In hoeverre kunnen paarden nadenken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

In hoeverre kunnen paarden nadenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:47

De aanleiding van dit topic is niet zo leuk, vannacht is helaas onze lieve kleine stalmascotte Lars overleden. We zullen hem missen, die eigenwijze minishet Verdrietig

De stalhouder werd vannacht wakker van een hoop kabaal voor zijn voordeur. Toen hij ging kijken vond hij Lars voor de deur, in flinke ademnood, kletsnat en schuimbekkend. De pony was onder minstens 3 stroomdraden doorgekropen voor hij bij de deur kon komen.
Ze hebben gelijk naar Utrecht gereden, helaas konden ze hem niet meer helpen, en is hij daar gestikt.

Maar ik vraag me toch af, is hij doelbewust naar die deur toe gelopen, of is hij gewoon in paniek ergens heen gegaan en toevallig daar terecht gekomen? Kan een paard/pony zoiets bedenken?
Ik vind vaak dat mensen teveel 'menselijke' eigenschappen aan hun paard toedichten, maar vond dit toch wel heel toevallig.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:50

jeetje.. wat had hij dan?
sommige pony's zijnheel slim dus ik zou het niet raar vindne

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:27

ik zou het niet raar vinden als het paard doelbewust naar die voordeur is gelopen,
net zoals mijn paarden goed weten dat ik altijd door het hek naar binnen kom,
maar in ieder geval veel sterkte !

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:31

Sjee... wat sneu... sterkte!

Ik zou er niet verbaasd van staan te kijken als hij doelbewust naar dat hek was gekropen. Hij zal natuurlijk vast wel weten waar de stalhouder woont...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:33

brrr. eng zeg. Ik ben zelf altijd heel erg van de instinctieve en niet van de hersens met betrekking tot paarden............ maar dit soort dingen zijn dan toch net weer even anders........

sterkte met het verlies

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:37

Allereerst vind ik het heel erg.

Maar ik denk dat (vooral pony's, paarden zijn volgens mij vaak wat dommer) nog heel veel dingen kunnen bedenken.
Gewoon dat als ze een probleem hebben dat ze met een oplossing komen. Zoals die pony gisteren.
Of het ook puur bedacht is en totaal niet instinctief, tsja, dat denk ik ook weer niet.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:45

Ik keek net nog in je profiel om je tinker te bekijken en toen zag ik een foto van Lars.....Verdrietig

Ik denk dat de shet er bewust heen is gelopen. Hij was alleen en tja de stalhouder komt steeds uit die deur en daar is hij als laatst heen gegaan. Dus daar moest hij dan ook heen denk ik Scheve mond

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:49

Ik denk dat ene paard wel de link kan leggen tussen de deur waar de mens altijd uitkomt en de mens die hem kan helpen.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:17

Tja, dit blijft altijd gissen he....paarden blijven een beetje simpel naar mijn idee, maar bepaalde linken kunnen ze zeker leggen, dus deur/baas zal hij wellicht met elkaar in verband hebben gebracht.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:22

ten eerst gecondoleerd met je verlies Lovers
en ten tweede denk ik toch dat het toeval was
en dat hij gewoon maar wat rende en daar uit kwam naja wat bij toengedacht heeft om de eigenaar te halen weet ik niet
maar bijzonder blijft het OK dan!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:15

Ik denk niet dat paarden echt denken. Ze koppelen dingen en gebruiken dat. In dit geval 'Deur = Baas'.

Veel sterkte toe gewenst.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:22

Zo dat is ff rot nieuws... Ik vraag me alleen af waarom er 's nachts stroom op het hek staat? Stonden ze nog buiten?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 11:37

griebels schreef:
Zo dat is ff rot nieuws... Ik vraag me alleen af waarom er 's nachts stroom op het hek staat? Stonden ze nog buiten?


Waarom zou er 's nachts geen stroom op staan Verward Ja, ze staan dag en nacht buiten.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:39

Als ze binnen staan en er staat stroom op, dat bedoelde ik... Als ze nog buiten staan snap ik het wel dat er nog stroom op staat...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:47

Tja...
Als je nadenken definieert als de mogelijkheid hebben om links te leggen tussen verschillende dingen (wat op zich best logisch is) dan denk ik dat een heleboel dieren dat kunnen.

'Zit' voor een hond is gaan zitten,
hulpen voor een paard zijn ook duidelijk,
katten herkennen het geluid van een blikopener,
cavia's van een koelkast....


Ik geloof niet dat dieren in volzinnen 'denken'. zo van: goh... ik heb vandaag geen zin om aan het werk te gaan, laat ik eens schrikken van iets waar ik al drie keer voorbij gelopen ben'

maar als je pijn hebt naar de deur lopen waar je vaak een tweevoeter uit ziet komen die je misschien al wel eerder van pijn afgeholpen heeft... ik denk best dat dat mogelijk is.