vraagje voor wedstrijdruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

vraagje voor wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 08:46

Zoals jullie misschien gelezen hebben op Verslag v.d. Dag mag ik Z2 gaan starten.
Op zich beheersen wij de oefeningen die daarin gevraagd worden wel maar ik vind zelf dat Fitz nog te weinig verzameld loopt voor een Z2-paard.

Ik zit te twijfelen wat ik zal doen en ik vraag me af wat jullie doen in zo'n geval:
Blijven jullie wel gewoon wedstrijden rijden in een lagere klasse of stoppen jullie met wedstrijden rijden totdat je helemaal klaar bent voor de nieuwe klasse?
Daarbij moet ik zeggen dat in deze omgeving er bij indoorwedstrijden nooit geldprijzen zijn dus daar hoef ik het niet voor te doen. En bekers heb ik genoeg!
Wat is de waarde om nog langer door te starten in je huidige klasse?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 10:34

Vooral in het Z zie ik niet in waarom je nog zou starten als je die punten toch al hebt,
je mag dan tenslotte wel verwachten dat je paard genoeg wedstrijdervaring heeft dus daarvoor hoef je hem niet meer door te starten.

Het kost klauwen vol met geld en heel veel tijd, dat zou ik dan liever besteden aan een extra les of iets dergelijks daar steek je veel meer van op, misschien dat je dan een lesje basiswerk kan doen en eentje proefgericht werken?

Of je moet heel erg ****** op prijzen e.d. maar je gaf zelf al aan dat je daar niets om geeft.

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 10:46

als jij het antal punten ebt dat je naar de Z2 mag, zal je het niveau (en dus ook zal hij verzameld genoeg lopen), anders had je nooit die winstpunten gekregen.

Ik zou het gewoon doen, het is natuurlijk geen wedstrijd wie het eerst in de ZZ loopt, maar waarom zou je tijd en geld verspillen in de Z als je al door kan naar de ZZ.

Groetjes marijke

Soms moet je springen, om al vallende te leren vliegen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 10:52

Dat ben ik niet helemaal met je eens,
het is niet vanzelfsprekend dat je in een hogere klasse ook voor winstpunten in aanmerking komt omdat je die in de vorige ook meegepakt hebt.

Ik rijd ook alleen wedstrijden als ik zeker weet dat het goed genoeg is voor punten, ook dan is het nog maar afwachten hoe het ter plaatse gaat maar ik zal nooit gaan met de gedachte: "het is dan wel niet goed genoeg maar je weet maar nooit, niet geschoten altijd mis..."

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 11:45

Ik stop altijd een tijdje (soms hele tijd Haha! ) tot ik denk dat hij 60% kan scoren in de volgende klasse. Als hij het niet haalt, geen enkel probleem, maar voor ik dat gevoel heb ga ik niet op wedstrijd.
Maar ja, ik hoor geloof ik ook niet zo tot de fantieke wedstrijdruiters.
Zorg er in ieder geval wel voor dat je van de zomer de Z2 nog niet uit bent hoor, want ik wil nog wel een keer tegen je starten *LOL*

Navragen is beter dan afvragen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:08

Ik heb dat nu een beetje in de M1.
Ik heb de punten voor de M2 maar twijfel of ik over moet gaan thuis heeft ie stukken dat hij wel als M2 paard loopt maar op wedstrijd zeer zeker niet altijd. hij mag nog wat meer op de achterhand en wat hoger ingesteld gaan voor een M paard.
naar lang twijfelen ga ik in maart over.
dus nog 3 keer M1.
Dit is eigenlijk omdat ook als het niet allemaal goed gaat ik wedstrijd erg leuk vind.
Ook heb ik tot nu toe toch wel de meeste juryleden gehad die er wel kijk op hadden en dus commentaar gaven waar ik echt wat aan had zodat ik meer proefgericht kan trainen thuis.

