Zavanya zeer ernstig ziek (4 dagen oud)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Zavanya zeer ernstig ziek (4 dagen oud)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 18:47

Nou vandaag blijkt ons lieve veulentje zeer ernstig ziek te zijn.
Ze heeft erge bloedarmoede doordat ze afbraak heeft van de rode bloedcellen.
Dit komt door de biest die zij van de moeder binnen heeft gekregen en de moeder antistoffen tegen het veulen heeft aangemaakt.
Het is zeer zeldzaam en komt niet vaak voor.

De dierenarts rijd af en aan en zit erg in dubio wat we nu moeten doen.
Normaal gezien had het veulen nu niet meer geleeft want na bloedafname bleek er zo goed als bijna geen rode bloedplaatjes meer te zijn.
Het was dus ook erg raar dat ze rustig op haar benen melk staat te drinken.
Het veulen was wel wat sloom en lui maar rent soms door het weiland , drinkt goed en reageerd goed op alles en iedereen.

We kwamen er vandaag achter dat het veulen geel zag bij de vulva en de ogen.
Meteen de dierenarts gebeld en het was dus foute boel.
Ze zijn nu met een aantal klinieken aan het overleggen of bloedtransfusie zin heeft of dat er alleen een zakje bloed toegevoegd moet worden?
Het veulen hoeft nu niet meer van de merrie af omdat dit eigenlijk meteen had gemoeten om dit te voorkomen.

We hopen dat ze beter wordt want ik kan haar nu al niet meer missen , het is echt zo'n schat.
Heeft iemand dit al is eerder meegemaakt?
Er is nog zoveel te vertellen want ik heb zoveel info gehad vandaag maar ik weet het hier niet goed uit te leggen.

Ik hoop alleen maar dat ze beter wordt en ik ga daar alles aan doen.

Hier nog een foto van mijn lieve meid.

Afbeelding

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:52

Wat erg zeg!! Ik hoop echt dat het uiteindelijk toch meevalt en dat Zavanja het redt!! Als ze, zoals jij vertelt, niet echt ernstig ziek overkwam valt het misschien toch allemaal mee!

Heel veel sterkte en succes, ik zal voor jullie duimen!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:52

Mijn tip, bel zo snel mogelijk een kliniek en vraag of er een plasma transfusie mogelijk is van een andere merrie.
En hoe het zit met vreemde anti stoffen!!

(Wel super dat je het veulen buiten hebt).

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:53

oh bah..ik weet er alles van als je kleine puk ziek is..
Heel heel veel sterkte..

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:57

Ik ga mee met adriana, onderneem snel actie! Het veulen kan gered worden, vooral als het een doorzettertje is! Heel veel sterkte met die kleine meid!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 19:03

We hebben continu contact met de kliniek maar je kunt dus niet zomaar een bloedtransfusie doen.
Er staan bij ons heel veel paarden op stal dus bloed genoeg beschikbaar maar het mag alleen van ruinen en merries die geen veulen hebben gehad als ik het goed heb?
Evengoed het kwaad schijnt al geschied te zijn binnen de eerste 24 uur dan breken de antistoffen die de merrie doorgeeft dus de bloedplaatjes van het veulen af.
Nu richt de melk schijnbaar geen schade meer aan, ja het is een beetje moeilijk uitleggen.
In ieder geval zijn ze met man en macht aan het bedenken wat ze het beste bij haar kunnen doen en vandaag heeft ze al 3 injecties gehad met antibiotica.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 19:14

Het ergste vind ik nog dat ik het niet gezien heb !!!
Ze zag er redelijk kwiek uit en stond netjes op om te drinken maakte een sprintje en ging weer liggen.
Achteraf vond ik haar inderdaad wel erg sloom en niet zoals de 2 voorgaande veulens maar ik dacht ieder veulen is anders.
Maar vandaag zag ik dat haar ogen helemaal geel waren en ik snap niet dat ik het niet eerder heb gezien.

Het is dus van belang als je dit opmerkt dat het veulen direct van de moedermelk afgaat.
Dan kun je de schade beperken.
De normale gan van zaken in de baarmoeder is dat de moeder in verbinding met het veulen staat maar het veulen stuurt dus geen bloed terug naar de merrie.
Nu schijnt het zo te zijn dat dit toch gebeurd is tussen mijn merrie en het veulen waardoor de merrie antistoffen is gaan aanmaken hiertegen.
Je zou het dus kunnen testen als je de merrie 2 weken voor de geboorte bloed laat afnemen.
Maar aangezien dit bij de eerste 2 veulens ook niet is gebeurd heb ik dit dus ook niet gedaan.
Het veulen wordt geboren en drinkt de melk en de antistoffen van de moeder breekt het bloed af van het veulen.
Dit gebeurd en als je het dus niet op tijd opmerkt zoals bij mij dus overleeft het veulen het dus niet.
Het is dus echt een WONDER dat ZAVANYA nog leeft.
Omdat ze nu 4 dagen oud is moet ze volgens dierenarts het ergste hebben gehad ze wordt dus niet zieker van de melk.
Het veulen zou nu nieuwe bloedplaatjes zelf moeten gaan aanmaken.
Waarschijnlijk krijgt ze wel een zakje bloed maar kan ook zijn dat ze toch naar de kliniek gaat vanavond of morgen voor een gehele bloedtransfusie maar dit moet wel verantwoord zijn.
Omdat we in principe de kritieke uren al voorbij zijn willen ze niet zomaar een bloedtransfusie geven.
Ja klinkt misschien allemaal een beetje raar maar aan alle opties zitten nadelen vast dus moeten we kiezen uit meerdere kwaden.

Ik hoop dat ze het red en dat we haar mogen houden.

