paard hangt in bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

paard hangt in bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 16:11

hoi een vrouw op de manege waar ik mee buitenrijd die rijd ook western maar de paard die hangt heel erg in het bit ze heeft een sweet iron shank stang met korte scharen. hij hangt echt zo erg dat ze last van der schouders heeft ,ze rijd altijd buiten en als ze der paard lange teugel geeft gaat ie alleen maar steeds harder, het is een zenuwenpees, maar echt een lief paard, alleen dat hangen is vervelend als ze met een trensje rijd dan stopt ie niet meer als ie bang is en aan de kletter gaat daarom rijd ze met die stang shank met korte scharen , van de week was het zo erg dat zijn kaak begon te bloeden echt6 zielig gewoon die vrouw is erg eigenwijs en wil niet met trens gaan rijden , ze gaat als het rhino virus wat weg is met der paard lessen , maar dat duurt nog wel even , totdie tijd wat voor advies kan ik geven , in de bak rijden kan niet er zijn altijd lessen als zij gaat rijden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:16

1. Je krijgt van mij de eervolle vermelding voor langste zin op Bokt. Lekker leesbaar zo.... Wel eens van hoofdletters en correcte interpunctie gehoord?

2. Voor het paard van zo'n eigenaar is eigenlijk alleen maar te hopen dat z'n baasje het snel zat wordt en 'm verkoopt.... Aan zulke mensen kun je wel gaan proberen een goed advies te geven, maar ze luisteren toch niet. En als het dan straks helemaal mis gaat (want daar kun je op wachten), heb je 't nog gedaan ook.
Wederom een mens met paard....

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:19

Tot bloedens toe!
Je moet die vrouw een schop onder haar kont verkopen!
Ze kan niet rijden. Als ze dat zou kunnen, dan zou haar paard niet zo verpest zijn. Dan had ze het hangen af kunnen leren.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:52

Nou idd Malabarista, maar sommige mensen zullen het nooit leren !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 08:12

Overigens zou ik me met zo'n prutsruiter ook niet eens aan de buitenwereld vertonen. Is een smet op de paardensport, zulke sukkels.


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:36

Nou nou, felle reacties op vrij weinig informatie... ik kan uit de informatie niet opmaken of het paard is gaan hangen op het bit door toedoen van de huidige eigenaar of dat hij dit al deed... beetje kort door de bocht om dan de huidige eigenaar/ruiter zo aan te vallen.

Goede begeleiding is in dit geval een must, maar je kunt haar alvast aangeven dat het paard op het bit kan hangen, omdat zij hem daar de kans voor geeft. Als je als ruiter niet vast houdt, kán hij niet hangen.
Ik zou voorlopig met dit paard niet buiten gaan rijden maar alleen in de bak en dan werken aan het loslaten van het bit (snaffeltje er in).
Zoals gezegd, niet vasthouden maar korte ophoudingen en direct weer loslaten zodat hij niet op het bit kan gaan hangen. Wat ook belangrijk is dat je NOOIT iets met je handen doet zonder ook je benen te gebruiken. Dus ophouding ondersteunen met druk van je benen. Eerst alleen in stap werken totdat'ie het bit los gaat laten en dan pas in draf enz.
Als'ie te hard gaat op een kleine cirkel zetten tot 'ie weer in een normaal tempo loopt en alles wat je met je handen vraagt met korte ophoudingen vragen (dus niet rukken, maar ophouding/los/ophouding/los enz.), totdat 'ie doet wat je vraagt.
Wens haar veel succes van me en hopelijk kan ze snel hulp krijgen. (Dat hoeft trouwens helemaal geen 'westernhulp' te zijn hoor, een goede 'dressuurruiter' kan haar ook helpen dit probleem op te lossen).

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:38

Francis schreef:
Nou nou, felle reacties op vrij weinig informatie... ik kan uit de informatie niet opmaken of het paard is gaan hangen op het bit door toedoen van de huidige eigenaar of dat hij dit al deed... beetje kort door de bocht om dan de huidige eigenaar/ruiter zo aan te vallen.

Er staat anders duidelijk dat het probleem er al even is, dat het van de week zo erg was dat 't beest z'n mond aan het bloeden had en de eigenaresse zo eigenwijs is dat ze ook geen normaal bit wil proberen. Hard of niet hard, dan ben je voor mij een prutsruiter die ik liever op een fiets zie dan op een paard.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:34

Dat het probleem al langer bestaat wil niet zeggen dat zij het veroorzaakt heeft. En er staat niet dat ze geen ander bit wíl proberen, het lukt haar alleen niet om het met een ander bit op te lossen of het paard überhaupt bij zich te houden met een ander bit. Dat geeft alleen maar te meer aan dat ze hulp nodig heeft. Maar daar gaat het in het eerste stukje wat ik schreef niet eens om...

Waar ik mij in z'n algemeenheid aan stoor is de manier waarop men meent anderen op het internet te kunnen aanspreken. Men meent via internet alle fatsoensnormen te kunnen laten varen. Ik denk dat veel mensen zichzelf zouden moeten afvragen of ze bepaalde dingen ook recht in het gezicht van een ander zouden zeggen...

Er wordt hier een verhaal geschetst door een toeschouwer en in het verleden is al vaker gebleken dat dit soort verhalen nog wel eens een vertekend beeld geven. Ik geef mensen daarom graag het voordeel van de twijfel.
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer hier niet de manier van aanpak van de ruiter goed te praten of te bagataliseren dat er (naar zeggen) tot bloedens toe gereden wordt.
Waar het mij om gaat is dat er niemand gebaat is bij schelden en 'vingerwijzen' zonder opbouwende kritiek en al helemaal het paard niet. Men vangt meer vliegen met stroop als met slaan, m.a.w. de kans dat het paard geholpen wordt door advies te geven is een stuk groter dan wanneer je alleen maar beledigende opmerkingen maakt. Daarmee bereik je doorgaans alleen dat mensen juist nog minder bereid zijn naar anderen te luisteren.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:03

Francis! Amen!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 05:47

hoi , sorry voor de lange zin, wou even snel me verhaaal kwijt dan let ik er niet op heb ik wel vaker last van. Nog even over dat paard , het paard is in de lessen op de manege altijd gebruikt, stond bekend als dribbelaar hij dribbelt constant in draf heeft ie van zijn vader en ze probeert hem dat eerst af te leren. rondjes rijden daar reageert ie niet op en in de les deed ie altijd rennen als een idioot door de bak zodra je de teugel los gaf, nu nog steeds, als ze in de bak kan rijden , dan heeft ze hem naar een kleine 10 min eindelijk in de stap , hij komt al dribbelend de bak in , en heeft ze hem in stap dan rijd ze met korte teugel , geeft ze hem extra teugel bij , meneer dribbelt gelijk, als ze met trens rijd zo als vroeger in de les , is het een paard zonder rem , die gaat dan uit paniek door de bak heen rennen, je kan hem rondjes laten draaien wat ze buiten ook doet maar meneer gaat net zo hard weer dribbelen, nou gaan we buiten vaak draven en galoperen enzo . ,als ze hem lange teugel geeft gaan we buiten strekken dat paard vind het heerlijk, maar zodra we gaan minderen met tempo , en ze wil hem terug nemen met der zit , loopt ie door neemt ze de teugels aan , dan gooit ie zijn kop in del ucht , hij stopt wel ,maar alleen met die schank , met een trensje leip die zo door. voor de rest is ie 100 procent verkeersmak. Het is echt een schat van een beest alleen dat dribbelen dat ze bij zijn vader er ook na 6 jaar er nog niet uit hebben , dat doet ie en hangen hij wil echt lange teugel , maar dan wil die alleen maar hard , nou zet ze hem wel bij mijn pony in zijn reet als we gaan galoperen maar dan wil die meeliften ,bij mijn paard achterop , hij wil of er langs of hij gaat zo dichter achter mijn paard zitten dat mijn paard op zijn noodrem staat en een lel verkoopt. dat gebeurt er dus als we normaal willen draven.sturen enzo alles gaat goed alleen dat dribbel en hangen is een probleem, ze weet dat ie om teugel vraagt maar als ze hem teugel geeft dribbelt ie gelijk. Scheve mond

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:41

Kijk, zo'n verhaal werpt al veel meer licht op de zaak! Knipoog

Als ik het zo hoor heeft het paard nooit geleerd zich te ontspannen. Dat z'n vader ook dribbelt hoeft niet zo veel te zeggen, 't kan dat ze door de zelfde ruiter zijn ingereden op dezelfde verkeerde manier. 't Kan er ook op duiden dat beide paarden zich slecht ontspannen onder het zadel en zich snel 'opfokken'.
Dat is dus het eerste waar ze aan zou moeten werken en dat kan inderdaad heel lang duren! Ik heb zelf een paard gehad wat door verkeerd inrijden totaal gestressed was onder 't zadel en het heeft me ruim 2 jaar geduurd om het paard enigzins ontspannen te krijgen. In dit geval kan het nog wel langer duren omdat het probleem al zo lang bestaat.
Ik raad haar toch aan om alleen in de bak te gaan rijden, omdat je op een buitenrit een paard wat toch al niet ontspannen is, helemaal niet ontspannen krijgt en het probleem eerder erger wordt dan minder.
Veel stappen, ophoudingen i.p.v. constante druk en het paard continu naar beneden vragen, lang en laag. Maar alles met heel veel rust. Niet boos worden, niet plukken schoppen of rukken... Zodra hij harder gaat rústig op een kleine cirkel zetten en ook daar lang en laag vragen, en wanneer 'ie dat doet weer rechtuit. En met een losse teugel bedoel ik niet 'een slappe boog' in de teugel, maar een heel licht contactteugeltje zonder druk. Het dribbelen is n.l. vaak een protest tegen een sterke contactteugel. Dit soort paarden gaan vaak een soort 'gevecht' aan tegen de constante druk.
Ik som het nu even kort op, maar dit vergt heel veel geduld en vooral tijd.

Echt, het klinkt heel erg als mijn oude paard en ik weet zeker dat het met de juiste aanpak te verbeteren is. Toen ik mijn paard ging kopen was de vorige eigenaar al heel verbaasd dat ik het paard überhaupt aan't draven kreeg omdat het haar ook zelden lukte. Fly was ook een drukke dribbelaar. Vlak voordat ik haar moest verkopen heb ik op de NK Paints de tweede plaats in de Pleasure gehaald en was joggen haar sterkste punt! Dus je ziet, het kán echt...

Ik wens haar veel succes, sterkte en vooral geduld! Als ze meer info/tips wil mag ze me altijd mailen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers