uitrazen goed of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

uitrazen goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 19:55

Nu het buiten zo koud is en de grond bevroren, laten mijn bijrijder en ik de haflinger wel eens los in de bak, soms samen met nog een paard waar ze goed mee kan opschieten.
Ze leven zich dan heerlijk uit, als ze alleen is jaag ik haar wel een beetje op, een soort join up.
Nu vraag ik mij af, is het nu wel verstandig om haar te laten racen in de bak of leer ik haar nu juist te racen in de bak?
Dat doet ze zo nu en dan al eens en dat vind ik nu niet bepaald een leuke ervaring want ze gaat dan heel scheef door de bocht. :(


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:32

Als de grond bevroren is??

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:45

Zo lang je paardje onthoudt dat wanneer jij erop zit, jij de baas bent is er niets aan de hand. Wel maak ik me zorgen om één ding. Haal jij je paard van stal waarna je haar gewoon los laat? Of laat je haar door bv longeren eerst een beetje warm lopen waarna je haar los laat en dus laat racen?

Ik zelf probeer altijd vanalles te voorkomen, ook al is het niet eens nodig. Ik zou bijvoorbeeld kogelbeschermers kopen terwijl de benen van het paard 1 meter bij elkaar vandaan blijven. Ok, ik overdrijf het wat, maar dat maakt het wel duidelijk.

In ieder geval, om nog even on-topic te blijven Frusty wil ik dus even weten of het nou beter is om je paard eerst even warm te laten lopen voordat je haar losgooit. Of is dit niet nodig en heeft het paard zelf zijn gezondheid wel in de hand?

Verder vind ik het niet verstandig als je je paard in een bevroren bak losgooit, en ook nog eens opjaagt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 21:43

Nee, ik laat mijn paardje niet in een bevroren bak los, maar in de binnen bak.
Met bevroren grond bedoel ik de wei waarin ze overdag even staat.
Daar konden ze met de vorst slecht uit de voeten de drie andere paarden en zij.
maar ik denk wel dat je gelijk hebt , als ze zo van stal komt of uit een wei waar ze niet kan rennen ( door de vorst) dat het beter is om haar eerst even op te warmen d.m.v. longeren.
Met het longeren moeten we eerst een circel uitzetten omdat ze anders uitbreekt , we dachten dat we i.p.v. longeren haar zo ook wat los konden maken,

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 09:32

ik weet niet of je bedoeld dat je dan daarna nog gaat rijden of niet!

Als je niet meer gaat rijden, ach waarom niet, de volgende keer dat je gaat rijden ben jij de baas en bepaal jij wel of er geraced wordt ofniet.

Als je direct daarna gaat rijden vind ik het wat anders. Ten eerste ben ik al zo van opstappen, als ze gek wil doen, doet ze dat maar als ik erop zit. Ten tweede loop je het risico dat als je haflinger hieraan gewend raakt, dat ze als je haar een keertje niet los gooit dat ze begint te protesteren.

Het ligt er dus maar net aan. Alleen, doe wel voorzichtig op die bevroren grond!!!

Groetjes marijke

Soms moet je springen, om al vallende te leren vliegen!


NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 10:32

Ja, het risico zit er misschien wel in dat ze er aan gewend raakt voor het rijden.
We rijden haar daarna namelijk wel.
Nu de vorst uit de grond is ( voorlopig) loopt ze overdag gewoon in de wei en 's nachts staat ze op stal.
Van de wei/stal is het 5 min.lopen met Ninja naar de binnenbak.
Omdat ze in pension is is er vaak niet zo veel tijd om eerst een ring uit te zetten en dan te longeren.
Er zijn best veel mensen die gebruik van de binnen bak willen maken.
Vandaar dat het gemakkelijker is om haar even los in de bak te doen.
gr. Ria

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 16:51

Zolang je pony niet gelijk wegstormd wanneer jij haar loslaat is het geen rpobleem. Ik laat mijn merrie ook eerst los voor ik ga rijden
Gewoon eerst even laten stappen en rollen, en dan lopen maar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot en 5 bezoekers