Voorlopig zijn wij zeker geen wp waard in de M2 maar een verliespunt wordt het ook niet (haha dat hoop ik)Toch kan ik dan verder knutselen.
Thuis zitten er een aantal Z oefeningen in maarja op wedstrijd is het toch altijd wat anders omdat ik nogal een stresskippetje ben.
De M2 kan hij al moeten er een Boel puntjes op de I gezet worden.
ik ga dus gewoon een poging wagen wil het niet dan stop ik gewoon een tijdje maar dan weet ik dat en dan weet ik ook waar ze in de profe bv heel streng op zijn , wat ze perse willen zien in een proef en juist niet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:55

Ik zou ook doorgaan. Zonde van je geld om nog in een klasse door te starten. Je hebt de punten niet voor niets gehaald en je paard heeft genoeg wedstrijdervaring.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:17

Thuishouden...........absoluut. Dat doe ik in ieder geval altijd. Ik zal NOOIT starten als ik niet voor 100% zeker ben dat mijn paard het nivo 100% beheerst en ik er aan toe ben.
Er zit totaal geen waarde aan vast een paard te starten als je de punten hebt maar nog niet volledig klaar bent voor het nivo.
Oneerlijk tegenover het paard en tegenover jezelf. Ik snap wel dat het niet zo'n groot nivoverschil is maar ik ben nou eenmaal erg zeikerig.
Ik wil er zeker van zijn dat ik min. 65 % kan rijden op een goede dag en op een slechte dag alsnog 60%.
Das mijn mening hoor. Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 13:44

Mijn vraag was dus eigenlijk of jullie nog verder zouden starten in je huidige klasse, niet of ik al Z2 ga starten, want dat doe ik zeer zeker nog niet (hoewel het wel erg verleidelijk is met 4 wissels per proef Haha! ).

Waarom zouden mensen bv. tot 15 winstpunten doorrijden? (afgezien van het buitenseizoen, waarin veel geldprijzen zijn te behalen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 14:38

Ik heb al mijn klasse in zowel springen als dressuur altijd helemaal uit gereden tot ik over moest.
Mijn reden daarvoor is omdat ik het anders te snel vind gaan en niet alleen voor de beheersing van de oefeningen maar ook omdat er voor mij na de Z2 niks meer is. Nationaal zit er voor Kawa en mij niet in en verkopen wil ik hem ook niet.
Dus ik heb alle tijd. En om dus zo lang mogelijk wedstrijden te kunnen rijden ga ik dus nooit met 5 punten over.

Ik weet niet of jij van plan bent door te gaan na de Z2 of hem misschien zo snel mogelijk met een zo hoog mogelijke nivo wilt verkopen.
Anders zou ik persoonlijk zeggen lekker nog wat oefenen in een lagere klasse en dadelijk in de nieuwe klasse er weer helemaal klaar voor zijn en weer lekker scoren.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:29

Gewoon een wedstrijd pauze houden. Als jij tevreden bent over de Z1 proeven, dan hoef je toch niet langer door te rijden???

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:25

s
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 20:26

Hangt er toch vanaf, waarom ga je op wedstrijd? Ga je enkel voor je puntjes, dan heb je die nu en kun je toch doortrainen tot je Z2-klaar bent.
Maar ga je ook op wedstrijd omdat je dat misschien leuk vindt bijvoorbeeld, zou ik me kunnen voorstellen dat je nog eens gaat starten.

Ik blijf voordat ik overga ook altijd wel een poos trainen, maar start dan af en toe (er is ook een middenweg!). Ook daaraan kun je zien of je progressie maakt (als je hogere punten gaat halen, en dat is ook leuk), en dat is toch een beetje het doel van op wedstrijd gaan....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:36

