hoe afgestompt paardje weer meer vooruit krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

hoe afgestompt paardje weer meer vooruit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 11:00

ik heb er sinds 10 dagen een nieuw paardje bij, waarmee ik vooral lange buitenritten wil gaan maken. dat lukt aardig, hij is cool, heel braaf en zit makkelijk, en dat was alles wat ik wilde.
toch heeft hij een probleempje mee uit zijn verleden, waar ik hier wat goede tips zou willen over krijgen. hij is vanaf zijn 3 jaar (is er nu 7) tot zijn zes enkel in de binnenbak gereden door een jong meisje met instructie waar op zijn minst héél erge vraagtekens bij te plaatsen zijn. resultaat : hij is hélemaal niet (meer) voor het been, en erger (voor hem in de eerste plaats) : er is overduidelijk zó met zweep en sporen gewerkt dat een tikje met de zweep (en zelfs een duidelijke tik) minder reaktie bij hem veroorzaakt dan een vlieg.
zijn verleden was me ook verteld door de vrienden van de fokster, door wie bij bij dat meisje was teruggekocht. het is dus niet dat ik nu plots voor verassingen sta, alleen wil ik hem graag terug aanleren ook op een líchte hulp te reageren.
om hem de overgang stap/draf/galop te laten maken is een lichte hulp wél genoeg, maar als ik hem in die gangen wat meer tempo wil laten maken is hij niet echt onder de indruk Haha! .
(het verhaal van de mensen aan wie ik hem kocht is jammer genoeg niet overdreven, want hij heeft nog de witte haren in zijn flanken als triest bewijs van 'prachtig' spoorgebruik..... Ach gut ).


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:07

Dit schreef ik eerder en zou voor jou ook goed moeten kunnen werken. Betekend misschien even een stapje terug doen, maar je zult er veel voordeel aan hebben "on the long run" !

Succes!

QQQQ schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!


Kijk eerst even of je wel het zwiepgeluid nodig hebt, vaak is even 'laten zien' al genoeg.
Succes.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:21

Ik heb hier neits aan toe te voegen, volgens mij is dat de manier om rustig de allertheid terug te brengen. Het kost wat tijd, maar goed, dat is het resultaat meer dan waard, dnek ik. Succes!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 11:35

ha, bedankt, QQQQ! dat van dat zwiepje ga ik zeker uitproberen, kijken of hij daar wél een boodschap aan heeft Haha! !

dat stapje terug doen, dat vind ik helemaal niet erg. in tegendeel, daar moet je van uit gaan in zo'n geval.
benen afhouden doe ik, ik rijd met een westernzadel, maak alleen kontakt als er iets gevraagd wordt.
ook eerst heel licht benen geven doe ik, gevolgd door 'klop' als er geen reaktie komt. dat gaat goed om hem de overgang stap/draf te laten maken, maar eens in draf wat tempo bijvragen vind hij héél wat moeilijker.
ben benieuwd of het zwiepje hem interesseert ~~}> ... Haha!

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:27

Mijn paard was ook overlui (oorzaak is lang verhaal). Hij luisterde absoluut niet naar mijn been, via het trukje van QQQQ heb ik hem alweer veel actiever voor het been gekregen. Ik rij ook veel overgangen tussen de verschillende gangen en binnen 1 gang zelf en veel figuren, tijdens het rijden van die figuren moet hij dan zijn tempo houden.

Nu is het een beetje van dag tot dag afwachten wat het wordt. Gisteren reageerde hij bevoorbeeld wel meteen op het been bij een overgang van een gang naar één hoger, maar wel met een sukkelstapje, drafje of galopje. Binnen de gang zelf waren de overgangknopjes dus zoek. Ook bij het overslagen van een gang (halt-draf, stap-galop) wou hij niet goed vertrekken. Vandaag is het mss weer iets anders.

En de zweep truk gebruikte ik ook (nu probeer ik zoveel mogelijk zonder te rijden). Mijn instructrice zegt altijd dat ik een echt springpaard rij (wat ook wel zo is), gewoon al het feit dat hij in zijn ooghoeken ziet dat ik mijn zweep omdraai (dus nog niet eens het 'zwiep-geluid') geeft al een bok + vooruit reactie. Knipoog

Veel succes!

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:38

ik zou voorlopig eigenlijk al blij zijn als douwe een bok zou wíllen geven Haha! ! beter elke reaktie dan géén reaktie Tong uitsteken !

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:53

QQQQ"]
Dit schreef ik eerder en zou voor jou ook goed moeten kunnen werken. Betekend misschien even een stapje terug doen, maar je zult er veel voordeel aan hebben "on the long run" !

Succes!

[quote="QQQQ schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!


Kijk eerst even of je wel het zwiepgeluid nodig hebt, vaak is even 'laten zien' al genoeg.
Succes.
[/quote]

Dit antwoord bedoelde ik dus Ingeo... Het is al gegeven. Het stond ook in mijn topic nl.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:08

Dat zwiepgeluid van de zweep ga ik ook eens proberen!! M'n verzorgpaard reageerd ook heel slecht op m'n beenhulpen en teugelhulpen. Ze rijd echt in een sukkeldrafje en ik krijg er echt niet vooruit, een tik op d'r kont helpt echt niet. En zodra ze van de hoefslag gaat (bij het rijden van figuren) gaat ze nog langzamer.
Ik wordt er echt gek van hoor. Ik hoop dat het helpt!

Up to Date is een toppertje

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:16

Denk dat je ook moet proberen om alles heel luchtig te houden. Moeilijk om dat zo uit te leggen maar probeer alles met lichte mate te geven. En hou alles vriendelijk zodat voorwaarts moeten niet negatief wordt voor je paardje. En beloon em op tijd en goed, maar wees wel concequent Lachen suc6!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:21

hoe bedoel je dat? Want als ik met lichte mate been geef reageert ie niet?? Dus hoe moet ik dat dan doen?

Up to Date is een toppertje

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:41

Miss_Blimm schreef:
Denk dat je ook moet proberen om alles heel luchtig te houden. Moeilijk om dat zo uit te leggen maar probeer alles met lichte mate te geven. En hou alles vriendelijk zodat voorwaarts moeten niet negatief wordt voor je paardje. En beloon em op tijd en goed, maar wees wel concequent Lachen suc6!


da's een goeie tip, die ook helemaal bij mijn aanpak past ! en door hem hier even zwart op wit te zien zal ik er zeker ook extra aandacht aan geven! OK dan!
hij heeft namelijk tot nu toe nog maar alleen de link gelegd : vooruit = negatief. ik moet dus ook niet in diezelfde valkuil trappen Bloos! .

heb hem vandaag even gelongeerd, en dat deed hij goed en braaf. maar ook hier weer is een zweep een zeer futiel voorwerp... Haha!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:13

Citaat:
hoe bedoel je dat? Want als ik met lichte mate been geef reageert ie niet?? Dus hoe moet ik dat dan doen?


Jah vind het zelf om moeilijk uit te leggen. Zoals ik het zou doen is om alles dus zonder druk en 'moeten' te doen. Zo te lezen uit Ingeo's verhaal heeft het paard alleen maar erg negatieve ervaringen met het voorwaarts moeten.
Je moet natuurlijk wel consequent zijn en blijven maar ik zou bijvoorbeeld eerst longeerwerk doen zodat ie bijv. naar je stem gaat luisteren.

Als je rijdt en je geeft been hebben veel ruiters de neiging om, als hun paard niet luistert te gaan 'schoppen'. Onbedoelt ga je dan toch knijpen met je bovenbeen zonder dat je het misschien door hebt. Daar werk je je paard ook mee tegen. Probeer eerst eens met een lossere teugel naar voren te rijden. Wees concequent maar blijf met je been luchtig. Ook om je been eraan te houden, hou het 'losjes' en eigenlijk voor je gevoel minder vast. Maak het weer leuk voor je paard Lachen

(dit geldt natuurlijk niet zomaar voor alle luie paarden hoor. Zo als ik Ingeo's verhaal lees, zou ik haar paard proberen luchtig aan te pakken.)

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:53

Hai,

Wat goed dat jij dit paard heb genomen OK dan!
Dit dier is geheel afgestompt en niet alleen lichamelijk maar zeker ook geestelijk.
Als ik je verhaal zo lees dan heeft dit dier een behoorlijk saai en onbegrepen leven achter de rug en dat terwijl het dier nog zo jong is

Geef het dier de tijd om alles te verwerken en om over te schakelen naar een ander leven,je zal zien dat het dier met de tijd vrolijker zal worden en zal gaan genieten van je buitenritjes en daardoor ook weer gevoeliger zal worden.

