Uitdaging om zonder hulpmiddelen te rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Uitdaging om zonder hulpmiddelen te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 20:40

En dat vind ik... Haha! Tong uitsteken
Stel je rijd een paardje bij en eerst wil het helemaal niet lukken, dan op advies ga je rijden met sporen en het gaat steeds beter. Daarna kun je heerlijk rijden zonder iets erop of eraan.
Dan is het toch een uitdaging om uiteindelijk zonder sporen/hulpteugels en dergelijke te rijden? Wat vinden jullie?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:42

liefst rijd ik "naked" maar soms onder bepaalde omstandigheden wil ik er best wel een hulpmiddel bij hebben hoor...........

ik rijd wel altijd met zweep

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:43

Naar mijn idee maak je het jezelf steeds moeilijker om zoner sporen te rijden Haha!
Dus dan zal het wel een uitdaging zijn.

Meestal werkt het voorbeeld wat jij geeft met sporen niet zo best.....juist omdat je ipv het dier beter aan het been te maken naar een hulpmiddel grijpt...dan zou ik eerder met behulp van een zweepje en doorzettingsvermogen het ene grotere uitdaging vinden het voor elkaar te krijgen.

Eh....duidelijk verhaal, snap je hem nog? Haha! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:47

nee vind ik geen uitdaging
Begin er gewoon zelden aan.
Sporen gebruik ik nooit om een paard mee aan het been te krijgen.
Hulpteugels gebruik ik helemaal nooit, ook nooit gedaan, vind het niks.
Zelfs niet op verklote bokken.
het enige hulpmiddel bij mij is een zweep.

ik vind ht leuker een paard zo goed aan het lopen te krijgen, daar haal ik veel meer voldoening uit.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:47

ik rijd ook het liefst zonder hulpmiddelen, maar ik heb toch altijd een zweepje bij me... ik gebruik het niet, heb het ook niet nodig, maar zonder zweepje denkt Banjer op een gegeven moment

Dan wordt het niet leuk meer... het idee van dat ik 'm bij me heb is voldoende om zonder andere dingen te kunnen rijden... Lachen

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:48

Een zweep daar blijf ik zowiezo mee rijden!
Buiten is het namelijk zoooo handig (goed uitsteken en geen vrachtwagen die je meer asociaal dicht langs je kan passeren).
Dat vind ik dus totaal geen uitdaging.

Hulpteugels daar grijp ik persoonlijk zowiezo niet naar (of het moet iets tijdelijks zijn wat door mijn pony komt, maar dat lijkt me stug, volgens mij is het meeste puur rijtechnisch en dan moet ik maar gewoon beter leren rondsturen).

En tsja, spoortjes. Ach, dat vind ik weer niet zo erg, al rijd ik er niet vaak mee. Ik vind wel dat ik zonder die dingen moet kunnen rijden, en dat kan ik gelukkig ook.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:51

Nee, geen uitdaging, vind het eigenlijk gewóón. Lachen

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 21:31

Ik rijd altijd met zweep, maar ik hoef hem eigenlijk nooit te gebruiken, ik heb hem alleen zodat ze weet dat ik hem heb Ik vind al die hulpmiddelen eigenlijk maar irritant Tong uitsteken

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:26

Vind het juist een uitdaging om helemaal niet te beginnen aan hulpmiddelen...Hoef je er later ook niet meer vanaf...Ik rijd ook helemaal 'naked' Knipoog Geen sporen, geen zweep..Nouja, de keren dat ik op mijn paard een zweepje heb gepakt,zijn op 3 vingers te tellen...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 00:31

'Naked'!! het liefst ook zonder zadel. Dat vind ik gewoon prettig zo natuurlijk, maar ik rijd ook niet intensief dressuur oid. Nog nooit met sporen of hulpteugels gereden, rijd Siki ook zonder neusriem. Zweep is handig bij VD, maar ik rijd er nooit mee. En let maar op; als je hem niet meehebt moet je je wel redden zonder en dat lukt tot nu toe prima, alleen is vaak wat meer geduld nodig!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 07:39