Misschien een idee om thuis rustig verder te trainen totdat je echt klaar bent voor de Z2, en zo af en toe nog een wedstrijd in de Z1 mee te pikken om het ritme niet kwijt te raken ???
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt bij het overgaan naar een hogere klasse, heb ook lang gewikt en gewogen of ik het doen zou (of toch maar niet..... Verward )
Uiteindelijk heb ik thuis rustig verder getraind totdat ik er zeker van was dat het niet te hoog gegrepen was, en heb er geen spijt van gehad.
Zoals je zelf al zegt, overweeg je nog niet om in de Z2 te gaan starten; lijkt me een heel verstandige keuze, beter een paar maanden te lang gewacht, dan te snel de overstap gemaakt.
Een nadeel van doorstarten in de Z1 is wel dat je evt. sneller terugvalt in je oude gewoonte qua verzamelen.
Even uitleggen wat ik hiermee bedoel:
Om tot een goede verzameling te komen, is veel tijd nodig.
Door een goede training ga je telkens een stapje vooruit, maar soms moet je ook een stapje terug doen; dat hoort er gewoon bij, niks om je zorgen over te maken.
Het nadeel van wedstrijd rijden in zo'n periode dat het net iets minder gaat, is dat je snel vervalt in de manier van rijden waarop je het voorheen deed (wat dus niet helemaal goed was, maar je had in elk geval iets), en zodoende de stap die je terug hebt gezet om weer hogerop te komen eigenlijk overslaat.
Veel succes met je beslissing !

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:43

Op zich zijn er wel indoors met prijzengeld hoor. De Zaanse iig en Blokker, en vast nog wel meer.
Je kan dus toch overwegen om Fitz iets in zijn eigen onderhoud mee te laten betalen Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 22:58

uhm, je moet toch in de klasse groeien, dus ik zou gewoon starten, doe ik altijd

en als het goed is train je altijd een klasse hoger, dus hoort ie de oefening al zowat te kunnen. Dus als je niet voor gek zal staan zou ik gewoon gaan

Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 23:46

Ik wacht altijd tot een paard er klaar voor is. Het moet gewoon goed zijn voor ik hem meeneem! Daarom ga ik met Ontario voorlopig ook alleen maar springen...*LOL*
Ik heb één keer gedacht dat mijn pony klaar was voor de M1, maar dat viel toen toch tegen. Thuis liep hij super, alleen op wedstrijd was het één bonk stress...Het resultaat was ook 110 en 122 punten(en geen oude proeven! Haha! ).

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 00:42

hai,

ik zal over gaan.
ik vind altijd dat je dan weer wat nieuws hebt en liever dan wat lagere punten en toch weer ervaring dan veel geld uitgeven en nog meer punten rijden...

wel pas gaan vind ik als hij er echt klaar voor is.
anders nog even goed door trainen en af en toe en wedstrijdje om niet uit de wedstrijdroutine te vallen.

succes,

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 08:55

In het algemeen houden wedstrijden je training op, dus het zou sneller gaan als je even niet startte en thuis doortrainde. Zijn er nog interressante wedstrijden zoals kampioenschappen dan zou ik wel starten in je huidige klasse.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:02

Heb je al eens overlegd met je trainer?

Of laat je eens begeleiden door Eddy (proefmatig )werkt aan twee kanten ,hij verteld wat er nog verbeterd kan worden ,en als je de klasse Z2 uitgereden bent herkent hij je misschien weer op de NVDR wedstrijden Lachen
Trouwens pech dat je niet in Drenthe woont, zou je nog wat vaker kunnen starten want hier is het eerder regel als uitzondering dat je ook in de winter voor prijzengeld kunt rijden,en keus genoeg !
Concurrentie trouwens ook Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-02 08:23

Haha! ik word al begeleid door Eddy, alleen een andere dan die jij in gedachten hebt.
Mijn instructeur laat het wedstrijdgebeuren altijd aan iemand zelf over, dus als je vraagt: denk jij dat ik bv. al Z2 kan starten, krijg je een vaag antwoord als: hij kan de oefeningen, maar je moet het zelf weten .....

Daar word je dus niet veel wijzer van!

Btw rijd ik a.s. zondag nog selectie voor de NBVR en daarna las ik een wedstrijdstop in. Zoals Suzanne F. al zegt en dat geldt idd ook voor die van mij, ze worden er niet beter van.
Dus ik ga lekker thuis verder trainen totdat we of echt 'winstpuntwaardig' zijn in de Z2 of ik moet de wedstrijdkriebels weer krijgen en start dan nog wat wedstrijden in de Z1.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, SentiBot en 102 bezoekers