Dragend en/ of stuwend ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Dragend en/ of stuwend ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:12

Ik weet niet of het hier goed staat, maar hier zijn over het algemeen wel mensen die weten hoe een paard moet lopen en in elkaar zit. Er was een discussie ergens op bokt waarin aan de orde kwam dat koudbloeden eigenlijk niet geschikt zijn voor de dressuur omdat zij niet dragend kunnen lopen, alleen stuwend. Ik heb twee foto's van mijn koudbloed, een Clydesdale waarin hij volgens mij op allebei de manieren loopt.

Voor de wagen, stuwend:

Afbeelding

Los in de bak, volgens mij dragend:

Afbeelding

En nog twee onder het zadel, wel op de voorhand, maar volgens mij toch dragend:

Afbeelding

Afbeelding

Waar het mij nu dus omgaat is: kan een paard ook dragend en stuwend lopen of zit ik mijn paard door een roze bril te bekijken Cool Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:16

ik denk dat je door een rose bril zit te kijken
vooral op de enalaatste foto zie ik een achterbeen dat stuwend is ...
als een paard echt gaat dragen, dan zakt de achterhand, word het achterbeen meer gebogen en komt de voorhand iets omhoog

weinig paarden hebben van natura een echt goed dragend achterbeen .
een stuwend achterbeen word veel vaker waargenomen .


maar je vraag dus... een stuwend paard kan wel dragend gemaakt worden door de juiste training, alleen zijn koudbloeden wat stugger gebouwd waardoor het buigen van de sprong , en het zakken van de achterhand, wat moeilijker gaan als bij een soepel rank warmbloedje Knipoog

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:44

Absoluut dragend.... op het voorbeen

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:43

Absoluut stuwend, idd op de een na laatst foto zeer duidelijk te zien! En ja, dragend op jouw handen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:52

Craig, voordat de moed je in de schoenen zinkt, wil ik nog even kwijt dat een paard in zijn beweging een dragende en een stuwende fase heeft, dit geldt dus ook voor de meer rijtypische paarden. Je kunt dus elk willekeurig paard volledig stuwend laten lopen als je dat wilt (maar dat wil je niet). In de dressuur is het een van de doelen om het paard meer te laten lopen in de dragende fase, zodat hij zijn benen aan de grond plaatst terwijl het been nog onder de massa is en nog wel even blijft. Na het dragen komt altijd nog een stukje stuwen. Het niet of nauwelijks dragen komt voor bij jonge paarden en bij paarden met een zwakke achterhand.

De foto van jouw paard los in de bak, daar laat ie best wel wat leuks zien, of je dat onder het zadel ook voor elkaar krijg, is vraag 2. Los laten ze namelijk vaak allerlei imponerende dingen zien die er onder het zadel niet uitkomen, da's nou eenmaal zo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-04 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 19:10

De moed zakt me niet zo snel in de schoenen Knipoog De rijfoto's zijn absoluut niet representatief, maar het verschil in de bovenste twee foto's viel me vandaag zo enorm op. Hij kan onder het zadel behoorlijk lekker lopen, met een betere ruiter als ik zal dat ook wel blijken Haha! (en een betere fotograaf als mijn man scheelt ook wel Tong uitsteken ).

Citaat:
Absoluut stuwend, idd op de een na laatst foto zeer duidelijk te zien! En ja, dragend op jouw handen

100 gram in de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:14

Lovely schreef:
De foto van jouw paard los in de bak, daar laat ie best wel wat leuks zien, of je dat onder het zadel ook voor elkaar krijg, is vraag 2. Los laten ze namelijk vaak allerlei imponerende dingen zien die er onder het zadel niet uitkomen, da's nou eenmaal zo.


Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Als je paard los imponerende dingen laat zien die er onder het zadel niet uitkomen dan heeft dat alles te maken met je eigen rijkunst. Een goede ruiter weet door een gedegen training en opleiding uit een paard meer te halen dan dat hij van nature los laat zien. Sterker nog, ik ken voorbeelden van paaren die los absoluut niet imponeren maar waar je kippevel van krijgt wanneer je ze met een goede ruiter onder het zadel ziet. Dat is nu juist de kick van de dressuur!
Dat je stelling voor het overgrote deel van de amateus op gaat, dat ben ik wel met je eens.

Dus Craig, lekker doorgaan, serieus blijven trainen en vooral veel plezier er in blijven houden. Door veel te trainen kun je het achterbeengebruik van je paard onder het zadel absoluut verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:26

Jippie, een groot gedeelte van die imponerende taferelen wil je onder het zadel niet eens terugzien, maar dat even terzijde.
We hebben het hier trouwens gewoon over hobbyisten, amateurs, dus waar maak je je druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:41

Lovely schreef:
We hebben het hier trouwens gewoon over hobbyisten, amateurs, dus waar maak je je druk om.

Ik had toch al geschreven dat je stelling wel opgaat voor het gros van de amateurs. Maar ik vond het een beetje te kort door de bocht om zo iets af te doen met dat is nu eenmaal zo.
En verder maak ik me nergers druk over hoor, paardrijden en alles er omheen is voor mij juist een stukje ontspanning, veel lol en plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:46

Ik denk dat Jippie even wat recht wou zetten. Ik ben het wel met haar eens. Maar wat Jippie zegt, kan dus alleen met een goed ruiter. En wat jij zegt Lovely, is ook puur gezien vanuit een hobbyist. Het is heel realisties om te zeggen dat een 'amateur' het niet zo 1,2,3 uit een paard voort zal krijgen, maar het kan wel (door een "proff")

En nu maar hopen dat ik niet te vaag overkom Haha!