veulens chippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ruiter44
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-04-03

veulens chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 20:22

Waar kiest U voor????
Veulen gechipt door d' arts met weinig ervaring in chippen of
door paardenpaspoortconsulent met veel ervaring in chippen????


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:23

mijn veulen is gechipt op de keuring door een paardenpaspoortconsulent

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:28

Wij hebben destijds onze paarden laten chippen door een paspoortconsulente.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:13

Mijn veulens zijn gechipt door de dierenarts


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:27

De helft door de VA en de andere helft op de keuring door een consulent. Maakt mij verder niets uit, ze hebben er beide een cursus voor gedaan en zijn bevoegd.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:39

Met het chippen als handeling op zich kan er niet zo veel misgaan. Een DA die zelfs daar grappen mee uithaalt zal als DA snel door de mand vallen. Wat dat betreft maakt het dus niet zoveel uit dunkt me.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:41

Ik laat een speciaale chipper komen, de DA`s bij ons in de buurt mogen niet chippen.
Bij die speciaale cipper hebben ze er ook een paspoort enz.. bij, en het is lang niet zo duur Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:35

Bij de DA krijg je ook gewoon een paspoort hoor! Gewoon formulier opsturen en klaar...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:31

pienV schreef:
Bij de DA krijg je ook gewoon een paspoort hoor! Gewoon formulier opsturen en klaar...


Klopt beide zijn bevoegd en de DA heeft er zelfs nog meer voor geleerd dan een consulent! Het maakt mij echt helemaal niets uit. Mss liever nog wel een DA die ook de eventuele bijwerkingen kan verzorgen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:26

Ik laat Wiz chippen als hij toch gecastreerd wordt. Gaat in ene moeite door. Door de DA gewoon dus.

Mijn paard is gechipt door een paspoortconsulent.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:46

ik laat ze om financiele redenen door het stamboek chippen (de veulenschetser dus). Als ik het door de DA laat doen dan ben in zo'n 70 euro per paard kwijt incl. de nacontrole door het stamboek. Als ik ze door de veulenschetser laat chippen ben ik 23 euro per paard kwijt. En ik moet er 3 laten chippen, dus reken maar uit....

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:46

mijn veulen is ook gechipt door een paspoortconsulent

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:52

ruiter44 schreef:
Waar kiest U voor????
Veulen gechipt door d' arts met weinig ervaring in chippen of
door paardenpaspoortconsulent met veel ervaring in chippen????


Door geen van beide.
Ik vindt het te risicovol om in zo'n jonge hals een dikke naald te slaan en daarbij ook nog een lichaamsvreemde stof in te plaatsen.

Ik heb in mijn leven te veel paarden gezien met nek-ataktie.
Doordat ze een of andere beschadiging in de hals in hun vroege jeugd hadden opgelopen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:59

ruiter44 schreef:
Waar kiest U voor????
Veulen gechipt door d' arts met weinig ervaring in chippen of
door paardenpaspoortconsulent met veel ervaring in chippen????

Maakt niks uit, kan eigenlijk niet fout gedaan worden maar wacht nog een paar maanden

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:20

Ik sluit me aan bij ceasario ... en ik snap de reactie van alabastro eerlijk gezegd niet, want het kan wel degelijk fout gedaan worden. Ik ken helaas meerdere paarden waarbij de chip is gaan dwalen... als het goed zou gebeuren zou dat niet mogelijk moeten zijn heeft de DA mij verteld. Dan zou de chip zich op de 'juiste' plek (voor zo ver er een juiste plek is voor zoiets Knipoog ) in moeten kapselen ipv dwalen...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:11

Ik geloof niet zo in al die indianenverhalen. Heb zoveel spookverhalen gehoord over chips die helemaal naar de hoef waren gezakt Haha! Een chip wordt ingebracht in spierweefsel en als je het de rust geeft om in te kapselen kan dat helemaal niet dwalen. Bij honden wel maar daar wordt de chip tussen twee huidlagen aangebracht, dat is een ander verhaal.

