Bob Mashall bij een jong dier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Bob Mashall bij een jong dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 00:59

Mijn merrie is nu 2 jaar en ik ben van plan om er ergens volgend jaar toch wel mee aan de slag te gaan. Nu zit ik heel erg te twijfelen of ik nou wel of niet een Boomloos zadel moet kopen. Er zijn mensen heel erg op tegen maar er is ook een groep die zweert bij zo'n zadel. Ik weet dat zo'n zadel heerlijk rijd, ik heb er één uitgeprobeerd in Bunschoten vorig jaar oktober. Er zijn al verschillende topics waar dit onderwerp in terug komt maar ik zou toch graag nog even een keer advies willen vragen... Is het okee als je je paardje van het begin af aan met een Bob Marshall rijd of heeft dat 'kritieke' gevolgen...?

Groetjes Debbie!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 01:28

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden, want ook ik zit er aan te denken om een Bob Marshall treeless aan te schaffen, maar ook ik heb goede en minder goede verhalen gehoord

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:51

Ik denk dat Nederland gewoon te klein is voor dit soort vragen (gezien het aantal gebruikers), dus als het in het engels makkelijk te volgens is zou ik daar eens wat forums af gaan.

Ik kan me indenken dat omdat de drukpunt belasting toch iets hoger is als bij een zadel met boom je eerst wat sterkere rugspieren moet 'kweken' door goed grondwerk te doen, maar dat geldt eigenlijk ook voor elk paard wat gewicht moet gaan dragen.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 11:03

Sugarmiss schreef:
Ik kan me indenken dat de drukpunt belasting toch iets hoger is als bij een zadel met boom.
Dit is nou idd waar mijn twijfels liggen...

Gera mijn engels is niet zo best en van jou?

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:12

Ik zal het eens overseas in de group gooien Haha!

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 11:24

Yes! Thanks! Let me know...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:09

DJQuarter"]
[quote="Sugarmiss"]Ik kan me indenken dat de drukpunt belasting toch iets hoger is als bij een zadel met boom.
[/quote]
Dit is nou idd waar mijn twijfels liggen...
[/quote]
uist, mijne ook. Ook al moet inderdaad de rug gewoon stevig genoeg zijn als je op je paard wilt gaan rijden. Maar het drukpunt is natuurlijk kleiner wanneer je boomloos rijdt, waardoor de druk op 1 punt zwaarder wordt. (Afvallen dus Knipoog )

[quote="DJQuarter schreef:
Gera mijn engels is niet zo best en van jou?


Moet lukken als ze niet teveel technische termen gaan gebruiken. Ik zal eens zoeken in andere fora

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:00

Vraagje van een boomlooszadel-leek: is de drukpuntbelasting van zo'n zadel dan groter dan die van het gemiddelde Engelse zadel?

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:11

Het verschil met engels met boom en boomloos kan ik niet zo maken, maar mij lijkt dat alles met boom een betere drukverdeling heeft als boomloos.
De drukverdeling van 'engels met boom' is natuurlijk al wel kleiner als van 'western met boom'.
Ik gok dat het er ergens tussen in zit Haha!

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 14:11

Kijk! En dat is idd ook zo! Het drukpunt bij een boomlos is net ietsje kleiner dan bij een dress. zadel ofzo. Nou ja NET kleiner het scheelt volgens mij toch nog de helft. Je moet het eigenlijk zo zien dat het drukpunt ongeveer net zo groot is als wanneer je zonder zadel rijd...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:14

Hmmmm dat scheelt dan idd toch wel behoorlijk ja....
Dan begrijp ik je twijfel, ik ben nl. ook niet zo'n voorstander van zonder zadel inrijden, om dezelfde reden. Aan de andere kant heb je wel wat meer mogelijkheid om de rug te ontlasten door bv lichtrijden, maar toch...

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:18

Met lichtrijden ontlast je niet de rug van het paard, maar is het voor de ruiter prettiger rijden Haha! .
Lichtrijden is het eenzijdig belasten van het paard, vandaar het wisselen van been af en toe.

Overigens heeft belasting ook te maken met de balans en kunde van een ruiter. Een onkundig ruiter kan met een zadel met boom meer schade aanrichten aan de rug dan een kundig ruiter zonder boom.

Daar komt bij dat de meeste zadels te ver op de schouders/voorhand van een paard liggen en die dus teveel belast worden in tegenstelling tot boomloze zadel waar je meer naar achteren zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:20

Sugarmiss schreef:
Met lichtrijden ontlast je niet de rug van het paard, maar is het voor de ruiter prettiger rijden Haha! .
Lichtrijden is het eenzijdig belasten van het paard, vandaar het wisselen van been af en toe.


Dan ken jij betere ruiters dan ik SM Huilen

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:20

ik heb hier weinig aan toe te voegen ,vergelijk het maar met als jij zelf geduwd word met de vlakke hand in je rug of met een stok in je rug.
Mijns inziens gaat er niets boven een goed passend zadel.

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:28

Boomloos blijft een 'hot item' Muijs. Ik lees ook vaker dat 'men' er tegen is. "You love them or you hate them" is een veel gelezen kreet op de USA-forums Haha!

Er is niets mis met een goed passend zadel met boom, maar de ervaring heeft al veel mensen geleerd dat zadels vaak niet lang goed passen en om iemand in de loop van 4 jaar tig nieuwe zadels te besparen is boomloos zeker een optie.

Overigens zijn er al zeer veel endurance-rijders die al honderden kilometers boomloos hebben afgelegd en die zullen toch echt hun dure wedstrijdpaarden niet wagen aan een slecht zadel.

Het zal zeker niet voor alle paarden de uitkomst zijn, maar ook hier in Nederland is het een steeds groter groeiende groep ruiters die de overstap maakt naar boomloos.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:03

Mijn mening blijft , dat een perfect passend zadel MET boom , altijd de druk over een groter oppervlakte kan verdelen dan een zadel zonder boom.

Een zadel zonder boom kun je idd het beste vergelijken met zonder zadel rijden. Alhoewel een boomloos zadel toch stukken comfortabeler is dan zonder zadel rijden , daar er nog een behoorlijke laag zacht en schokdempend materiaal tussen ruiter en paard komt (althans bij de Torsion / Barefoot-achtigen dan Knipoog ) , met de juiste pad de ruggegraat vrijgehouden wordt van druk , de ruiter kan lichtrijden waardoor je niet zo'n schuurplek krijgt op 1 plek van de rug , en meer ontspanning doordat je veel meer steun en comfort hebt.

Maar het blijft natuurlijk zo dat je zelf met je billen en bovenbenen je eigen gewicht verdeeld.

Het mooie is wel , dat je met die billen en bovenbenen dan precies op de strekste plek van de rug zit , waar het paard je het beste kan dragen , boven het zwaartepunt vh paard.

De vraag is dan ook : WIL je wel dat gewicht gaan verleggen verder naar achteren (richting nieren) en verder naar voren (richting schouders) ?

Zonder zadel zit je op de plaats die het meest geschikt is voor belasting...volgens vele fysiotherapeuten

Ook valt mij vaak op bij bvb. Engelse zadels met die hoge kussens aan de achterkant , dat ruiters flink op die lepel hangen en dan die kussens erg diep in de bespiering van het paard gedrukt worden aan de achterkant van het zadel. Je verlegt het ruitergewicht dan naar een plek waar het volgens mij helemaal niet terecht zou moeten komen Scheve mond

Ook geloof ik niet zo in perfect passende zadels met boom.

Je kunt een echt vakkundige zadelmaker optrommelen , en dan gaan we er even vanuit dat hij het zadel perfect passend maakt (moet je ook maar op vertrouwen.... ) , maar een paard in stilstand is weer heel anders van vorm dan een paard in een verzamelde draf , wat weer heel anders van vorm is dan een paard in een sliding , wat weer heel anders van vorm is dan een paard tijdens alle facetten van een sprong , wat weer...enz.

Vooral ook dat een zadel altijd keurig symmetrisch recht blijft , terwijl een paard tijdens veel bewegingen en oefeningen toch echt behoorlijk rond om je been ingebogen wordt en dus de hele ruggengraat (als de oefening goed uitgevoerd wordt) ook ) of )( zo staat , terwijl het zadel gewoon recht blijft Verward

En als het paard wat anders bespierd raakt , nog in de groei is , ouder wordt , enz. enz. dan veranderd het zadel niet mee en moet het weer aangepast worden....

Een boomloos zadel is zeker niet perfect , maar ik heb er toch voor gekozen omdat het imo minder kwaad kan dan een zadel met boom.

Ik had liever een heel mooi kunstig vakwerk westernzadel laten maken ,
maar dan wil ik dat wel levenslang kunnen gebruiken op mijn paardje...en niet bij elke rare stap die ze maakt mezelf afvragen : past hij nog wel ? Nagelbijten / Gniffelen

Ik bedoel dit absoluut niet vervelend tegenover de zadels met boom hoor , maar het is gewoon waar ik tegenaan loop , mijn idee Lachen

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:20

Ik kan een heel eind met je mee gaan in je argumentatie pmarena, maar gevoelsmatig lijkt het me toch beter om het gewicht wél wat meer te verdelen. De rug van een paard is relatief lang en door de druk op één punt te leggen maar je de impact op de rug toch groter. Ik hoor toch te veel negative ervaringen (op amerikaans forum dan) naar mijn smaak... waar rook is is vuur denk ik dan.
De bewegingsvrijheid en het veranderen van een paardenlichaam vind ik inderdaad ook belangrijke aspecten en in dat opzicht is een boom juist weer een groot nadeel.
Deze twee bij elkaar optellend doet mij dus sterk overwegen een otrho flex aan te schaffen. Ook omdat de groei van mijn jonge paard bij een dergelijk zadel voor veel minder problemen zorgt lijkt me dit de ideale 'gulden middenweg'.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:25

Maar juist dat op 1 punt leggen dat is helemaal niet zo overdreven als tegenstanders lijken te denken Lachen

Je verdeeld je gewicht over je billen , bovenbenen en beugels.
Dat is nog een behoorlijk gebied hoor , vergis je niet Lachen

Wat zijn de negatieve ervaringen dan precies op het Amerikaanse forum ?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:03

In de breedte is het gewicht wel verdeeld, maar als je het gebied in de lengte richting van het paard bekijkt is dat een relatief kort deel van de ruggewervel wat belast wordt. Ook het gewicht wat aan de zijkanten van de ruggewervel ligt belast dát deel van de ruggewervel.
Ik wil overigens niet zeggen dat ik 'tegenstander' ben, ik heb alleen sterke vraagtekens bij het systeem, juist doordat er blijkbaar toch veel nagative ervaringen zijn. Iets wat écht goed is zou naar mijn mening niet zoveel tegenstanders hebben. Om even een voorbeeld te noemen... hoezeer ik ook gezocht heb, ik heb nog geen negative verhalen over de Ortho flex kunnen vinden (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn... ik kan ze alleen niet vinden...).

Op het amerikaanse formum waar ik veel kom is ook al eens een discussie geweest over wel of niet boomloos en daar kwamen toen toch relatief veel gevallen omhoog van paarden die na verloop van tijd rugproblemen kregen. Ik wil voor de volledigheid best de vraag nog een keer in de groep gooien en zien wát voor rugproblemen er omhoog komen en of het inderdaad beter werd van een zadel met boom (ik snap n.l. ook best dat er altijd mensen zijn die het zadel onterecht de schuld geven van problemen die een andere oorzaak kunnen hebben).

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:20

Citaat:
Om even een voorbeeld te noemen... hoezeer ik ook gezocht heb, ik heb nog geen negative verhalen over de Ortho flex kunnen vinden (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn... ik kan ze alleen niet vinden...).


Ik heb ze wel gelezen maar weet alleen niet meer waar.
1 verhaal is me redelijk blijven hangen want daar waren ook foto's bij.
Het paard kreeg aan de zijkant van de schouders schuurplekken van een OF zadel.

Om even terug te komen om boomloos.
Ik denk zelf niet dat het perfecte zadel bestaat. Ik zou zelf ook graag iets op maat willen hebben want westernzadels blijven mijn voorkeur hebben.
Ook OF staat nog steeds op het verlanglijstje.

Wat ik wel goed merk bij boomloos is idd dat je paard veel beter kan buigen.
Ik rijd meestal in het bos en kan mijn paard veel beter volgen. Beter nog hij is er echt 10x beter van gaan lopen.
Verder longeer ik ze regelmatig om de rug sterk te houden/maken.

Voor mijn haflinger waar ik al 10 jaar mee aan het zeuren ben voor een goed zadel(ja heb menig zadelpasser aan de deur gehad) en voor mijn fjord die zich nog moet ontwikkelen met rijden ben ik heel blij met het boomloos zadel.

Wellicht zal er in de nabije toekomst een engels of westernzadel weer bijkomen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:29

Ook een Ortho-Flex moet goed tussen de schouders van een paard passen Haha! en kan dus te groot of te klein zijn al heb ik in die jaren dat 'anderen' op mijn zadel gereden hebben nog maar 1x meegemaakt dat een paard er niet goed op reageerde.
Bij boomloos zul je minder snel last hebben van te krap/wijd op de schouders.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:44

Ik ken wel uit Amerika verhalen van mensen die in de Endurance-wereld zitten , waarmee ik op 1 of andere manier mail-contact heb (gehad).

Die vertellen allemaal zo'n beetje hetzelfde :

een tijdje geleden was in Amerika OF en Bob Marshall ineens een hot item , maar allemaal hebben ze kennissen / vrienden of zelf zo'n zadel geprobeerd en toch nare ervaringen ermee. De Ortho-flex idd vanwege schuurplekken , en de Bob Marshall vanwege de knik die er logischerwijs in kan komen , en ook weer schuurplekken bij de schouders.

Overigens trekt een BM mij echt TOTAAL niet , het is volgens mij gewoonweg een hard en stug leren westernzadel maar dan zonder boom... hiermee heb je volgens mij nog niet de voordelen die een ECHT zacht en soepel zadel heeft zoals een Barefoot en Torsion.

Die van mij die kan echt makkelijk meebuigen met bewegingen en rondingen omdat het zulk zacht en flexibel leer (en vulling) is.

Zo'n BM is (volgens mij) nog steeds van dat harde onbuigbare tuigleer gemaakt waardoor het weinig subtiel meegeeft en het dus eerder knikt dan buigt....

Tsja het klinkt zo flauw om negatief te zijn over een ander merk dan dat ik zelf op dit moment heb , maar zo zie ik het gewoon Bloos

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:50

Ik hoop het binnenkort zelf te ervaren Haha! De eerste rijervaring was iig zeer succesvol.

Misschien dat iemand die beide zadels heeft zelf wat impressies wil geven Cool

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:18

SM, begrijp ik goed dat jij naar boomloos wilt overstappen? Wat zijn je beweegredenen daarvoor? Ik dacht dat jij ook erg pro-OF was? (Als m'n pootje weer beter is zou ik toch wel es langs willen komen voor een testrit Knipoog ) Maar dan ben jij dus straks de aangewezen persoon om een 'vergelijkend warenonderzoek' te doen. Haha!

Wat betreft die schuurplekken bij de OF... ook daar kun je je dan weer bij afvragen of dat door het zadel komt of door verkeerd gebruik. Goede pad onder het zadel bijv. of toch verkeerde pasvorm... Zoals SM zei, ook een OF moet toch 'passen', maar dat zal denk ik voor een boomloos zadel ook gelden... ook daar zullen verschillende maatvoeringen in zijn toch?

pmarena, hoe lang gebruik jij nu je zadel en hoe oud was je paard toen je met een boomloos zadel begon?

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:22

Een BM zal natuurlijk wel in de breedte redelijk flexibel zijn , daar kun je het gerust voor doen

Rena was *denk* 6 of 7 als het goed is , ik heb een dik half jaar nadat ik haar kocht , m'n eerste Torsion aangeschaft. Daarna ben ik boomloos blijven rijden. Vanaf voorjaar 2002 rij ik dus boomloos.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers