Met hoofdstel indoen lastig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is jullie pony lastig?

Poll eindigt op

ja,
14 (17%)
nee
67 (82%)

Totaal aantal stemmen: 81


Funky10
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-04

Met hoofdstel indoen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 19:04

Ik heb een verzorgpony en laatst gingen we een buitenrit maken van 2 uur. ik wou het hoofdstel indoen, maar hij gaat altijd rondjes draaien en je vangt hem nooit. Ik heb mijn vader moeten halen, en die heeft hem aan de nek moeten vasthouden. Maar ik wil ook niet altijd mijn vader erbij halen. Dus hebben jullie tips om dit schattige beestje zonder lastigheid het hoofstel in te doen? Thanks alvast. OK dan!

XxX

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:16

wel, bij mij is het zo dat als ik m'n paard roep, dan komt ie.
hoofdstel indoen is gewoon bit openhouden en dan neemt ie het zelf in de mond.
misschien associeerd je pony het hoofdstel met rijden ( = werken )

en als ie kan kiezen tussen vrije tijd of hard zwoegen......

mss kan je eens leukere dingen verzinnen.

bvb eens gaan springen, afwisseling in de dressuur, een andere route voor een buitenrit,...

kan ook zijn dat je gewoon te hard bent voor z'n mond en dat ie daarom het bit wil mijden.

probeer de oorzaak te zoeken en neem die weg.
( een regel die de basis is voor alle problemen op te lossen trouwens Haha! )

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:18

Eerst vast zetten aan het halster is makkelijker...
Lukt dat ook niet dan een halstertouw om zijn hals en hem zo bij je houden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:19

oh ja, je kan ook als het echt niet lukt, zo'n halster gebruiken die op de neus openkan.

als je hem dan vastzet, zoals ineke2 zei, dan hoef je de halster maar op z'n neus open te doen en hij staat nog vast. dat maakt het alvast gemakkelijker.

Funky10
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 19:36

Haha, Thanks voor de tippiez. Ik zal het eens proberen:D Maar meer tips mogen komen! A u B:)

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:50

Enne als je nou eens een handje brokjes vast houd, in de hand waar ook het bit ligt???Volgens mij blijft hij dan ook braaf staan. Hoef je maar een paar keer te doen en dan onthoud hij het wel OK dan!

Funky10
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 19:58

Okee zal het morgen eens proberen *LOL* Pling

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:53

damai schreef:
Enne als je nou eens een handje brokjes vast houd, in de hand waar ook het bit ligt???Volgens mij blijft hij dan ook braaf staan. Hoef je maar een paar keer te doen en dan onthoud hij het wel OK dan!


Yep en als je dan geen brokjes meer geeft, dan komt hij niet meer of hij gaat (proberen te) bijten...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:13

Precies wat Ineke al zegt.
Marilyn wil soms ook der bit niet in, ik weet 100% zeker als ik haar eerst een snoepje geef, dat ze dan wel luistert, maar ik ga niet een paard belonen als hij nog niet braaf is

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:44

Nee, niet echt lastig. Soms wel vervelend.
Mijn verzorgpony Colette is al zo klein, en dan gaat ze met haar hoofd in de slaaphouding, waardoor ik kan bukken om het hoofdstel in te doen. Ook moet ik haar altijd 'helpen' om haar mond open te doen.

Mijn verzorgshet Gino, die ongeveer al 10 keer een hoofdstel heeft omgehad, doet netjes zijn mond open, zonder 'hulp'. Daarbij moet ik wel bukken, maar dat is nogal logisch als hij 85cm 'hoog' is. Lachen

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:49

Wanneer ik een paard opzadel, schuif ik eerst de teugel over de hals, dan doe ik het halster om de hals, dan doe ik het hoofdstel in..

Mijn Friesche verzorgmerrie doet vaak heel erg moeilijk met het hoofdstel indoen; ze gooit haar hoofd omhoog en daar kom je dus mooi niet meer aan

Maar sinds een tijdje laat ze het zich gelukkig wel weer doen, ze doet alleen een beetje zuur, maar met een kleine waarschuwing is dat gauw weer verholpen Lachen

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:51

wat heel erg helpt is op de tong of op het gehemelte van je pony drukken, dan doen ze vanzelf de mond open. ik heb 'nee' ingevuld, maar ik heb geen eigen pony Schijnheilig , maar met de manegepony's heb ik totaal geen problemen hopelijk jij straks ook niet meer! succes

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:56

Een kennis van ons die deed altijd het bitje natmaken en het daarna 'dopen' in een suikerpotje. Maar dat zou eigelijk niet mijn manier zijn. Hij hoort gewoon stil te staan, klaar.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:58

Die van mij is juist heel makkelijk! Je hoofd maar met het bit aan te komen of hij doet zijn mond al open *LOL*

Funky10
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 18:38

Hahah Ik heb het vandaag eens gebropeerd met die brokjes en hij deed het. de 2e keer toen ik m mocht opzadelen deed ie t niet Huilen Sukkel:)) maar ik probeer dinsdag nog eens Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:42

ben je zeker dat je niet gewoon wat strenger moet optreden? het klinkt alsof ie boven je hoofd gegroeid is. ( althans die indruk krijg ik )

waarom moest je hem 2x opzadelen?

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:02

die van mij is netjes opgevoed
denk dat je gewoon goed moet oefenen en een halster om moet doen of zo zodat hij ze hoofd niet omhoog kan doen. suc6

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:09

Ineke2"]
[quote="damai schreef:
Enne als je nou eens een handje brokjes vast houd, in de hand waar ook het bit ligt???Volgens mij blijft hij dan ook braaf staan. Hoef je maar een paar keer te doen en dan onthoud hij het wel OK dan!


Yep en als je dan geen brokjes meer geeft, dan komt hij niet meer of hij gaat (proberen te) bijten...
[/quote]

phoeh wat doen jullie streng om een paard van een negatieve associatie af te helpen.
mijn paard is bij het zadelmak maken een paar keer buiten mijn weten door iemand 'willens/nillens' het bit ingedaan; gevolg: waar hij het voordien vlot aannam zag je hem nu denken 'ja, hallo, hang het zelf lekker in *LOL* '.
ik wilde persé dat hij het weer als iets positief zou zien, en ging dus met snoepjes+bit aan de gang.
die man zag me klooien (naar zijn gevoel), want titus deed alles om het snoepje te bemachtigen zónder bit. en wat had hij (die brute man) een lol, want zo zou ik er natuurlijk nooit komen, hahaha.

maar ik heb nieuws voor jullie: ik ben er wél gekomen, en wel zéér goed *LOL* *LOL* .

nu is het zelfs zo (en ik overdrijf voor geen millimeter) dat, als hij vaststaat aan een iets langer touw bij het opzadelen, hij zover het touw reikt met zijn hoofd mijn richting uitkomt om me het bit haast uit de handen te trekken.

en daar komt helemaal geen snoepje meer aan te pas, al láng niet meer.
positief konditioneren noemt zoiets Knipoog .

Funky10
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 19:15

Kattebeest:)) ik moest m twee keer opzadelen omdat ie in de beginnersles meereedt en 1x omdat ik zelf rijden moest. En ik ben streng genoeg voor um, heb um zelf es een klap gegeven en toen was ie stil. Maa dat doe ik niet nog es!Da vink zielig ^^ maar het probleem is dat ie niet met ze hoofd omhoog gaat ma dat ie rondjuhs in ze stal gaat draaiuh! Duf beest *LOL* Ik zet door Knipoog;););)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:32

Mijn paard, staat al met de mond open als ze het bit ziet. Lovers

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:37

Ik heb geen antwoord gegeven, ik heb geen eigen paard.. maar ik weet zelf eigenlijk niet zo goed wat je moet doen want op mijn manege hebben we ook een paard die altijd zn hoofd omhoog gooit en dan hangt de hoofd op zo.n 1.80.1.90 meter.. lekker handig.. maar soms beetje biks wil idd helpen!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:05

het gaat hier dus waarschijnlijk om een manegepony?

ja, als ie gewoon rondjes gaat draaien dan is de beste oplossing hem vastzetten.

kan me best wel voorstellen dat een manegepony dit doet, aangezien die dikwijls moeten lopen.

en in plaats van wat biks geven na het bit in te steken zou ik kiezen voor een klontje. als ie namelijk gaat schuimen heb je tenminste wit ipv vies bruin schuim.
succes ermee.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:08

Bij me op manege schuimen geen paarden dacht ik Lachen ohja 1 wel.. maar die is best braaf!

Gravin

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:24

Mijn paard is ook heel lastig met het hoofdstel indoen, ik heb wat afgevochten zeg Boos! maarja, als een Bels echt niet wil wordt het ook wel heel moeilijk.

Bij mij was de oplossing om eerst een halster om te doen, haar in de stal te zetten. Dan maakte ik het bit aan 1 kant los van het hoofdstel, en liet iemand anders het halster vasthouden. En dan hoofdstel omdoen en riempjes vastmaken,en de ene hand in de holte tussen de tanden en kiezen, en met de andere hand het bit "erdoorheen" trekken.
Dit heb ik een paar keer moeten doen, daarnaa ging het steeds makkelijker. Nu gaat het nog steeds niet perfect maar kan ik wel in mijn eentje het bit er "normaal" inkrijgen, waar ik al heel blij mee ben omdat er de eerste paar keer 3 man voor nodig waren.
Ik heb verder alles geprobeerd, maar dit is het enigste wat werkt.

Als het niet zo extreem is als bij mij Knipoog kan je ook proberen wat honing op het bit te doen, en verder er gewoon een halster onder te laten zitten, zodat je met het omdoen wat meer controle hebt.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:00

mijn bijrijdpony deed haar mond altijd heel makkelijk open. Als je dan klaar was met rijden en je wilde haar hoofdstel uitdoen, dan liet ze vaak eerst haar bit niet los. Wilde ze er altijd nog even op sabbelen en kauwen voordat ze hem losliet.