Op mijn 3-jarige rijd ik wel met zweep, wat heb ik eraan als ze een keer niet goed op mijn been reageerd, en ik geen zweepje bij me heb om even duidelijk te maken, Joh kom op in draf. Liever 1 keer wat duidelijkheid dan 100 keer klooien met je been.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:26

Ik vind het ook gewoon, ik vind (mijn mening dus Knipoog ) dat je pas kan rijden zonder al die hulpmiddelen. Dus op de vertrouwensband met je paard.
Dat vind ik knap, daar heb ik bewondering voor, niet voor die mensen die (niet persoonlijk) met sporen, zwepen en hulpteugels hun paard DWINGEN alles te doen wat ze gevraagd wordt.
En ja, natuurlijk vinden sommige paarden dat leuk, maar ja, een paard bang maken kan iedereen...

Nee, ik doe niet aan hulpmiddelen. Liefst zou ik zonder zadel en hoofdstel rijden, maar zonder zadel is *auw* en zonder hoofdstel is *dood* Knipoog Hoewel ik nooit mn paard om zoiets zou verkopen, had ik maar eerder bij na moeten denken. Je moet LEREN op een paard te rijden, niet om de haverklap een andere kopen omdat het niet gaat.


Maar nogmaals: wat is knapper? je paard zonder enig hulpmiddel over een hindernis laten springen, of je paard met zweep/sporen/hulpteugels over een hindernis laten springen?

ja ach, heb je mij weer met mn afwijkende mening Clown maar daarvoor sta ik, en hulpstukken zijn in mijn ogen onnodig!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:11

Hmmm zolang een hulpmiddel en hulpmiddel blijft is het op zich oké... Het wordt een ander verhaal als je niet meer zonder die hulpmiddelen kan en het noodzakelijke middelen zijn geworden!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:13

Ik moet toch straks echt zonder zweep in de M1, raar idee. Ben nogal gehecht aan mijn zweep. Altijd handig om hem iets duidelijk te maken. Hij reageert daar beter op dan sporen.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:37

Alleen een zweep..
Ik denk altijd: het kan maar een keertje voorvallen dat je hem WEL nodig hebt, en daar sta je dan.. zonder zweep.

Heb nog maar één keertje met sporen gereden. Ik ging bij mensen kijken naar een paard, maar het beestje was niet voor uit te krijgen..
"Oja, ze is gewend om met sporen gereden te worden"
Ze vertelden dat ik een goed beengebruik had en dat ik zijn sporen mocht gebruiken. Man wat zijn die dingen onhandig Haha!

En het enigste hulpteugel dat ik heb is een martingaal die nu ook al een half jaar in mijn kast ligt te rotten Tong uitsteken

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:48

Op zich vind k het beter om zonder te rijden. Maar meestal heb k wel n zweep bij me, meer om t idee, want met zweep heb k m nooit nodig, maar als k m niet bij me heb lijkt ze t t weten. Flikt ze wat meer zeg maar Scheve mond

Hulpteugels ben k zoiezo tegen. Het liefst zou k idd zonder zadel hoofdstel etc rijden, alleen zit mn paard voor geen meter zonder zadel, en zonder hoofdstel denk k niet dat k er lang op zit Tong uitsteken Haha!

Het ligt er trouwens ook maar aan hoe j ze gebruikt. Ik vind dat de wijze waarop iemand ze gebruikt ook al flink laat zien of die gene kan rijden of niet....

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:13

SmithsGirl schreef:
ik rijd ook het liefst zonder hulpmiddelen, maar ik heb toch altijd een zweepje bij me... ik gebruik het niet, heb het ook niet nodig, maar zonder zweepje denkt Banjer op een gegeven moment

Idd, dat heeft Hof ook... Best wel irri Knipoog

Ik rijd eigenlijk ook nooit met hulpteugels, ow ja wel, 1 x...
Ik heb een tijdje op Hof met een thiedemann gereden, hij maakte altijd heel erg van zn nek een giraffenek enzo. Toen ben ik met thiedemann gaan rijden, om hem wat korter te krijgen zeg maar. Hij zat helemaal niet strak ofzo. Alleen dan liep ie met thiedemann netjes nageeflijk enzo zeg maar, maar als dan de thiedemann eraf was kwam de giraffenek en alles weer... Op een gegeven moment heb ik dat ding eraf 'gesmeten' en hem steeds zonder gereden. Zonder zijn we veel verder gekomen dan met!! Ik kan hem nu gewoon in stap en draf nageeflijk rijden, en de laatste tijd ook stukjes in galop. Ik snap nu niet waarom ik ooit zo'n ding eraan heb gehangen.. Clown

Sporen vind ik btw niet erg, als je er maar goed mee rijd. Mn buurmeisje reed hem ook met sporen, omdat hij niet goed voor dr been was volgens dr. Ze prikte alleen maar met de sporen, en de pony had op had plek ook kale plekken... Nu staat hij bij Hof op stal, en Afke rijd hem zonder sporen en ze is hartstikke netjes voor het been!!!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:36

Het is idd een uitdaging. Met zweep rijd ik eigenlijk nooit, die van mij moet op zijn eigen benen lopen en genoeg hebben aan een enkele beenhulp, anders zou ik onder de proef ook een probleem hebben. Sporen gebruik ik zo af en toe onder de training, om wat dingen te verbeteren en te verfijnen en standaard onder de wedstrijden (verplicht). Hulpteugels heb ik een hekel aan, heb ook geen idee hoe ik ze moet gebruiken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:25

patos schreef:
Het is idd een uitdaging. Met zweep rijd ik eigenlijk nooit, die van mij moet op zijn eigen benen lopen en genoeg hebben aan een enkele beenhulp, anders zou ik onder de proef ook een probleem hebben. Sporen gebruik ik zo af en toe onder de training, om wat dingen te verbeteren en te verfijnen en standaard onder de wedstrijden (verplicht). Hulpteugels heb ik een hekel aan, heb ook geen idee hoe ik ze moet gebruiken.


Ik ben het voor het grootste deel helemaal met je eens, toch wil ik er nog even wat aan toevoegen.

Het hangt ook van het paard af. Sommige paarden hebben een gebrek aan respect voor de ruiter. Dan kun je dat op verschillende manieren proberen op te lossen. Je pakt een "hulpmiddel" (bijv. zweep) bij de hand en rijdt het paard er dus doorheen, waarna je misschien wel weer "naked" kan gaan rijden. Óf je raapt AL je geduld bij elkaar en probeert hem zover te krijgen dat hij het ooit wel eens voor je zal gaan doen.

Tuurlijk zou het ideaal zijn als je je paard op zo'n manier tot alles zover krijgt.
Maar dan maak ik weer even de vergelijking naar een kleuter.
Een paard kun je immers in vrijwel alle opzichten met een kleuter vergelijken imo. (denk aan, hebben iemand nodig die de verantwoording over zich draagt, moeten verzorgt worden, moeten eten krijgen, aandacht etc. maar ook een eigen wil...)

Probeer een kleuter, die te weinig respect voor je heeft (ongeacht wat de reden daarvan is), maar eens zover te krijgen dat hij zijn speelgoed opruimt of dat hij zijn sommetjes gaat maken in plaats van al die snoepjes op te eten of met die autotjes te spelen.
Daarvoor zal dus eerst respect nodig zijn. En hoe krijg je dat respect? Door duidelijk en consequent te zijn. En dat lukt niet altijd door alleen maar te belonen. Daar zul je imo ook eens een keer voor moeten straffen als het fout is. Duidelijk een verschil tussen goed en fout laten zien. Goed door belonen, fout door te straffen (en bij een kleuter hoef je dan toevallig geen zweep te gebruiken omdat je met een mondelinge (bijv.) straf het hem ook duidelijk kan maken, maar sommige paarden geven daar gewoonweg niet om).

Wat ik dus probeer duidelijk te maken; soms heb je een hulpmiddel nodig en dat kan zijn om het jezelf makkelijker te maken of misschien omdat het in dat geval de enigste optie is voor dat moment. Naderhand, als je het wat makkelijker hebt, kun je nog altijd verder kijken of er geen andere, betere opties zijn. (Nu heb ik een zweep als voorbeeld gebruikt, het kan net zo goed over een slof oid gaan)

Een hulpmiddel, mits goed gebruikt, kan imo niet zoveel kwaad.
Liever zonder, maar een echte uitdaging wil ik het niet noemen...

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:28

Míjn definitie van een hulpmiddel is; álles wat je buiten je lichaam gebruikt om nog beter met jouw paard te kunnen communiceren.

Mijn streven is om hier bergritten te kunnen maken met alleen mezelf en paard, dus zonder wat danook.
Een zadel is zowel voor mij als paard comfortverhogend, maar ik moet het wel zonder kúnnen.
Wat de overige 'hulpmiddelen' betreft kan ik inmiddels een pittige rit dwarsvelden (incl. eenvoudige sprongen) op een touwhalster, maar het doel is dwarsvelden en eenvoudige basisdressuuroefeningen als zijwaards gaan geheel zonder iets te kunnen doen.
Als ik dát kan, kan ik met verfijningsmiddelen verder groeien met mijn paard(en).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:32

Ik rij nu al een poosje "naked" en dat heeft voor Charel toch wel het meest effect. Zonder poespas! Simpel, touwhalster + touwtje en gaan met die banaan. Ik moet zeggen dat ik vind, dat er veel mensen er snel naar een hulpmiddel grijpen als het iets te moeilijk wordt, maar dat is juist de hele uitdaging, om uit te vogelen waar het vandaan komt en waardoor het komt en wat je er vervolgens aan kunt doen. Dat is het allerleukst. Zo kom je telkens een stapje vooruit. Voor sommige gelegenheden is een hulpmiddel erg handig, maar niet de oplossing (ja voor dat moment) Maar de echte oplossing ligt wel ergens anders in, dan in een hulpmiddel.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:36

[***] schreef:
Ik rij nu al een poosje "naked" en dat heeft voor Charel toch wel het meest effect. Zonder poespas! Simpel, touwhalster + touwtje en gaan met die banaan. Ik moet zeggen dat ik vind, dat er veel mensen er snel naar een hulpmiddel grijpen als het iets te moeilijk wordt, maar dat is juist de hele uitdaging, om uit te vogelen waar het vandaan komt en waardoor het komt en wat je er vervolgens aan kunt doen. Dat is het allerleukst. Zo kom je telkens een stapje vooruit. Voor sommige gelegenheden is een hulpmiddel erg handig, maar niet de oplossing (ja voor dat moment) Maar de echte oplossing ligt wel ergens anders in, dan in een hulpmiddel.


Maar dan heb je het wel over een ander soort ruiter dan jij bent waarschijnlijk. Met een touwhalstertje mag je namelijk niet op het wedstrijd terrein komen en krijg je een paard echt niet zover om een keurige piaffe te rijden volgens mij.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:36

promptertje schreef:
Nee, geen uitdaging, vind het eigenlijk gewóón. Lachen



OK dan!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:45

Okkie1 schreef:
Met een touwhalstertje mag je namelijk niet op het wedstrijd terrein komen en krijg je een paard echt niet zover om een keurige piaffe te rijden volgens mij.


Dat méén je niet! Je kunt 'naked' echt helemaal alles voor elkaar krijgen. Wil je een programma en perfectie, dan heb je verfijning nodig, eerder niet.
Het punt is, dat je het zonder zou moeten kúnnen. Dat het tijdens een wedstrijd niet mag....tja, zielige vertoning eigenlijk vind je niet?! Zou toch wat zijn als er een ruiter 'naked' een goede proef rijdt. Wat laat die dan zien? Dat ie niet met hulpmiddelen kan rijden of..... dat er een gewéldige communicatie is met het paard zels zonder

Nee, zonder hulpmiddelen rijden is niet mijn uitdaging, maar een basisdoel.
Míjn uitdaging is het om óóít een 'naked' dressuurproef met mijn nu nog onbeleerde andalusische dekhengst te rijden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:47

Zou mooi zijn ja, maar ik ben van mening als je op dergelijk niveau zit in de dressuursport je weldegelijk een super communicatie met je paard hebt, alleen op een andere manier dan de manier waar mensen met een touwhalster naar streven.