Culemborg here I come!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:24

Citaat:
de rust geeft om in te kapselen kan dat helemaal niet dwalen


Zal wel, zeker bij een zogend veulen.(rust)

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:42

Ja hoor, dat kan.

Culemborg here I come!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:46

Leg mij dan maar eens uit hoe de chip bij mijn vorige bijrijdpaard (die toch echt 48 uur rust heeft gekregen daarna! keurig gehandeld volgens de instructies van de DA...) tussen zijn voorbenen is beland...want daar is hij echt niet ingebracht hoor, maar je mag gerust eens komen scannen want dan zal je zien dat de chip daar toch echt zit. Evenals bij een aander paard op stal...daar zit de chip nu ook op een heel andere plaats dan war hij ingebracht is... dus dat zijn alles behalve indianen verhalen. Verder zie ik niet in hoe ik mijn jonge paard op rust moet zetten, of nog beter, waarom ik dat zou willen... beweging is juist zo belangrijk, dus voor hem geen chip wat mij betreft, ik ga wel vrijstelling aanvragen... hij is inmiddels al DNA getest ook.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:56

Gelukkig is voor diegene die niet willen chippen een DNA alternatief. Zie www.invisio.nl/antichip . Ik ben ook tegen chippen, en al helemaal bij jonge dieren. De risico's zijn nooit onderzocht en de jonge dieren moet nog helemaal ontwikkelen in de spieren. Niemand die je goed kan vertellen wat de risico's hierbij zijn, het steeds maar opnieuw inkapselen van de chip bij spieren die onderhevig zijn aan veranderingen (zelfs de dierenarts van Virbac zei dat hij kon voorstellen dat het problemen kan geven, maar omdat er nog nooit onderzoek naar is gedaan dat niet weet). Eigenlijk zijn nu alle veulen in Nederland een groot onderzoek geworden. Nederland is als enig land die chippen verplicht stelt in de EU. Andere EU landen zijn hiervan niet of nauwlijks op de hoogte. Effecten van gechipte paarden in het buitenland laten slachten (wat meerendeels gebeurt het in Italie) weet met niet eens, dat is de zorgen voor consumenten die dat vlees eten (letterlijke tekst van overheidsinstantie).

Chippen gaat niet zonder risico's, wees daarvan op de hoogte. Keuze is verder aan jullie zelf.

Replay

Berichten: 442
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:16

dus voor hem geen chip wat mij betreft, ik ga wel vrijstelling aanvragen... hij is inmiddels al DNA getest ook.[/quote]

Nou, dat zou ik heel erg knap vinden om daar vrijstelling voor te krijgen, zelf Wim Schroder krijgt er geen vrijstelling voor!

Sky is the limit

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:29

Dan zou ik dus verkeerd geinformeerd zijn replay...hmmm, hoe dan ook komt er zoals ik er nu over denk geen chip in Eclipse en al zeker niet nu hij nog jong is.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:59

Al worden al zo'n 15 jaar paarden gechipt. Informatie genoeg dus. Vind de Virbac DA dus een beetje raar. De veulenchipper bij ons in de buurt heeft nog nooit iets meegemaakt. Als je 2 paarden hebt op 1 stal waar ze zijn gaan dwalen, dan is dat héél bijzonder. Als dat zo is dan moet je een rapport door de DA laten opstellen en dat naar de betrokken instanties sturen.

ja hoor je kan er onder uit middels DNA.

Culemborg here I come!!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:24

Mijn dierenarts weigert zelfs om een veulen te chippen!! Hij zegt dat het voor 7 maanden gebeurt moet zijn en tussen nu en 7 maanden zal er nog wel een hoop veranderen aan dat super beleid hier in ned OK dan!

Waarschijnlijk zijn de meeste veulens zelfs al verkocht tegen die tijd!!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:55

Mijn paardje, inmiddels 2 jaar.. Is ook gechip met 4 maanden. Heeft nergenslast van. Denk dat het wel meevalt.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika, karinna en 108 bezoekers