uitwijzen natuurlijk. Misschien begin ik het in 1x, maar je moet wel clienten hebben! Dus het kan ook goed zijn dat ik klein begin in mijn eentje, of misschien een partime baan ernaast hou. En als het goed loopt uitbreiden en gaan leven van de zorgboerderij.

Ik heb stage gelopen met verstandelijk en lichamelijk gehandicapten. Tevens mijn bijbaan en vakantiewerk. Ervaring met de doelgroep heb ik zeker, maar ik zal als ik mijn diploma heb nooit genoeg startkapitaal hebben uiteraard, dus ga zowieso eerst minimaal 2 jaar werken. Of ik moet natuurlijk de lotto winnen, maar dat zal niet Knipoog

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:06

Even gauw reageren:
- je wilt nog een huisje naast de boerderij? Je kunt dus kosten besparen om dat samen te doen. Dus zelf te wonen op de boerderij. Je levert dan wel weer een hoop privacy in.
- Met een goed ondernemersplan kom je vaak bij de bank al een heel eind, al is het uiteraard wel heel belangrijk om zelf wat kapitaal te hebben, vooral in deze dure tijden.
- boekhouden, klinkt allemaal heel moeilijk, maar ik doe de boekhouding van mijn bedrijf in excel en dat gaat prima. Je moet aleen de opzet zelf maken. Maar een cursus om jezelf hier wegwijs in te maken is geen overbodige luxe.
Bedenk goed, de activiteiten die op jouw bedrijf plaats moeten gaan vinden zijn in beginsel maar bijzaak. Het is veel belangrijker om vooral alles gewoon goed op de rit te hebben, anders kom je achteraf voor verrassingen te staan.

Denk ook aan verzekeringen (zeker als je met derden te maken hebt op je bedrijf) en cursussen die je eventueel nog bij moet doen (als je personeel hebt en gasten is bv een bhv of ehbo cursus heel interessant). Onderschat ook de vaste lasten niet.
Een boerderij met een beetje grond zit al heel gauw aan de 500000 in het zuiden van het land. Als je een gewoon goede hypotheek hebt (dus niet aflossingsvrij of beleggen, want dat is niet goed) zul je als gauw aan de 1400 euro aflossen maandelijks, zonder de rente mee te tellen.
Als je dan verzekeringen etc etc etc meeteld (en dan kijk ik nog niet eens naar de dieren en hun onderhoud) en je wilt nog 1500 overhouden als pure winst ...

... ik moet dan zeggen dat ik vrees dat dat voor nu nog niet echt heel haalbaar klinkt! Of je moet een heel kapitaal hebben om te starten ... of de lotto winnen.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:13

Om er nog even iets aan toe te voegen..
Het zou ideaal zijn als je je boerderij aansluit bij een zorgstichting, waardoor je gesubsidieerd wordt. De Gemiva SVG Groep heeft meerdere zorgboerderijen aangesloten bij de stichting, misschien zou je daar eens kunnen informeren?

de website

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:19

Als ik je reactie zo lees ben je echt nog heel erg in de begin fase. Ga eerst zoals je zelf zegt maar eens een paar jaar werken, klinkt misschien nu niet leuk, maar ik had ook mijn stage ervaring, maar ik kan nu (na 3 jaar werkervaring na mijn diploma) pas een beetje zeggen dat ik het vak ken. En nog leer ik dagelijks. Je droom is mooi en die moet je ook zeker niet zomaar laten gaan, maar ik zou me eerst nog iets meer op de basis gaan richten, ondernemingsplan schrijven, kosten overweging maken en daar ook proffesionele en ervaren mensen naar laten kijken. Dan heb je zelf een goed overzicht over de mogelijkheden.

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:26

het klinkt allemaal heel leuk, maar het is hard en veel werken. Daarbij moet je er rekening mee houden dat je dat dus dan jaren wilt gaan doen? Ik werk nu 8 jaar met verst. geh. en ben het meer dan spuugzat. Wat doe je als het je toch niet bevalt en je voor je hele onderneming geld geleend hebt? Ik zie veel mensen het echt niet langer volhouden dan een jaar of 5 a 10 en die gaan dan wat anders doen

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Karl66

Berichten: 29733
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: vragen omtrent eigen zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:44

[LZP] > [STW]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers