Zo`n pijn in zij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Zo`n pijn in zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:24

Ik heb al sinds ik rij last van mijn zij.
Vroeger was het elke les, nu alleen nog als ik op de weg rij.
Vanmiddag heb ik buitenrit gemaakt met Sjonniej, en ook heel vaak gedraaft op de weg.
Galop gaat echt prima, heb ik nooit last, maar draven gaat echt heel moeilijk.
Het is overigens ook in de bak waar de fjorden staan, die ondergrond is denk ook te hard.

Heeft iemand hier ook last van of er ervaring mee?
Hoe komt het en wat kan je ertegen doen?
Is namelijk nogal vervelend.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:30

Je bedoelt van die steken? Ik heb daar nu opeens ook weer last van. Boos! Meestal komt het als je net gegeten hebt, maar dat was bij mij niet zo :S

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:33

Nee was bij mij ook zeker niet zo, zat zeker 2 uur tussen. (tussen het eten en het rijden.
Vroeger als klein pennymeisje had ik het altijd op mijn manege, en was blij dat ik er eindelijk weer vanaf was, maar het begon denk een half jaar geleden weer....
En het zijn niet echt steken, het voelt net als of je blindedarm ontstoken is (tenmisnte zo denk ik dat dat zou voelen)

[edit] even wat beter uitgelegd
Laatst bijgewerkt door Meisje201 op 01-05-04 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:34

Hee raar, dat had ik ook eens, weet niet hoe het komt.. *mssn idee om naar dokter te gaan daarover wil ook wel helpen denk ik *

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:19

Wat goed helpt is: halthouden, teugels loslaten (moet ie wel blijven staan hè) inademen terwijl je je armen met een grote boog gestrekt naar boven doet zijdelingst, boven je hoofd even vasthouden (adem inhouden dus, paae seconden) en weer uitademen terwijl je je armen laat vallen. Paar keer herhalen en het is over!
Snappie? beetje wazig uitgelegd nu ik het zo terug lees maarja....

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:50

Ik heb dat ook af en toe, maar bij mij kwam dat door het te vroeg eten

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:00

Ik heb daar ook zo'n last van...

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:00

Ik heb er ook weleens last van maar dat is idd alleen als ik te veel heb gegeten en gelijk ga paardrijden. Scheve mond

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:20

Het pijnlijke gevoel in je zij is je milt...
wat al eerder werd gezegd: stilstaan (of stappen) armen omhoog etc etc...

Dat gevoel is overgens niet hetzelfde wat je zou voelen bij een echte blinde darm ontsteking... dan lazer je namelijk echt van je paard af van de pijn (ja heb er ervaring mee gehad Tong uitsteken ), dan is de pijn niet gecentreerd in je zij maar meer onderbuik/rechter bekken

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:27

het kan ook komen door of te weiniog conditie of verkeerde ademhaling tijdens inspanning. Vaak hebben mensen dat gevoel ook als ze aan het hardlopen zijn..

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 01:33

XchantjuhX schreef:
Het pijnlijke gevoel in je zij is je milt...
wat al eerder werd gezegd: stilstaan (of stappen) armen omhoog etc etc...

Dat gevoel is overgens niet hetzelfde wat je zou voelen bij een echte blinde darm ontsteking... dan lazer je namelijk echt van je paard af van de pijn (ja heb er ervaring mee gehad Tong uitsteken ), dan is de pijn niet gecentreerd in je zij maar meer onderbuik/rechter bekken


Blinde darm ontsteking = errug pijnlijk Boos!
Maar die pijn in mn zij heb ik ook weleens. Mijn paardje dribbeld buiten heel erg en dan krijg ik ook altijd van die steken, ( die dan trouwens weer over gaan als ik met beide benen weer op de grond sta)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:58

Ik dacht ook gelijk aan je milt, als die samentrekt krijg je van die pijnscheuten door je zij. Dat komt idd als je net hebt gegeten en dan actief gaat zijn. Iets met de glucose was het volgens mij.

Met een blinde darm ontsteking lijkt me dat je van de pijn echt niet meer doorrijd. Mijn nichtje heeft het gehad en die is van de pijn flauwgevallen...

Mss toch even naar de dokter als het zo lastig is Lachen
Tegen samentrekken van de milt helpt overigens de tip van annegti, succes ermee OK dan!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:02

Ik denk dat de tip van annegti wel helpt!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:45

Ik heb er ook vaak last van. Vooral als ik met rocky rij omdat die zo 'actief' is en geen zachte gangen heeft.
Op de tinker is het heel relax, een zacht geschommel, heerlijk doorzitten in draf en dan heb ik er geen last van.
Ik rij NOOIT comfortabel als ik binnen het half uur na het eten vertrek.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 12:31

Kimberley77 schreef:
het kan ook komen door of te weiniog conditie of verkeerde ademhaling tijdens inspanning. Vaak hebben mensen dat gevoel ook als ze aan het hardlopen zijn..


Dit denk ik eerder.
want er zit bij mij altijd wel veel tijd tussen met eten.
Maar het komt echt heel zelden voor dat ik het ook in een zachte bak heb.
Heb het echt alleen op verharde ondergrond.
Want dit gevoel heb ik idd ook soms als ik moet rennen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:42

Ik ga met annegti mee, dat wat zij schrijft zal zeker helpen.
Ze hebben mij altijd verteld dat het met je ademhaling te maken heeft, ik heb er zelf ook vaak last van, ook met hardlopen (niet dat ik dat ooit doe hoor, maar vroeger toen ik nog op school zat met gym) en nu ook met paardrijden. Ik rij niet vaak en als ik dan rij ben ik zo geconcentreerd bezig dat ik vergeet adem te halen, het schijnt dat als je je ademhaling goed regelmatig laat gaan dat je er dan minder tot geen last meer van hebt, makkelijker gezegt dan gedaan, ik weet het maar let daar maar eens op, grote kans dat jij net als ik vaak vergeet te ademen

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:46

Yep het is je milt. Even goed ontspannen, want je lichaam geeft niet voor niets pijn af.
Nooit!!! gewoon doorgaan en de pijn negeren

_Astrid_

Berichten: 1118
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:56

ik heb het ook af en toe, maar dan heb ik nog niet zo lang geleden gegeten, aan welke kant zit je milt dan, kheb niet zo verstand van organen zoals de milt. Bloos! *schaam schaam* Bloos!
Wat kimberly 77 zei, kan ook wel kloppen, soms adem ik niet zo goed in en uit en dan ga ik me ook nog spannen, khad een tijdje geleden ook dat ik wel eens ademnood kreeg, dan moet je je armen omhoog doen, zodat je longen beter lucht krijgen en rustig door je neus in en uit ademen, maar dat is gelukkig voorbij. OK dan! *LOL*

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:14

ik heb t ook wel eens, maar dan alleen ff aan het begin van de les... als we aandravne, vooral met doorzitten.
na een tijdje is het dan over (nee, komt niet van eten)
ik weet ook niet wat t is...???

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:57

Kimberley77 schreef:
het kan ook komen door of te weiniog conditie of verkeerde ademhaling tijdens inspanning. Vaak hebben mensen dat gevoel ook als ze aan het hardlopen zijn..


Inderdaad! Maar ook stress kan dit gevoel veroorzaken. Toen ik na lange tijd weer met mijn paard kon gaan rijden, had ik continue dit gevoel in mijn zij. Ging het weer beter kwam de steek weer.

Pas toen ik ontspannen weer kon gaan rijden, bleef die steek onder het rijden weg. Ok vertelde mijn huisarts dat een verkeerde ademhaling deze steken kan veroorzaken.

Groeten,
Kim

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:14

Ik had vroeger dat ook en nu nog wanneer ik te weinig gegeten heb...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:16

Het komt door je milt ja wat de meeste al zeggen, maar niet door het eten.

Door inspanning vraag je meer zuurstof van je lichaam. Die zuurstof wordt uit je bloed gehaald. Uit heel je lichaam, dus ook uit je milt. Het bloed wordt dan uit je milt geperst en dat is wat je voelt

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:11

Wat ook helpt als je last van je milt hebt:
Eet eens een tijdje wat minder suiker.
En ik denk dat die ademhalingsoefeningen ook zeker zullen helpen.