Liefs dez

Iris22

Berichten: 125
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: onder Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:15

[quote="nadezda"]Nou vandaag blijkt ons lieve veulentje zeer ernstig ziek te zijn.
Ze heeft erge bloedarmoede doordat ze afbraak heeft van de rode bloedcellen.
Dit komt door de biest die zij van de moeder binnen heeft gekregen en de moeder antistoffen tegen het veulen heeft aangemaakt.
Het is zeer zeldzaam en komt niet vaak voor.



OOOO wat naar zeg!! Hopelijk kan er een iets aan gedaan worden..arme ukkepuk Verdrietig

Sterkte hoor!!!
Iris

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 19:16

Er zitten meerdere dierenartsen bovenop, ik zelf kan dit niet beslissen en een bloedtransfusie kan dus niet zomaar zonder eventuele gevolgen.
Het is dus afwegen van opties.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:16

Jeetje joh, ik schrik nogal. Ik ga voor je duimen dat je beeb het red!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:17

Moed houden! Dat ze nu nog leeft is al een wonder! Verwijt jezelf vooral niets! Jij wist het niet, je kan er echt niets aan doen! Houd ons op de hoogte!

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:23

je kunt het vergelijken met een rhesus negatieve moeder die een baby krijgt met rhesus positief bloed,bij het eerste kind is er niets aan d ehand,maar er worden dan antistoffen aangemaakt,bij een tweede baby is het gevaar al groter,deze baby heeft meer kans om de bloedplaatjes af te breken,en zo verder.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 19:24

Bedankt voor jullie medeleven doet me erg goed.
En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte.
De dierenarts zei al : dit moet een ijzersterk veulen zijn met een enorme levenskracht dat zij er nog steeds is.
En ik kan jullie alleen maar zeggen dat ik alles in mijn macht doe om dit veulen in leven te laten.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:29

Jeetje wat erg. Veel sterkte, ik hoop echt dat ze het overleefd. En ik ben het met LuvdaTossa eens, je moet jezelf echt niets verwijten, je kan er niets aan doen. Je geeft haar nu alle zorg die ze nodig heeft en kan verder alleen maar hopen dat ze er goed doorheen komt.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:29

nadezda schreef:
De normale gan van zaken in de baarmoeder is dat de moeder in verbinding met het veulen staat maar het veulen stuurt dus geen bloed terug naar de merrie.
Nu schijnt het zo te zijn dat dit toch gebeurd is tussen mijn merrie en het veulen waardoor de merrie antistoffen is gaan aanmaken hiertegen.
Je zou het dus kunnen testen als je de merrie 2 weken voor de geboorte bloed laat afnemen.


Dan is het dus zeg maar hetzelfde als een rhesuskindje bij de mens?

Enne...Je moet jezelf geen verwijten gaan maken hoor! Je hebt het beste met je veulen voor, dat weet jij en iedereen.

*Edit* Heb weer eens niet goed gelezen Bloos

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:33

ik duim echt voor je Ach gut want een veulen (en als het dan ook nog z'on skatje is Lovers ) verliezen is vreselijk veel sterkte

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:40

Jeetje wat moeilijk zeg.
Heel veel sterkte!

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:42

Lieve PAM,

Ik wens jullie heel veel sterkte met jullie kleine Zavanya. Zoals beloofd steek ik dadelijk een kaarsje voor haar aan.

Waarschijnlijk tot morgen op stal.

Natalie

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:46

Moeilijk joh!
maar gelukkig lijkt ze er wel boven op te komen!

jessicatjuhh
Berichten: 409
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:31

ooh wat errg ik hoop dat die er snel weer bovenopkomt wat een mooi veulen ook sterkte

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:33

wat erg!
heel veel sterkte..
maar is het eigenlijk niet erfelijk?

BayjaJarig

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:37

Dit is echt vreselijk. Echt onzekere tijden nu. Maar maak jezelf echt geen verwijten, wie verwacht nu dat zoiets kan gebeuren?! Niemand, volgens mij!

Veel sterkte voor kleine Zavanya en jou.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 21:33

Nou lieve mensen ik kom net terug van stal en alles is stabiel vooralsnog.
Ze was zelfs behoorlijk kwiek en wilde de hele tijd de stal uit lopen, ik kan haast niet geloven dat ze zo ziek is.
Morgenochtend komt de dierenarts weer langs maar ze was nu netjes stabiel.

Het is echt zo'n lekker meissie en ik zal morgen nieuwe foto's maken van mijn poepie.

In principe is het niet erfelijk al kan als ik met de merrie opnieuw zou willen dekken opnieuw kunnen gebeuren en we hebben dus meteen besloten de merrie niet meer te laten dekken.
Haar dochter die nu ook drachtig is van haar 1e veulen laten we wel bloed prikken 2 weken voor de geboorte voor de zekerheid.
Maar de kans zal heel erg klein zijn dat ze het ook heeft, eigenlijk heeft ze evenveel kans als iedere andere drachtige merrie.
Maar voor iedereen het komt maar heel zelden voor !!!

Morgen zal ik de naam even vragen aan de DA hoe het heet, ik heb het namelijk weer niet onthouden.

Nou we hopen dat ze de nacht goed door gaat komen en de camera's staan aan dus kunnen we haar goed in de gaten houden.

Iedreen bedankt voor de steun.

Liefs dez

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:42

Jeetjes wat erg!! Ik hoop echt dat je een oplossing vindt en dat het veulen er door heen komt. Heel erg veel sterkte!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:48

Ik hoop dat het gauw goed komt met het kleine ding.Zo'n dapper veulentje toch ondanks dat het zo ziek is toch vol levensvreugde.