Succes en een knuffel voor je paard.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 12:16

@smousje schreef:
Hai,

Wat goed dat jij dit paard heb genomen OK dan!
Dit dier is geheel afgestompt en niet alleen lichamelijk maar zeker ook geestelijk.
Als ik je verhaal zo lees dan heeft dit dier een behoorlijk saai en onbegrepen leven achter de rug en dat terwijl het dier nog zo jong is

Geef het dier de tijd om alles te verwerken en om over te schakelen naar een ander leven,je zal zien dat het dier met de tijd vrolijker zal worden en zal gaan genieten van je buitenritjes en daardoor ook weer gevoeliger zal worden.
Succes en een knuffel voor je paard.


ja, dat is ook zo, en daar hadden ze op de plek waar ik hem gekocht heb ook al heel erg naartoe gewerkt. hem gewoon weer paardje laten zijn, en alleen nog maar leuke buitenritten, zonder wat voor druk ook. naar het schijnt had hij ook nog een keer die hele tijd een te klein zadel opgehad, waardoor hij echt verschrikkelijk tegen het 'werk' begon op te zien. en dit beestje uit dit dus niet in verzet, maar in futloosheid tijdens het rijden.

verder is hij gewoon heel braaf en héél mensgericht, dus ik vind het ook echt een plezier om hem met kleine dingetjes te doen, om hem zo te laten merken dat hij het echt ook wel goed doet Ach gut .

ergens moet ik dus wel de balans vinden tussen hem proberen motiveren, en tegelijkertijd toch wel consequent zijn in de reaktie die ik van hem verwacht op een hulp.

dus, hoe meer tips, hoe meer vreugd Haha! *LOL* !

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:13

Tsjah je moet op een een of andere manier de lol van het rijden een beetje terug zien te halen.
Ik denkl dat je niet zo op dat voorwaarts moet hameren, hij WIL niet.
Ga eerst eens andere dingen doen, om hem te laten merken dat rijden voor hem ook leuk kan zijn. Ga eens met hem wandelen, rij eens zonder zadel, laat hem eens helemaal los van voren.
Paard op zijn gemak stellen, ik vind het een beetje banketstaaf om hem bang te maken door die zweep te laten zwiepen, krijgt ie vast meer zin om voorwaarts te lopen, dan heb je een paard dat uit angst naar voren gaat...

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:38

ja dat is waar, dat is eigenlijk ook niet zo'n goede oplossing....
Ik heb het iedee dat m'n bijrijdpaard het gewoon niet leuk vind in de bak. Als ik de stal uitkom, en ik wil naat links richting bak lopen dan blijft ze stilstaan en kijkt dan naar rechts (dat is de kant waar we opgaan als ik ga buitenrijden) en dan gaat ie toch maar mee, ze loopt dan echt super langzaam richting de bak...
Maar in galop is ze wel gewoon voorwaarts, maar in draf en stap niet..
(met buitenrijden wel hoor)

Up to Date is een toppertje

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:09

magi1; da ga je toch lekker buitenrijden?
Op een gegeven moment vind ze het misschien ook niet meer erg om weer een keer in de bak te gaan.
Je moet haar natuurlijk niet laten bepalen wat te doen, maar met dwingen schiet je niks op!!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 14:17

magic1 schreef:
ja dat is waar, dat is eigenlijk ook niet zo'n goede oplossing....
Ik heb het iedee dat m'n bijrijdpaard het gewoon niet leuk vind in de bak. Als ik de stal uitkom, en ik wil naat links richting bak lopen dan blijft ze stilstaan en kijkt dan naar rechts (dat is de kant waar we opgaan als ik ga buitenrijden) en dan gaat ie toch maar mee, ze loopt dan echt super langzaam richting de bak...
Maar in galop is ze wel gewoon voorwaarts, maar in draf en stap niet..
(met buitenrijden wel hoor)


ik rijd om die reden ook niet met hem in de bak, daar mag hij eerst geruime tijd hélemaal van afkicken. en ik ben toch zelf al meer een langeritten-mens, komt goed uit dus Knipoog .
alleen longeren in de bak begin ik nu wel mee, juist om hem kleine dingetjes leuk te laten vinden, en hem vooral ook uitgebreid te kunnen belonen. en ook omdat hij het fysiek nodig heeft. zijn galop op de rechterhand is geen galop, maar wat gerommel met een heleboel poten Haha! .

en, scooby, los laten van voren is zelfs mijn lijfspreuk Schijnheilig . zo erg dat veel mensen het daar ook weer niet mee eens zijn. maar in zijn geval dénk ik er nog niet over om hem vooraan steun te geven of in te sluiten.
en denk je nu echt dat ik hem báng wil maken met de zweep? als ik er zo over dacht had ik waarschijnlijk dit topic niet geopend, en was gewoon weer nog wat harder met zweep en sporen op hem gaan timmeren Knipoog .

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:34

nee, ik vond alleen de tip om te gaan zwiepen met die zweep niet echt geslaagd
Maar, volgens mij ben je heel goed bezig met je paard, dus je zult me niet verder horen klagen Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 14:36

scooby schreef:
nee, ik vond alleen de tip om te gaan zwiepen met die zweep niet echt geslaagd
Maar, volgens mij ben je heel goed bezig met je paard, dus je zult me niet verder horen klagen Haha!


... Haha!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:17

ja, maar op zaterdag moet ik dan alleen naar buiten, en dat vind ik nu een beetje eng, omdat ik er 2 weken geleden ben afgevallen buiten toen ik alleen ging... Maar de eigenaresse rijd eigenlijk nooit in de bak, ze gaat altijd naar buiten
Maar ik moet d'r (als ik in de bak rijd) gewoon heel goed belonen als ze wel een beetje reageert op m'n beenhulpen? Dat is dan de beste oplossing toch

Up to Date is een toppertje

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:57

Je moet zorgen dat je op het juiste moment met het been drijft en op dat moment ook zorgen dat je het paard niet stoort in de rug en in de mond


Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:03

Het lijkt me een interessant dier om clickertraining te gaan proberen. Zal voor je paardje ook wel even wennen zijn, maar het goede stimuleren middels beloning lijkt me ideale manier om hem weer alert op jouw te maken. Zijn wel goede boeken over te krijgen en ook veel info op internet.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:04

scooby schreef:
nee, ik vond alleen de tip om te gaan zwiepen met die zweep niet echt geslaagd


Dan heb je 'm waarschijnlijk verkeerd begrepen... Knipoog
Je moet dit niet als hulp op zich zien. Je geeft het paard een keuze om te reageren op de subtielere hulpen, die je consequent éérst geeft. Je begint ALTIJD met de subtiele hulp, ook als ie nog noooooit daarop heeft gereageerd. In plaats van een tik met de zweep te geven, die pijn kan doen, en ie aan kan zien komen (en zich dus schrap kan zetten waardoor het effect weg is) laat je hem nu de zweep kort zien of horen (veel paarden reageren inderdaad al op het zien).
Dit is een veel vriendelijkere hulp dan porren met een spoor of het paard echt een flinke tik geven (en het werkt ook bij paarden die nul reactie geven op een fikse tik van de zweep).

Angst hebben voor de zweep mag net zo min als angst voor het been of de hand. Als je dit op de eerder omschreven wijze toepast, kweek je geen angst voor de zweep, maar wel een op zeer licht been reagerend paard. En dat is prettig voor zowel paard als ruiter!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:49

Ik ken een paard wat helemaal afgestompt is. Ik denk dat het eerder in de vernieling gereden is, en er alleen door een goede ruiter dat te verhelpen is. Misschien is het ook wel een probleem wat nu al medisch geworden is en alleen met masseren/ fysio beter kan worden.

Dit paard heeft járen een ruiter gehad wat niet met de bewegingen mee kan komen en de ruiter in kwestie had ene behoorlijk gewicht bij zich. De sporen er constant inprikten. Ze laat hem niet voorwaarts gaan en nu is het paard kort van achteren geworden, en stug in de rug, wil absoluut niet nageven.
Jammer van het paard, want ze was voordat de ruiter hem kocht M1 dressuur...

:){


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers